Scenogrāfija eksistenciālai drāmai
Kāds pavecs, vientuļš vīrietis ierauga pie savas mājas bezpajumtnieku,
kurš meklē atkritumos ko ēdamu. Vīrietis grib izdarīt ko labu un
uzaicina bezpajumtnieku pie sevis, pabaro un aicina nomazgāties un
sasildīties saunā. Tur, protams, cienā bezpajumtnieku ar šņabi, labprāt
dzer arī pats un stāsta par savu dzīvi – beidzot kāds viņā klausās. Kad
šņabis jau cauri, vīrietis pamana, ka bezpajumtnieks izskatās aizdomīgi
stīvs. Izrādās, jaunajam sarunu biedram ir gadījusies sirdslēkme no
negaidītās labsajūtas, un viņš izskatās kā miris. Vīrietis prāto, kur
varētu līķi vislabāk paslēpt. Šī ir epizode no kādas somu televīzijas
filmas, ko reiz noskatījos kādā Helsinku viesnīcā. Mītu par
ziemeļniekiem radījuši paši ziemeļnieki – sākot ar Ibsena un Hamsuna
darbiem un beidzot ar, piemēram, Jerna Rīla stāstiņiem, protams,
neaizmirstot kino. Noslēgtība, īpatnēji principi, spēcīgs izdzīvošanas
instinkts plus vēl izteikti melns humors. Varbūt tā ir daļa no
ziemeļniekiem raksturīgās dzīvesziņas, kas jau kopš seniem laikiem
ļāvusi izdzīvot klimata apstākļos, kuri ir maksimāli naidīgi cilvēkam,
un šī dzīvesziņa, saglabājusies arī laikmetā, kad sen jau izgudrota
centrālapkure un citas ērtības, ir saglabājusies un izpaužas arī
mākslā.
Tieši Ziemeļvalstu sievietes ir daudzu spēcīgu un arī starptautiski
atzītu mākslas darbu autores, turklāt šos darbus raksturo augsts
eksistenciālisma līmenis un gandrīz pilnīga atteikšanās no
dekorativitātes vai estētisma nosacījumiem vai šo nosacījumu pilnīga
pakļaušana iecerei, neatstājot ne mazāko iespēju skatītājam vienkārši
paskatīties un papriecāties. Viss ir tīras idejas iemiesojums, un ideja
savukārt skar ļoti būtiskus identitātes krīzes jautājumus, nereti brīvi
pārkāpjot tabu robežas. Mākslinieces atsevišķos darbos apzināti pārkāpj
šīs robežas – iespējams, lai ar publiskošanu atbrīvotos no kādas
nomācošas intīmas pieredzes, iespējams, lai sniegtu arī skatītājiem
iespēju pārdzīvot acumirklīgu šoka (vai neizpratnes, vai pārsteiguma)
izraisītu katarsi. Fotogrāfija (un video) kā medijs ļauj māksliniecēm
visprecīzāk, visdokumentālāk fiksēt savu ideju materializāciju –
fotogrāfija tiek lietišķi izmantota kā tehnoloģija, kas ļauj iemūžināt
iecerēto uzstādījumu vai performances rezultātu, nekrītot kārdinājumā
meklēt “īstās”, nerežisētās dzīves un ainavas šarmu. Darbos nepastāv
īslaicīgais, acumirklīgais, impulsīvais, tā vietā dominē atmiņas un
ilgstošas, mokošas, visu dzīvi aptverošas konstrukcijas, kas
sastingušas no garīga izmisuma.
Mājas nav patvĒrums
Zviedru māksliniece Annē Ūlofsone savos foto un video darbos mulsina
skatītājus ar freidisku iedziļināšanos bērnības atmiņās un pieaugušā
attiecībās ar vecākiem, pierādot, ka dēmoni un ciešanas vajā cilvēku
pat tur, kur it kā varētu justies visdrošāk – mājās, un pat miegā.
