MIKELANDžELO PISTOLETO
Dzimis 1935. gadā Itālijā, Bjellā, kas atrodas netālu no Turīnas.
Piedalījies deviņās Venēcijas biennālēs, sākot ar 1966. gadu, un četrās
Kaseles documenta – no 1968. līdz 1997. gadam. Četrpadsmit gadu vecumā
Pistoleto sāka piepalīdzēt tēvam, kas bija mākslinieks un gleznu
restaurators. Vēlāk apmeklēja Armando Testas vadīto grafikas skolu.
20. gs. 50. gadu beigas ir laiks, kad Mikelandželo Pistoleto sāk
izstādīties vadošajās galerijās un muzejos visā pasaulē. Viņš glezno
pašportretus, caur kuriem mēģina paust nošķirtības sajūtas un pārdomas
par kultūras telpas tukšumu. Glezno arī lieformāta monohromus darbus,
vienmērīgi noklājot audeklu ar zeltu, sudrabu vai bronzu. Pirmā
personālizstāde notiek Turīnā, galerijā Galatea 1960. gadā. Pēckara
gados uzplaukušais spasiālisms, kura līderis Milānas gleznotājs Lučio
Fontāna šo virzienu raksturojis kā gaismas un telpas mākslu, ietekmē
Pistoleto un Mario Merca radošo virzību 60. gadu sākumā (desmitgades
beigās viņi joprojām būs domubiedri, piedaloties Arte Povera
aktivitātēs). Pistoleto sāk aizrauties ar popstilistikas kolāžām uz
spoguļa virsmas, vienkārši runājot, viņš audeklu nomaina pret spoguli.
1962. gadā top pirmā Quadri Specchianti (spoguļu bilde) sērija, kas
publikai tiek parādīta 1963. gadā tajā pašā galerijā Galatea Turīnā.
Šais "gleznās" vienkopus saplūda skatītāja tagadne un mākslinieka
attēlotais laiks, reālistiski cilvēku tēli dabiskā lielumā apdzīvoja šo
dīvaino pasauli. 1963. gadā Pistoleto uzaicina piedalīties izstādē
Dessins Pop Sonnabend galerijā Parīzē. Tas ir sākums regulāram procesam
– turpmāk mākslinieks izstāda savus darbus visās nozīmīgākajās jaunā
reālisma un popmākslas ekspozīcijās.
Laikā starp 1965. un 1966. gadu top darbi ar nosaukumu Ogetti in mano,
kas bāzējas uz "atšķirīgā" ideju un padara Pistoleto radošo darbību
daudzplākšņainu. Patiesībā šie objekti viņu ved uz Arte Povera, kas
"noformējas" 1967. gadā, kad itāliešu mākslas kritiķis Džermāno
Čelants organizē pirmo izstādi un žurnālā Flash Art tiek
publicēts kustības manifests. Šis ir gads, kad decembrī Turīnā,
Galleria Sperone notiek Mikelandželo Pistoleto izstāde, kuras atklāšanā
viņš paziņo, ka "ar šo izstādi es atveru savu darbnīcu jauniem
cilvēkiem, kas ir vienmēr laipni gaidīti rādīt un radīt darbus un
atklāt sevi". Vienlaikus tiek publicēta arī grāmata Le ultime parole
famose, kurā Pistoleto raksta: "Mūsu priekšā nav mērķa, kur
uzvarētājus sagaidīs ar lauru vainagiem un zaudētājus ar ošu vītnēm.
Pasaule traucas uz abstraktu virsotni, iekšēji savstarpēji cīnoties
individualitātēm un masām. Ja mēs, kustoties uz priekšu, pasperam vienu
soli sāņus, sacensība starp individualitātēm kļūst par paralēļu sēriju,
un rezultātā indivīds dodas uz priekšu individuāli, bez pašprojekcijas
ārpus sevis šī nosacītā mērķa vai citu indivīdu virzienā. Šai ceļā
neeksistē tādi jēdzieni kā "labāks" vai "sliktāks", jo ikviens ir
tas, kas viņš ir, un dara to, ko dara. Neviens nepretendē uz
novērtējumu, ka viņš ir labāks, un tādējādi savstarpējā komunikācija
kļūst ļoti viegla arī bez lingvistikas palīdzības, jo ir tik viegli
saprast, kas katrs ir un kas viņam patīk. Lai savstarpēji komunicētu un
saprastos, mums ir jābūt gataviem attīstīt un izmantot visus iespējamos
uztveres mehānismus."(Citēts pēc Lūsijas R. Lipardas grāmatas Six
Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972.)
