Varētu teikt, ka pirms divdesmit gadiem Teita galerijas jaunās mākslas
patrons Olivers Prenns (Oliver Prenn), vienpersoniski atbalstot jauno
mākslinieku darbu parādi un piešķirot toreiz 10 000 mārciņu vērto balvu
par labāko gada izstādi, aizsāka tradīciju, kas tā vai citādi izmainīja
britu mākslas norises un gan vietējās, gan ārzemju publikas attieksmi
pret mūsdienu britu mākslu. Tomēr, paraugoties pagātnē un izvērtējot
šodienas kontekstā, jāatzīst, ka tas bija 1991. gads (laiks, kad
izstādi pieteicās sponsorēt neatkarīgais mediju magnāts Channel 4), kad
tika likti pamati Tērnera balvas popularitātei. Balva pieauga līdz 20
000 mārciņu, klāt nāca vairāk naudas izstādes iekārtošanai un
neapšaubāmi visietekmīgais – mediju uzmanība, regulāras TV pāraides par
nominētiem māksliniekiem un balvas pasniegšanas ceremonijas tiešraide
televīzijā.
Lai arī pati balva varbūt nemaz nav tik liela, tieši tās popularitāte
nominētajiem māksliniekiem nodrošina atzinību, liekot viņu darbu cenai
kāpt trīskārt vienas dienas laikā. Un, lai arī ir dzirdēts daudz
cinisku komentāru par Tērnera balvas bezjēdzību, par medijiem draudzīgo
darbu, par autoru atlasi, britu māksliniekiem tā tomēr nozīmē atzīšanu
un plašu popularitāti. Cauri gadiem māksla, idejas un darbu mediji ir
mainījušies, bet nemainīgs palicis mākslinieku atlases kritērijs, kas
balstās uz iepriekšējā gadā veidoto izstādi, un fakts, ka darbus un
uzvarētāju nominē iepriekš izveidota atlases komiteja.
Šogad tās sastāvā ir Skotijas Nacionālās modernās mākslas galerijas
direktors Ričards Kalvokoresi (Richard Calvocoressi), Vitnija Amerikāņu
mākslas muzeja kino un videomākslas kuratore Krisija Ailsa (Chrissie
Iles), britu visietekmīgākā mākslas žurnāla Art Monthly redaktors Endrū
Vilsons (Andrew Wilson), Teita jaunās mākslas patronu apvienības
pārstāvis Frenks Koens (Frank Cohen) un pēdējos desmit gados nemainīgi
arī pats Teita galerijas direktors Nikolass Serota. Tieši šie
ietekmīgie cilvēki šogad nominējuši četrus "jaunos" māksliniekos
("jaunos" lieku pēdiņās, jo nominācijai pakļaujas mākslinieki līdz 50
gadu vecumam), un tieši šo komisijas locekļu intereses un mākslas
izpratne būs tā, kas izvēlēs šīgada laimīgo uzvarētāju. Svinīgo
ceremoniju Channel 4 šogad translē 7. decembrī.
Bet nu par pašu izstādi un četrām nominācijām. Apmeklējot Tate Britain
Temzas ziemeļu krastā un izlaužoties cauri apmeklētāju rindām, kas
drūzmējas pie biļešu kasēm un ieejas izstādē, pirmajā zālē atradīsiet
Anjas Gallačo (Anya Gallaccio) darbu ekspozīciju. Anja Gallačo šīgada
balvai nominēta par izstādi, kas tieši pirms gada bija skatāma Tate
Britain galerijas koridoros un vēlāk izstādīta galerijā Ikon
Birmingemā. Toreiz vecās Teita galerijas kolonnu zālē, kas savieno
galveno ieeju un speciālo izstāžu zāles, Gallačo izstādīja dzīvus
ozolkoku stumbrus un uz grīdas izvietotus cukura un šokolādes blokus,
kas, runājot par lietu mainīgo būtību, darbojās kā paša Teita – cukura
magnāta – iedibinātās institūcijas kritika. Šoreiz izstādē apskatāmi
daudz trauslāki, bet tikpat organiski darbi. Pretī ieejai zem bieza
stikla kā paklājs izkārtotas sarkanas gerberas ar nosaukumu "Saglabā
skaisto". Tās patiešam ir dzīvas, skaistas, sarkanas, lai gan jau
izstādes pirmās nedēļas beigās – nedaudz iepuvušas. Telpas centrā
novietots bronzā atliets koks ar biezās virvēs sapītiem, skaisti
izkārtotiem īstiem āboliem ar nosaukumu "Tāpēc, ka nekas nemainās".
