Pārlapojot iknedēļas ceļvedi Pariscope, pārņem bezspēcības sajūta: kādu
bagātīgu daudzveidību sniedz Francijas galvaspilsētas mākslas dzīve un
cik maz no tās var paspēt aptvert. Turklāt kultūras norises Parīzē ir
tikpat kontrastu pilnas kā pati fascinējošā pilsēta, ko savdabīgi
simbolizē kaut vai 1. metro līnija, savienojot stikloto debesskrāpju
rajonu La Dēfanse ar Vensēnu, kur, iznākot no pazemes, sagaida 14.
gadsimta karaļpils varenie aizsargmūri.
Gadsimtu gaitā ar kultūras garu piesātinātā Parīze mūsdienās vairs nav
vienīgā mākslas un modes iespaidotāja pasaulē, tomēr tur joprojām
norisinās paši izcilākie un vērienīgākie notikumi. Par tādu neapšaubāmi
izvērtusies izstāde "Gogēns Taiti: Tropu darbnīca" Nacionālajā
galerijā Grand Palais, uz kuru skatītājiem nākas pastāvēt pat nelielā
rindā. 2004. gadā veltījums mākslinieka simtajai nāves gadadienai
turpināsies Bostonas Mākslas muzejā, kura kolekcijā kopš 1937. gada
atrodas meistara konceptuālais audekls "No kurienes mēs nākam? Kas mēs
esam? Kurp mēs ejam?" (1897–1898), kas vairāk nekā pēc pusgadsimta
atkal redzams Francijā. Kaut arī Gogēna daiļrade liekas pietiekami labi
pazīstama, tomēr, skatot vienkopus abos Polinēzijas ceļojumos radītās
50 gleznas, 60 grafikas un zīmējumus, 30 koka ciļņus un skulptūras ne
tikai no Francijas, bet arī ASV, Krievijas, Japānas, Itālijas, Vācijas
un citu valstu muzejiem, gribot negribot ierastie priekšstati
pārkārtojas. Vismaz es kā no jauna atklāju pirmā 1891.–1893. gada
ceļojuma gleznu piesātināto krāsainību, kā arī savam laikam drosmīgo
formu nosacītības un dekorativitātes pakāpi. Savukārt monumentālā
Bostonas muzeja darba (dižais postimpresionists to gleznojis kā radošo
testamentu) salīdzinoši reālistiskākais izteiksmes veids neizraisīja
gaidīto efektu. Analizēt Gogēna izstādi tuvāk nozīmētu pārstāstīt jau
sen no monogrāfijām labi zināmo. Vienīgi gribētu izcelt tādus izcilus
akcentus kā literārā darba "Noa Noa" rokraksts ar ilustrācijām, kā
arī Georga Špica un citu autoru nu jau vairāk nekā simtgadīgās
Polinēzijas skaistuļu fotogrāfijas, ko Gogēns lieliski izmantoja savās
kompozīcijās.
Turpat Grand Palais notiek Gogēna sekotāja grupas Nabis biedra Eduāra
Vijāra (1868–1940) tikpat vērienīga retrospekcija, kas izraisīja
negaidītu jaunatklājuma efektu, jo vismaz es šo gleznotāju pazinu visai
fragmentāri. Pretstatā Gogēna kaislīgajai dabai Vijāra gleznās valda
kamerrakstura intimitāte, taču ne mazāk laikmetīga domāšana un formu
nosacītība, kas agrīnajos 19. gs. 90. gadu darbos ar māti un māsu
korsešu šūšanas darbnīcas ikdienišķajā interjerā pasniegta ar
sintezējošu lakonismu. Uz puķainā tapešu fona sievietes figūra
lielrūtainā kleitā nerada ne vismazāko raibumu, bet gan savdabīgu,
smalki niansētu pelēko toņu vibrāciju, kas izraisa dīvaini rēgainu
noskaņu, Raksturīgi, ka līdzīgs efekts panākts arī dekoratīvajos
lielformāta darbos ("Publiskais dārzs", 1894). Vijārs nekad nešķīrās
no sava Kodak, un pirmo reizi izstādītas viņa mūzu Misijas un Lusijas,
kā arī draugu, to vidū Feliksa Valotona, Pjēra Bonāra un viena no La
Revue Blanche izdevējiem Tadē Natansona "vēsturiskās" fotogrāfijas.
