Šogad Venēcijas biennāle notiek 50. reizi, un šī būtu trešā reize, kad
Latvija tajā kā apzinīga, sevi cienoša valsts piedalītos, lai –
teiksim skaidri un gaiši – beidzot ar jau gana lietišķu skatu
vērtos tās norisēs. Pieredzes rutīnas uzkrājums, kad prātu vairs
neaptumšo pati piedalīšanās fakta sajūsma, bet veidojas bāze
pragmatiskam nākamā soļa aprēķinam, Latvijai tomēr šoreiz izpaliek. Jo
skumjāk tādēļ, ka šī patiesi bija ļoti atvērta, demokrātiska skate ar
daudziem tikšanās punktiem jauniem māksliniekiem, publiskām sarunām,
kontaktu iespējām ar kuratoriem, kas šoreiz neparasti lielā skaitā bija
piesaistīti izstādei. Īpaši komunikabla, atvērta vieta bija "Utopijas
stacija" ar savu pasākumu, filmu un diskusiju programmu. F5 projekts
kopējā jauno mediju areāla noskaņā visnotaļ iederējās, un uzņemos
apgalvot, ka tas savu profesionālo un estētisko kvalitāšu dēļ būtu pat
izcēlies. Par to liecina arī biennāles vadības dotā atļauja tam
konceptuāli piedalīties vismaz katalogā. Patiešām gribu redzēt, kāda
akceptētas ģenialitātes pakāpe vainagos to projektu, kam nākamreiz būs
lemta tā laime Latviju pārstāvēt! Kaut arī, protams, vienmēr pastāv
iespēja nepiedalīties nemaz. Kā laikam nu vairs vienīgi Venecuēlai,
kuras mākslinieki demonstratīvi atteicās no līdzdalības, protestējot
pret savā valstī pastāvošo režīmu. Pat ilggadējā ignorante Ķīna šogad
lauza ārpusnieces statusu, lai ar virkni īpaši reprezentatīvu pasākumu
savu piedalīšanos akcentētu.
VenĒcija un citas mākslas
Kas mums, Eirovīzijas eiforijā dusošajai Latvijai, Venēcija! Kas šīs
tik tālās vietas vairāk nekā gadsimtu ilgušie centieni pasaules mākslas
kopāsaukšanā, tās avangarda procesu atrādīšanā, savā pamatkoncepcijā uz
multidisciplināru laikmetīgās kultūras panorāmu tiecoties jau kopš
1930. gada, kad biennāles jaunais prezidents grāfs Džuzepe Volpi di
Mizurata vēlējās iesaistīt tajā jaunus notikumus – mūziku, kino un
teātri. Kas mums šīs vietas kaislības un strīdi par īsto, pareizo ceļu,
kurš ejams, par to, kas tad īsti ir laikmetīgā māksla! Pateicoties
Dzidras Ritenbergas Volpi kausam (1957), varbūt kaut ko mums nozīmē
vismaz kinoparāde biennāles paspārnē (kopš 1932. gada), kur Lido salas
Palazzo del Casino uzvaras svinēja Lorensa Olivjē Hamlets (1948), pirmo
"Zelta lauvu" saņēma Akiras Kurosavas "Rasjomons" (1951), paverot
japāņu kino ceļu uz Rietumiem (tāpat kā indiešu filmu bumu Eiropā šeit
1957. gadā aizsāka Satjadžita Reja Aparajito), bet Eiropas kinoaktieru
sapņa – Volpi kausa – vērtību, augsto standartu nostiprināja tā pirmie
ieguvēji Žans Gabēns un Vivjena Lī. Te pasaules atzinība aizsākās
Federiko Fellīni, Mikelandželo Antonioni, Alēnam Renē un Andrejam
Tarkovskim – 20. gadsimta kultūras personībām, kas ietekmēja vairāku
paaudžu pasaules uzskatus un mākslas valodu kopumā, ne tikai
kino. Mūzikas festivālam šeit savu darbu pasaules
pirmatskaņojumus dāvāja tādi 20. gadsimta mūzikas ģēniji kā Bendžamins
Britens, Igors Stravinskis (The Rake's progress, 1951; Canticum
sacrum, 1956) un Džordžs Geršvins ("Porgijs un Besa", 1955), savukārt
teātra festivālā 1958. gadā trakas diskusijas raisīja Ežēna Jonesko un
Semjuela Beketa lugas, bet 1991. gadā īpašu izstādi Laikmetīgās mākslas
vēstures arhīva telpās pieredzēja Tadeuša Kantora izrāžu scenogrāfija,