Gallačo darbos vienmēr figurē kāda organiska sastāvdaļa, kas – lai kā
saglabāta un apkopta – tomēr ir pakļauta sapūšanai un iznīcībai. Tas
arī ir tieši tas, par ko viņas mākslas darbi runā: laiks, dzīves
plūstošais raksturs un zināma nolemtība it visā – skaistajā, dzīvajā.
Tieši laika nenovēršamā ietekme uz visu dzīvo ir tas, kas liek
skatītājam atgriezties un vēlreiz pārdzīvot vienu vai otru darbu
dažādos laikos un vietās. Reiz jau rakstīju "Studijā" par viņas ledus
kluci, kas bija izstādīts Vopingas izstāžu zālē, kur negribot atgriezos
vairākas reizes, lai izdzīvotu milzu ledus kluča lēno pārvēršanos ūdens
peļķē. Tāpat, šķiet, sarkanās gerberas un svaigie āboli aicina
skatītāju atgriezties, lai vēlreiz un vēlreiz atgādinātu sev, ka nekas
nav mūžīgs.
Nākamā zālē skatāma īru mākslinieka Villija Dohertija (Willie Doherty)
videoinstalācija Re-Run (latviski tulkojot – atkārtots skrējiens). Divi
lielformāta ekrāni, izvietoti viens otram pretī, portretē pāri tiltam
skrejošu vīrieti. Atrodoties starp abiem, var piemesties viegls vertigo
(reibonis), jo vienā vīrietis it kā skrien jums virsū, kamēr otrā viņš
it kā bēg no jums. Nav īsti skaidrs, vai viņš bēg vai skrien uz kaut
kurieni. Pēc pāris minūtēm top skaidrs, ka video iedarbība izraisījusi
jau vieglu nelabumu, un varbūt jautājums – bēg vai skrien – šeit īsti
nav vietā. Villijs Dohertijs ir vecākais no šīgada nominētajiem
māksliniekiem, bet vienlaikus, iespējams, vismazāk pazīstamais.
Nominācijai viņš izvēlēts par pagājušā gada izstādēm Īrijas Modernās
mākslas muzejā un Sanpaulu biennālē. Agrīnajos darbos, kas galvenokārt
ir fotogrāfijas vai videodarbi, Dohertijs bieži atsaucies uz piedzīvoto
un ikdienišķo – Ziemeļīrijas specifisko situāciju. Ziemeļīrija – dalīta
reliģiski un politiski, pilna konfliktu un nestabilitātes – bijis
daudzu viņa agrāko darbu motīvs. Tomēr pēdējos gados Dohertija darbos
parādās daudz vispārīgāki motīvi, kas asociējas ar urbāno dzīvesveidu,
identitātes krīzi, patiesīgumu attiecībā pret subjektīvo un vienkārši
cilvēcisko. Tāpat, izdzīvojot Re-Run, tikai zinātājam būs zināms, ka
tilts, pa kuru skrien aizelsies vīrs, ir Kreigavo tilts, kas atdala
katolicisko īru sabiedrību no protestantiskās un ir vēsturiska vieta
visnežēlīgākajām sadursmēm īru pilsoņu kara laikā. Tomēr darbs spēj
uzrunāt arī nezinātāju, varbūt attēlojot vienīgi nebeidzamo dzīves
skrējienu, ko mēs veicam atkal un atkal.
Droši var teikt, ka vispazīstamākie no šīgada nominētajiem
māksliniekiem ir brāļi Čepmeni. Pazīstami gan viņi visvairāk ir ar
savām visai perversajām meitenītēm, kam mutes vietā visbiežāk atrodas
dzimumlocekļi vai vagīnas un kas publikai pazīstamas jau no agrīniem
deviņdesmitiem, kad, izstādītas kopā ar Demjena Hērsta slaveno haizivi
un Čārlza Saāči nopirktas, uzskatāmi simbolizēja “Jaunās britu mākslas”
sensacionālo dabu. Tomēr tas, kas, manuprāt, brāļus Čepmenus dara
galvas tiesu pārākus par saviem vienaudžiem (tostarp arī Hērstu), ir
viņu spēja attīstīt idejas tālāk, mainot medijus, formas un pat ideju
fokusu. Tā šoreiz Tērnera balvas izstādē apskatāma jaunu darbu sērija
Insult to Injury ("Apvainojums ievainotiem"). Kārtējo reizi šokējoši.
Brāļi iegādājušies Fransisko Goijas ofortu sēriju "Kara šausmas" un
it kā bezrūpīgi apzīmējuši šos unikālos orģināldarbus. Goijas
portretētajiem kara šausmās cietušajiem brāļi devuši jaunas sejas.