1967. gadā Mikelandželo Pistoleto rada skaistuma ideālu lupatu Veneru –
klasisku plikņa statuju, kas ievietota rūpnieciski ražotu audumu
haotiskā kaudzē. Itālijas pagātne iegulst Arte Povera domāšanas
manierē, ko Čelants formulē kā sakārtotās pagātnes satikšanos ar
tagadnes nejaušību. Džūlio Paolīni līdzīgi savos darbos izmantoja,
piemēram, baroka fasāžu ritmus. Arte Povera mainīja ierasto lietu
kārtību, lielāku vērtību piešķirot tiem procesiem, kuros tika meklēta
materiālu poēzija. Pēc tam radītie objekti piedāvāja pārdomas vienatnē.
Arte Povera kā grupējums beidza pastāvēt 1971. gadā, tomēr 20. gadsimta
nogalē pasaule vairākkārt pievērsās šai kustībai, sarīkojot
retrospektīvas izstādes, no kurām grandiozākā notika 2001. gada vasarā
Londonā, galerijā Tate Modern.
Mikelandželo Pistoleto septiņdesmitajos rīkoja akcijas un radīja
darbus, kuros teoretizēja par spoguļa enerģētiskajām, zinātniskajām un
filozofiskajām īpašībām. Viņu joprojām nodarbina refleksijas jautājumi.
Pistoleto dažkārt mēdz salauzt spoguļus gabalos, tādējādi sadalot arī
darbu tēlus. Laikā no 1975. līdz 1976. gadam viņš montē Le Stanze
("Istabas") – izstādi gada garumā, kas, sadalīta sekcijās, 12 mēnešus
pēc kārtas tiek eksponēta Galleria Stein Turīnā. 1989. gadā top Anno
Bianco ("Baltais gads"), kur vienā darbā ietverts visa gada veikums.
1994. gadā Marstall teātrī Minhenē un Palazzo Comunale Pistoijā viņš
publiski uzstājas ar manifestu Progetto Arte ("Mākslas projekts"),
kura ietvaros māksla tiek izvirzīta kā centrs, kā skatuve civilizācijas
attīstības meklējumiem.
Pistoleto bieži vien mēdz uzstāties arī ar lekcijām par spoguļu
tematiku (90. gados viņš kļuva par pirmo mākslinieku, kas bija
uzaicināts piedalīties gadskārtējā Hiršhornas muzeja Vašingtonā
organizētajā kritiķu, kuratoru, stipendiātu un mākslas muzeju direktoru
forumā). Kopš 60. gadu beigām mākslinieks aktīvi darbojas arī teorijas
laukā, izskaidrodams savus darbus. Viņa aktivitāšu uzmanības lokā
ietilpst arī performance, teātris un arhitektūra. 1988. gadā viņš
Bjellā nodibināja multikulturālu centru Cittadellarte – Fondazione
Pistoletto, kura ietvaros 1999. gadā tika dibināta "Ideju
universitāte" – starptautiska sociālo tranformāciju (kuru ietvaros
māksla saplūst ar tādām nozarēm kā politika, ekonomika un zinātne)
izpētes laboratorija. Laikposmā no 1991. līdz 1999. gadam Pistoleto
bija arī profesors Vīnes Tēlotājas mākslas universitātē.
2002. gadā Cittadellarte ietvaros dzima arī Love Difference, ar kuru
Pistoleto reprezentēja sevi 50. Venēcijas biennālē sadaļā "Utopijas
stacija". Love Difference mērķis ir politikas un mākslas mijiedarbība.
