Mana saruna ar vienu no britu mūsdienu foto un video mākslas izstādes
“Realitātes pārbaude” kuratorēm Bretu Rodžersu bija gara un, ko tur
slēpt, reizē arī saraustīta. Savas pirmās četru dienu vizītes laikā
Rīgā no 21. līdz 24. novembrim Breta nesavtīgi veltīja sevi ļoti
intensīvam darbam pie izstādes ekspozīcijas veidošanas. Paralēli viņa
gatavojās lekcijai par britu mūsdienu fotomākslas attīstību pēdējās
četrās dekādēs. Biju patīkami pārsteigta, ka viņas lekcija 22. novembrī
Gētes institūta telpās (lai arī tikai angļu valodā) piesaistīja gandrīz
50 studentu, profesionālu mākslinieku un kuratoru uzmanību. Un tomēr –
par spīti šai saspringtajai situācijai, man izdevās saņemt atbildes par
divām, manuprāt, svarīgākajām Bretas Rodžersas profesionālās dzīves
jomām – par izstāžu veidošanu, aizraušanos un pastiprinātu interesi par
fotomākslu, kā arī par darbību un uzdevumiem Lielbritānijas Padomes
Vizuālo mākslu nodaļas direktora vietnieces postenī. Nenoliedzami,
darbs Lielbritānijas Padomē Bretai devis iespēju ne tikai realizēt
daudzus novatoriskus un ambiciozus projektus un zināmā mērā ietekmēt
Padomes stratēģiju vizuālo mākslu jomā, bet arī ļāvis laikus – varbūt
jau iepriekš – nojaust un paredzēt šodienas aktualitātes nākotnē. Kaut
vai to, cik lielā mērā pieaugs fotogrāfijas loma laikmetīgās mākslas
kopainā.
Irēna Bužinska: Es priecājos, ka, neraugoties uz lielo aizņemtību, mums
kopīgi izdevās apmeklēt Alberta ielu, un, ejot garām Lielbritānijas
vēstniecībai, biju pārsteigta, dzirdot izstādes tehniskā asistenta
Ričarda Gofa piezīmi, ka jums gan vairāk varētu interesēt fakts, kur
Rīgā atrodas Austrālijas vēstniecība, jo jūs joprojām esat šīs valsts
pilsone. Tādēļ, lūdzu, pastāstiet mazliet par to, kur esat ieguvusi
izglītību.
Breta Rodžersa: Esmu uzaugusi Austrālijā, un Sidnejā joprojām dzīvo
mana māsa. Te pabeidzu universitāti. Tad sāku strādāt tolaik tikko
izveidotajā Austrālijas Galeriju direktoru padomē, kuras uzdevums bija
sagatavot ceļojošas Austrālijas un starptautiskās mākslas izstādes.
Šajā institūcijā strādāju četrus gadus, kuru laikā man laimējās
papildināt profesionālo pieredzi Gugenheima muzejā Ņujorkā, Smitsona
institūtā Vašingtonā, visbeidzot – arī Lielbritānijas Padomē Londonā.
Tad arī nolēmu turpināt studijas un iegūt maģistra grādu 20. gadsimta
mākslā. Tā es iestājos Londonas universitātes Kurtolda institūtā.
I.B.: Jūsu dzīve kopš 80. gadu sākuma ir saistīta ar Londonu. Kā par
jūsu padziļinātas intereses objektu kļuva fotomāksla? Vai tā tas bijis
arī iepriekš?