Līdzīgi kā Kafkas konstruētajā pasaulē, Annē Ūlofsones fotosērijās it
kā fiksēti “normāli” procesi, bet rezultāts ir baiss, biedējošs un
emocionāli vardarbīgs. Kaut arī vizuāli varētu rast līdzības ar Deivida
Linča filmu dekoratīvo, barokālo misticismu, Ūlofsones darbos nav ne
punduru, ne samta aizkaru, ir tikai izgaismots tēls un tumšs, abstrakts
fons. Vienā attēlā no fotogrāfiju sērijas Unfamiliar (2001) glīti
saģērbusies māksliniece sēž, kāda paveca vīrieša roka pieskaras viņas
sejai un sievietes roka – matiem. Attēls ir statisks, bet iegūst
asociatīvu dinamiku, jo vīrieša žests tikpat labi varētu būt sitiens,
bet sievietes – varmācīgs satvēriens, lai parautu aiz matiem. Vīrietis
ir viņas tēvs, sieviete – māte. “Normālā” robeža tiek pārkāpta citā šīs
pašas sērijas darbā – tās pašas vīrieša (tēva) rokas novelk
māksliniecei kleitu. Tas, kas būtu normāli viņas bērnībā, tagad vairs
tāds nav. Arhetipiskais varas tēls – tēvs (turklāt parasti redzams
tikai fragmentāri) un vecāku smagā, nomācošā klātbūtne liecina par
pasauli, kurā vēl joprojām dominē bērnības bailes, nedefinētas iedomas,
saasināta uztvere un smilšu vīriņa gaidas. Vēl mulsinošāks ir Annē
Ūlofsones video You need her and you want her golden hair she sees you
but she won't love you because she really doesn't care (2000) –
vairāk nekā 50 minūtes kadrā redzama puskaila aizmigušas Ūlofsones
mugura, blakus sēž viņas māte un balsī lasa meitai adresētas mīlestības
vēstules. Fotosērijā Demons (1999) māksliniece fiksējusi savas
dienišķās gaitas Gdaņskā, Polijā, kur viņa strādāja mākslinieku
rezidencē. It visur viņai sekoja miesassargs, kurš fotogrāfijās redzams
fragmentāri, un šo sēriju pavada astoņas stundas garš video – viesnīcas
istaba, kurā guļ Ūlofsone un blakus uz krēsla modri snauž tas pats
miesassargs. Viņš var pasargāt no fiziskas vardarbības, bet Ūlofsone ir
fotografējusi vientuļās, tukšās vietās un telpās, kur neviens viņu it
kā neapdraud, lai parādītu, ka neviens nespēj pasargāt otru no dēmoniem
un apsēstībām, kas plosa dvēseli pat miegā. Arī no bailēm novecot.
Fotosērijā I put my foot deep in the tracks that you made (2000) Annē
Ūlofsone fotografējusi sevi un savu māti kā vienas personas divas
izpausmes, kā viena otras turpinājumu, vizuāli pretstatot savu jaunību
un skaistumu mātes vecumam un bijušajam skaistumam. Fotosērijā God
bless the absentees (2000) bērnībai raksturīgā absolūtā un izmisīgā
vientulības izjūta portretēta dekoratīvāk un ne tik personiski:
fotografēti dažādi interjeri, kuros esošie cilvēki “apģērbti” tāpat kā
fons – dīvāns, paklājs, gulta. Videodarbā Cold (1999) Ūlofsone
piecpadsmit minūtes stāv jūras krastā acīmredzami aukstā ziemas vējā ar
atkailinātiem pleciem – video beidzas tieši tajā mirklī, kad pār
sievietes nosalušo seju norit pirmā asara.
Parīzē dzīvojošā somu māksliniece Elīna Brotherusa arī mākslā risina
personiskās dzīves dilemmas un vēlreiz izdzīvo dažādas epizodes,
ieskaitot laulības un šķiršanos, un kādā intervijā atzinusi, ka darbi
rodas tad, kad viņa jūtas nelaimīga. Viņas darbiem piemīt nedaudz no
reklāmas estētikas, bet personiski atklātie nosaukumi šādu iespaidu
mazina (piemēram, 1996. gada darbs I hate sex). Fotosērijā This is the
first day of the rest of your life (1998) autore gan nosaukumā, gan
saturā atsaucas uz tolaik aktuālo filmu “Cīņas klubs” – viņa pati
redzama situācijās, kurās nojaušama kāda iepriekš notikusi
vardarbība, gan garīga, gan fiziska, un notiek izšķiršanās par kāda
būtiska lēmuma pieņemšanu. Mazāk manierīgi un autobiogrāfiski ir viņas
vēlākie darbi, kas radīti pēc pārcelšanās uz Parīzi. Elīnas Brotherusas
fotosērijā Suites Frančaises 2 (1999) redzami anonīmi interjeri, kur
visiem priekšmetiem pielīmētas zīmītes ar to nosaukumu franču valodā.