Tā ir mākslinieku kustība, kas atvērta ikvienam, kurš ieinteresēts
radošās sadursmēs starp dažādām kultūras, etniskajām,
mākslinieciskajām, sociālajām un politiskajām izpausmes formām. Ļaudis
bija ielūgti pulcēties ap lielu spoguļgaldu, kas simboliski attēlo
Vidusjūras baseinu, un diskutēt par visdažādākajām problēmām, kuras
fokusē uzmanību uz sociālajām, ekonomiskajām, kultūras un politikas
atšķirībām.
KEROLA RAMA
Kas jums visvairāk dzīvē patīk?
Gleznošana, zīmēšana, melnā uzklāšana uz baltā.
Kas jums dzīvē visvairāk liek smieties?
Absurdās situācijas, kas mani vienmēr piemeklē.
Kāda krāsa jums visvairāk patīk?
Sarkanā. Un melnā. Būs trīdesmit gadu, kopš valkāju melnu. Sarkans
tālab, ka es vienmēr esmu vēlējusies būt matadors. Būt vīrietis.
Skaists. Melns tālab, ka pati sev patīku melnā.
Kāds materiāls jums visvairāk patīk?
Ļoti mīksta papīra loksne vai ļoti stingrs audekls.
Kerolas Ramas pirmo izstādi slēdza fašistiskā valdība. Beidzoties
Otrajam pasaules karam, viņa sāka eksponēt darbus privātās galerijās un
tika uzaicināta piedalīties arī 1948. un 1950. gada Venēcijas biennālē.
Viņai ir garum garš izstāžu saraksts, tomēr mākslinieces vārds pasaulē
nav populārs. Šķiet, arī pirmo īsto retrospekciju Kerola Rama sarīkos
tikai 2004. gadā – pēc "Zelta lauvas" iegūšanas Venēcijā. "Darbs man
vienmēr ir licis aizmirst, ka esmu nelaimīga, nabaga, neglīta, un licis
aizmirst arī ignoranci. Es negribēju studēt, negribēju mācīties, es
pametu skolu. Es gāju turp, kur gribēju."
Viņu mēdz dēvēt par itāliešu Luīzi Buržuā. Meritas Openheimas
(atminieties slaveno spalvaino sirreālistu krūzīti un tekstu: "Ja
strādājat kā atzītie meistari – vienalga, antīkie vai mūsdienu, – uz
panākumiem nebūs ilgi jāgaida, bet, ja runājat jaunā valodā, kas
saprotama jums un citiem vēl jāiemācās, jums būs ilgi jāgaida uz
atbalsi") un Mena Reja draudzene (pēdējais abas divas ne vienu reizi
vien iemūžinājis fotogrāfijās) Kerola Rama šīgada jūnijā intervijā
saka: "Glezniecība nemirs nekad. Bet ir gleznotāji, kuri kļūst par
fotogrāfiem. Ir daži, kuri daudz vairāk spēj iegūt caur fotogrāfiju. Ja
jūs atceraties, kā to darīja Mens Rejs, tad sapratīsiet, cik
neaizstājama viņam bija fotogrāfija. Ja es būtu dzimusi nesen, es
nebūtu gleznotāja, bet gan fotogrāfe. Tas ir mūsdienīgāks medijs." (La
Repubblica, 02. 06. 2003.)
Kerola Rama dzimusi 1918. gada 17. aprīlī Turīnā, kur dzīvo joprojām.
Jau sešdesmit gadus viņa mitinās vienos un tais pašos apartamentos, kur
katrā no istabām vienlaikus iekārtota gan studija, gan dzīvojamā telpa
ar gultu un darbgaldu. Māksla un dzīve viņai joprojām nav nošķiramas
viena no otras, gluži tāpat kā viņas "artefaktu" kolekcija – cirka
bungas, afrikāņu fetišisma figūriņas, Mena Reja pēcnāves maska. Viņas
abas ar Meritu Openheimu par fetiša priekšmetiem padarīja kurpes un
citus sievietes seksualitātes izteicējus, abas cieta no ārprāta lēkmēm.