kostīmi, mašinērija un objekti. Šogad šis 1928. gadā ar nosaukumu
Laikmetīgās mākslas vēstures institūts durvis vērušais biennāles arhīva
kolekcijas kodols jaunajās Arsenāla ieejas telpās bija sarūpējis gan
interesantu vēsturisko materiālu ekspozīciju (ieskaitot
videoprojekcijas) zem preses konferenču zāles caurspīdīgā plastmasas
podesta (uz kura sēdētājiem piedāvāti tikpat caurspīdīgi krēsli), gan
plašu pasākumu programmu, ieskaitot tikšanos ciklu 99 tutte le idee
meno una (nosacīti to varētu tulkot ar Blumberga iemīļoto frāzi "viss
ir viens"). Ciklā uzaicinātos "99 izvēlētos mūsdienu
lieciniekus" – zinātniekus, rakstniekus, filozofus, radošas personības
– katru dienu plkst. 17 var sastapt izstādes apmeklētāji, lai
kopā ar viņiem dalītos domās, uzzinātu kaut ko jaunu par realitāti,
kāda tā ir ap mums (5. jūlijā tas, piemēram, ar savu emigranta pieredzi
bija igauņu komponists Arvo Perts.)
Venēcijas biennāles arhitektūras sadaļa tiek dibināta 1980. gadā.
Pateicoties Gunāra Birkerta Gaismas pilij, 2002. gadā tajā pirmo reizi
piedalījās arī Latvija.
VĒsture, leĢendas, skandāli
Mākslas sadaļai ir savas leģendas. Par pirmo nacionālo paviljonu
Dārzos, ko 1907. gadā atklāja Beļģija, par pirmajiem starptautiski
pazīstamajiem māksliniekiem (Klimts un Renuārs), kuru personālizstādēm
(kā arī Gistava Kurbē retrospekcijai) tika atvēlētas atsevišķas telpas
Izstāžu pilī 1910. gadā, un pirmajiem skandāliem: futūrists Marineti
Sv. Marka laukumā izkaisa pretbiennāles uzsaukumu lapiņas, bet no
"spāņu salona" tai pašā gadā tiek izraidīts Pikaso, kurš atgriezās
biennālē tikai pēc Otrā pasaules kara (toties jau ar solīdu
retrospekciju). Par jaunā, progresīvā biennāles ģenerālsekretāra
Vitorio Picas centieniem pēc Pirmā pasaules kara līdzās jau aprobētajām
vērtībām biennālē iesaistīt mākslas avangarda parādības, kas 1922.
gadā, kad tieši biennālē tika parādīta Modiljāni pirmā pēcnāves
retrospekcija un afrikāņu tēlniecības izstāde, izraisīja satraukumu kā
visai pārdrošs solis; par biennāles vērienīgo atdzimšanu pēc Otrā
pasaules kara (kura laikā Dārzu paviljonus, starp citu, ieņēma
Cinecitta) – 1948. gadā, kad uzmanību pievērsa ne tikai Pikaso
retrospekcija, bet arī tādas 20. gadsimta mākslas zvaigznes kā Marks
Šagāls, Pauls Klē, Žoržs Braks, Pols Delvo, Džeimss Ensors, Renē
Magrits, bet mākslu mecenāte Pegija Gugenheima rādīja savu slaveno
Ņujorkas kolekciju, kam tagad mājvieta Venēcijā, tūristu ļoti
apmeklētajā Ca' Venier dei Leoni. Arī par Venēcijas biennāles balvām –
"Sv. Marka lauvām" jeb "Zelta lauvām", kas pirmo reizi pasniegtas
1949. gadā kinofestivālā, vēlāk tiek dalītas arī mākslas skatē, bet pēc
1968. gada studentu protestiem atceltas, lai kopš 1980. gada (mākslā –
kopš 1986) atkal siltu laimīgo uzvarētāju rokās. Tā vai citādi, bet
biennāles balvas ir saņēmuši gan Žoržs Braks (1948), gan Anrī Matiss
(1950), gan Rauls Difī un Aleksandrs Kolders (1952), gan Makss Ernsts
un Hanss Arps (abi – 1954). Arī padomjlaika latviešu mākslinieki
Eduards Kalniņš un Jānis Osis var lepoties ar savu darbu demonstrējumu
vienīgajā pēcstaļina "atkušņa" laika PSRS ekspozīcijā 1956. gadā, un
Mākslas akadēmijas studentiem Kalniņa rādītais biennāles katalogs
tolaik bija viena no retajām aktuālām pasaules mākslas vēsmām.
