Helmuts Ņūtons EROTIKA, DISTANCE UN PROVOKĀCIJAS Līga Miezīte Kopenhāgenā |
|
SWEDEN
CELIA, MIAMI
THE REDHEAD, SHERMAN OAKS CALIFORNIA
EVA, MONTE CARLO
WOMAN ON LEVEL 4
|
| Līdz 18. janvārim Kopenhāgenā modernās mākslas muzejā Arken
skatāma Helmuta Ņūtona fotogrāfiju izstāde “Sekss un ainavas / Dzeltenā
prese (Sex & Landscapes / Yellow Press), kas konfrontē skatītāju ar
mazāk pazīstamiem Ņūtona darbiem, piedāvājot netradicionālu tēmu
fotosērijas un dažādu žanru (akti, ainavas, portreti, klusās dabas)
fotogrāfijas. Ekspozīcija sadalīta divās daļās – “Sekss un ainavas” un
“Dzeltenā prese” – , apvienojot vienā divas atsevišķas izstādes.
Fotogrāfijas pārstāv laikposmu no 1974. līdz 2003. gadam. Tās atlasījis
pats mākslinieks kopā ar sievu Džūnu, ar kuru laulībā nodzīvojis
piecdesmit piecus gadus. Jāpiebilst, ka Džūna Ņūtone ir fotogrāfe ar
pseidonīmu Alise Springsa un vienlaikus Helmuta Ņūtona izstāžu kuratore
un foto katalogu un grāmatu redaktore.
Helmuts Ņūtons (īstajā uzvārdā Neišteters) ir viens no oriģinālākajiem
20. gadsimta otrās puses fotogrāfiem, kura novatorisms slēpjas spējā
savienot elitāro un popkultūru, radot mākslinieciski spilgtus darbus.
Viņš manipulē, provocē, intriģē un ironizē. Līdzās buržuāziskai
dekadencei un elites spožumam – seksuālas perversijas, brutalitāte un
nāve. Narcisma, fetišisma, sadomazohisma un vojerisma tēmas caur Ņūtona
kameras aci iegūst izsmalcinātas stilizācijas formu. Māksliniecisku
kontroli un tehnisku perfekciju viņš lieliski savieno ar iztēles
brīvību un spilgtu fantāziju.
Ņūtona vārds cieši saistīts ar modes fotogrāfiju, ko viņš padarīja par
mākslas fotogrāfijai līdzvērtīgu žanru. Viņa kredo vienmēr bijis stils,
seksualitāte un inscenējums. Modes un aktu fotogrāfijās Ņūtons atklāj
savdabīgu erotikas redzējumu: vēss, brīžiem nežēlīgs, bet vienlaikus
elegants un plastisks. Kailums ir lietišķs, seksualitāte – agresīva,
bet tēli un situācijas – daudznozīmīgi. Sievietes viņa fotogrāfijās ir
skaistas, ar perfektu figūru, bet vienaldzīgas un nepieejamas. Ņūtona
fotogrāfiskā pasaule spēlē magnētiskas pievilkšanās un spējas
atgrūšanās rotaļu.
Radošākais un produktīvākais periods Ņūtona dzīvē ir no 1960. līdz
1980. gadam, kad viņš aktīvi strādā modes biznesā. Viņš publicējas
vadošajos pasaules modes un stila žurnālos – Vogue, Elle, Queen, Marie
Claire un citos. Modes fotogrāfija ilgu laiku fotomākslas hierarhijā
tika uzskatīta par komerciālu pasūtījuma žanru. Ņūtons pārkāpa šo tabu,
savas modes fotogrāfijas izstādot blakus mākslas fotogrāfijām. Pirmo
reizi Ņūtona fotogrāfijas izstādītas 1975. gadā Parīzē, galerijā Nikon.
Kopš tā brīža viņa darbu retrospekcijas ceļo pa dažādiem pasaules
mākslas muzejiem un galerijām.
Sekss un ainavas
Var teikt, ka ironiski izstādes nosaukumu komentē melnbalta fotogrāfija
Colosso Dell' Appennino, Florence (1996), kas gluži literāri risina
seksa un ainavas tēmu. Klintī izcirstā milzīga vīrieša figūra šķiet
fotogrāfijas vienīgais objekts, taču pēc rūpīgas ieskatīšanās var
sazīmēt sīku kailas sievietes figūru, kas gandrīz saplūdusi ar ainavu.
