BALTIJA Divi gudri, treŠais ... Solvita Krese, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs |
|
"MARKO UN KAIDO. DŽONS SMITS"
Pie ieejas Lietuvas ekspozīcijā
|
| Šogad Baltijas valstis Venēcijas biennālē ar ekspozīciju pārstāvēja
tikai Igaunija un Lietuva. Diemžēl Latvijas klātbūtne fiksēta vienīgi
biennāles katalogā. Tādēļ interese par kaimiņu veikumu bija vēl jo
lielāka nekā citus gadus. Iztēlojoties, kā Latvijas ekspozīcija būtu
izskatījusies pārējo Baltijas valstu projektu kontekstā, var apgalvot,
ka visas trīs ieceres ir ļoti atšķirīgas gan konceptuālā, gan
materializācijas ziņā. Igauņi un lietuvieši, neizvirzot par mērķi
atspoguļot savas mentalitātes specifiku, kaut kā gluži negaidot
iekļāvušies stereotipu radītajos priekštatos par sevi, proti – igauņu
distancētais komunikācijas veids un atturīgā estētika pretstatā
emocionāli eksaltētajam lietuviešu priekšnesumam.
Igaunijas paviljons veiksmīgi iekārtojies Palazzo Malipiero sētas pusē,
palielā appartamento ar pagalmiņu. Jau ekspozīcijas nosaukumā "Marko
un Kaido. Džons Smits" ietverts dubultās fikcijas mehānisms, kas visai
plaši tiek attīstīts Igaunijas ekspozīcijas ietvaros. Džons Smits ir
izdomāts personāžs, kas parādās mākslinieku Marko Mētamma un Kaido Oles
gleznās. Abi mākslinieki, kas jau individuāli guvuši atzinību, samērā
nesen sākuši strādāt kopā, izmantojot Džonu Smitu kā savu darbu
publisko tēlu. Džons Smits pirmo reizi parādās plašākai publikai igauņu
mākslas izstādē ar nosaukumu "Jaunā britu māksla" (2001, Tallina),
kuras koncepts paredz fikciju radīšanu un autorības dekonstrukciju.
Venēcijas biennāles ekspozīcijā paradokss slēpjas apstāklī, ka gleznās
attēlotais Džons Smits jau vairāk nekā 20 gadus pēta Marko un Kaido,
kas ir apbrīnojami līdzīgi iepriekšminētajiem māksliniekiem. Smita
novērojumi apkopoti arī grāmatā, kas iegūstama kopā ar izstādes
katalogu. Smits ir visparastākais vidusmēra cilvēks, kura biogrāfija
gan ir pietiekami dīvaina. Poļu izcelsmes vācu imigrants, kurš
Štutgartes Gētes institūtā studējis gēnu tehnoloģiju un kuru "vidējā"
Igaunijas iedzīvotāja pētījumi aizved uz mazu provinces pilsētiņu
Raplu. Arī Kaido un Marko dzīves šķiet gluži ikdienišķas līdz brīdim,
kad Smits atklāj, ka abi novērojamie aiz savas mājas uzbūvējuši raķetes
maketu, kas apskatāms arī Igaunijas "apartamenta" pagalmiņā.
Mākslinieki izmanto ikdienu kā materiālu savam stāstījumam par
nebeidzamu ierastu darbību atkārtošanos, par vienkāršā cilvēka
vienmuļo, sakārtoto dzīvi, kas negaidīti maina ierasto kursu,
nepiepildītos sapņus un ilgas sublimējot raķetes kā bēgšanas iespējas
būvēšanā. Darba neslēptā ironija iznīcina tā dramatisko potenciālu un
aicina skatītāju iesaistīties piedāvātās mistifikācijas šifrēšanā.
Veidojot dubultu fikciju, mākslinieki ievelk skatītāju tādā kā noslēgtā
aplī, ļaujot paskatīties uz notiekošo no dažādiem skatpunktiem.