Kerola Rama tā arī nav pametusi Turīnu spožākas mākslas scēnas
meklējumos Parīzē vai Ņujorkā, uznāciens uz kuras ļautu viņas vārdam
skanēt tikpat maģiski veiksmīgi kā, piemēram, Luīzes Buržuā vārdam.
Kerolai Ramai līdzās varētu minēt arī citas dāmas – pa feminisma auglim
ienācies gan frančiem (Luīze Buržuā), gan šveiciešiem (Merita
Openheima), gan japāņiem (Jajoi Kusama). Vārdu sakot, visai krāšņs
zieds, kura attiecības ar realitāti ir tikpat labi pastarpinātas, cik
saasinātas. Daudzās oficiālās feminisma kustības (kas pasaulē radās 20.
gs. 60. gadu beigās) pārstāves par savu pārliecību cīnījās daudz
pragmatiskākā veidā.
Kerolas Ramas māksla ir niansēta un izsmalcināta, viņā neatrast to
klajo deklaratīvismu un emocionālo traģismu, ar kādu publiku uzrunā,
piemēram, Luīze Buržuā. 30.–40. gados tapušajos akvareļos un zīmējumos
briesmu stāstiņi tiek pastāstīti ironiski klusinātās toņkārtās un
tādējādi, iespējams, uzjundī skatītājos vēl bangainākas emocijas. Gluži
kā, spoku stāstus stāstot, neviens skaļi nekliedz, bet gan klusi čukst,
lai sakāpinātu baiļu sajūtu līdz maksimumam. "Vīriešiem ir seksuālas
attiecības ar suņiem, matains resns kungs velk nost getras, jautri
masturbējot" (Ņujorkā dzīvojošās mākslas kritiķes Ingrīdas Šafneres
raksturojums), mākslinieces vecmāmiņas portretu ieskauj koka roku un
kāju protēžu mākonis, meitenīte guļ hospitāļa gultā, viņai ir amputētas
kājas un rokas, bet pie gultas stāv pāris skaistu sarkanu kurpīšu.
Seksualizētie, dažkārt pornogrāfiskie, dažkārt melna humora pārpilnie
sižeti stāsta par vientulību, bet, šķiet, tajos vairāk par traģiskām
noskaņām virmo ironiski dzīvespriecīgas, dažkārt arī sardoniskas
emocijas. "Māksla ir sakaru sistēma ar citiem," teicis spožais
itāliešu mākslas kritiķis Akile Bonito Oliva – gan cita mākslinieka
sakarā. Kerola Rama komunicē ar pasauli ļoti tieši, stāstot par savu
dzīvi un kā manipulācijas objektus izmantojot sev ikdienišķus
piederumus – sieviešu kurpes, protēzes, tualetes birstes un dušas
švammes... Rama vienmēr jutusi īpašu interesi par ķermeni, tā
locekļiem, to aizstājējiem (protēzēm, liekajiem zobiem), par ķermeņa
spējām pārvērsties un arī par seksualitāti.
Tomēr minētie akvareļi un zīmējumi ir tikai viens no Kerolas Ramas
mākslas aspektiem. Viņas karjera attīstījās un nostiprinājās pēckara
Eiropā itāliešu abstrakcionisma skolas ietvaros. 1951. gadā viņa
piedalījās nacionālās mākslas ekspozīcijā Romā (kvadriennālē), kur
atgriezās arī 1955. gadā. Tieši šis bija laiks, kad viņa iegrima
abstrakciju meklējumos. Tomēr 60. gados Rama atkal pievērsās saviem
pirmskara sižetiem, šoreiz gan aizraujoties ar kolāžām, kuru izteiksmes
līdzekļu klāstā ietilpst gan stikla acis, gan liekie zobi, gan nagi –
cilvēku, dzīvnieku un putnu –, kas tiek pielīmēti pie papīra vai
audekla. Šo audeklu viņa vēlāk brīvā, relaksējošā manierē noklāj krāsas
pleķiem, kas gan nav pilnīgi bezjēdzīgi, dažkārt tie atgādina spermas
pleķus vai citu organisku vielu pēdas.
