Frieze tāpēc, ka gadatirgus organizētāji ir Metjū Slotovers (Matthew
Slotover) un Amanda Šārpa (Amanda Sharp) – Lielbritānijas lielākā
mākslas žurnāla Frieze dibinātāji. Pirmajā brīdī, domājot par mākslas
gadatirgu ilgo vēsturi, šķiet neparasti, ka Londonā šis ir pirmais
patiešām starptautiskais mākslas gadatirgus. Iepriekšējie (tostarp
Fresh Art un Art UK) līdz šim bijuši visai neveiksmīgi un uzskatīti par
pārāk provinciāliem. Vai pārāk tradicionāliem, runājot par piedāvājumu.
Vienlaikus bieži bija dzirdams arguments, ka Londonā nav pārāk daudz
kolekcionāru, kas ārvalstu galerijām attaisnotu ceļojumu augstās
izmaksas. Tomēr Frieze nešaubīgi pierādīja pretējo, iezīmējot jaunu
pagriezienu Londonas mākslas dzīvē un sev paliekošu vietu pasaules
mākslas tirgus kopainā.
Taču, analizējot Frieze panākumus, jāņem vērā arī pēdējo desmit gadu
laikā notikušās pārmaiņas Londonas mākslas dzīvē: daudzas Apvienotās
Karalistes galerijas guvušas starptautisku atzinību; daudzas citu
valstu galerijas (Gogosian galerija no Amerikas, Monikas Šprutas
(Monika Spruth) un Filomenas Majersas (Philomene Majers) galerija no
Vācijas) atvērušas savas filiāles Londonā. Tate Modern kļuvis par
daudzu kultūrtūristu, kuratoru un dīleru ceļojumu galapunktu. Varētu
minēt arī aizvien augošo migrāciju, kas nepārprotami maina jau tā
daudzkrāsaino Londonas seju, kļūstot par mājvietu daudziem citu valstu
māksliniekiem un kolekcionāriem.
Frieze atspoguļoja visas šīs pārmaiņas gan organizatoriski, gan ar
projektiem, gan pulcinot kopā 125 galerijas – 37 pašmāju, 27 no
Amerikas, vairāk nekā 40 no Eiropas, kā arī galerijas no Brazīlijas,
Meksikas, Japānas un pat Polijas. Trīs dienu laikā pasākumu apmeklēja
27 700 apmeklētāju, tostarp daudzi plaši pazīstami kolekcionāri, dīleri
un kuratori. Rezultātā trešās dienas beigās gandrīz viss esot bijis
izpirkts – laba tirgus rādītājs.
White Cube galerijas īpašnieks Džejs Džoplings, kas neapšaubāmi ir
viens no veiksmīgākajiem Londonas dīleriem, jau otrā dienā bija
izpārdevis it visu – arī šīgada Tērnera balvai nominēto brāļu Čepmenu
bronzas krucifiksu, kur Kristus vietā novietots Makdonalda tēls (tikai
par 95 000 mārciņu). Otra aktīvākā Londonas dīlere Seidija Kola (Sadie
Cole) bez grūtībām atrada pircēju Sāras Lūkasas spīdīgajam "Pogu
zaķim", kas maksāja 70 000 dolāru. Harrijs Libke (Harry Lybke) no
Eigen + Art galerijas Leipcigā esot pārdevis divas šobrīd
viespieprasītākā Austrumvācijas mākslinieka Neo Rauha (Neo Rauch)
gleznas. Vienu no tām par 120 000, otru – par 125 000 dolāru.
Austrumlondonas galerijas Modern Art dīleris Detmers Blovs (Detmars
Blow) Tima Nobela un Sjū Vebsteres uz galda sakrauto konservu kārbu
kaudzi, kas īpašā apgaismojuma uz sienas rada Manhetenas ēnu
("Saulriets pār Manhetenu"), pārdevis par 75 000 dolāru. Tomēr līdzās
šiem magnātiem ne sliktāk veicās arī nelielajām Austrumlondonas
galerijām, kuru piedalīšanās gadatirgū atbalstīja viesnīcu grupa
Westminster Inn un kuras pilnībā izpārdeva mazāk zināmu Austrumlondonas
mākslinieku darbus.