Ņūtona aktu fotogrāfijās sievietes ķermenis var tikt interpretēts kā
ainava, savukārt ainava var būt juteklisks akts – kā melnbaltajā,
kontrastainajā un simboliskajā fotogrāfijā Sweden (2000).
Intonācijas ziņā aktu un ainavu fotogrāfijas ir ļoti atšķirīgas,
taču abus žanrus vieno kopīga iezīme – distance. Ainavu žanrā dominē no
liela attāluma (nereti no lidmašīnas) uzņemtas fotogrāfijas (The Rhine,
2002). Savukārt aktu fotogrāfijās modelis bieži vien redzams kopplānā.
Sieviešu kailums ir lietišķs un atgādina manekenu statiskumu (The
Redhead, Sherman Oaks, California, 1992). Ņūtons iet vēl tālāk, par
fotogrāfijas centrālo objektu izvēloties seksa lelli, ko novieto
milzīgas, tukšas zāles vidū (Sex Doll, Port de Cap d' Ali, France,
2001). Manekenu reāls un stilistisks izmantojums Ņūtona fotogrāfijās
varētu būt mantots no dažiem fotogrāfiem sirreālistiem 20. gs. 30. gadu
beigās, kad veidojās Ņūtona fotogrāfiskā gaume un tika uzsāktas foto
studijas pie modes un portretu fotogrāfes Elses Saimonas (Else Simon,
pseidonīms Yva).
Ar nekaunīgajiem un skarbajiem aktiem kontrastē ainavu poētiskums, pat
sentiments, īpaši fotogrāfijās, kas tapušas Montekarlo (Monte Carlo,
1986). Savukārt klusās dabas ir elegantas, ar dekadentisku šarmu:
novītušas puķes, nesaklāta gulta un saburzīti palagi, neatkorķēta
šampanieša pudele... (Still Life in my Hotel Room, New York, 2001).
Fotosērijā “Eva” apvienoti portreta, akta un klusās dabas žanra
elementi. Žanru pārklāšanās ir raksturīga Ņūtona fotogrāfiju iezīme.
Vienā no šīs sērijas fotogrāfijām gandrīz kailā Eva pārdod eksotiskus
kokteiļus. Fotogrāfijas centrālais fokuss ir paplātes spoguļa virsma,
kas atsedz sievietes dzimumorgānus. (Eva, Monte Carlo, 1993). Ņūtons
lielu uzmanību pievērš rūpīgam inscenējumam un detaļu izvēlei.
Ņūtona fotogrāfijas ir kinematogrāfiskas un naratīvas, noskaņu gammā
variējoties no nevainīgi saldām līdz izaicinoši erotiskām epizodēm.
Fotogrāfija Flight Leitnant US Navy, Los Angeles (1990) atgādina
Holivudas filmas stopkadru. Jaunais vīrietis un sieviete ir iejutušies
kinozvaigžņu lomā un spēlē romantiskus mīlētajus. Pretstatā šai
epizodei ir ironiskā Eiffel Tower, Paris (1974) – vāji apgaismotajā
mašīnas salonā mūsu acu skatienu piesaista puskailas sievietes biksīšu
pērļu rotājums Eifeļa torņa formā, un vīrieša rokas kas attaisa
sievietes garo un melno zābaku rāvējslēdzi.
Ņūtona fotogrāfijas ir reālistiskas, taču to veidojošie elementi un
detaļas ir inscenēti, kas nereti rada sirreālismam tuvu atmosfēru.
Kaila sieviete ar augstpapēžu (stilettos – Ņūtona atpazīstamības zīmi)
kurpēm kājās stāv uz plaša balkona ar Atlantijas okeānu fonā un
sarunājas pa telefonu (Celia, Miami, 1991). Tipisks modes fotogrāfijas
uzstādījums bez pašas modes – modelis ir kails. Varbūt tā ir ironiska
pretreakcija modes biznesa rutīnai? Drīzāk gan modes fotogrāfijas
paņēmienu izmantojums citos žanros, īpaši aktos.
Modes un aktu fotogrāfijās Ņūtons intuitīvi precīzi fiksējis sievietes
tēla pārmaiņas 20. gadsimta otrajā pusē. Sākotnēji tas radīja asu
publikas pretestību. Tas ir valdonīgas, spēcīgas un seksuāli atbrīvotas
sievietes tēls.
