GALVENAIS VARONIS LAIKS Ieva Pitruka Kādu pēcpusdienu,
gatavojoties filmēt sižetu “Zootropam”, Daira Āboliņa Adrijas jūras krasta smiltīs ar kociņu uzrakstīja vārdu
VISKONTI.
Es nodrebēju.
Uz mirkli likās, ka pagātne ir atgriezusies. Lido salā ģeniālais aristokrāts
savulaik filmēja
“NĀVI VENĒCIJĀ”. |
|
Bernardo Bertoluči. SAPŅOTĀJI
Bernardo Bertoluči. SAPŅOTĀJI
Bernardo Bertoluči. SAPŅOTĀJI
Manuels de Oliveira. SARUNU FILMA
Manuels de Oliveira. SARUNU FILMA
|
| Tomass Manns, Gustavs Mālers, Dērks Bogarts. Viskonti ir caururbis
laika plūdumu, un nekad vairs Venēcija nebūs tāda, kāda tā bija pirms
šīs filmas. Vēsture ir sastingusi jaunās formās. Viss ir tāpat, zīmes
atkārtojas. Venēcijas ielās kādu rītu sakņu pārdevējs laistīja ielu ar
ziepjainu šķīdumu gluži kā bailēs no draudošās visaprijošās sērgas,
kuras iespējamība stiprināja profesora Ašenbaha nāves nojausmu. Baltās
skaistules viesnīcas Des Bains terasē joprojām sēdēja laiski baltās
drēbēs tērpti bagātnieki, gleznieciskie itāļu puisēni pludmalē spēlēja
futbolu. Kāds skaists gaišmatains jauneklis, dzenoties pakaļ bumbai,
nokrita un, skaņi iesmējies, parāva sev līdzi draugu. Abi ripinājās
valgajās smiltīs, un man šķita, ka tūlīt atskanēs Silvānas Mangāno
stieptā maģiskā balss: Tadzio!Tadzio!
Kad Viskonti uzņēma “Nāvi Venēcijā”, viņam bija 65 gadi. Šodienas
uzskatu sistēmai vecums šķiet kā ļauna slimība, kā veiksmīga
sabiedrības cilvēka neizbēgams un tumšs lejupkritiens nezināmajā.
Žurnālos un avīzēs intervijas masveidā sniedz tikai jauni cilvēki.
Neviens vairs negodina viedos grieķu domātājus, Bībeles praviešus,
Danti vai Gēti. Jo nevar atcerēties to, ko nekad nav zinājuši. To, ka
vecums apaugļo prātu, dvēseli un garu ar jēgu. Vecumā laiks sakoncentrē
cilvēka dzīves uzdevuma piepildīšanu. Vecumā ir iespējams izlabot
kļūdas, kuras jaunība nesaredzēja un briedums bija par vāju, lai atzītu.
Tieši šī dzīves uzdevuma spītīgu realizēšanu es Venēcijas kinofestivālā
spilgti saskatīju divu vecmeistaru darbos. Itālietis Bernardo Bertoluči
(“Sapņotāji”) un portugālis Manuels de Oliveira (“Sarunu filma”) savās
filmās par galveno varoni izvirzīja laiku. Viņi joprojām jūtas
atbildīgi par cilvēkiem dotā laika izlietošanu, par to, kas notiek ar
mani, ar tevi, ar civilizāciju un kultūru. Skan patētiski – jo
mūsdienās par patētisku pierasts saukt visu, kas nav racionāls, nepelna
vai nenes ātru slavu.
Bertoluči ir viens no pāris dzīvajiem itāļu kino metriem. Smagu slimību
ar pacietību jau kuro gadu nes Antonioni. Pārējie – Viskonti,
Fellīni, De Sika, Roselīni – noraugās no aizsaules, kur kultūras
revolūcijas vairs neviens netaisa.