B.R.: Es esmu vienmēr interesējusies un aizrāvusies ar fotogrāfiju –
gan studējot senus, vēsturiskus uzņēmumus, gan arī pati sākot
kolekcionēt 19. gadsimta fotogrāfijas. Šī aizraušanās transformējās
padziļinātā fotogrāfijas vēstures izpētē un vēlmē padarīt savas
zināšanas pieejamas plašākai auditorijai. Gribēju radīt izstādes, kas
veidotu plašāku priekšstatu par Austrālijas fotogrāfijas “apslēptajām”
lappusēm. Tā es savā pirmajā darba vietā savācu informāciju par
Austrālijas fotogrāfu (sieviešu) darbību, kā arī sagatavoju vairākas
izstādes, kuras vispirms bija veltītas “vecajiem meistariem”– tādiem kā
Andrē Kertēss un Bils Brants. Tas bija laiks, kad gan teorētiķi, gan
mākslinieki atkal sāka interesēties par fotogrāfiju kā par mediju, un
es nokļuvu šīs intereses mutulī, skaidri apzinoties, ka joprojām ir tik
daudz, ko atklāt un parādīt.
I.B.: Lūdzu, pastāstiet – kuras izstādes veidojāt pati kā kuratore?
B.R.: Es sāku strādāt Lielbritānijas Padomē 80. gadu vidū un biju
atbildīga par fotomākslas izstāžu programmas radīšanu, jo līdz tam
atsevišķas fotogrāfijas izstāžu programmas vienkārši vēl nebija! Arī te
mēs sākām ar retrospekcijām un vēsturiskām izstādēm. Te laikam vērts
pieminēt Džūlijas Margarētas Kameronas, Henrija Pīča Robinsona, Foksa
Telbota un citu fotomākslas meistaru – klasiķu – skates. Tomēr jau
apmēram desmit gadus mēs vairāk mēģinām parādīt mūsdienu fotomākslas
attīstības tendences. Mana iniciatīva bija divas izstādes –
“Dokumentālās dilemmas. Britu dokumentālā fotogrāfija. 1985–1992” un
“Dekompozīcija. Britu inscenētā fotogrāfija. 1988–1992”. Savukārt 1998.
gadā kopā ar Velu Viljamsu (Val Williams) mēs sagatavojām pirmo britu
modes fotogrāfijas kolekciju Look at me! (“Paskaties uz mani!”), kurā
mēģinājām citā aspektā parādīt modes fotogrāfijas attīstību laikposmā
no 60. gadu vidus līdz 1998. gadam. Tajā pirmo reizi tika iekļauti
slaveno modes fotogrāfu Normena Parkinsona, Helmuta Ņūtona, Jirgena
Tellera, Nika Naita darbi. Šie autori pavisam citādi parāda modes
tendences – nevis tik daudz atklājot un raksturojot modi, cik
reprezentējot cilvēku apģērbā kā personību ar savu – nereti radikālu
pašizpausmes veidu. Tādēļ šajā izstādē bija tik daudz fotogrāfiju no
alternatīvās modes žurnāliem The Face, i-D, jo tieši šo žurnālu stils
izmainīja mūsu attieksmi un veidu, kā uztveram un aplūkojam ikdienas un
ielas apģērbu.
I.B.: Liekas, šī izstāde pavisam citādi lika paskatīties uz daudzu
mākslinieku darbību, kuri arī tagad strādā fotomākslā. Jūs izstādē Look
at me! iekļāvāt Volfganga Tillmaņa 1991. gada fotogrāfiju ar
alternatīvās modes piekritējiem jauniešiem kokā. Tagad šis pārīša foto
jau kļuvis par fotomākslas klasiku, un nesen šo uzņēmumu varēja redzēt
arī Tate Modern rīkotajā skatē Cruel & Tender. Līdzīgas pārvērtības
notikušas ar vēl vienu Look at me! izstādes mākslinieku. “Realitātes
pārbaudē” Naidžels Šafrans ir pārstāvēts ar fotogrāfiju sēriju
“Izejvielas”, kurā dokumentēta iepirkšanās rutīna un nepievilcīgā
ikdiena kādā Londonas priekšpilsētā. Tas tik ļoti kontrastē ar viņa 90.
gadu sākumā uzņemtajiem pusaudžu radikāļu modes piekritēju portretiem,
kas bija redzami Look at me! ekspozīcijā!