Vairākumam no mums mākslas gadatirgi saistās ar nelielām pārdotavām jeb
stendiem, kas parasti iekārtoti lielās izstāžu zālēs vai Expo centros.
Mākslas darbi, sakrauti pie sienām, bieži vien it kā zaudē sākotnējo
nozīmi vai kontekstu un aktualitāti, kļūstot par vienkāršiem tirgus
produktiem. Šādas izjūtas varētu attiecināt arī uz Frieze, tomēr,
novērtējot šo trīs dienu pasākumu kopumā, gribētos teikt, ka Frieze
ienesa ko jaunu un varbūt arī tikai Lielbritānijai raksturīgu.
Lai arī Londonā ir neskaitāmas expo zāles, Frieze gadatirgus
norisinājās pavisam neparastā vietā – Rīdžentskvērā, kas atrodas pašā
Londonas sirdī netālu no Oksfordas ielas, īpaši šim pasākumam celtā
pagaidu telpā. Baltā, noliktavai līdzīgā 11 000 kvadrātmetru
konstrukcija ir arhitekta Deivida Adžajeva (David Adjayev) iztēles
auglis. Iespējams, viņa vārds kādam jau pazīstams no šīgada Venēcijas
biennāles, kur viņš sadarbībā ar Krisu Ofili iekārtoja Anglijas
paviljonu Dārzos. Sadarbojoties ar šobrīd mākslas kontekstā uzlecošo
jauno arhitektūras zvaigzni (viņš nule pabeidzis darbu pie Heivorda
galerijas un Bārbikena centra pārbūves), Frieze it kā netieši šodienas
mākslas uzmanības lokā aizvien vairāk iezīmē arhitektūru.
Līdzās 125 uzaicinātajām galerijām Frieze organizatori lūdza kuratori
Polliju Steplu (Polly Staple) izvēlēties pārdošanai desmit vides
mākslas darbus. Pašā gadatirgus centrā bija uzsliets itāļu mākslinieces
Paolas Pivi (Paola Pivi) apjomīgs zaļas zāles slidkalniņš. Apmeklētāji
tika aicināti rāpties augšā un ripot lejā, tādējādi izceļot mākslas it
kā fizisko iespaidu uz tās patērētāju. Jāteic gan, ka darbs pārsvarā
sagādāja neviltotu prieku daudziem mazuļiem, kam pārējie eksponāti
šķita pārlieku nomācoši. Berlīnes mākslinieks Klauss Vēbers (Klaus
Weber), kas pazīstams ar saviem urbānās vides darbiem, šeit uzcēla
vienu no kristāla strūklakām. Pašmāju mākslinieks Džeremijs Dellers
(Jeremy Deller) gadatirgus apmeklētājiem sagādāja visai sirsnīgu
bezmaksas dāvanu – iepirkšanās maisiņu ar uzrakstu "Tu esi mīlēts!"
(You are loved!).
1999. gada Venēcijas balvas ieguvēja Monika Bonvičīni (Monica
Bonvicini) sadarbībā ar Ēriku van Līšoutu (Erik van Lieshout) un Frieze
fondu ierīkoja alternatīvu ieeju gadatirgū. Savukārt austriešu akciju
mākslinieku grupa "Želatīns" rīkoja pasākumu ar nosaukumu "Cirks ir
atklāts", neiztiekot bez ķermeņa atkailināšanas. Paralēli speciāli
iekārtotā auditorijā kāds cits austriešu mākslinieks Ervins Vurms
(Erwin Wurm) aicināja publiku piedalīties minūti ilgā performancē. To
dokumentēja fotogrāfijās, kuras ar mākslinieka autogrāfu vēlāk nonāca
katra dalībnieka rokās, tādējādi aicinot katram atklāt mākslinieku
sevī. Ārpus gadatirgus robežām metro stacijā Great Portland Street bija
skatāma neostrukturālista Laiema Gilika plakātu sērija
"Galvassāpes/telekartes/soda/rieksti/sterio" (headache/phone
card/soda/donuts/stereo), kas Gilikam raksturīgā manierē mēģināja
atklāt piecu reklāmas klipu idejas. Šis darbs (gan iesākumā radīts ar
metro mākslas fonda "Mākslas platforma" atbalstu) mazāk attiecās uz
pašu gadatirgu un vairāk darbojās kā publisks mākslas darbs metro
lietotājiem, tomēr gadatirgus kontekstā tas atklāja mākslas un reklāmas
paralēlo ietekmi.