60. gadi aizsāk jaunas revolūcijas: 1962. gada biennālē pie vārda tiek
arī neformālisti Fotrjē, Hartungs, Vedova, bet 1964. gadā "Zelta
lauvu" glezniecībā iegūst pirmais amerikānis – Roberts Raušenbergs.
1972. gadā mākslas biennāle pirmo reizi izvēlas tēmu – Opera o
comportamento (“Darbs vai darbība”), bet 1978. gadā tā pirmo reizi
sadalās sešās "piestātnēs" ar nosaukumu "No dabas uz
mākslu, no mākslas uz dabu". Tiesa, šie daudznozīmīgie un līdz ar to
visai bezjēdzīgie tematiskie saukļi tiek pastāvīgi kritizēti (arī
šīgada "Sapņi un konflikti. Skatītāja diktāts" tiek ironiski
"izķidāts" vai katrā recenzijā), nacionālie paviljoni tos pēc saviem
ieskatiem ievēro vai neievēro, vai vienkārši piemēro to interpretāciju
savām vajadzībām, un tālu no tā nav arī kuratoru ekspozīcijas.
1980. gadā pirmo Aperto ekspozīciju jaunajiem māksliniekiem veido
nākamās kuratordarbības lielās zvaigznes Akile Bonito Oliva un Haralds
Scēmans, kuri turpmāk ne reizi vien šeit parādīs savas laikmetīgās
mākslas ainas fundamentālās un pravietiskās vīzijas. Haralda Scēmana
kūrētā 49. biennāle ar tēmu "Cilvēces plato" kļuva par rekordisti gan
valstu dalības (63 ārvalstis; šogad jau 64), gan apmeklētāju skaita
ziņā – 243 000. Ak, un arī skandālu netrūkst joprojām – piemēram,
Gugenheima muzejs, kas apmaksā ASV paviljonu Dārzos, šogad beidzot
pacēlis galvu, lai pieprasītu sev vismaz ik trešās biennāles dalībnieka
izvēli, jo šoreiz viņi, piemēram, labprāt būtu atvēlējuši šajā
klasicisma stilā ieturētajā telpā vietu Metjū Bārnijam, kura The
Cremaster Cycle pagājušā gadā šokēja Eiropu, pasludinot jauna ģēnija
parādīšanos, taču valsts apstiprinātā komisija izvēlējās salīdzinoši
mazpazīstamo Fredu Vilsonu, kura politiski aktīvais koncepts par
melnādaino personāžu vietu Venēcijas kultūrā – no figūrām Venēcijas
stikla vai bronzas svečturos, vecmeistaru gleznu sižetos līdz pat
Šekspīra Venēcijas mora Otello tēla interpretācijām kino un operas
izrāžu videoprojekcijās – šogad pieblīvēja paviljona istabas. Starp
citu, tieši viņš, šķiet, tiek uzskatīts par rekordistu savu izstāžu
veidošanā no slavenu muzeju ievērojamiem eksponātiem.
Venēcijas biennāles intriga pastāv vienmēr. Ne velti Guardian
reportieris atgādina, ka tā joprojām ir "visaprunātākais notikums
laikmetīgās mākslas ciklā", tās nozīmīgums mākslas pasaulē salīdzināts
ar olimpiskajām spēlēm sportā (tikai bez dopingu skandāla), toties ar
visām sekām, kas izriet no "lielas naudas un nacionālā lepnuma".
