Tieši tā sākas viena no Art/34/Basel1 preses relīzēm. Nosaukumu var
tulkot kā "34. Bāzeles mākslas skate" vai arī ne tik burtiski, bet
precīzāk – Bāzeles mākslas tirgus. Lai gan tradicionāli ideālisma un
entuziasma uzturētajā Austrumeiropas mākslas gaisotnē vārdu "māksla"
un "tirgus" salikums joprojām šķiet neērts, ķecerīgs un nepieklājīgs,
pēc Bāzeles apmeklējuma top skaidrs, ka tirgus pragmatika, iespējams,
ir lielākais valis, uz kura balstās Rietumu mākslas aprite. Te domāti
nevis mākslas darba tapšanas motīvi un apstākļi, bet gan mehānisms, kas
uztur mākslas cirkulāciju ASV un Eiropā un reizēm pat spēj radīt
mākslinieku – zvaigzni. Bāzele pārsteidz – jo klaji eksponē šo mums
mazpazīstamo, parasti apslēpto industriju, kas gan gluži pašsaprotami
plešas aiz pasaules lielāko muzeju fasādēm un prominentāko
privātkolekciju krātuvēm.
Atšķirībā, piemēram, no Venēcijas biennāles, Art Basel ir īslaicīga –
piecas dienas ilga galeriju un to pārstāvēto mākslinieku skate.
Galerijas šeit darbojas kā medijs, kas vai nu reprezentē "savus"
autorus, vai arī pārdod atsevišķus darbus. Galerijas un medija līdzība
šķiet jo pamatotāka, jo tepat notiek arī starptautisko mākslas žurnālu
Flash Art, Parkett, Beaux Arts Magasine u.c. akcija, kurā katrs
izdevums stāsta par vienu mākslinieku. Ironiskais termins "galeriju
māksla" šeit zaudē jēgu, jo izrādās, ka gandrīz visu 20.–21.gs.
mākslas vēstures grāmatās ierakstīto mākslinieku darbi ir vai nu
bijuši, vai tagad nokļuvuši galeriju paspārnē. Tas gan nav pārāk
pārsteidzoši, ņemot vērā, ka arī šīs grāmatas ir Rietumu produkts un
tur veidots "gadsimta kopsavilkums". Tiesa, procesuālie robežžanri,
kā eksperimentālais kino un performances, šeit pārstāvēti vāji. Kā man
sūdzējās lietuviešu galeriste Vita Zāmane, izstādē Liste visi taujā pēc
glezniecības, grafikas un, protams, arī foto. Videoinstalāciju
auditorija esot mazāka.
Pirmo mulsuma brīdi pārdzīvoju, kad uz kādas galerijas "boksa" sienas
ieraugu Roberta Smitsona darbu – land-art projekta "Daļēji aprakts
malkas šķūnis" (Partially Burried Woodshed) fotodokumentāciju.
Smitsona "sairšanas" tēmas darbs tapis Kent State University (ASV),
berot zemi uz šķūņa jumta, līdz salūzis tā galvenais balsts. Tajā pašā
(1970) gadā pēc policijas veiktās četru pret Kambodžas karu
protestējošo studentu nošaušanas uz pusapraktā šķūņa sienas parādījies
anonīms uzraksts ar slaktiņa datumu "1970. gada 4. maijs". Šī
politiskā un kultūrvēsturiskā dokumenta (parakstīta, ierāmēta)
sadzīviskā "pārdošanās" ļauj definēt: Art Basel raksturs ir
demitoloģizējošs, un tas atsvaidzina ar atziņu par preču un naudas
attiecību realitāti mākslas pasaulē.
Statistikai: norises laiks – 18.–23. jūnijs; skatē piedalās komisijas
izvēlētās 270 (no 930 pieteikumiem) starptautiskas galerijas, kas
reprezentē 1500 20.–21. gs. māksliniekus. Platība: ap 33,5 tūkst m2 –
laikmetīgai mākslai + 13,4 tūkst. m2 – modernisma (19. gs. beigu un 20.
gs. sākuma) mākslas paraugiem. Informācijā vairākkārt uzsvērts: 27%
darbu maksā mazāk par 5000 eiro – "pateicīgs tirgus mākslas
entuziastiem ar mazāku budžetu".
Lietišķās noskaņas tomēr nemazina ikgadējā notikuma nozīmību. Bāzele ir
vieta, uz kuru dodas mūsdienu mākslas un mākslas biznesa bohēma tieši
pēc Venēcijas biennāles vai documenta atklāšanas (notikumi ir
saskaņoti). Skates laikā Bāzeles muzeji pagarina darba laiku līdz pat
plkst. 10 vakarā. Es, saņemot preses karti, ar prieku konstatēju, ka
mana vizīte sakrīt ar Gilberta un Džordža ierašanos, bet pie
informācijas lodziņa zīmējas "mākslas notikumu" atribūts – koši
ģērbtais mākslinieču pāris Eva un Adele. Arī pats lodziņš ir izvietots
Nīderlandes ekoloģisko dizaineru leibla Atelier Van Lieshout veidotajā
autopiekabē, kuru gan šādi – funkcionāli – eksponē kāda no
galerijām.