Šī sērija rada aizkustinošas bezpalīdzības iespaidu un vēsta par to, ka
svešā vietā pat pieaudzis cilvēks kļūst par bērnu, jo no jauna
jāiemācās visvienkāršāko lietu nosaukumi. Vienlaikus šī sērija liek
domāt arī par to, cik tukša un bezjēdzīga ir valoda, ja ar to apzīmē
vien priekšmetus, nevis darbības vai jūtas; ir nojaušama arī zināma
atsvešinātība ne tikai starp cilvēku un viņam svešo vidi, bet arī starp
lietām un to nosaukumiem vai lietojumu.
Līdzīgu tēmu – individuālas psihozes drāma sadzīviskos apstākļos –
attīsta arī starptautisku atzinību guvusī somu māksliniece Eija Līsa
Ahtila. Viņa strādā galvenokārt ar video, viegli sajaucot realitāti un
fantāziju, atmiņas par pārdzīvojumiem un to sekas savu video personāžu
– dažādu sieviešu dzīvē (piemēram, 2002. gadā personālizstādē Tate
Modern ar nosaukumu Real characters, invented worlds māksliniece bija
radījusi sarežģītas, daudzdimensionālas videoinstalācijas, kurās
vairāku ekrānu un vairāku stāstu mijiedarbībai bija jāatspoguļo iekšējo
pārdzīvojumu labirinti; viņa piedalījusies arī Manifesta 2 un 1999.
gadā pārstāvējusi Somiju Venēcijas biennālē).
KāpĒc sievietei jābŪt nelaimĪgai
Identitātes krīze var būt normāls depresīvas eksistences stāvoklis pat
vairāku gadu garumā, kamēr vien nav iespējams apmierinoši atbildēt uz
jautājumu “kas es esmu, un ko es gribu”. Šķiet, ka laikā, kad arvien
biežāk redzamas matriarhāta atgriešanās pazīmes un sieviešu vara
dažādās sabiedriskās un biznesa jomās palielinās, it īpaši
emancipētajās Ziemeļvalstīs, sievietes identitātei būtu jābūt spēcīgāk
izteiktai un mazāk pakļautai krīzei un depresijai. Iespējams,
popkultūras un kino sniegtās paraugstundas un attiecību modeļu
definīcijas tomēr arī ir saglabājušas zināmu ietekmi un māca sievietei
būt skaistai un nekaitīgai, izklaidējošai un vienlaikus arī pietiekami
neatkarīgai. Kails sievietes ķermenis mākslā ir arhetipisks, vīrietim –
skatītājam / patērētājam paredzēts objekts, bet somu
māksliniece Heli Rekula fotogrāfijā Hyperventilation (1993)
norāda, ka tas varētu būt pašpietiekams, sevis pēc eksistējošs
organisms. Kaut arī šeit runa ir par varu, nevis dvēseli un rezultāts
atgādina ainiņu no pornogrāfiska komiksa (kuru patērētāju vairākums
tomēr arī ir vīrieši), darbs ir spēcīgs un izteiksmīgs arī bez
feminisma mākslas teorijas citātiem. Otrs Heli Rekulas leģendārais foto
Fat (1993) ar iespējamu atsauci uz Boisu pirmajā mirklī liek novērsties
nepatīkamu fizisku asociāciju dēļ, bet tā saturs aicina arī aizdomāties
par trauslu sievietes sapni, kurā atnāk princis – glābējs un aizslauka
visas nepatikšanas pat tad, ja viņa visiem teikusi, ka ļoti labi tiek
ar visu galā pati. Vēlākos gados Heli Rekula izstādījusi lielizmēra
fotogrāfijas – plašas, tukšas un atsvešinātas ainavas, viņas darbi ir
bijuši iekļauti Haralda Scēmana kūrētajā ekspozīcijā Plateau of
Humankind 2001. gada Venēcijas biennālē.
Somu māksliniece Marjāna Kella portretējusi cilvēkus no aizmugures
(sērija Reversed, 1996–1997), it kā vedinot skatītāju iepazīties, bet
acu kontakta un sejas izteiksmes vietā piedāvājot papētīt apģērbu un
frizūru, kamēr portretēto skatieni maldās tukšumā, kaut kur
fotografētās telpas tālumā. Tukšums un brīvība, ko sniedz iespēja
skatīties uz svešinieku no aizmugures, varbūt paredzēti neredzamā –
ideju un jūtu pasaules eksistences – apzināšanai, kaut arī tas
lielākoties nav īsti iespējams, pat esot aci pret aci ar sarunu biedru.