Rūpīgi izkrāsotās sejas, kas vietām atgādina klaunu maskas, parādās
katrā no simt ofortiem, piedodot Goijas nežēlīgajām ainām vēl
nežēlīgāku un vienlaikus aukstāku, svešādāku noskaņu. Mākslas
vēsturnieki vienbalsīgi to nodēvējuši par Goijas darbu apsmieklu,
tomēr, vērojot šo mutāciju, jāteic, ka rūpība, ar kādu brāļi piegājuši
Goijas darbu apstrādei, liek domāt par pretējo – šeit attēlotā dziļāku
izpratni. Vienlaikus nenoliedzami, ka plašākām tautas masām šī būs
vienīgā iespēja izvērtēt citādi nepieejamo vecmeistara darbu tuvplānā.
Zāles vidū novietotas arī divas jaunas skulptūras. Viena no tām
("Nāve") sākotnēji šķiet pavisam neveikla. Uz piepūšamā matrača viena
otrai virsū guļ divas piepūšamās seksa lelles, kas savienotas ar rozā
vibratoru. Jūs teiksiet – nav nekādas mākslas iepirkties intīmpreču
veikalā. Tomēr tiem, kas nenocietušies iesper ar kāju pa matraci,
nākas piedzīvot pārsteigumu. Lelles un matracis, kas izskatās tik
viegli un gaisa pilni, ir atlieti bronzā. Arī otra skulptūra ar
nosaukumu Sex (atkal jau parafrāze par Goijas mākslu) ir kalta bronzā.
Ar it kā cietsirdīgu humoru šeit pie koka piesieto ķermeņu skeletiem
kompāniju sastāda neskaitāmi tārpi, mušas, gliemeži un peles.
Neapšaubāmi – brāļu darbiem piemīt humors, tomēr vislabāk te iederētos
mākslas kritiķa Romāno Bataljas reiz izteiktais komentārs: "Ja jums
nāk smiekli, tad tikai tāpēc, ka jūs esat nobijies."
Ekspozīcijas pēdējā zālē uz podestiem zem stikla kupoliem izvietotas
neskaitāmas vāzes, renesanses laikam raksturīgu formu podi un karafes.
Šīs Greisona Perija (Grayson Perry) radītās ārēji tik skaistās formas
pēc tuvākas apskates skatītājam atklāj dziļu un problemātiskāku ideju
kopumu. Šie, iespējams, ir "visangliskākie" no visiem Tērnera balvas
izstādē redzamajiem darbiem. Perija vāzes zem ārēji skaistās virsmas
slēpj rūgtas ikdienas ainiņas. Tā, piemēram, vāze ar nosaukumu Boring
Cool People – no attāluma tik spīdīga, bet, tuvāk apskatīta, atklāj
garlaikotu cilvēku tēlus, kas kontrastē ar nomaļu māju mēmajām fasādēm.
Kādā citā vāzē ar nosakumu "Mēs atradām jūsu bērna ķermeni" ar vārdu
frāzēm savienoti mazu bērnu portreti, lācīši un atsvešinātā pilsētvide
mēģina runāt par pedofilijas klātbūtni. Perijs daudz runā arī par ļoti
privātām tēmām. Piemēram, vāzē ar nosaukumu "Es biju jauns un dusmīgs
strādnieku klases puisis", atsaucoties uz jaunības pieredzi, viņš
atklāj sabiedrības slāņu sistēmas traģēdiju. Perijs ir transvestīts.
Par šo tik personisko pieredzi runā vairāki darbi, tomēr visspēcīgāk –
vienīgais darbs, kas ir nevis vāze, bet gan kleita. Coming out dress –
smalka, ar izšuvumiem rotāta, tā izstaro dīvainu, svešādu aukstumu,
nesot sevī tādu kā nezināmu, vairumam varbūt neizprotamu noslēpumu. Tik
tīkama acij un tik iznīcinoša tuvplānā.
Salīdzinot šīgada Tērnera balvas izstādi ar iepriekšējām, jāteic, ka
vizuāli tā ir ļoti bagātīga, estētiski valdzinoša. Un vienlaikus,
ciešāk aplūkota, – skaudruma un sāpju pilna. Pretēji domai, ka māksla
kalpo labajam un gandrīz vai nes sevī dziednieciskas īpašības, šīgada
nominētie mākslinieki argumentē pretējo, ilustrējot sabiedrības
bezspēcību un neizbēgamo bojāeju.
|