REPORTĀŽA NO VIĻŅAS Daiga Rudzāte Latviešu un
lietuviešu jauno mākslinieku izstāde Laikmetīgās
mākslas centrā Viļņā, Lietuvā.
No 2003. gada
18. novembra līdz 2004. gada
11. janvārim.
Darba grupa
Ojārs Pētersons
Mārtiņš Vanags
Aivija Everte
Ieva Rubeze
Ģirts Korps
Sanita Sokolova
Martins Virbulis
Kaspars Podnieks
Kuratori
Helēna Demakova
(Latvija)
Ķēstutis Kuizins
Linara Dovidaitīte
Renata Dubinskaite
Kristina Inčūraite
Virginija Januškevičūte
Ūla Tornau
(Lietuva)
Projekts notiek pēc Latvijas Republikas ārkārtējās un
pilnvarotās vēstnieces Lietuvas Republikā Mairas Moras
iniciatīvas un tika atklāts Latvijas Republikas
dibināšanas
85. gadadienā.
Mākslinieki
(Latvijas sektors)
Gunda Balode
Evelīna Deičmane
Dace Džeriņa
FAMOUS FIVE
(Līga Marcinkeviča
Mārtiņš Ratniks
Ieva Rubeze)
Kaspars Goba
Ernests Kļaviņš
Edgars Jurjāns
Ģirts Korps &
Girnu Giesmes
Kristīne Kursiša
Miks Mitrēvics
Katrīna Neiburga
Santa Oborenko
Anta Pence
Dita Pence
Ingrīda Pičukāne
PURECULTURE
(Emīls Rode
Simona Veilande)
Kristīne Plūksna
Kaspars Podnieks
Mārtiņš Ratniks
Krišs Salmanis
Martins Virbulis |
|
|
| Iespējams, profesionālā notrulinātība bija tā, kālab es it kā biju
pārstājusi ticēt lokālam mākslas brīnumam. Varbūt vainojams arī pirmais
novecošanas sindroms, kura rezultātā sāk mākt garlaicība un šķiet, ka
nekas pārsteidzoši brīnumains (nu tāds kā, piemēram, Tillbergs,
Pētersons, Breže, “Maigās svārstības” vai LPSR Z utt. – uzskaitījums
varētu būt ļoti plašs) Rīgā, kur nav pat vienas normālas izstāžu zāles,
vairs nevar notikt. Šis background taču laikam bija tas, kādēļ
18. novembrī, sākot apskatīt latviešu un lietuviešu mākslinieku izstādi
Viļņā, mani pārņēma zināms pozitīvs šoks. It kā jau a priori bija
zināms, ka Famous 5 piedalījušies Sanpaulu biennālē, un projekts,
neklātienē izzināts, šķita gana interesants; arī pārējie šis skates
dalībnieki ik pa mirklim parādījušies tai vai citā visnotaļ interesantā
pasākumā, tomēr līdz šim Rīga tā arī nav ieraudzījusi jaunās paaudzes
mākslas kopumu un tādējādi tai laupīta pašapziņa, kāda pārņēma, redzot
latviešu jauno mākslinieku darbus 2 Show – pamanāmus, profesionālus un
piesātinātus. Un, lai cik muļķīgi būtu mākslas sakarā izmantot sporta
sacensību triumfējošo garu, es sajutos tā kā droši vien kāds cits,
beidzoties futbola spēlei starp Latviju un Turciju. Runa gan šoreiz nav
par kādu uzvaru vai zaudējumu, bet par apziņu, ka – izrādās, arī "mēs
varam un spējam".
