IZKĀPŠANA "UTOPIJAS STACIJĀ" Solvita Krese, Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs |
| Pie ieejas Dārzos kokos sēž Church of Fear ("Baiļu baznīcas") dalībnieki |
| "Utopijas stacija" ir viena no šīgada Venēcijas biennāles mākslas
skatēm, ko Frančesko Bonami iekļāvis Arsenālā apskatāmo izstāžu sērijā.
Izstādes kuratori ir Mollija Nesbita, Hanss Ulrihs Obrists un Rirkrits
Tiravanija.
"Šodien pasaule ir bīstama jebkam, kas nav utopija." Šāds Bakminstera
Fullera izteikums labi iederas teksta par "Utopijas staciju" ievadā,
ļaujot nojaust, ka "Utopijas stacija" savā ziņā ir gan pasaules
refleksija, gan glābšanās modulis. Ja pieņem, ka pati Venēcijas
biennāle ir globālās impērijas nospiedums mākslas telpā ar starpvalstu
sacensību un izstāžu struktūras hierarhiju, tad "Utopijas stacija" ir
tās marginālā un nepabeigtā teritorija, kas ir grūti pārskatāma un
kontrolējama.
"Utopijas stacija" Venēcijā ir tikai viens segments no lielāka
projekta, kas aizsācies šīgada sākumā kā seminārs Venēcijas
universitātes vizuālo mākslu nodaļā, tad turpinājies Vassar koledžā
Poughkeepsie, Ņujorkā un Frankfurtē. Izstāde būs apskatāma vēl citās
Itālijas pilsētās un Minhenē. Vēl vienu projekta daļu veido vairāk nekā
160 mākslinieku plakāti, kas tiek izplatīti izstādes vietās un
sadarbībā ar elektronisko mākslas ziņu izdevumu e-flux pieejami arī
internetā. Katrs izstādes dalībnieks tika aicināts veidot plakātu, kā
arī apkopot savu utopijas vīziju, kas tika fiksēta eseju, dzejoļu,
citātu, vēstuļu un manifestu formā.
Projekta dalībnieku skaits nemitīgi mainās un papildinās. Izstādes
fleksiblo struktūru ataino arī Rirkrita Tiravanijas un Laiema Gilika
iekārtojums, kuri izveidojuši neregulāru nelielu telpu labirintu, kas
apaudzēts ar daudzskaitlīgo mākslinieku un arhitektu uzbūvētajām
telpiskajām struktūrām un modeļiem. Ar nesistēmisku neobligātumu
eksponēti nelieli objekti, fotogrāfijas, gleznojumi, projektu
dokumentācijas, kas veido decentralizētu vienību viendabīgu
koncentrāciju izstādes telpā. Projektu papildina performances, muzikāli
priekšnesumi, filmu demonstrācija, lekcijas un diskusijas. Grupa
Superflex piedāvā guaranas enerģijas dzērienu, Šimabuku laiž pūķus,
Pavels Althammers ierodas Venēcijā kā tūrists, kopā ar ģimeni apskata
pilsētas skaistākās vietas un brauc ar gondolām, Leifs Elgrens un Karls
Mihaels fon Hausvolfs informē par Elgrena–Hausvolfa valsts notikumiem,
Joko Ono izgatavojusi nozīmītes ar uzrakstu imagine peace, starp
eksponētajiem materiāliem pastaigājas dziedošas uzraudzes. "Utopijas
stacija" turpinās arī ārpus Arsenāla teritorijas. Pie ieejas Dārzos
kokos sēž Church of Fear ("Baiļu baznīcas") dalībnieki un pamanāmas
vēl citas intervences. Nozīmīga projekta daļa ir arī Hansa Ulriha
Obrista grāmata, kurā apkopotas intervijas ar daudziem vairāk vai mazāk
pazīstamiem māksliniekiem, kuri izsakās par saviem utopiskajiem,
nepabeigtajiem vai neiespējamajiem projektiem.