B.R.: Jā, mūsu uzdevums ir piedāvāt plašāku skatījumu. Pati izstāde
Look at me! mūs informēja par to, ka ir pienācis laiks padziļinātākai
apskatei un vērtējumam par kāda mākslas perioda vai atsevišķa
mākslinieka daiļrades attīstību. Tieši to mēs parādām arī izstādē
Madame Yevoude (šo 20. gs. 20. gados Londonā strādājošo fotogrāfi
laikam varētu nosaukt par sava laika Sindiju Šērmenu).Vēl mēs
piedāvājam Mārtina Parra retrospekciju, lai gan viņa fotogrāfijās
redzama Lielbritānija nevis no parādes, bet gan ikdienas rutīnas puses.
I.B.: Par sava teksta moto Look at me! katalogā jūs izvēlējāties domu
no 1966. gadā izdotā Sunday Times Magazine numura, kas speciāli bija
veltīts Lielbritānijai. Es atļaušos izmantot daļu no šīs pašas domas:
“Mēs šodien runājam par Lielbritāniju. Ne par to Lielbritāniju no
tūristu viedokļa – visi šie Beefeaters un piemīlīgās lauku mājiņas! Ne
tik daudz par popa vai luksusa Lielbritāniju: mēs labi zinām, ka
veiksmīgi pārdodam popgrupas, viskiju un kašmira džemperus... Mēs
piedāvājam citu skatu uz Lielbritāniju – tādu, kas ilustrē, mēs ceram,
kādu daļu no šīs mūsu pašironijas un pašnosodījuma izcelšanās. Tas ir
kas oriģināls un īpašs, un tas var būt par eksporta preci. (..) Tas ir
skatījums uz sevi – nevis kādi mēs gribētu būt, bet kādi patiesībā
esam..” Man šajā citātā patika tas, ka Lielbritānija jau tad bija
atteikusies identificēt sevi vienīgi ar skotu vilnu un viskiju, plaši
pazīstamiem mūziķu vārdiem un citām labi zināmām britu vērtībām. Jau
kopš 60. gadu vidus Lielbritānija vēlas reprezentēt sevi tādu, kāda tā
ir, un tas ir iespaidu ziņā ļoti bagāts un neparasti daudzpusīgs
piedāvājums. (Atšķirībā no mūsu Latvijas institūta, kas joprojām
piedāvā vienīgi jau vispārzināmas, labi aprobētas eksporta preces –
Latvijas neskartās dabas jaukumus, tautas mākslas tradīcijas un Dziesmu
svētkus. Vēl – jūgendstila arhitektūru.) Kā jūs kā Lielbritānijas
Padomes vadošā darbiniece saprotat vizuālo mākslu reprezentācijas un
laikmetīgās mākslas propagandas misiju ar šīs institūcijas palīdzību?
B.R.: Kopš 90. gadu sākuma interese par britu mākslu pasaulē ir visu
laiku pieaugusi. Tomēr tagad, pamatojoties uz savstarpēju sadarbību ar
partneriem, mēs aizvien vairāk domājam par to, kā tālāk papildināt
izpratni par Lielbritānijas mūsdienu mākslas aktualitātēm ārvalstīs.
Protams, tā mākslinieku paaudze, kura izraisījusi šo uzmanību “no
ārpuses”, tiek pieprasīta visvairāk. Visi vēlas pirmām kārtām pie sevis
redzēt vienīgi Demjena Hērsta vai Krisa Ofili darbus! Un tomēr mūsu
uzdevums ir saglabāt šo mākslinieku radīto interesi par britu mākslu
un, pateicoties tai, iepazīstināt mūsu partnerus ar jauniem,
talantīgiem māksliniekiem viņu radošās karjeras sākumā. Mēs aizvien
vairāk rīkojam izstādes, iesaistot to sagatavošanā kuratorus no
muzejiem un galerijām, kur skates paredzētas. Ja citu valstu kuratori
tiek iesaistīti izstādes izstrādāšanas sākumstadijā, tad viņiem pašiem
ir iespēja pārliecināties, ka tagadnes procesos “nosaka toni” ne tikai
slavenības un pasaulē labi zināmi mākslinieki. Gribētu piebilst, ka
tālab veidojam ne tikai izstādes, bet arī seminārus un apmaiņas
braucienus.