Eduāra Vijāra retrospekciju varēja iepazīt Vašingtonā un Monreālā, bet
no 2004. gada 27. janvāra – Londonas Karaliskajā Mākslas akadēmijā.
Tikpat milzīgu interesi parīziešos izraisījusi Pompidū centra izstāde
"Žans Kokto gadsimta straumē", līdz šim visaptverošākā retrospektīvā
skate, kurā atraktīvi pasniegta dzejnieka, rakstnieka, kinorežisora un
mākslinieka fenomenālā radošā daudzveidība. Žans Kokto (1889–1963),
viens no spilgtākajiem personāžiem uz 20. gs. otrās desmitgades
kultūras dzīves skatuves, darbojās kopā ar visiem avangardistiem –
kubistiem, dadaistiem, sirreālistiem – pēc kārtas; viņš vienlaicīgi
bija moderns un neoklasisks, revolucionārs un reakcionārs. Kokto
veicināja džezu, kino un abstrakto tēlniecību, Antigonei tērpu pasūtīja
Chanel modes namā un sponsorēja pirmo Kannu kinofestivālu. Lai pilnībā
novērtētu Kokto veltīto izstādi, jābūt franču valodas pratējam un labam
20. gs. sākuma kultūras pazinējam, tomēr zināmas atziņas sniedz arī
vizuālā māksla. Jaunībā trauslo ebreju jaunekli bieži zīmējuši un
fotografējuši viņa draugi modernisti Pikaso, Modiljāni, Kislings, Mens
Rejs, taču vairāki saldi reālistiski portreti, kuru autoru vārdi mums
neko neizsaka, liecina, ka Kokto paticis arī "normāls" iemūžināšanas
veids. Romā dzimušās gleznotājas Romēnas Brūksas (Romaine Brooks,
1874–1970) 1912. gada portrets ar jauno dzejnieku uz Eifeļa torņa fona
ar baltām puķēm pie kājām 2002. gadā bija eksponēts pat prestižajā
izstādē "Parīze – mākslu galvaspilsēta 1900–1968" Londonā. Savukārt
1983. gadā serigrāfiju sēriju franču dižgaram veltījis ekscentriskais
slavenību iemūžinātājs Endijs Vorhols. Paša Kokto visai ironiskie
Pikaso, Djagiļeva, Ņižinska, Baksta, Kislinga un citu personāžu šarži
liecina par talantīgu roku un trāpīgu redzējumu. Amerikāņu rakstniece
Gertrūde Staina pat uzskatīja, ka Pikaso uz kubisma varoņdarbu
iedvesmojis tieši Kokto. Mākslas pētnieki gan tā nedomā, un septiņi
Kokto pašportreti, ko viņš pats dēvējis par kubistiskiem – stūrainas
"frizūras" aprises bez iezīmētiem sejas pantiem –, par tādiem vis nav
uzskatāmi. Tomēr Stainas atziņa liecina par Kokto personības spilgto
īpatsvaru sava laika kultūras procesos, un ne velti viņa auglīgā
aktivitāte atainota 335 zīmējumos, 300 fotogrāfijās, 22 gleznās,
dažādos manuskriptos, objektos un skulptūrās. Īpaši izcelta fotogrāfiju
sērija, kura apliecina Kokto aizraušanos ar tolaik iecienīto opija
smēķēšanu, kas veicināja sirreālistiskos zemapziņas lidojumus, bet
1929. gadā pēc saindēšanās noveda slimnīcā. Ekspozīcijas nobeigumā
vērienīgi atspoguļota Žana Kokto darbība kino laukā gan saistībā ar
sirreālistisko Orfeja triloģiju, gan citām filmām, kur titullomās
dominē viņa spilgti vīrišķīgais draugs Žans Marē. Šī ekspozīcija ir
lielisks paraugs, kā no "nekrāsainām" lietām – filmu fragmentiem,
rokrakstiem, nelieliem zīmējumiem un fotogrāfijām – ar salīdzinoši mazu
gleznu un skulptūru skaitu var radīt atraktīvu iespaidu, ja to pasniedz
dizainiski pārdomātā iekārtojumā. 1963. gada 11. oktobrī Žans Kokto
atstāja šo pasauli dažas stundas pēc tam, kad radio izdzirdēja ziņu par
Edītes Piafas nāvi. Parīzes mērijā (Hôtel de Ville) leģendārās
dziedātājas atcerei veltītā izstāde "Piafa, Parīzes skuķis" mērogā ir
krietni pieticīgāka, taču mūzikas, kino un fotogrāfijas sintēzei ar
slaveno mazo melno kleitu kā akcentu skatītāju netrūkst, jo kaislīgi
smeldzīgā šansonetes balss liekas sevišķi tuva francūža sirdij.