Shematiski tas varētu izskatīties šādi: Džons Smits novēro Marko un
Kaido un pieraksta savas piezīmes dienasgrāmatā, Marko un Kaido savās
gleznās attēlo, kā Džons Smits novēro Marko un Kaido. Dekonstruējot
autorības jēdzienu, mākslinieki šajā gadījumā arī neidentificējas ar
savu izdomāto personāžu, paliekot it kā tādā no malas vērotāja lomā.
Aizbēgšana no ierastās lomas nolasāma arī glezniecības veida izvēlē.
Būtībā tā nav glezniecība, bet līdzeklis, kā vizualizēt stāstījumu.
Atteikšanās no māksliniekam piemītošā rokraksta, kas tiek identificēts
ar konkrētu autoru un tā lomu mākslas apritē, un bezpersoniska
skolnieciska zīmējuma izmantošana šajā gadījumā atbrīvo mākslinieku un
atkal ļauj tam aizslēpties aiz skatītāja muguras un vērot, kā skatītājs
vēro, kā Džons Smits vēro Marko un Kaido.
Pilnīgi pretēji igauņu delikātajai ironijai un intelektuālajām
manipulācijām savu ekspozīciju risinājuši lietuvieši. Ekspozīcijā
dominē barokāla misticisma noskaņas, kas atgādina par spēcīgo
katoliskās tradīcijas klātbūtni Lietuvas kultūrā. Šoreiz lietuviskā
identitāte pasniegta atšķirīgā iepakojumā salīdzinājumā ar iepriekš
daudz tiražētajiem naratīviem, kas video un fotogrāfijās fiksēti
Deimanta Narkeviča, Artura Rilas un citu Lietuvas mākslinieku darbos.
Arī Lietuva šoreiz tiek pārstāvēta ar divu mākslinieku kopdarbu.
Svajone un Pauļus Stanikas strādā tandēmā jau kopš 80. gadiem. 90.
gados viņi pārsteidz Lietuvas mākslas vidi, negaidīti mainot savu
darbības zonu, no keramikas un tēlniecības pievēršoties iestudētai
fotogrāfijai, ko var raksturo kā samērā perversu. Venēcijas biennālē
mākslinieki centušies parādīt visas savas prasmes un, šķiet, samulsumā
no lielās atbildības izpildījuši vairākus gluži nemotivētus žestus.
Tumšās, īpaši izgaismotās telpas dramaturģija un milzīgo fotogrāfiju
tematika liek iedomāties par kādu sakrālu vietu upurēšanas rituālu
veikšanai. Liekas, ar fotogrāfiju un zīmējumu lielajiem formātiem,
nekrofilajiem un perversajiem sižetiem mēģināts izraisīt skatītājā
pārsteigumu, kam būtu jāpāraug dziļākā interesē. Baida vien sajūta, ka
aiz greznajām upurkambara durvīm tālāk arī vairāk nekā nav.
Salīdzinājumā ar gluži diletantisko videodarbu veiksmīgākas šķiet
gigantiskās māla figūras, kas kā grezni sarkofāgu vāki ar bagātīgi
izrotātiem falliem demonstrē kristietības un pagānisma simbiozi.
Runājot par tādām mūžīgi aktuālām lietām kā nāve un seksualitāte,
Stanikas bieži izvēlas abject lietojumu, kas ne visos gadījumos
attaisnojas.
Latvijas ekspozīcija lieliski papildinātu Baltijas komplektu,
ierindojoties starp abām minētajām polaritātēm. Grupas F5 ieceri
raksturoja gan emocionālu metaforu blīvums, gan ironiska pašrefleksija
un kontekstuāls komentārs. Jācer, ka nākamreiz nebūs jāuzklausa kaimiņu
līdzjūtības, bet varēs salīdzināties veselīgā konkurences atmosfērā.
Ņemot vērā, ka tiešām gandrīz visi, kas darbojas laikmetīgās mākslas
sfērā, ierodas apskatīt Venēcijas biennāles ekspozīcijas, ir
nepiedodami palaist garām iespēju tikt pamanītiem šādā kontekstā.
Citādi sanāk kā tajā latviešu pasakā par trim tēva dēliem: divi gudri,
trešais – antiņš.
|
| Atgriezties | |
|