Cilvēki te meklē pērles. Skate nav kūrēta, un te a priori jāatsakās no
tendenču un tēmas sazīmēšanas. Skatītājs ar pieredzi atsijā atsevišķus
darbus un autorus, ar kuru daiļradi var sīkāk iepazīties galeriju
sagatavotajos portfolio. Sākumā mani interesē cenas: Bāzelica grafika –
3500 eiro; Dženijas Holceres apdrukāts audekls – tāpat; Franca Vesta
videokopija – 1500. Pie slavenā austrumeiropieša Borisa Mihailova
lielformāta bildes no sērijas Case History, kurā atkailināta un
monumentalizēta Harkovas bezpajumtnieku (sa)dzīve, intriģējošs
paraksts: "<5000". Dārgāku darbu cenas neuzrāda. Klīstot stendu
labirintā, atrodu dažus Diānas Arbusas darbus, Augusta Zandera
fotosēriju – 40 bildes, Meibridža auļojošos zirgus, Renē Magrita
skices, Roberta Morisa filca tēlniecību, tad arī Brūsa Naumana, Maika
Kelija, Karstena Hellera, Demjena Hērsta, Tomasa Dīmanda, Laiema
Gilika, Kristiāna Jankovska utt. utjpr. darbus.
Izstāde sniedz baudījumu, jo savā daudzveidībā atklājas mūsdienu
mākslas "mazie žanri" – skices, fotogrāfijas, zīmējumi, kolāžas,
multipli, adījumi, lējumi utt., kas parasti netiek iekļauti muzeju
pastāvīgajās ekspozīcijās un citkārt ir "notverami" tikai
detalizētajās retrospekcijās. "Žanru" jautājums ļauj atcerēties
holandiešu glezniecību un meklēt paralēles starp pilsoniskās
sabiedrības mākslas "formāta" pieprasījumu šodien un 17. gadsimtā.
Protams, kā minēju, līdzās redzama arī laikmetīgās mākslas "lielā"
klasika.
Taču Art Basel iegūst nozīmi nevis ar neglābjami prozaiskā tirgus
jaudu, bet gan ar skates pārdomāto strukturējumu, kas to pārvērš par
profesionālu mākslinieka popularizēšanas vai mārketinga mezglu, kurš
likumsakarīgi iepinies starptautisko izstāžu, biennāļu un mākslas
institūciju programmu pavedienā. Bāzele atgādina par māksliniekiem.
Notikums sastāv no vairākiem savstarpēji papildinošiem segmentiem. Tās
ir pasaules ietekmīgo galeriju pamatskates, uz kurām attiecas iepriekš
rakstītais. Līdzās arī Art Statements nodalījums, kur galeriju uzdevums
ir veidot viena jauna mākslinieka personālizstādi (šogad izvēlētas 17
galerijas). Blakus ir Art Unlimited plašā halle, kurā atrodam Art
Lounge – diskusiju telpu, mākslinieku filmu videotēku un pašu Unlimited
ekspozīciju – lielajiem muzejiem un lielajām privātkolekcijām domātus
laikmetīgās mākslas darbus, kas "nerūmējas" pamatskates šaurībā un
eklektismā. Šogad te apskatāma Kristiāna Boltaņska instalācija, Pola
Makartija destruktīvā lielformāta fotosērija, Ričarda Serras
"līdzsvara" skulptūra, Kīta Taisona gleznas u.c.
Neraugoties uz Art Basel centieniem atvēlēt telpu jauniem strāvojumiem
– galerijām un māksliniekiem Art Statements sadaļā, komerclikumi un
konkurence tomēr diktē ainas elitārismu. Taču jau astoto gadu to atsver
Art Basel alternatīva Liste – jaunās mākslas platforma, autonoms Art
Basel pavadonis. Liste likumi ir līdzīga galvenajai skatei, taču lētums
un daži noteikumi (piedalās galerijas, kas nav vecākas par pieciem
gadiem, ne vairāk kā trīs gadus pēc kārtas) sekmē galeriju un
mākslinieku "paaudžu maiņu". Liste ir tramplīns uz Art Basel
pamatekspozīciju, un, kā lielīgi vēstī preses informācija, puse no
Liste 03 māksliniekiem šogad piedalās Venēcijas biennālē.
Kopaina ļauj iezīmēt stratēģijas, kas uztur Art Basel reputāciju
mākslas profesionāļu vidē. Mākslas biznesa notikums ir sadalīts
interešu nišās, kas piedāvā informāciju un/vai "preci" muzejiem,
kuratoriem, kolekcionāriem investoriem. Mākslas kritikas loma te ir
pakārtota. To pauž arī eksponēšanas vājā kvalitāte – blīvums, skaņu
pārklāšanās, gaismu trūkums.