Katras valsts pārsteigumi ir tās radošā gara, spēka un ambīciju, arī –
politiskā statusa apliecinājumi. Vismaz pēdējo desmitgadi līdz ar
kuratoru ēras uzplaukumu, ko iezīmēja tādi pazīstami vārdi kā Akile
Bonito Oliva, Žans Klērs, Džermāno Čelants un Haralds Scēmans, intriga
ir arī Aperto izstādes – tās atklāj biennāles apmeklētājiem arvien
jaunas telpas arī fiziskā nozīmē, un kopš 1999. gada šīs ar sakāpinātu
interesi gaidītās skates apgūst senās Venēcijas republikas Arsenāla –
ostas noliktavas, kuģubūvētavas un virvju fabrikas – plašumus ar
vēl neapzinātu mākslas apvāršņu pieteikumiem, ko no savas pirmatnējās,
vārdos nenosauktās rosības spējusi izcelt kuratora acs. Kaut arī par to
intervijā The Art Newspaper vīpsnā šīgada biennāles kurators Frančesko
Bonami: "Mākslas pasaule šodien ir atvērta nemitīgai informācijas
straumei. Nav vairs iespējams, ka kurators protekcionē nelielu
mākslinieku grupiņu vai ar tiem manipulē within straitjackets. Ikreiz,
kad mums liekas, ka esam atklājuši jaunu mākslinieku, mēs uzzinām, ka
mūsu "atklājums" jau ir bijis redzams virknē izstāžu."
Kurators
Gadsimta jubilejas biennāli 1995. gadā (iepriekšējās biennāles laiks
tiek par gadu pārbīdīts, lai jubilejas gadskaitļi sakristu) veidoja
Akile Bonito Oliva, pēdējā Itālijas izcelsmes laikmetīgās mākslas
starptautiski izskanējušā virziena – itāļu transavangarda
"tēvs", un arī šajā 50. biennāles reizē izvēlēts itāļu kurators –
florencietis Frančesko Bonami (dz. 1955), kas gan kopš 1987. gada dzīvo
un strādā ASV (pašlaik – Čikāgas Modernās mākslas muzeja vecākais
kurators (Manilow senior curator), no 1990. līdz 1997. gadam – Flash
Art International redaktors ASV), tomēr nav sarāvis saites arī ar
dzimteni, kā mākslinieciskais vadītājs piedaloties projektos Turīnā
(Sandretto Re Rebaudengo Fondation) un Florencē (Pitti Discovery).
Kuratora ambīcijas viņā apvienojas ar saistoša rakstītāja talantu – gan
kā Flash Art redaktors un kritiķis, gan apcerējumu, eseju un vairāku
grāmatu autors (Contemporary Art at the Age of Endless Conclusion,
Cream, monogrāfija par Maurīcio Katelānu un Gabrielu Baziliko;
Sogni/Dreams (kopā ar Hansu Ulrihu Obristu)) viņš ir apliecinājis savu
erudīto, romantisma iezīmēto, uz mūsdienu realitātes apjēgsmi orientēto
izteiksmes stilu. Kā starptautisku izstāžu kurators Bonami roku
pielicis gan Eiropā (Manifesta 3, Examining Pictures Vaitčepelas
galerijā Londonā u.c.), gan Amerikā (Mineapolisas Volkera centra
izstāde "Nepabeigtā vēsture", Santafē Otrā biennāle), gan Āzijā
(Jokohamas 2001. gada triennāle). Bonami ir Carnegi International 2004
valdes loceklis, kā arī darbojas Manifesta pastāvīgajā valdē. Kaut arī
jau 1993. gada Venēcijas biennālē viņš ir viens no Olivas palīgiem –
kuratoriem, stāšanās Venēcijas biennāles galvenā kuratora amatā nebija
vienkārša. Sākotnēji tika runāts par austrālieti Robertu Hjūsu (Huges)
– spožu kritiķi ar galvenokārt negatīviem laikmetīgās mākslas parādību
vērtējumiem, tādēļ visai vēlu pasludināto Bonami vārdu ar atvieglojumu
uzņēma daudzi, un kā īstu laikmetīgās mākslas procesu pazinēju viņu
īpaši apsveica bijušie kolēģi no Flash Art. Taču notikuma gaidās
netrūka arī nīgruma, jo vispirmām kārtām Bonami mainīja pierastos