No otras puses, Ņūtona fotogrāfijās redzamās garkājainās perfekto
figūru īpašnieces, jaunās un skaistās būtnes, stiprina modes žurnālu un
televīzijas reklāmu radīto idealizēto sievietes tēlu. Mūsdienu sieviešu
vēlme un nespēja identificēties ar šo ideālu ir radījusi masveida
apmātību ar ķermeni, neirozes un, galu galā – atsvešinātību.
Dzeltenā prese
Izstāde “Dzeltenā prese” sastāv no vairākām fotosērijām, kas demonstrē
Ņūtona unikālo spēju savienot elites un masu kultūru, skaistumu ar
nežēlību un perversiju. Ņūtona biogrāfi šo kontrastaino pasaules
redzējumu atraduši bērnības un pusaudža gadu atmiņās par ģimenes
ceļojumiem Eiropā un krāšņu viesnīcu apmeklējumiem, par Veimāras
Republikas laika Berlīnes ielām un bāriem. Ņūtons atzīst aizraušanos ar
augstāko aprindu hronikām un paparazzi fotogrāfijām. Viņš daudz
fotografējis slavenības un radījis pārsteidzošus un neordinārus
politiķu, kinozvaigžņu un mākslinieku portretus.
Patiess vai nepatiess? Tāds ir šīs fotosērijas nosaukums (True or
False, 2003). Ņūtons kopē policijas fotogrāfiju stilu un dokumentē
kādas slepkavības pēdas. Skarba un lakoniska kompozīcija, kurā
izvēlētas precīzas detaļas un akcentēta sarkanā krāsa: gandrīz kaila
sieviete guļ uz grīdas ar pārgrieztu kaklu, no kura sūcas asins
tērcīte. Blakus krēsls ar vīrieša uzvalku, uz grīdas – celofāna
maisiņš... Ņūtons izmanto dokumentālu stilistiku, lai inscenētu
nepatīkamus un sensacionālus scenārijus. Savukārt fotosērija Murder in
Sceaux (1996–2000) veidota reportāžas stilā: Parīzes nomales noplukušās
ielas, garāmgājēju bailīgie skatieni, ar roku aizsegta seja,
nomāktība... Šo fotogrāfiju satriecošo efektu rada konteksts – pirms
vairākiem gadiem šajā nomalē pēc šausmu filmas noskatīšanās vietējā
kinoteātrī brutāli tika noslepkavota kāda ģimene.
Savukārt citas “Dzeltenās preses” fotosērijas balstītas uz fantāziju,
fiktīviem sižetiem un performanci kameras priekšā. Fotostāsts par
sievieti, kas dzīvo ceturtajā stāvā (The Woman on Level 4, 2002), ir
Ņūtona fantāzijas auglis un juteklisks inscenējums. Šī sieviete izspēlē
erotiskas rotaļas pati ar sevi un spoguli savā vienkāršajā, aktrises
ģērbtuvei līdzīgajā istabā. Sieviete ir viena, bet, šķiet, viņas
performance veltīta kādam neredzamam skatītajam. Paralēli fotosērijai
tapusi videofilma, kurā sievietes darbības atgādina intīmu un poētisku
rituālu.
Sērija My Vacation on the Keys (1973) ir kolāžas veidā sakārtotas
ceļojuma fotogrāfijas par Floridas dienvidos pavadītajām brīvdienām.
Fotogrāfijas papildina aizraujošs teksts iekšējā monologa/
dienasgrāmatas stilā. Jaunās sievietes un gados vecākā vīrieša ceļojums
nepārprotami atgādina Vladimira Nabokova romāna “Lolita” sižetu, ko
Ņūtons atzīst par iedvesmas avotu.
Izstāde “Sekss un ainavas / Dzeltenā prese” piedāvā lielisku iespēju
iepazīt Ņūtonu ārpus modes fotogrāfa ampluā. Izstādes koncepcijā
uzsvars likts uz mākslinieka personīgajiem projektiem un pašizpausmi,
kas atklāj mazāk zināmās fotogrāfa mākslinieciskās intereses. Nesen
publicēta viņa grāmata “Autobiogrāfija” – aizraujoši memuāri par dzīvi,
sievietēm un fotogrāfiju. Helmuts Ņūtons kopš 1981. gada dzīvo Monako
un nesen (2003. gada 31. oktobrī) atzīmēja 83. gadskārtu. |
| Atgriezties | |
|