Saistībā ar modes untumiem jāmin divas aktualitātes. Izstāde "Marlēna
Dītriha: Mīta radīšana" Parīzes pilsētas modes muzejā pirmoreiz
Francijā veltīta izcilajai vācu kinozvaigznei. Vadošo Francijas un citu
valstu modes namu tērpi un aksesuāri, gan privātie, gan no slavenākajām
filmām, atklāj korekti atturīgu stilu, kas krāšņāk uzplaiksnī tikai
kino modeļos. Tomēr atšķirībā no Berlīnes Kinomuzejā redzētā izvēlētā
koncepcija pauž atturīgu vēsumu, kas, liekas, neatbilst Dītrihas
spilgtajai individualitātei. Ar lielām cerībām devos uz izstādi –
latviski to varētu tulkot kā "Venēcija un Venēcijas fasons" –
Dekoratīvās mākslas muzejā un jutos visai apmulsusi, jo aiz daudzsološā
nosaukuma slēpās pavisam neliela Venēcijas klasiskā, balti stiegrotā
stikla ekspozīcija. Toties Modes un tekstila muzejā izstāde
Viktor&Rolf, apkopojot divu ietekmīgu modes radītāju desmit gadu
darbu, vērienīgi iepazīstināja ar eksperimentālu tērpu kolekciju, kuras
objekti līdzinās plastiskām, sirreālām skulptūrām, kas, spokaini
izgaismotas, blāvo dziļā tumsā.
Žurnāls "Studija" 2002. gadā (Nr. 23) iepazīstināja ar Žanu Mišelu
Baskjā, melnādaino haitieti no Bruklinas, kurš kļuvis par simbolisku
80. gadu mākslas kulta figūru. Uz izstādi "Gleznas, darba vēsture"
tēlnieka Aristida Maijola muzejā (Fondation Dina Vierny-Musēe Maillol)
rinda izrādījās vēl garāka nekā uz Gogēna darbu skati, vienīgi te
pulcējās gados jauni cilvēki. Baskjā, kura ekspresīvās gleznas veltītas
savas rases pārstāvjiem, melnādainajām slavenībām bokseriem un džeza
dziedoņiem, nenoliedzami pieņemams kā izteikti ekstravaganta parādība.
Bērnībā pēc pārciestās autokatastrofas zēns nejauši uzdūries anatomijas
grāmatai, kura izraisīja viņā būtisku interesi par cilvēka ķermeni,
izvirzot to par galveno tēmu arī mākslā. Tāpat kā nāves simbolu, ko
Baskjā ar baudu nemitīgi cenšas pasniegt saviem skatītājiem. Viņa
gleznās piesaista tieši ekspresīvi karojošais, neapvaldītais kaislību
izvirdums, taču atšķirībā, piemēram, no sava elka Endija Vorhola
glezniecības Baskjā izteiksmes veidā nav radījis neko jaunu. Tajā
atrodamas paralēles ar Džuliāna Šnābela abstrakto audeklu krāsainību,
ar vācu Neue Wilde brutālo ekspresionismu, un galu galā daudzi elementi
sasaucas ar mūsu pašu Aijas Zariņas, Helēnas Heinrihsones un Ģirta
Muižnieka 20. gs. 80. gadu glezniecību. Tikai atšķirībā no
"kulturālajiem" eiropiešiem Žana Mišela Baskjā robustajā rokrakstā
pulsē impulsīvi neiegrožots afroamerikānisko sakņu atavisms.
Bez "flagmaņiem" Luvras un Orsē Parīzē pastāv ne mazums nelielu
muzeju, kuros atrodamas netradicionālas lietas. Piemēram, Romantisma
dzīves muzeja izstādē "Mīti un himeras" ar glezniecisku nejaušību
spēli akvareļos un zīmējumos piesaistīja simbolists Gistavs Moro.
