PAVILJONI Artis Zvirgzdiņš, CPA |
|
|
| Venēciju noteikti var saukt par pirmo tūrisma pilsētu pasaulē, jo tās
karnevāli Eiropā pazīstami jau kopš 17. gadsimta vidus. Bet nu jau
vairāk nekā simt gadus tā pazīstama arī kā pilsēta, kur notiek
nozīmīgākā pasaules mākslas skate.
Lēmums radīt izstādi tika pieņemts 1893. gadā. Sākotnēji tā bija
paredzēta kā Itālijas mēroga mākslas skate, taču jau pēc gada nolēma
veidot starptautisku izstādi. 1894.–1895. gada ziemā Giardini di
Castello tiek būvēta izstāžu pils, kas tagad ir Itālijas paviljons. Tās
autors ir domes arhitekts Enriko Trevisināto, bet neoklasicistisko
fasādi veidojis venēciešu mākslinieks Mariuss De Marija. Sākotnēji
fasādi greznoja uzraksts Pro Arte, ko vēlāk nomainīja Italia. Laika
gaitā vairāk reižu paplašināta un uzspodrināta, ēka tagad sasniegusi
3000 m2 platību.
Pirmā starptautiskā Venēcijas pilsētas mākslas izstāde tika atklāta
1895. gada 30. aprīlī, klātesot karalim un karalienei. Izstāde guva
lielu piekrišanu, un to apmeklēja 224 000 skatītāju.
Giardini di Castello ir parks, kas atrodas Venēcijas austrumu daļā,
tuvu Lido salai un vietai, kur lagūna savienojas ar Adrijas jūru. Parks
izveidots Napoleona varas laikā vietā, kur atradās rosīgs strādnieku
rajons ar četrām baznīcām un trim klosteriem. Līdzās izstāžu pilij
parkā, lielu koku ieskauti, ir 29 valstu paviljoni, ko dažādos laikos
veidojušas pašas dalībvalstis. Dīvainais ēku kopums ir savveida 20.
gadsimta arhitektūras antoloģija. Starp paviljonu autoriem ir tādi
ievērojami arhitekti kā Jozefs Hofmanis, Gerits Tomass Rītvelds, Alvars
Ālto, Karlo Skarpa, Džeimss Stērlings un Sverre Fēns.
Virtuozais gaismas un detaļu meistars Karlo Skarpa ir dzimis Venēcijā,
un daudzi no viņa darbiem atrodami dzimtajā pilsētā. Dzīves laikā viņš
bieži nievāts kā "tikai" mākslinieks, kurš vēlējās būvēt, –
galvenokārt dēļ savas smalkās pieejas arhitektūras detaļām un
ornamentam. Tādēļ viņa mantojumu pa īstam bija iespējams novērtēt tikai
90. gados. Skarpa no 1948. līdz 1972. gadam regulāri piedalījies
biennālēs, dizainējot izstāžu iekārtojumu (piemēram, Paula Klē izstādei
1948. gadā). Viņa būvēts ir arī biļešu kiosks parkā (1952), kura
abpusizliektais konsolveida jumts atgādina lielu lapu. Venēcietis
veidojis arī iekšpagalmu Itālijas paviljonā. 1952. gadā tapis Skarpas
projektētais Venecuēlas paviljons – divi paralēlskaldņi, ko savieno
pārkaru jumts.
Austrijas paviljons (1934) ir vēlīns Jozefa Hofmaņa darbs. Jozefs
Hofmanis bija viens no Secesijas kustības līderiem. Tas arī atklāj šī
virziena iezīmes apvienojumā ar neoklasicismu. Savukārt nīderlandiešu
paviljona (1954) autors ir citas nozīmīgas modernisma kustības – De
Stijl – aizsācējs un līderis Gerits Tomass Rītvelds. Paviljona stingri
ģeometriskās proporcijas balstītas uz vienkāršu taisnstūri.
Vienkāršu zilu konteineru atgādina Alvara Ālto projektētais Somijas
paviljons (1956). Pilnībā no koka veidotā būve ir prefabricēta
struktūra – daļas veidotas Somijā. Paviljonu bija paredzēts izmantot
tikai vienai biennālei.
Kanādas paviljonu (1958, arhitekti – BBPR Group) veido slēgtu un
atklātu telpu kopums, ko apņem viena siena. Iluzorās, labirintiem
līdzīgās izstāžu zāles, savijoties kopā iekštelpai ar ārtelpu, padara
to par patiesu izstāžu arhitektūras meistardarbu.
