Nebūs pārspīlēts, sakot, ka reti kura pēdējo gadu Latvijas dokumentālā
filma ir izraisījusi tādu rezonansi kā Jura Poškus "Bet stunda nāk",
kas stāsta par Ēriku un Danielu, diviem gados jauniem Kristus vārda
sludinātājiem, kuri pieder pie kādas no tā saucamajām harismātiskajām
sektām. Pats par sevi šis uzstādījums nebūtu nekas sevišķs, ja vien abi
filmas varoņi neveidotu tik apbrīnojamu pretstatu kombināciju, ka gluži
vai neviļus gribas jautāt – vai tiešām tā ir dokumentāla filma?
Jebkurš Holivudas aktieru atlases korifejs varētu izteikt komplimentu
Poškum par lielisko darbu šajā jomā – lielais, biklais, nedaudz
apaļīgais Daniels ar izteikti materiālo domāšanu un mazais, spriganais,
ar milzīgu enerģiju apveltītais Ēriks, kam Kristus vārda nešana pasaulē
sagādā daudz lielāku prieku par jebkādiem laicīgās pasaules labumiem
(nu varbūt izņemot vienīgi ēšanu), veido kolorītu kombināciju līdzīgi
kā savā laikā Basters Kītons (Buster Keaton) ar Fatiju Arbuklu (Fatty
Arbuckle) un Bads Abots (Bud Abbott) ar Lū Kostello (Lou Costello).
Gluži vai neticas, ka šie pēc rakstura tik dažādie cilvēki varētu būt
draugi arī reālajā dzīvē. Tas drīzāk izskatās pēc visai smalki
inscenētas mistifikācijas, un brīžiem pat šķiet, ka šai versijai
atrodas papildu apstiprinājuma kripatas, kad filmas varoņu darbībā
jūtama pārāk izteikta aktierspēles klātbūtne un kad atsevišķas detaļas,
piemēram, varoņu centrālsimetriskie skatuves tērpi, liekas režisora
koncepta radītas un šķietami nepretendē uz dokumentalitāti. Ja vēl ņem
vērā, ka filmas struktūra ar abu varoņu izpildītās dziesmas pakāpenisku
iziešanu pasaulē ir konstruēta pēc labākajiem spēlfilmu paraugiem, tad
jautājums par šīs filmas kā realitātes dokumenta autentiskumu var
tiešām tikt uzdots.
Tomēr, neraugoties uz visu iepriekš minēto, Poškum izdodas radīt
pasauli, ko citādi kā par dokumentālu nosaukt nevar. Jā, protams,
filmas varoņi nemitīgi apzinās kameras klātbūtni un attiecīgi darbojas
tās priekšā, savukārt režisors ne tikai ir paveicis milzīgu darbu,
sakārtojot uzfilmēto materiālu pēc sava prāta, bet brīžiem pat atļaujas
uzskatāmi pasvītrot savu klātbūtni, piemēram, mākslīgi izkropļojot
skaņu un palēninot kāda maza sunīša mēģinājumus iekampt varoņu draugam
rokā, kā arī vienā epizodē pavisam negaidīti no aizkadra uzdodot
jautājumus Ērikam, it kā vēlēdamies, lai viņa kā filmas veidotāja
klātbūtne būtu neatdalāma no filmētās pasaules. Paradoksāli, bet tas
viss tikai pastiprina filmas reālismu, jo spēle, izlikšanās un
manipulācija ir daļa no tās semantiskā materiāla, tāpēc "Bet stunda
nāk" gadījumā noteikti var runāt par formālo paņēmienu un stilistikas
ciešo saikni ar dokumentēto vidi. Tieši šajā formas un satura vienotībā
slēpjas atbildes uz daudziem pirmajā mirklī neatbildamiem jautājumiem,
pirmām kārtām jau attiecībā uz filmas vēstījumu, kas lielā mērā balstās
uz filmas raupjo un visai eklektisko stilistiku.
Pošku neapšaubāmi interesē abi galvenie varoņi, taču vēl vairāk viņu
interesē pasaule, kuras neatņemama sastāvdaļa ir ne tikai Ēriks un
Daniels, bet arī viņš pats, Juris Poškus. Filma pirmām kārtām ir par šo
mazo pasauli un mēģinājumu izlauzties no tās. Šajā kontekstā Ēriks un
Daniels, kas savu ceļu meklē Dieva vārda sludināšanā, nemaz tik ļoti
neatšķiras no Jura Poškus, kurš līdzīgā situācijā veido filmas.
Manuprāt, tieši šeit slēpjas viņa filmas spēks un iedarbīgums.
Pateicoties Ērikam un Danielam, Jurim ir izdevies fiksēt vidi, kas
precīzi, skaudri un reālistiski dokumentē kaut ko daudz vairāk par divu
cilvēku gaitām.