Savukārt Musēe de la publicitē piedāvāja retrospekciju "Gaisā
1933–2003: Air France vēsture" – no Kasandra Art Deco reklāmas
plakātiem līdz Diora, Balensiagas un citu slavenību tērpiem stjuartēm.
Latviešu mākslinieki Valdemārs Tone, Rūdolfs Pinnis un Reinholds
Kalniņš labprāt uzturējās Medonā, idilliskā priekšpilsētā, no kuras
pakalniem paveras romantisks skats uz Eifeļa torni, bet turpat otrpus
Sēnai 30. gados strauji veidojās aviācijas, mašīnbūves un filmu
industrijas centrs Buloņa–Biankūra. Ne maza loma tās vēsturē iedalīta
māksliniekiem, ko apliecina 30. gadu mākslas muzejs Musēe des Annēes
30. Tā galvenais akcents ir Art Deco lietišķā māksla, mēbeles,
vitrāžas, trauki un Tamāras de Lempickas gleznas. Buloņā–Biankūrā,
starp citu, dzīvojis galerists un kubisma teorētiķis Daniels Henrijs
Kānveilers, kuram pateicoties tapuši unikāli krēsli ar gobelēnā austiem
sēdekļiem, kam metus ar klusajām dabām zīmējis neviens cits kā Huans
Griss. Ekspozīcijā netrūkst avangarda slavenību (Griss, Cadkins,
Arhipenko, Lirsā, Fudžita), taču piesaista tieši 30. gadu parādības.
Dīvaini, bet, ieraugot franču reālismu, nāk prātā analoģijas ar tādiem
padomju līderiem kā Deineka, Salahovs vai Čuikovs. Tieši mazie muzeji
ļauj iepazīt otrā un vēl tālāko plānu pārstāvjus, kuru klātbūtni
"neaktualitātes" dēļ nacionāla mēroga ekspozīcijās velti meklēt, kaut
to bija nesalīdzināmi vairāk nekā modernistu. Piemēram, 1922. gadā
Valdemārs Tone rakstīja, ka Grand Palais "izstādīti lielāko tiesu
franču Tillbergi, Zariņi etc. Milzīga izstāde, kurā 1% skatāmu darbu."
Tolaik apjūsmotos Pikaso un Braku latvieši meklēja brāļu Rozenbergu
galerijās, bet tagad, pastaigājoties kaut vai pa rue de Seine, skatlogi
reti vilina tuvāk iepazīties ar iekšā eksponēto mākslu. Vienīgi Galerie
Zlotovski piesaistīja Leopolda Sirvāža nelielā retrospekcija viņš bija
viens no daudzajiem kubisma "satelītiem", kura vārdu dažkārt
pieminējuši arī mūsu gleznotāji.
Šoruden Francijā vērienīgi aizsākās Ķīnas gads, un Hôtel de
Ville piedāvā izstādi "Ķīna. Bronzas cilvēka mīkla" – 7.–3. gs. pirms
Kristus radītu unikālu tēlniecību no Sičuaņas provinces. Tā tiešām
bijusi mīklaina parādība, jo iespaidīgās galvas ar asiem vaibstiem
drīzāk izraisa asociācijas ar Amerikas indiāņu kultūru. Tokijas pils,
1937. gadā celtā laikmetīgās mākslas citadele, savukārt piedāvā ķīniešu
mākslinieka Čeņa Džeņa (Chen Zhen,1955–2000; no 1986. gada dzīvoja
Parīzē) retrospekciju "Klusuma skaņa". Stilistiski daudzveidīgo
objektu eiropeiski amerikāniskā daļa neatklāj neko būtisku, turpretī
dzimtās Ķīnas kultūras inspirētajos darbos saista neierastā savdabība,
kā, piemēram, 1999. gada Venēcijas biennālē eksponētais krāvums no
dzelzs gultām, pārvilktām ar brūnganu bungu ādu, uz kurām apmeklētājiem
ļauts dauzīt, lai izlādētu savus pirmatnējos instinktus.
Citē Internationale des Arts galerija desmit dienas iepazīstināja ar
Vinetas Kaulačas izstādi "Zīmējumi" – nav jau gluži tā, ka Parīzē
nekas nebūtu redzams no latviešu mākslas.n
|