noteikumus, izvēloties lielajai jauno parādību skatei 11 patstāvīgus,
pilnībā atbildību nesošus kuratorus. No otras puses – biennāles
vēsturiskajam akcentam viņš izvēlējās tieši glezniecības skati,
nodēvējot to "No Raušenberga līdz Murakami". Tātad – mediju, ko
iepriekšējo biennāļu direktori gadu desmitiem jau savos radošajos
plānos kā aizejošu, neaktuālu ignorēja. Bonami kūrētā glezniecības
retrospekcija Correa muzejā ar tādiem vārdiem kā Bridžeta Railija,
Frānsiss Bēkons, Lučio Fontāna, Renato Gutuzo, Frančesko Klemente,
Alberto Burra, Endijs Vorhols, Vija Celmiņa, Čaks Klozs, Rojs
Lihtensteins, Georgs Bāzelics, Žans Mišels Baskjā utt., utjpr. atgādina
par glezniecības nepārprotamo nepārtraukto dzīvīgumu šajā citu interešu
prioritātes laikā un liek prognozēt šī medija aktualitātes drīzu
atgriešanos. Iespējams, ne to gaidīja no kuratora, kurš atzīts par
laikmetīgās mākslas patiesu adeptu (kaut arī sācis viņš savas gaitas
mākslā kā gleznotājs). Tomēr līdzīgi signāli jau vairākās biennālēs
bija sajūtami no, piemēram, Anglijas paviljona, kas, par spīti visai
ekstravagantiem laikmetīgās mākslas meklējumiem, kuri katru gadu līdz
ar Tērnera balvu iziet pasaulē, kā savu vizītkarti izvēlējās
gleznotājus: Geriju Hjūmu (1999) un šogad – slavas zenītā esošo Krisu
Ofili, visskaļāk apliecināto šīs biennāles zvaigzni. Arī Francija ar
Žana Marka Bustamantes darbiem liek atcerēties par gaismu, krāsām un
glezniecību. Amerikāņa Raušenberga vārds kā atslēga glezniecības
retrospekcijai savukārt varēja raisīt eiropocentriskās publikas
sašutumu, bet Murakami vārda akcentējums norāda uz procesa atvērtību –
pilnīgi jaunu elementu iesaistīšanos jau tā krietni izpluinītajā
glezniecības tradicionālajā struktūrā.
Bonami faktors
Kad akreditēto žurnālistu un biennālei "piederošās publikas" pūļi pat
Itālijas mērogiem neparasti karstajās dienās bija izjoņojuši cauri
milzīgajām izstāžu telpām, kurās ne tikai jaunas ieejas, bet arī
artistisku atpūtas zonu un jaunu tualetes telpu (kuras diemžēl vēl
nebija pabeigtas) veidā jautās mēģinājums ieviest zināmu komfortu,
skanēja jauni saucieni par to, ka Bonami kūrētajā (vai – pēc citu
ieskatiem – "nekūrētajā") biennālē nu gan nekā ievērības cienīga nav.
Un taisnība – šādam caurskrējienam nebija acīs krītošu šķēršļu, ja nu
vienīgi agresīvā "Neatliekamības zona" (Zone of Urgency) un
izvērstais noslēgums "Utopijas stacija" pašā Arsenāla kompleksa galā.
Izstādes koncepts patiesi bija citādāks, un arī es to labāk novērtēju
dienā "pēc preses", kad nesteidzīgi izstaigāju nu jau visai klusās
telpas, kur toties visi objekti beidzot bija vietās un darbojās. Var
jau būt, ka savu lomu spēlēja arī iepriekšējā dienā paveiktais šķietami
neiespējamais – pēc pusotras dienas pūliņiem nomedītā intervija ar pašu
Frančesko Bonami, kura uzrunātāju nebeidzamo rindu centās novaldīt ar
atzīstamu humora izjūtu apveltītā preses biroja vadītāja Flāvija.
Pārguris, bet nemainīgi laipns, klusināti taču izsmeļoši atbildot uz
jautājumiem, Bonami atstāja ne tikai izcili patīkamu iespaidu, bet arī
būtiski papildināja biennāles koptēlu ar savas personības demokrātisma,
diskrētas inteliģences un domas aktīva, pat aizrautīga izpauduma šarmu.