"Utopijas stacija" iecerēta kā pieturvieta, īslaicīgs uzkavēšanās
posms, kaut ko gaidot, gluži kā vilciena stacija, savā veidā
konceptuāla no-place (nevieta). Mākslinieku darbos un projekta konceptā
meklējamas atsauces gan uz Platona, gan Tomasa Mora, gan Marksa utopiju
vīzijām. Tiek komentētas un minētas dažādas sociālās un politiskās
utopijas formas, kā arī veikti daudz plašāki vispārinājumi un fiksētas
utopijas vispārcilvēciskās kategorijas. Utopija var būt arī tas, kas ar
mums notiek katru dienu, tikai parasti tai ir cits vārds.
Projekta būtiskāko komponenti veido komunikācija kā process, kas arī
nosaka izstādes nereprezentatīvo un fleksiblo formu. Viens no projekta
dalībniekiem Karstens Hellers (Carsten Höller) teica, ka "Utopijas
stacijas" dalībnieki – gan mākslinieki, gan kuratori – varētu
darboties anonīmi. Hellera aicinājums arī lielākoties tiek īstenots. Kā
savās iepriekšējās tikšanās reizēs konstatējuši projekta dalībnieki,
būtisks "Utopijas stacijas" radīšanas iemesls ir izsalkums pēc
sarunām, dialoga, diskusijām. Projekts iecerēts kā katalizators,
degviela jaunu aktivitāšu eksplozijai. "Utopijas stacijas" veidotāji
nav centušies definēt utopijas jēdzienu vai kā citādi ierobežot
projekta konceptuālās kontūras. Utopija kā ilgošanās pēc laimīgām un
nepiepildītām sajūtām kondensējas Brehta izteikumā something is
missing, kas ik pa brīdim pavīd starp izstādes eksponātiem vai
formatizējas uz viena no projekta plakātiem.
Izstādes haotiskā struktūra un difūzā dinamika brīžiem var šķist arī
kaitinoša un vedināt uz domām par projekta organizatoru pašmērķīgu
manipulāciju ar pašreiz mākslas teritorijā vērojamām tendencēm, kas
iezīmē anonīmu kolektīvismu un vēlmi, izvairoties no mākslas
apzīmējuma, iesaistīties starpdisciplinārās margināli vērstās radošās
aktivitātēs. Kaut gan tieši "Utopijas stacija" un Karlosa Basualdo
kūrētā "Neatliekamības zona" Arsenālā apskatāmo izstāžu ietvaros
visprecīzāk atspoguļoja mūsdienu urbānās telpas agresijas un
ekspansijas mijiedarbību ar grūti kontrolējamo pretestības garu, kas
tikpat labi var materializēties negaidītās intervencēs vai izvairīgās
exit strategies.
Šķiet, ka "Utopijas stacijas" dalībnieki seko Jona Mekas brīdinājumam
no apsēstības ar kādu ideju, jo, kā viņš piebilst, sapņi piepildās
vienīgi tad, kad par tiem aizmirstam. Piedaloties "Utopijas stacijas"
seminārā Ņujorkā, Laiems Giliks pašreizējo situāciju nosauc par
postutopisku, norādot uz funkcionālu alternatīvu vīziju trūkumu, kas
varētu konkurēt ar vadošajām ideoloģijām, kuras kontrolē un ietekmē
"pasaules kārtību", un tādēļ aicina izvairīties no vārda "utopija"
lietošanas. Džimijs Darems vērš uzmanību, ka utopija nav dzīvotspējīga
laikā, kad globālo korporatīvo un valstisko spēka demonstrāciju
rezultātā tiek iznīcināti cilvēki. Situācija ir bezcerīga, viņš apgalvo
un, citējot Čeroki (Cherokee) norāda, ka "iespējams, nekas var
neizdoties", beigās tomēr piebilst, ka tieši šis "iespējams" vēl
joprojām uztur cilvēku aktivitāti un cerību.
|
| Atgriezties | |
|