Pārsteigumu radīja arī starp galeriju stendiem uzslietais mobilais
kinoteātris. "Baltā dimanta grupa" no Liverpūles uz gadatirgu bija
atveduši savu 30 sēdvietu kinoteātri, lai izrādītu Eiropas jaunās
īsfilmas. Šīs skates ietvaros kurators Ians Vaits (Ian White) bija
izvēlējies Ganas režisora Viljama Akufo (William Akuffo) visai
smagnējās filmu sērijas Diabolo I-IV, kas portretēja brutālo Āfrikas
ikdienu, izmantojot izteikti sirreālistiskus un fantastiskus akcentus.
Kinozāles tumsā skatāmais tik ļoti kontrastēja ar apkārtējo kņadu, ka
gandrīz vai kalpoja kā tirgus organizatoru paškritika.
Trīs dienu garumā seminārzālē norisinājās dažādas diskusijas, bez kurām
vairs nenotiek neviens ar mākslas dzīvi saistīts publisks pasākums
(vismaz Anglijā noteikti). Tas vairāk vai mazāk ir pateicoties Britu
mākslas padomes finansiālajam atbalstam un pašreizējai mākslas
izglītības stratēģijai. Interesenti varēja piedalīties sarunās par
šodienas mākslas kolekcionēšanu, muzeju lomu un arhitektonisko
kontekstu diskusijā ar nosaukumu "Muzejs kā skulptūra". Citas
diskusijas – "Starptautiskais kurators" vai "Radikālais šiks –
kultūras mārketings" – gaismā cēla tik aktuālo ap-mākslas
infrastruktūru realitāti, analizējot kuratoru un "mārketētāju" lomu
un šo darbību iespaidu uz mākslas radīšanu.
Vakaros Londonas klubos un koncertzālēs norisinājās vairāki
pasākumi, kuru mērķis bija izgaismot mākslas un mūzikas pēdējo gadu
sadarbību. Šīs programmas kuratori bija Stīvs Makijs (Steve Mackey) no
popgrupas Pulp un žurnāla Frieze asociatīvais direktors Dens Fokss (Dan
Fox), kas uz skatuves pulcināja gan tādas zvaigznes kā Džārviss Kokers,
gan tādus māksliniekus kā Džeremjs Dellers, kuru daiļradē mūzikas un
mākslas attiecībām ir nozīmīga loma.
Kā ieguldījums nākotnē gadatirgus laikā tika dibināts "Frieze īpašais
ieguvumu fonds". Šis Londonas kolekcionāres Kandidas Gertleres
(Candida Gertler) inspirētais un Tate galerijas patronu atbalstītais
fonds iepirka daudzus jauno mākslinieku darbus 100 000 mārciņu apmērā,
kuri pēc gadatirgus speciālās izstādes nonāks Teita galerijas
kolekcijā. Darbu atlase bija atstāta četru kuratoru – Žana Debo (Jan
Debbaut) un Šona Reinbērda (Sean Rainbird) no Teita galerijas,
Masimiljāno Džoni (Massimiliano Gioni) no Trussardi fonda un Čikāgas
Renesanses biedrības direktores Sjūzenas Gezas (Suzana Gez) – ziņā.
Apkopojot visu iepriekš teikto, varētu vēl piebilst, ka gadatirgus
patiešam jūtami saviļņoja vietējo mākslas vidi, un neapšaubāmi varam
teikt, ka pirmais Frieze ieguldījums Londonas mākslas tirgus attīstībā
ir izdevies. Un tas nozīmē, ka tirgus notiks arī 2004. gadā. Gadatirgus
organizētāji presē nule kā paziņojuši, ka nākamgad starptautiskais
gadatirgus Frieze norisināsies no 15. līdz 18. oktobrim. Galeriju
atlases komiteja izskatīs pieteikumus jau 2004. gada martā. Varbūt
nākamgad gadatirgū varēsim redzēt arī Latvijas pārstāvjus, jo stendu
maksa šogad taču bija tikai nieka 180 mārciņas par kvadrātmetru un
pārdot mākslu nemaz nebija tik grūti.
|