“Sapņotāji” ir stāsts par trim jauniešiem Parīzē 1968. gadā, studentu
sacelšanās laikā. Viņi visi (dvīņu māsa un brālis ar jauniegūto
amerikāņu draugu) kaislīgi mīl kino. Varoņu jaunība norisinās laika
nogrieznī, kad Parīzes Sinematēkā demonstrētās filmas un tās direktors
Anrī Langlū ir studentu alku un ilgu iemiesotāji, jaunas sabiedrības
ideālu veidotāji. Tālaika dievs ir Kinematogrāfs. Filmas varoņi ir kā
neiejāti zirgi – trauksmaini, azartiski, protesta pilni, skaisti
un dzīvnieciski jutekliski. Revolūcijas idejas virmo gaisā, viss šķiet
iespējams un sasniedzams, laužot jau esošo. Garlaicīgo sīkburžuāzijas
pelēcību bezbailīgo jauniešu ideālos nomaina kino tēlu ekspresivitāte,
ikdienas nicināšana, indivīda brīvība. Arī Izabellas (Eva Grīna) un Teo
(Luijs Garels, pazīstamā režisora Filipa Garela dēls) intelektuālos
vecākus uztrauc tikai tas, vai jaunais draugs būs pietiekami
interesants. Pārliecinājušies par Metjū (Maikls Pits) savdabīgo
oriģinalitāti, viņi droši atstāj jauniešus savā Parīzes dzīvoklī un
dodas uz laukiem. Līdzko vecāki aizslēdz aiz sevis durvis,
eksaltētie brālis un māsa sāk ievilkt naivo amerikāņu zēnu pavisam
dīvainās, nereālās attiecībās.
Trio attiecības ir tikai viens no sižetu virzošiem lokiem. Māsas un
brāļa ambivalentās saiknes (pazīstamas jau kopš sengrieķu traģēdijas)
atsauc atmiņā citas pēdējo gadu filmas, kurās atainota izmisīgi
eksistenciāla nespēja pārraut emocionālo nabas saiti, – Leo Karaksa
“Polu X”, Kirstenas Šeridanas “Disko cūkas”. Juteklisko, brīžiem uz
nervu kutinošas robežas balansējošo ainu attēlojumā Bertoluči ir un
paliek nepārspējams meistars (lai atceramies “Pēdējo tango Parīzē”,
“Konformistu” un “Pēdējo imperatoru”). Vai to klasificēt kā seksu vai
erotiku – tas atkarīgs no skatītāja uztveres. Manuprāt, šis izteiksmes
veids ir pieļaujams, jo bez tā nestās estētiskās spriedzes Bertoluči
filmas nav iedomājamas. Vienīgi viņš māk žilbinošās jaunības kailās
miesas manifestācijā sakausēt nevainību ar intelekta stimulēto
un iedzimtā grēka izraisīto baudkāro Tanatos.
Katrs sevi cienošs kritiķis vai aprakstnieks, runājot par kinomākslu,
neaizmirst pieminēt vēstures ietekmi uz šo cilvēces kultūras
pagātnē pavisam jauno žanru. Bertoluči izvirza jaunu apgalvojumu:
kino ir ietekmējis vēsturi. Jo vēsture esam mēs paši – mūsu vectētiņi
un vecmāmiņas, mātes un tēvi, mēs un mūsu draugi. “Sapņotājos” jaunie
ekstrēmisti neizdzīvo realitāti, bet imitē kinoteātra tumšajā zālē
redzēto. Filma ir nebeidzamu kino citātu virkne – Godārs, Trifo, pat
nosirmojušais aktieris Žans Pjērs Leo atveido pats sevi inscenētajā
epizodē (1968. gada realitātes dokumentālajā atkārtojumā),
demonstrācijā cīnoties pret Parīzes Sinematēkas
programmētāja Anrī Langlū padzīšanu. Ar brīnišķīgu montāžas paņēmienu
itāļu klasiķis saliedē vienā epizodē Izabellas žestus sešdesmit astotā
gadā Parīzē ar Grētas Garbo melnbalto kustību plūsmu filmā
“Karaliene Kristīne”.