Šī izstāde atbilst starptautisku ekspozīciju kanoniem, kur līdzās
saturiski, emocionāli un konceptuāli izteiksmīgiem mākslas paraugiem
gandrīz vai obligāts nosacījums ir pārsteiguma, brīnuma elements. Ne
velti 2001. gada Venēcijas biennāles Arsenāla daļu tās kurators Haralds
Scēmans ievadīja ar Rona Mjūka veidoto gigantiskā puisēna tēlu, ne
gluži bez iemesla visa Eiropa 2002. gadā dzīvoja ar Metjū Bārnija vārdu
uz lūpām. Izstādes 2 Show darba grupa ik pa mirklim iedēstījusi šādus
pārsteiguma stādus (piemēram, F5 "Laiks rādīs", Kristīnes
Kursīšas "Karmas diagnostika"), tomēr tas nenozīmē, ka izstādes
pamatass rotētu tikai ap vienkāršotu vēlmi sagūstīt skatītāju ar ārējās
formas čaulu. Pirmkārt, Viļņā redzamās mākslas būtība slēpjas vēlmē
risināt dialogu par mūsdienu pasauli un šodienas cilvēku, bieži vien
par mākslas darba atspēriena punktu izmantojot dokumentālus citātus vai
parafrāzes par sabiedrībai pazīstamām zīmēm, tekstiem, ikdienišķām
ainām. Otrkārt, apjomīgie lielformāta darbi nav atrauti no formātā it
kā daudz nemanāmākiem, veidojot savdabīgu noslēgtu loku, ceļošana pa
kuru nozīmē pārvietošanos pa noteiktu trajektoriju no viena punkta uz
nākamo. Un nokļūšana pie nākamā darba ir loģiska un intriģējoša, jo
savā veidā tas ir turpinājums kaut kam aizsāktam. Tā dēļ arī nešķiet,
ka videofilmas noskatīšanas televizora ekrānā prasa pārlieku daudz
laika, jo ir iesēta vēlme izzināt. Spēja izveidot tik sabalansētu
kopumu, kā zināms, vienmēr ir viens no grūtākajiem uzdevumiem apjomīgās
mākslas skatēs.
Iespējams, varētu diskutēt par ļoti konkrētām iekārtojuma niansēm, par
to, ka apjomīgiem darbiem būtu jāatrodas plašākās telpās, ka
fotogrāfijas ar tomēr visai atšķirīgu emocionālo un saturisko slodzi
nebūtu jāpārvērš par bezgalīgu virteni, taču neapšaubāms ir fakts, ka
šī izstāde demonstrē augsta līmeņa mākslu, kas brīva no aizspriedumiem
– egoistiskiem, nihilistiskiem un kašķīgiem. Jāatzīst, 2 Show pauž arī
lojalitāti attiecībā pret mākslas mediju izmantojumu, neizslēdzot,
piemēram, glezniecību, ko reanimēt vēlējās arī šīgada Venēcijas
biennāle. Vienlaikus neapšaubāms ir fakts, ka šodienas jaunās latviešu
mākslas ainā triumfē Mākslas akadēmijas Vizuālās mākslas komunikācijas
nodaļa, kas piesaka sevi kā ļoti konkrētas un pārliecinošas skolas
(Ojāra Pētersona) tradīciju kopēja, kuras darba rezultātā tapuši
izteikti klasiski laikmetīgās mākslas paraugi, kuros līdzās visiem
citiem raksturlielumiem nozīmīga ir arī profesionāla amata prasme. Tas
nozīmē vien to, ka viņiem ir ne vien lieliskas idejas, bet arī māka tās
pasniegt un parādīt. Un tas ir ļoti daudz ne tikai lokālā mērogā, bet
ļauj konkurēt un, šķiet, pārsteigt arī starptautiskā kontekstā.
Ceļš uz Viļņu ir kā dokumentāls apliecinājums Kristīnes Plūksnas vēlāk
ieraudzītajam darbam, kas Viļņas Laikmetīgās mākslas centra izstāžu
telpas simboliski sadala divos sektoros – latviešu un lietuviešu, kur
uz cilvēku nolemtās robežlīnijas drūzmējas mašīnu pulciņš līdzīgi
neprognozējamajiem sastrēgumiem Grenstāles robežpunktā, kam no vienas
puses pieguļ Latvija, no otras – Lietuva. Savulaik tik pazīstamais
uzraksts – You are leaving the American sector – , kas
papildināja Berlīnes mūri, pārfrāzēts un uzrakstīts ar melnu uz balta
četrās valodās – latviešu, lietuviešu, krievu un
angļu. 2 Show, kur satiekas latviešu un
lietuviešu māksla, ko radījuši jauni cilvēki vecumā līdz 30 gadiem,
"nav vienkārši reprezentatīva skate, kurā izstādīts noteikts latviešu
un lietuviešu mākslas daudzums. Izstāde dialogā ar līdzīgas
mentalitātes, taču atšķirīgā tradīcijā augušiem māksliniekiem dod
pārskatu par interesantākajām jaunās mākslas norisēm Latvijā un
Lietuvā" (izstādes kuratore Helēna Demakova).
|
| Atgriezties | |
|