I.B.: Protams, izstāde “Realitātes pārbaude”, kas no Rīgas ceļos uz
Zagrebas Mākslinieku savienības galeriju, ir lielisks šādas sadarbības
apliecinājums, jo Lielbritānijas Padome aicināja galerija Moderna
kuratoru Igoru Špangolu no Ļubļanas piedalīties mākslinieku izstādes
koncepcijas izstrādāšanā un mākslinieku atlasē. Manuprāt, īpaši tajā
reģionā izstāde iegūst ar to, ka skotu mākslinieks Fils Kolins savu
fotogrāfiju sēriju “Kļūst līdzīgi mums” radīja bijušajā Dienvidslāvijā
– Belgradā. Cik zinu, tad 2002. gadā poļu kuratori no mūsdienu mākslas
galerijas Zacheta Varšavā paši – ar jūsu finansiālu atbalstu – atlasīja
skotu jaunākās paaudzes mākslinieku darbus. Vēl var minēt izstādi
Life/Real, ko 2000. gadā komplektēja Japānas vadošo muzeju kuratori
sadarbībā ar Lielbritānijas Padomi. Kā liecina jau nedaudzie piemēri,
šāda sadarbība veicina padziļinātu izpratni par šodienas mākslas
procesiem Lielbritānijā. Kā varētu mainīties Lielbritānijas Padomes
stratēģija nākotnē?
B.R.: Laikam joprojām ir nepieciešams atgādināt par savstarpēju
sadarbību, kuras nozīme nākotnē aizvien vairāk pieaugs. Bez tam ir
pieņemts lēmums, ka turpmāk katras valsts padomes direktoram būs arī
lielākas izvēles iespējas, un atkarībā no konkrētas situācijas
direktors pats veidos kultūras pasākumu perspektīvo modeli uz
turpmākajiem trim gadiem, turklāt tās var būt nevis visas jomas, bet
gan tikai divas trīs kultūras vai vairākas mākslas nozares.
I.B.: Jūs lieliski pārzināt britu mūsdienu mākslas norises. Vai tomēr
ir kādi atsevišķi mākslinieki, kuru darbība jums ir īpaši interesanta
kā kuratorei?
B.R.: Laikam nebūtu godīgi, ja es nosauktu tikai dažus vārdus. Tādēļ
minēšu tikai tās mākslinieku izstādes, kuras piesaistīja manu uzmanību
pēdējā laikā. Tā būtu brāļu Čepmenu izstāde Oksfordā, Modernās mākslas
muzejā, Anjas Gallačo izstāde galerijā Ikon Birmingemā un dvīņumāsu
Vilsonu izstāde galerijā Lisson Londonā.
I.B.: Jā, te es vēlētos piebilst, ka arī mani ļoti fascinēja brāļu
Čepmenu izstāde galerijā White Cube Londonā, ko redzēju pērnā gada
oktobrī. Bija interesanti uzzināt, ka tieši par šo izstādi brāļi šogad
ir atkārtoti izvirzīti Tērnera balvai. Es saprotu, ka tā ir jūsu pirmā
vizīte Rīgā un tādēļ jums nav bijusi iespēja iepazīties ar latviešu
mākslinieku darbību. Taču man ir liels kārdinājums pajautāt, vai esat
redzējusi latviešu mākslinieku darbus, un kas, pēc jūsu domām, būtu
jādara, lai mūsu laikmetīgā māksla piesaistītu lielāku uzmanību ārpus
Baltijas reģiona?
B.R.: Pirms vairākiem gadiem viesojos Tallinā un tad Rotermana galerijā
iepazinos ar latviešu mākslas izstādi, kas parādīja, ka latviešu
mākslinieki strādā augstā līmenī un pievēršas tiem pašiem tematiem
mākslā, kam briti. Kas attiecas uz uzmanības piesaistīšanu, tad te,
manuprāt, tomēr ir viena pagaidām maz izmantota iespēja – aicināt
kuratorus no Lielbritānijas un Eiropas apmeklēt Latviju un iepazīties
ar tās laikmetīgo mākslu uz vietas, tādējādi viņi iegūs pirmo,
nepastarpināto iespaidu.