Fotosērijā un video Hypnosis (1997–2001) Marjāna Kella ir fotografējusi
un filmējusi cilvēkus, kuri atrodas hipnozes iespaidā, – tas ir nedaudz
baiss piedzīvojums, jo hipnozes laikā cilvēka rīcība ir neapzināta, ar
prātu nekontrolēta, taču vienlaikus ar šo cilvēku it kā iespējams
sazināties.
Bērnības un pusaudža vecuma pieredze un pārdzīvojumi ir vēl kādas somu
mākslinieces – Sallas Tikas iedvesmas avots. Pārcietusi ēšanas
traucējumus vairāku gadu garumā, viņa sākusi fotografēt pati sevi, lai
iemācītos pieņemt savu ķermeni tādu, kāds tas ir. Videodarbi, kuros
autore izmanto aktierus, emocionāli vēsta par jaunas meitenes
iniciāciju pieaugušo pasaulē un viņas seksualitātes, atbildības un
identitātes pētījumiem. Fotogrāfiju sērijā Pain, Pleasure, Guilt (2000)
autore fotografējusi pati sevi un, ilustrējot nosaukumā minētos
jēdzienus, lielāku nozīmes uzsvaru likusi uz sāpēm un vainas apziņu,
arī bailēm. Galvenās varones ķermenis redzams fragmentāri, it kā viņa
slēptos no kāda (arī no sevis), it kā nejustos tiesīga atrasties un
dzīvot šajā pasaulē. Iespējams, šāda terapeitiska māksla palīdz atrast
atbildes arī pašai autorei.
Kosmiskās skumjas vai sieviŠĶĪga kaprĪze
Pazemot sevi, gūstot baudu vai ar mesiānisku apziņu izraisot skatītājā
līdzpārdzīvojumu, – robeža starp melno humoru, eksistenciālu
pārdzīvojumu un sadzīvisku mazohismu reizēm ir visai nenosakāma.
Piemēram, Maritas Liulias “Pašportrets” (1988–1990), kas ierāmēts
tualetes poda apmalē. Šādi mākslinieciskie paņēmieni var būt
skaidrojami kā smalka ironija un aktierim raksturīga atsvešināšanās
pašam no sava ķermeņa, kā sevis nīšanas, neārstētu dusmu un pagātnes
pazemojumu kopsummas materializācija, kā Frānsisa Bēkona pašportrets,
kā apjausma par universālu relativitāti, bet tā var būt arī sievišķīgi
rotaļīga kaprīze, vēlēšanās “paskatīties, ko viņi teiks”, nekautrīga un
bērnišķīga spēlēšanās ar savu individuālo ētikas kodeksu. Tomēr šādi
darbi vairāk mudina domāt par jaunkundzēm, kurām nekā netrūkst, bet
nekas nav gana labs, pietiekams, apmierinošs, kaut kā tomēr ir par maz
un kuras nomāc ilgas pēc neiespējamā. Varbūt citu tradīciju ietekmes
joslā šādas ilgas apmierina citādi, bet, piemēram, Ziemeļvalstu
pilsētās cilvēki vakaros un rītos dodas ielās un parkos skriet, un tas
neizbēgami raisa asociācijas ar Čelentāno tēlotā varoņa malkas ciršanas
terapiju.
Tā vietā, lai aizietu pie psihoterapeita vai kā citādi atrisinātu
negatīvo stresu, cilvēki atriebjas par sliktu pašsajūtu paši sev un
savam ķermenim, arī mākslā. Vai arī uzdod jautājumus, uz kuriem atbilžu
nav, – “kāpēc nepastāv īsta mīla”, “kāpēc bērnībā nebiju laimīga” utt.
Bet tieši šie jautājumi vairākos šeit aplūkotajos mākslas darbos ir
padarījuši tos neaizmirstamus, un, iespējams, nežēlīgajam klimatam te
nav noteicošas lomas.
Raksts tapis, pateicoties Ziemeļu Ministru padomes studiju braucienu stipendiju programmai “Baltijas Sleipnirs”.
|