Vides portrets neapšaubāmi ir galvenā filmas bagātība. Šī vide ir
atvērta un gandrīz nedefinējama brīdī, kad tai pietuvojas ar
ierobežojošu konceptu, tā pamanās izslīdēt, tā arī neatklādama savus
noslēpumus. Tomēr pietiek arī ar to, kam izdodas pieskarties, lai
varētu runāt par pilnīgi reālu pasauli, kas gluži kā amerikāņu filmā
"Matrikss" mūs visus tur savā varā.
Tā ir pasaule, kura piedāvā neskaitāmas ilūzijas spēļu automātu,
naudas, brendu, televīzijas programmu, masu pasākumu un korporatīvu
reliģiju veidolā un kurā cilvēki gluži kā somnambulas haotiski kustas
no vienas pozīcijas uz citu, instinktīvi mēģinādami vai nu
nostiprināties šajā vidē, vai arī atrast izeju no materialitātes
smaguma.
Zīmīgi šajā kontekstā ir divi dažādie virzieni, kurus izvēlas filmas
varoņi. Danielam Dieva vārds saistās ar potenciālu palīdzību
integrācijai materiālās labklājības pasaulē, un viskliedzošākais
piemērs tam filmā ir viņa lūgums Kristum palīdzēt gūt peļņu spēļu
automātos, savukārt Ērika darbībā jaušama vēlme rast beznosacījuma
piepildījumu ticībā. Tiesa gan – gluži kā abu varoņu tērpi viņu
uzstāšanās brīdī uz lielās skatuves, nekas nav tikai melns vai balts.
Materiālists Daniels ar savu bērnišķīgo naivumu nevar neizraisīt
simpātijas pat darbībās, kurās viņš mēģina sevi nostādīt augstāk par
Ēriku, piemēram, atsakoties paturēt Ērika nesamo un citreiz vēl mēģinot
Ēriku piespiest panest savu lietussargu, un bieži vien liekas, ka šis
atbruņojošais infantilisms ir vairāk atbilstošs viņa būtībai nekā
pašdeklarētā panākumu un labklajības dominante. Ēriks savukārt
pārsteidz ar visai šizofrēnisko darbības duālismu viņa paša filmētajā
epizodē, kurā viņš iebaro puķi savam sunim un pēc tam nobar četrkājaino
draugu par tās apēšanu, bet epizodei punktu pieliek, izbarojot sunītim
gliemezi.
Ņemot vērā abu varoņu idiosinkrātiskās rakstura īpašības, viņu lēmums
piedalīties "Dziesma manai paaudzei" koncertā ar pašsacerētu dziesmu
"Bet stunda nāk" liekas pavisam pašsaprotams solis. Zīmīgi ir tas, ka
šo uzstāšanos var nosaukt gan par publisku sludināšanu, gan arī par
pašizpaušanos uz izklaidi orientētu skatītāju priekšā. Rodas
likumsakarīgs jautājums, vai Dieva vārda sludināšana un masu izklaide
var tikt apvienota vienā un tajā pašā aktā. Pasaulē, ar ko saskaras
Juris Poškus, atbilde ir nepārprotams "jā", un tam pierādījumu sniedz
ne tikai šis koncerts, kura noslēgumā Ērika un Daniela "kristiešu
reps" gluži vai organiski transformējas slavas dziesmā sponsoram desu
ražotājam, bet arī filmā fiksētie netradicionālo draudžu saieti, kas
formāli visai maz atšķiras no "Dziesmas manai paaudzei". Atvērts
paliek vienīgi jautājums par izeju no "Matriksa", kas, liekas, seko
pat tur, kur šķietami pastāv brīvības iespēja.
Poškus filma nedod tiešu atbildi par kaut kādu pareizo ceļu. Skatītājam
nepšaubāmi ir vieglāk, ja viņam pasaka, kurš ir labais un kurš
sliktais, ka vaina, piemēram, jāmeklē grūtajā bērnībā, smagajos
sociālajos apstākļos vai psiholoģiskā traumā. Poškus darbā nav ne miņas
no šādiem vienkāršotiem vispārinājumiem. Nevarētu pat teikt, ka filmā
"Bet stunda nāk" būtu jaušams harismātiskā ceļa noliegums. Jurim
Poškum sludinātāju pasaule ir un paliek Citādība, par ko nevar izteikt
spriedumu, neiznīcinot šo Citādību. Varbūt vienīgi viņam liekas nedaudz
dīvaini, ka vismaz ārēji tā ir ļoti cieši saistīta ar tiem pašiem
iluzorajiem materiālās pasaules principiem, kas cilvēkus dzen
piedalīties produktu loterijās, raustīt spēļu automātus, dirnēt pie
televizora vai pirkt jaunus mobilos telefonus.