I.B.: Šķiet, jūs esat redzējusi izstādi “Gramatika”, kura minētajā
galerijā Tallinā tika sarīkota 1998. gadā. Šajā izstādē piedalījās
autori, kuru radošās aktivitātes jau ir piesaistījušas arī citu valstu
kuratoru uzmanību, par to liecina viņu līdzdalība starptautiskās
izstādēs. Tomēr pastāv bažas, ka šo viedokli par mākslinieku rada un
arī tālāk veido vienīgi kurators. Vai kuratora darbs jums joprojām
sagādā gandarījumu, un kādu lomu jūs atstājat sev izstādes
sagatavošanas procesā? Vai mākslinieku bažām par to, ka kuratori
joprojām ir pārāk aktīvi, mākslinieku vietā radot par tiem
priekšstatus, ir pamats?
B.R.: Jā, es arī uztraucos par kuratoru (īpaši jauno) pārāk enerģisku
iejaukšanos mākslas darba uztveres procesā. Nav brīnums, ka mākslinieki
jūtas apdraudēti. Tieši par to pavisam nesen grāmatu uzrakstījis
mākslinieks Marks Velingers, dodot tai zīmīgu nosaukumu Art for All
(“Mākslu visiem”). Tajā mākslinieks izsaka bažas par kuratoru pārāk
spēcīgo ietekmi un bailēm, ka mākslinieks pats mākslas procesā kļūs par
margināliju. Es savu kuratores darbu uztveru vispirms kā starpnieces
misiju (starpniece starp mākslinieku un skatītāju). Es domāju, ka
māksliniekam jārunā pašam un mums ir jāvairās no pārmērīga mākslas
darba koncepcijas izklāsta un interpretācijas.
I.B.: Kādi ir jūsu kā kuratores nākotnes plāni, un ko jūs no britu mākslas tuvākajā laikā gribētu parādīt Rīgā?
B.R.: Mana kuratores darbība ir saistīta ar vairāku izstāžu veidošanu
Lielbritānijas Padomē. Tā atkal ir foto izstāde ar nosaukumu Common
Ground (“Kopējais pamats”), kas iepazīstina ar astoņu Lielbritānijā
dzīvojošu fotogrāfu veikumu – kā viņi izjūt un parāda islāma piekritēju
dzīvi un pieredzi mūsu valstī. Es drīzumā dodos uz Indonēziju, kur šī
izstāde tiks iekārtota Nacionālās galerijas telpās. Izstādei, tēlaini
izsakoties, patiesi ir kopējs pamats, jo arī tā ir sadarbības projekts.
Mēs uzaicinājām jauno indonēziešu kuratoru Judhi Soerjoatmodjo atlasīt
astoņu savas valsts fotogrāfu darbus par šo pašu tēmu un eksponēt
kopējā ekspozīcijā.
Rīgā es vēlētos atkal redzēt videomākslas izstādi – esam ļoti
apmierināti, kā “Realitātes pārbaude” tika eksponēta izstāžu zālē
“Arsenāls”. Taču tikpat labi varētu būt kāda dizaina izstāde, un man
liekas, ka arī Lielbritānijas glezniecība Rīgā nav rādīta! Domāju, ka
tikpat intriģējoši arī būtu strādāt pie kopēja abu valstu kuratoru,
mākslinieku un izglītības speciālistu sadarbības projekta. Šāda kopēja
sadarbība varētu kāpināt interesi par laikmetīgo mākslu Latvijā, kurai,
kā es sapratu no vairākām sarunām, nav pat piemērotas un atbilstošas
izstāžu zāles. Domāju, ka šāds sadarbības projekts Latvijā veicinātu
diskusijas par laikmetīgās mākslas lomu mūsdienu sabiedrībā.
|