Teiktais, ka šajā izstādē vārds dots individualitātei, tiešām skatītāja
un objekta attiecībām, vairs nešķita tukšs flirts, bet lika vērojumā
soli palēnināt. Starp citu, kā pirmais skatītāju tieši Bonami veidotajā
Arsenāla sadaļā ar nosaukumu Clandestine (“Slepens”) sagaida Jāna
Tomika filmētais parkinsona slimības nepieveiktais igauņu gleznotājs
Peters Mudists, kurš stāsta par savu mākslu. Vienkāršs, bet cilvēciski
satriecošs stāsts. Ne jau par kaitēm. Par spēku. Par mākslu kā dzīves
saturu un jēgu. Ne velti katalogā šīs sadaļas ievadā atgādināta
filozofa Žila Delēza ideja, ka domāšana ir radīšanas un dzīves
pārveidošanas centrs. Mēs domājam, nevis lai iegūtu zināšanas, bet lai
būtu daļa no radošā procesa. Bonami izvēle – kuratoru dažādība un paša
komplektētais trijās lielās ekspozīcijās – paredz domāšanas
iekustināšanu daudz lielākā mērā nekā acuprieku vai jutekļu reakcijas,
emociju izsaukšanu. Arābu pasaules konflikti, Āzijas mežonīgā
urbanizācija, cilvēks un viņa dzimtā vieta kara piemeklētā pasaulē –
jā, pasaules lielākā mākslas skate šoreiz uzsvērti runā arī par to.
"Pēckara biennāle" – arī tā šī skate ir nodēvēta. Tādēļ ir
likumsakarīgi, ka mēs jautājam par mākslas vietu un veidu šādā pasaulē,
kādu mēs, informācijas laikmeta bērni, vairs nevaram izlikties
neredzam. Jo mākslu virza ne jau mūsu sīkās pīļudīķa intrigas vai
pieņemti priekšraksti, pat ne kuratoru vēlmes, bet gan personības
veikums, radošais imperatīvs jebkuros apstākļos. Tajā ietilpst arī
pretīstāvējums, ja likteņa lemtie esamības noteikumi to izaicina. Ne
tik sen mēs paši ar to lepojāmies.
Arī trešā Bonami (kopā ar Danielu Birnbaumu) veidotā izstāde,
reprezentatīvā, ar lieliem un tieši šobrīd aktuāliem vārdiem bagātā
skate Itālijas paviljonā Delays and Revolutions ("Novilcinājumi un
revolūcijas") vērīgākam skatītājam apliecina vispirms domas
atraisīšanas virzību. Jo "mākslas darba vērtība nekad nav fiksēts
lielums. Tā ir atkarīga no jauniem lasījumiem un tulkojumiem. (..)
Tādējādi mākslas vēsturi var saprast kā labirintveidīgu atbalsu istabu,
pilnu ar čukstošām balsīm un pēdām no tā, kam tikai vēl jānāk."
(Daniels Birnbaums) Vairāki kritiķi tieši tādēļ, šķiet, ekspozīcijā
izcēluši ne gluži to, kas, protams, krīt acīs vispirms mums – ne Metjū
Bārnija efektīgos pelējumkrāsas galdus ar jūgendiski izliektiem
profiliem un vāriem zīmējumiem īstā pelējuma vidē, pirmo viņa darbu pēc
The Cremaster Cycle, ne Demjena Hērsta perfekto tablešu parādi vai līdz
šim neiepazīto mūsu Kārļa Padega savveida līdzinieci (un laikabiedri)
Kerolu Ramu –, bet tā uzreiz pat nepamanīto meksikāņu mākslinieka
Gabriela Orosko darināto 1952. gada Itālijas paviljona elegantā patio
(arhitekts Karlo Skarpa), kas tolaik ārpusē bija uzbūvēts modernās
tēlniecības izstādīšanai, iekštelpas repliku. Tātad – ne gluži tieši
uztveramu un analizējamu objektu, bet pastarpinātu, tālejošu un caur
pagātni izceļamas domas gaitu rosinošu, kaut konkrēti izmantojamu, par
to pat nepadomājot. Spilgtu modeli indivīda situācijai mūsdienu
pasaulē, kad katra lieta zem tavām kājām, ja tu pievērs tai uzmanību,
var izrādīties bagātas vēstures lieciniece vai noteiktu likumsakarību
iemiesojums, vai vēl kas cits prāta darbībā apjēdzams. Katrā ziņā
Frančesko Bonami koncepti, ietverot sevī visplašāko mākslas vēstures
vērtību apjēgumu, nopietnu intelektuālo bagāžu un gluži romantisku
individuālās brīvības kā aktīva, radoša un pašatbildīga spēka
(atbildīga pašam savas pasaules pilnvērtības priekšā) izcēlumu pavisam
noteikti tiecas paplašināt mākslas iedarbības lauku utopiskajā
"pasaules uzlabošanas" virzienā.