Kerola Rama radījusi mākslas darbus, izmantojot tukšas velosipēdu riepu
kameras (agrīnie 70. gadi), ko pati vienkārši nosauca – "Riepas" un
kas mākslas kritiķus mudināja viņas vārdu saistīt ar tobrīd Turīnā
bāzējošos Arte Povera grupējumu, tomēr māksliniece norobežojās no
Boeti, Pistoleto, Merca u.c., sakot, ka viņas māksla sastāv no
emocionālām refrencēm, bet tām vienmēr raksturīga precizitāte un
autentiskums. Astoņdesmitie iezīmēja atgriešanos figuratīvisma laukā,
tematiski atkal pievēršoties viņai tik tuvajiem 40. gadu stāstiem. Par
savas darbības laukumu Rama izvēlējās vecas kartes vai rasējumu lapas.
Par spīti visai cienījamam vecumam, māksliniece turpina intensīvi
strādāt. Pēdējā laikā viņa aktīvi sadarbojusies arī ar Turīnā dzīvojošo
mākslinieku Franko Masoero. 2002. gadā radies darbs Tonsure (veltījums
Marselam Dišānam – meistaram, kuru Kerola Rama dēvē par "savu").
Tomēr visplašāko rezonansi pēdējos gados, šķiet, guvuši "Trakās govs"
zīmējumi, kurus pati Kerola Rama uzskata par nozīmīgāko mūža veikumu.
"Man pašai tie asociējas ar ekstraordināriem pašportretiem – ne jau
tālab, ka tie būtu skaisti, bet gan tālab, ka pasniegšanas veids,
interese par anatomiskām detaļām, šis ekstremālisms izsaka visu manu
būtību.
TAKASI MURAKAMI
"Izstāde noslēdzas mirklī, kad sākas citas – jaunas paaudzes
glezniecība: ar japāņu gleznotāja Takasi Murakami darbu. Viņš rāda
savas domas citās gaismās un citos universos. Viņa mākslā nav nedz
linearitātes, nedz centralitātes diktāta. Murakami pasaulē saplūdusi
vēsture un šodiena, virtualitāte un realitāte, fantāzija un mode,
halucinācijas un sapņi – tas viss klāj viņa audeklu virsmu." Tik
poētiski par Takasi Murakami raksta Frančesko Bonami 50. Venēcijas
biennāles katalogā, piesakot ekspozīciju, kas godina glezniecību
("biennāle, kas uzskatāma par starptautisko mākslas izstāžu arhetipu,
godina glezniecību, kura ir mākslas arhetips"), – retrospektīvu
izstādi Museo Correr telpās Sv. Marka laukumā. Kas gan ir šī potenciālā
šodienas mākslas pasaules kulta persona, kuras uzvārds rakstīts līdzās
Raušenberga vārdam uz plakāta, ko grezno viņa (Murakami) gleznas
reprodukcija (kā pa mobilo tālruni Venēcijā par Museo Correr atrašanās
vietu kādu savu paziņu informēja krievu žurnālists – eto tam, gde
plakat so strašnimi glazami). Šķiet, Murakami varētu būt itin
apmierināts, ņemot vērā, ka pirms trim gadiem kādā intervijā apgalvoja,
ka virsotnes, kurās gozējas, piemēram Hērsts, viņam tomēr nesasniegt,
jo tur esot nepieciešamas cita mēroga dotības. Viņš apbrīno Endija
Vorhola, Džefa Kūnsa un Demjena Hērsta karjeru un pirms trim gadiem
kādā intervijā saka: "Caur Hērsta mākslu iespējams saskatīt ciklu,
kāds māksliniekam jāizdzīvo, lai kļūtu patiesi slavens. Pirmkārt,
viņam/viņai jānostiprina savas pozīcijas mākslas vēsturē, otrkārt,
jāspēj formulēt, kas viņa mākslā ir tas skaistais. Tam seko
seksualitāte un visbeidzot – nāve. Jāspēj parādīt, ko viņš/viņa atrod
nāvē. Ja mākslinieks spēj iziet cauri šiem lokiem – dzimšana, nāve,
mīlestība, sekss –, viņš/viņa spēj izdzīvot mūsdienu mākslas pasaulē."