Jaunieši kaisli strīdas par to, kurš ir ģeniālāks – Kītons vai Čaplins,
un ir gatavi vai mirt, aizstāvot savus uzskatus. Kinematogrāfa
aizgrābtie draugi pat dodas uz Luvru, lai atkārtotu Godāra Bande a part
varoņu nevaldāmo, huligānisko skrējienu muzeja sastingušajā
klusumā. Un atkal laiks saplūst vienā veselumā – arī skatītājam gribas
pamest kinozāli un mesties trakajā auļošanā, un tikai rāmais saprāts
nodala ekrānu no pašreizējā – 2003. gada.
Dzīvot 1968. gadā – tas Izabellai, Žakam un Metjū nozīmē imitēt dzīves
realitāti caur kino tēliem. Un šī ideālu pārpilnā dzīve varbūt ir
dzīvāka par reālo, Parīzes ielās saceltajās barikādēs noritošo
intelektuālo revolūciju. Spēli ar dzīvību un nāvi finālā pārtrauc
demonstrantu iemests akmens logā – tas varoņus atgriež ielās, kur
filmā risinātā trešā svarīgā tēma par pacifismu vai cīņu (filmas
vēsturiskajā fonā pulsē arī Vjetnamas karš) atrod dažādas izpausmes
galvenajos raksturos – Izabella un Teo amoka skrējienā metas sviest uz
policistiem pudeles ar degvielas maisījumu, bet Metjū iziet no šīs
spēles, lai no kino atgrieztos dzīvē.
Portugāļu režisors Manuels de Oliveira ir visvecākais filmējošais
režisors pasaulē. Viņam ir 95 gadi, bet autora domu un jūtu
dziļums joprojām barojas no līdzdalības civilizācijas liktenī. Viņš
vienkārši nedrīkst nomirt, nesagaidījis, kad pasaulē cilvēki atsauksies
uz filmā pausto svarīgo vēsti, – tāds dīvains atklājums man ienāk
prātā, skatoties “Sarunu filmu”.
Filmas nosaukumu var tulkot arī kā “Runājošā filma”. Skatītājs, kurš
nav pazīstams ar kultūras vēsturi, droši vien pametīs zāli jau pēc
desmit minūtēm, kad nojautīs, ka nemainīsies ne klasiskā filmēšanas
maniere, ne neizprotamā neatlaidībā izstāstītie pasaules kultūras mīti
un leģendas. Kinolentes pirmā pusstunda var šķist pavisam absurda, jo
kadrā redzama vien pajauna vēstures skolotāja, kura savai meitai
vienmuļā balsī (ak, cik skaista ir portugāļu valoda!) no kruīza kuģa
klāja redzamos garāmslīdošos ģeogrāfiskos objektus – Grieķija, Itālija,
Francija, Turcija – komentē hellēniskās kultūras mītu gaismā. “Kas ir
mīts?” jautā mazā meitenīte. Mamma atbild kā no enciklopēdijas, ar
pareiziem, labi veidotiem teikumiem. Valoda ir viens no Oliveiras
filmas centrālajiem tēliem, tādēļ Elločkai Ščukinai no
“Divpadsmit krēsliem” šī filma noteikti nepatiktu.
Aizkustinošā neatlaidība, ar kādu Oliveira cenšas skatītāju piespiest
apjēgt savu piederību cilvēces vēsturei, līdzinās Bībeles praviešu
stingrajai pastāvēšanai uz Dieva atklāto patiesību ienaidnieku un
citādi domājošo vidū. Varbūt tieši viņa vecums šeit kļūst par lielo
priekšrocību – jo vairs nav jāuztraucas ne par naudu, ne slavu, ne
kritiķu un skatītāju reakciju. Paldies Dievam, režisoram jau daudzus
gadus uzticīgi soļo blakus viņa līdzgaitnieks Paolo Branko (viņš
finansē arī lietuviešu autora Šaruna Barta filmas!) – viens no
visnepieradinātākajiem producentiem mūsdienu kino apritē. Filmas
iesākumā, šķiet, Oliveiras lielā atklāsme ir tā, ka bez kultūras
cilvēks ir nedzīvs. Fināls apliecina šķietami absurdu pretmetu –
kultūrai ir sakars ar to, ka civilizācija iet bojā.