Biennāles mācĪba
Protams, var strīdēties par šī koncepta līdznesto vērtību uztveramību
šajā skatē, īpaši jau īsajā laikā, kuru jebkurā gadījumā izstādei
Venēcijā var veltīt atbraucējs. No visiem pārmetumiem, kas izteikti
biennālei, es pievienojos tiem par pārspīlēto tieksmi pēc darbu
kvantitātes. Skatītājam piedāvātajā programmā ir ietverts vienkārši
vājprātīgi daudz, un daudz kas pagāja garām tikai tādēļ, ka uzreiz
piedāvājuma masā orientēties nav iespējams. Bet žēl, jo daudz kas
nozīmīgs bija pilsētā izkaisītajos atsevišķo valstu piedāvājumos (par
labāko nacionālo ekspozīciju, piemēram, “Zelta lauvu” saņēma
Luksemburga, kuras ekspozīcija atradās pilsētā, Ca' del Duca), arī
plašā teorētiski papildinošā daļa šķita īpaši interesanta. Jā, mēs
varētu runāt par izteiksmes līdzekļiem, ar kuriem tad īsti pašlaik
darbojas mākslinieks, par valodu, ko viņš lieto. Vismaz – šajā skatē
(Arsenālā) uzaicinātais mākslinieks. Vai tā vispār attiecas uz mākslu
mums pierastā nozīmē, un, ja te darbojas kas gluži cits, tad kādēļ, un
vai tas ir vajadzīgs. Un galu galā – kas ir tas, kas mūs pašus interesē
mākslā, un kā tas samērojas ar apkārtējo pasauli. Šī bija atvērta,
dzīva vieta visdažādākajām sarunām, un man liekas netaisni, ka mēs šajā
ideju katlā nepiedalāmies, neesam tur iekšā ar savu pozīciju, savu
spriedumu, savu vērtību izpratni. Pat tad, ja oficiālajā skatē piedalās
tikai viens mākslinieks, viņam seko vesels labdabīgs, vērtējošs,
informāciju alkstošs savas valsts eskorts (kā varēja pārliecināties, ik
pa brīdim sastopot igauņu kolēģus). Tādēļ visnetaisnākā man liekas
pašnorobežošanās, valstij atsakoties no pārstāvniecības, vienalga,
kādas, jo Venēcijas biennāle nav tikai zvaigžņu skate, nacionālā
lepnuma parāde, bet arvien vairāk arī domu apmaiņas, sabiedrības
aktuālās intelektuālās un radošās situācijas apjēgsmes vieta, kuras
gaisotne atveseļo no provinces sindroma – estetizējošas
pašpietiekamības. Pēc biennālē redzētā un dzirdētā ir skaidrs, ka īpaši
neviens mūs dienasgaismā nevilks, vienmēr priekšroka būs tiem, kas
grozās kuratoru redzeslokā kaut kur Ņujorkā, Londonā, Parīzē – arī ar
baltieša vārdu – vai vismaz ik pa pāris gadiem lielajās mākslas skatēs
Venēcijā, Sanpaulu, Manifesta. Ir Igaunija, ir Lietuva (kā šajā
Venēcijas skatē) – Baltija ir pārstāvēta, un, ja mēs uzsvērti par sevi
neatgādināsim, tā arī paliksim tukšais Nekas caurums starp divām
ievērotām malām. Mūsu mākslinieki nevar iespēt (un vai tiešām to
vajag?) pārcelties uz dzīvi tuvāk mākslas centriem, taču valsts
pienākums ir dot iespēju vismaz tai nodrošināmajās reizēs viņiem tur
atrasties. Arī pašizglītošanās dēļ. |