Toreiz viņš vēl piebilda, ka slavens un veiksmīgs esi tad, kad tavu
mākslu sāk reproducēt, piemēram, uz žurnālu vākiem un kad gūsti
komerciālus panākumus.
Takasi Murakami dzimis 1962. gadā Japānā. Absolvējis Tokijas tēlotājas
mākslas un mūzikas universitāti. Studējis nihon-ga – 19. gadsimtā
radušos glezniecības manieri, kurā tradicionālā japāņu glezniecības
tehnika apvienojas ar Rietumu metodēm un motīviem. Tieši tai laikā
iemīļojis puķes, kas ir viens no viņa mākslas centrālajiem tēliem.
"Man pretim smaida puķe. Tai ir laimīga dzeltena seja ar sarkanu
smīnīgu muti, tā ir ļoti gara un uzpūtīga uz sava stiprā kāta.
Izskatās, kas tā grib teikt "hello" savas laimīgās puķes stilā. To
ieskauj daudzas citas puķes, kuras arī smaida, tomēr daudzas to dara it
kā piesardzīgi. Ir arī kāda dusmīga puķe, kas nomet pa melanholiskai
asarai, tomēr apkārt tai ir smaidīgas un labvēlīgas, un ikviens var
justies lieliski. (..) Tā ir pasaule, kur ārišķīgs ir it viss un kur
katra tēla āriene ir tik spoža." (I-D par izstādi Serpentine Londonā.)
Skrējienā pēc slavas pirmās uzvaras gūtas Amerikā, kā pats saka:
"Pirmie panākumi Amerikā un tikai pēc tam – Japānā. Tas ir gluži
normāls mākslinieka ceļš." Murakami, kura māksla bāzējas japāņu
senākās vizuālās kultūras tradīciju, popkultūras un amerikāņu popārtā
sintēzē, pirmo reizi stāstus par Ameriku dzirdējis no sava tēva, kas
dienēja Japānas jūras kara flotē. Murakami cilvēka auguma skulptūru,
gleznojumu un plakātu balsts ir mangas industrija, kas radās 50. gados
Volta Disneja studijas tēlu invāzijas rezultātā un ko šodien mēdz dēvēt
par japāņu popkultūras sirdi. Iedziļinoties japāņu multiplikācijas
kultūrā, Murakami atklāja, ka izjūt iekšēju sasaisti ar otaku
(nievājošs vārds, ar ko apzīmē pagrimušu, videotēlu apsēstu paaudzi)
valodu. "Viņi ir psihiski nelīdzsvaroti cilvēki, kuri dzīves
piepildījumu atrod mangās, animācijā un datoros, bet šobrīd idejas var
smelties visdažādākajās kultūrās." Murakami debitēja 1991. gadā ar
personālizstādi Takashi, Temiya. 1992. gadā mākslinieks radīja savu
pirmo varoni Mr. Dob – Mikimausa stila figūru, kura seja atgādināja
burtu "o", savukārt acis – burtus "b" un "d". Mākslinieks pats
apgalvo, ka savā ziņā to varētu uzskatīt arī par pašportretu, kas
visdažādākajās variācijās sastopams vai ikvienā meistara tālaika
mākslas darbā. Šobrīd viņa tēlu galeriju papildinājuši arī Kaikai un
Kiki, kas šoziem pirmo reizi tika rādīti Londonā, Serpentine galerijā.