Katrs paviljons atspoguļo sava laikmeta arhitektūras vadošos virzienus
un zināmā mērā arī savas zemes īpatnības. Tā pirmie paviljoni, ko
veidojušas Eiropas valstis, atklāj jūgendstila un neoklasicisma, vēlāk
arī neoeklektisma iezīmes. 50.–60. gadu paviljoni atspoguļo modernisma
tendences – horizontālismu, vieglumu, caurspīdīgumu. Līdzīgas vērtības
aizstāv arī Austrālijas paviljons (1987) apvienojumā ar šim kontinentam
raksturīgo – uz stabiem virs zemes pacelta balta būve ar viļņveida
jumtu. Jaunākais no paviljoniem – Dienvidkorejas paviljons (1995) rāda
90. gadu vidum raksturīgo aizraušanos ar high-tech estētiku, uzsverot
metāla nesošās konstrukcijas un detaļas.
Salīdzinoši nesens ir arī grāmatveikala paviljons – tieva, gara ēka ar
kapara jumtu, būvēta 1991. gadā. Tā ir viena no ievērojamā angļu
arhitekta Prickera prēmijas laureāta Džeimsa Stērlinga pēdējiem
darbiem. Šī būve aizstāja tādam pašam nolūkam 1950. gadā būvēto Karlo
Skarpas koka ēciņu, kas gāja bojā ugunsgrēkā 80. gadu sākumā.
Tomēr par viselegantāko paviljonu un arī par vislabāko no pastāvīgajām
biennāles celtnēm var uzskatīt 1962. gadā būvēto Ziemeļvalstu
paviljonu, kura autors ir norvēģu arhitekts, arī Prickera prēmijas
laureāts, Sverre Fēns. Viņš izmanto gaismu kā arhitektūru veidojošu
materiālu. Ēku veido betona nesošās sienas, bet jumts ir ļoti tievas,
augstas balta betona sijas, kurām cauri aug koki. Ēka patiesi ir
uzbūvēta, ietverot esošos kokus. Koku lapotie zari un jumta siju režģis
izklīdina spilgtās saules starus un izstāžu zāles iekštelpā dod
patīkamu maigu gaismu, ko pieņemts raksturot kā ziemeļniecisku. Šai
ziņā ievērojamais arhitekts patiešām pietuvojas arhitektūras būtībai un
turpina labākās skandināvu modernisma arhitektūras tradīcijas, kam
raksturīga smalka saikne ar dabu un prasmīga gaismas izmantošana.
Pirmais ārzemju paviljons –
1907. gadā Beļģijai
(arh. Lēon Sneyers)
1909–1914
1914. gadā parkā ir jau septiņu valstu paviljoni – bez
Beļgijas vēl arī Ungārijas (1909, Gēza Rintel Maroti), Vācijas (1909,
Daniele Donghi; vēlāk nojaukts un uzbūvēts no jauna (1938, Ernst
Haiger)), Lielbritānijas (1909, Edwin Alfred Rickards), Francijas
(1912, Umberto Bellotto), Nīderlandes (1912, Gustav Ferdinand Boberg;
vēlāk nojaukts un uzcelts no jauna (1953, Gerrit Thomas Rietveld)) un
Krievijas (1914, Aleksejs Ščusevs, Ļeņina mauzoleja autors Maskavā).
Sekoja Pirmais pasaules karš, kura laikā biennāle nenotika.
1922–1934
Spānija (1922, Javier De Luque; vēlāk pārveidota fasāde (1952, Joaquin
Vaquero Palacios)), Čehoslovākija (1926, Otakar Novotny), ASV (1930,
Chester Holmes Aldrich, William Adams Delano), Dānija (1932, Carl
Brummer; vēlāk paplašināts (1958, Peter Koch)), Venēcijas paviljons
(1932, Brenno Del Giudice, paplašināts 1938. gadā), Austrija (1934,
Josef Hoffmann), Grieķija (1934, M. Papandrēou, B. Del Giudice)
1952–1995
Izraēla (1952, Zeev Rechter), Šveice (1952, Bruno Giacometti,
ievērojamā tēlnieka Alberto Džakometi brālis), Venecuēla (1954, Carlo
Scarpa), Japāna (1956, Takamasa Yoshizaka), Somija (1956, Alvar Aalto,
tagad Islandes paviljons), Kanāda (1958, BBPR Group: Gian Luigi Banfi,
Ludovico Barbiano di Belgiojoso, Enrico Peressutti, Ernesto Nathan
Rogers), Zviedrija, Norvēģija un Somija (1962, Sverre Fehn), Brazīlija
(1964, Amerigo Marchesin), Austrālija (1987, Philip Cox), Dienvidkoreja
(1995, Seok Chul Kim, Franco Mancuso).
|
| Atgriezties | |
|