Bet ko tad dara pats Juris Poškus? Viņš gluži vienkārši visu apbrīno –
Ēriku un Danielu, pilsētas ielas, evaņģēlistus un viņu tulkus, bomžus,
spēļu automātus un lētu kafejnīcu faktūras. Caur šo apbrīnu brīžiem
filmā ielaužas kaut kas tāds, kas daudz spēcīgāk par jebkādiem
evaņģēlistu rituāliem liek sajust citas – smalkākas un daudz stiprākas
realitātes klātbūtni. Tas parasti ir kaut kas it kā ļoti maznozīmīgs –
vējš pilsētā, slīdošas koku faktūras uz debess fona, plunčāšanās meža
ezeriņā, Daniela iznākšana no jūras, klusā daba ar sedziņām pie sienas
un guļošu kaķīti uz dīvāna utt. Bet viss, kā filmā saka Ēriks, taču
"sākas no mazām lietām".
No visa iepriekšminētā kļūst saprotams, kāpēc līdzās pārliecinātiem
filmas "Bet stunda nāk" cienītājiem var būt arī tādi, kuriem šī filma
liekas nepieņemama dažādu iemeslu dēļ – vieniem traucē tas, ka Juris
filmā nemēģina skatītājiem dot noteiktu interpretācijas modeli, citus
kaitina tās raupjā stilistika, kas neatbilst kaut kādiem iedomātiem
estētiskiem kritērijiem, vēl citi to uztver kā ņirgāšanos par filmas
varoņiem vai – vēl plašāk – par ticīgiem cilvēkiem kopumā.
Neviens no šiem argumentiem neiztur kritiku un tikai liecina par
vēlēšanos izbēgt no filmas problemātikas, neskatot to kopumā un
nostādot sevi ārpus filmas ietekmes zonas.
Filma galu galā ir par mums visiem. Tā ir par vidi, kurā dzīvojam, un
ilūzijām, ko veikla pašapmāna rezultātā uzdodam par patiesību vai arī
vienkārši ļaujam tām vadīt savu dzīvi, nevienā brīdī neapstājoties un
nepajautājot sev: kāpēc es tagad daru to, ko daru?
Šajā kontekstā ilūzijām nav nekādas saistības ar ticību. Patiesai
ticībai vienmēr piemīt transcendentāla daba, un tai nav iespējams
atrast apstiprinājumu vai noliegumu materiālās pasaules faktu un
pierādījumu kopumā. Ticība ir dziļi individuāls process, un Juris
Poškus to ļoti labi apzinās un atstāj ticības zonu neskartu – tā ir
absolūta Citādība, par ko izteikt spriedumus ir bezjēdzīgi.
Tiesa gan, filmā neapšaubāmi runa ir par reliģijas sekularizāciju, par
mēģinājumu ticības ārējās izpausmes ievilkt materiālajai pasaulei
pieņemamās formās, kas parādās gan Daniela vairākkārt deklarētajā
saiknē starp kristietību un materiālo labklājību, gan harismātisko
sektu gara iemiesošanās performancēs. Te gan jāteic, ka Rietumu pasaule
nekad nav jutusies sevišķi komfortabli, saskaroties ar tik radikāliem
pārrāvumiem racionāli izskaidrojamajā uztveres paradigmā kā patiesa
ticība un māksla. Atstājot šī fenomena analīzi citam – plašākam rakstu
darbam, šeit vienīgi būtu vērts minēt, ka līdz ar ikdienas dzīves
arvien lielāku sekularizāciju šis jautājums ir ieguvis papildu
aktualitati gan reliģijas, gan arī mākslas sakarā. Tā, piemēram,
tradicionālo reliģiju pārstāvjiem nākas kalt plānus, kā uzsvērt savas
priekšrocības, saskaroties ar netradicionālo konfesiju uzskatāmajiem
brīnumiem, savukārt mākslas pārvēršanās par patēriņa preci ir radījusi
veselu institualizētas mākslas industriju, kuras sākotnēji iecerētā
antikomerciālā būtība ir pārvērtusies par tematiski angažētu
plakātismu, kam ar mākslu nav un nevar būt nekāda sakara, jo tam jau
iepriekš nospraustas robežas, kuras ir pretrunā ar patiesas mākslas
būtību.
Gan ticība, gan arī jaunrades process ir nesaraujami saistīts ar
uzticēšanos Nezināmajam, ar atvērtību gan pret sevi, gan pret apkārtējo
pasauli. Šajā ziņā var visai droši teikt, ka Poškus filmas radīšanas
procesā tieši tā arī attiecies pret tās veidošanu. Atsakoties no
jebkādiem iepriekš ieprogrammētiem konceptiem, viņš ar ieinteresētu,
gluži vai bērna skatienu vērojis divu cilvēku Citādību, ļaujot sevi
ienest zonā, ko visai droši var nosaukt par Nezināmo. Rezultātā ir
radīta filma, kas neapšaubāmi bijusi atklāsme arī pašam tās veidotājam
un, gribas ticēt, arī ne vienam vien skatītājam, kurš ar atvērtību un
mīlestību spējis pietuvoties filmas pasaulei un, galvenais, pašam sev. |