Kaikai un Kiki tēlus savā īpašumā var iegūt katrs, kas vien to vēlas
(arī Latvijā), pasūtot interneta veikalā (www.sweatyfrog.com) T kreklu
par 26, 95 dolāriem, kuru apdzīvo Murakami radītie tēli. Patiesībā viss
sākās 1995. gadā, kad Murakami, smeļoties idejas popkultūras tēva
Endija Vorhola darbībā, nodibināja savu factory – Hiropon Factory, kas
2001. gadā tika pādēvēta par Kaikai korporāciju, kura šobrīd bāzējas
Ņujorkā un Tokijā un kurā darbojas vairāk nekā 30 cilvēku. Šī asistentu
armija ne tikai palīdz sagatavot paša meistara izstādes un darbojas kā
individuāli mākslinieki, bet arī ražo atslēgu riņķus, datorpeļu
paliktņus, mīkstās rotaļlietas, jau minētos T kreklus.
Tomēr īstā atzinība laikam nāca ar izstādi Kartjē fondā Parīzē, kuras
laikā šai institūcijā iegriezās vislielākais apmeklētāju skaits tās
pastāvēšanas vēsturē – 75 000. Divas dienas pēc izstādes atklāšanas
Murakami saņēmis vēstuli pa e-pastu no Louis Vuitton mākslinieka Marka
Žakoba ar sadarbības piedāvājumu. Patiesībā tieši tas padarīja Murakami
par šābrīža kulta figūru, kura vārdu var dzirdēt pieminam pat Rīgas
saviesīgās dzīves virpuļos. Daudzi no tiem, kuri pērk šos fetišisma
objektus – Vuitton rokassomiņas (oriģināls maksā 1000 mārciņu), ļoti
bieži mēdz pirkt mākslas darbus. Un Murakami mākslas cena strauji aug –
maijā Christie's uzstādīja jaunu rekordu, pārdodot skulptūru Hiropon
par 427, 500 dolāriem. Šķiet, Murakami šodien tiek kopēts un tiražēts
masveidā, ņemot vērā, ar kādu aizrautību pasaulei tīk viltot brendu
izstrādājumus. Arī Venēcijas Giardini, gan citā kontekstā, pie ieejas
ASV paviljonā stāvēja moris ar klājienu alias Vuitton, un ikvienu no
tiem greznoja japāniski smaidošas puķes. Tomēr stāsts nav tik
pragmatiski racionāls, kā varētu šķist. Senseno Louis Vuitton
monogrammu ražošanā ieviesa 1986. gadā, kad Parīze bija kā sajukusi pēc
japāņiem, tagad Vuitton rotājas 21. gadsimta stilistikas radītā
japānismā. Tomēr Murakami pats apgalvo, ka viņa attiecības ar modi esot
visai vēsas, šī industrija ļoti strauji attīstās un mainās, un bieži
vien tā balstīta spekulācijās. Šoreiz sadarbība nesusi garšīgus augļus
– kā nekā Museo Correr redzama ne tikai glezniecība, bet pie pašas
ieejas televizora ekrānā nemitīgi virpuļo tēli no Vuitton jaunās
simbolikas klāsta.
Superflat jellyfish eyes saucas glezna, kas līdz pat novembra sākumam
skatāma Venēcijā. Plakanā, perfektā virsma, ko klāj animāciju
stilistikas ornamentika, ārēji drīzāk atgādina datorizdruku, nevis
saistās ar elpojošu audeklu un ļoti personiskām emocijām, kas tiek
raidītas skatītājam ar triepiena, kolorīta un kompozīcijas paņēmienu
palīdzību. Murakami ir aplikatīvs, un viņa glezna drīzāk atgādina
lielformāta audumu paraugu, tomēr, neraugoties uz it kā klajo
dekorativitāti, tēlu bērnišķīgums spēj ģenerēt emocijas. Savā esejā A
Theory of Superflat Japanese Art (flat – plakans – angļu val.) Murakami
balstās uz mākslas vēsturnieka Nobuo Cuji (Nobuo Tsuji) ideju, ka
formālie raksturlielumi, tādi kā "plakans", "caurspīdīgs" laukums
un biezas līnijas, atrodami gan tradicionālajos japāņu gleznojumos, gan
tādās mūsdienu mākslas formās kā animācija.
"Raušenbergs attēloja tagadni, bet Murakami audeklu izmanto kā virsmu, kur var ģenerēt nākotni." (Frančesko Bonami)
|