Filmas otrā daļa mums uzdāvina brīnišķīgas personības (lielā mērā viņas
atveido pašas sevi) – Katrīna Denēva, Irēna Papase un Stefānija
Sandrelli pēc galantā kuģa kapteiņa uzaicinājuma (fantastisks Džons
Malkovičs!) vienojas intelektuālā sarunā pie kuģa restorāna galda.
Latviešu valodā pat grūti atrast īsto vārdu šai sarunai – tādu
intelektuālās saskarsmes veidu pazina senajā Grieķijā, Voltēra
Francijā, cara laika Krievijas augstdzimušo salonos. Latvijā sarunas
tradīcijas kopuši vien nelieli intelektuāļu pulciņi, tā, piemēram, es
varu tikai iedomāties, kādu izsmalcinātu baudu filma būtu sagādājusi
kādreizējās “franču grupas” dalībniekiem.
Katra sieviete pārstāv kādu konkrētu kultūru un filosofisko
modeli. To simbolizē – nu jau bijušās – franču biznesa sieviete
(Denēva), itāļu modele (Sandrelli) un grieķu aktrise (Papase).
Simboliski, ka Grande dames pie viena galda vienojošais kapteinis ir
amerikānis. Arī Bertoluči filmā tieši amerikāņu zēns bija naivais un
nesamaitātais, īsto dzīvi dzīvot spējīgais cilvēks. Domāju, šī nav
nejaušība, bet jauns uztveres veids, kā paskatīties uz kontinentu, kam
līdz šim Eiropa ir vien pārmetusi kultūras trūkumu. Abu filmu
zemstrāvās manāma šāda ideja – intelektuālismā balstīta sabiedrība, lai
cik izsmalcināts tas arī būtu, mirst neapaugļojusies.
Filmas filosofisko sarunu temats ir kultūra, valoda, civilizācijas
liktenis. Īpašu burvību tam piešķir fakts, ka katrs no minētajiem
sarunas dalībniekiem runā savā dzimtajā valodā. Kad kādreizējā
Grieķijas zvaigzne (dziedātāja un aktrise) Irēna Papase dzied lēnu
grieķu tautasdziesmu, saules pinumā var sajust šo mūsu saistību – viss
ir viens.
Oliveira nav optimists, bet reālists – šokējošajā finālā cerība, ka
mazā meitenīte, kurai māte cenšas nodot kultūras mantojumu, to nesīs
tālāk, izzūd reizē ar viņu abu nāvi. Nevis savu mūžu jau nodzīvojušām
sievietēm, bet tieši viņām vienīgajām ir lemts aiziet bojā kuģa
katastrofā.
Par kultūras turpināšanos. Venēcijas kinofestivālā demonstrētajā
dokumentālajā filmā par slaveno itāļu neoreālisma scenāristu Čezāri
Dzavatīni (“Velosipēdu zagļi”, “Visskaistākā”, “Roma” “Plkst.11”,
“Saulespuķes”) režisors Karlo Lidzāni pateica ko ļoti svarīgu: “Vecais
meistars neatstāja bez atbildes nevienu vēstuli, ko saņēma. Viņš
veltīja daudz laika, lai atbildētu uz naivu un mazizglītotu lauku
jauniešu jautājumiem par kino, rakstīšanu, dzīvi, jo viņam piemita
apbrīnojams sirds dāsnums.”
Sirds dāsnums ir gatavība dalīties. Neoreālisma kustība Itālijā nebūtu
turpinājusies, ja vecie un jaunie autori cits citu nebalstītu un
nemācītos cits no cita; franču kino “jauno vilni” radīja filmu kritiķi,
kuri mīlēja kino un bija spējīgi atzīt arī savus talantīgos
konkurentus. Arī Bertoluči un Oliveira joprojām dalās ar pēctečiem un
skatītājiem cerībā, ka kāds izdzirdēs. Vai izdzirdēs? Pēc
Venēcijas kinofestivāla Amerikas kino presē Bertoluči filmas nosaukums
izskan bieži, bet tas saistīts tikai ar vienu vienīgu jautājumu: vai
ASV cenzūra atstās filmā seksa ainas? Par Oliveiras filmu – klusums. |
| Atgriezties | |
|