Vai šajā mākslas matriksa kodolā ir vieta Austrumeiropai? Šim reģionam
ir iesācēja statuss, un Austrumeiropas māksla ieraugāma galvenokārt
demokrātiskajā Liste, kur Rietumu galerijas rāda Deimanta Narkeviča
2000. gada Venēcijas video, Romāna Ondaka, Vladimira Dubosarska un
Aleksandra Vinogradova darbus. Nopietno un mērķtiecīgo mākslinieku
pārstāvniecības iniciatīvu ir uzņēmušās Skuč galerija no Ļubļanas un
Londonas– Viļņas IBID Projects, kas izstāda viena mākslinieka – Artura
Rilas darbus. Prestižajā Art Statements nodaļā viena no
profesionālākajām Austrumeiropas galerijām Foksal (Varšava) prezentē
Moniku Sosnovsku. Ietekmīgā galerija starptautiskajā apritē sevi un
māksliniekus piesaka ne tikai ar pārdomātu izstāžu plānu "mājās", bet
galvenokārt ar "iefiltrēšanos" un klātbūtni ietekmīgos Eiropas
mākslas tirgos. Bāzelē viņi ienākuši, trīs gadus piedaloties Liste
programmā, un šogad ieguvuši vietu Statements daļā – skates centrā.
Izvērtējot Latvijas mākslinieku izredzes, nākas secināt, ka nopietnu
laikmetīgās mākslas galeriju vakuuma apstākļos viņu starptautiskā
reprezentācija turpinās notikt kopizstāžu ievaros bez nepieciešamās
secības – individuālās pārstāvniecības. Protams, jebkura starptautiska
galerija var kalpot kā mākslinieka medijs, taču jaunpienācēju
"pierakstu" Rietumu apritē pašreiz ierobežo sīvā konkurence un –
atkal jau – komercgaleriju pragmatika.
Art Basel toņus bagātina un krāšņu mākslas notikuma fonu veido arī
citās pilsētas mākslas institūcijās notiekošais. Muzeji, Kunsthalle,
privātkolekcijas izmanto iespēju iespaidot ekspertus un interesentus,
piedāvājot pasaules līmeņa izstādes un skates laikā pagarinot
darbalaikus.
Pelēkzils plakāts mani informē, ka šajā Šveices "Mākslas pilsētā" ar
iedzīvotāju skaitu 400 000 darbojas 12 valsts un privātie mākslas
muzeji un izstāžu zāles, kurās notiek pārsvarā 20. un 21. gs.
mākslai un arhitektūrai veltītas izstādes. Šīgada jaunums un lepnums ir
arhitektu biroja Herzog & de Meuron celtais minimālisma
arhitektūras brīnums Schaulager2, kas funkcionēs kā slēgts izpētes
centrs un Emanuela Hofmaņa fonda iespaidīgās mākslas kolekcijas
krātuve, kurā darbi tiek uzglabāti "atvērtā veidā". Krātuve plašākai
publikai atvērta tikai četrus mēnešus gadā, kad tajā notiek viena
mākslinieka – šogad Dītera Rota, nākamgad Džefa Vola – retrospekcija.
Ieraugot pilsētā vairākus šādus privāto un sabiedrisko fondu kultūras
investīciju arhipelāgus, kļūst skaidrs ka Art Basel jūtamās naudas
plūsmas reizēm ir spējīgas transformēties un kalpot sabiedrības
interesēs.
Aprakstītais mākslas ierāmējums spēj atstāt nospiedošu iespaidu, ja
aizmirstam par mākslinieka individuālismu un atsevišķa darba vēstījuma
brīnumu. Jo arī Art Basel sirsnīgākais un varbūt gaidītākais notikums
bija Gilberta un Džordža ierašanās un saruna ar auditoriju, kurā
mākslinieki atgādināja, ka viņu tēma vienmēr ir bijusi dzīve, kas
notiek 200 m rādiusā ap viņu māju. Viņuprāt, 30 gadu laikā mākslas
pasaule ir pagriezusies ap viņiem un šodien, joprojām neizejot no
mājas, viņi atrodas tās centrā.
Gandarījumu sagādā arī atziņa, ka mūsdienu informatizētajā pasaulē Art
Basel būtībā ir ļoti arhaiska izstādes forma, kur apraksti, dati,
reprodukcijas un kritēriji nav spējuši aizstāt pašu "lietu" un skates
darbība notiek fiziskajā telpā oriģinālu ietvarā. Ka joprojām, lai
pilnībā novērtētu un baudītu mākslas darbu, tas ir jāredz un ir jādodas
tā virzienā, ka projektu apraksti nespēj aizstāt darba materialitāti
un, neraugoties uz diskusijas nopietnību, gan darbu intensitātē, gan
19. gs. mākslas skates tradīciju turpinājumā ir iespējams saskatīt, ka
mākslas "beigu" stāvoklis vēl nav iestājies.
1 www.artbasel.com
2 www.schaulager.org
|