dažādas estētikas Una Meistere, “Santa”, īpaši “Studijai” |
|
FOTO: PĪTERS LINDBERGS
FOTO: MARIO TESTĪNO
FOTO: TERIJS RIČARDSONS
FOTO: ELENA FON UNVERTA
FOTO: ELENA FON UNVERTA
|
| Izvēlieties sev tīkamo estētiku – tā varētu teikt par mūsdienu modes
fotogrāfiju, kas piedāvā visu cilvēka apziņas un zemapziņas dzīlēs
rodamo sajūtu un ilūziju spektru. Ne tikai to, arī miesiskās realitātes
savienojumu ar tehnoloģiju, kaut ko līdzīgu kloniem, tikai uz
fotopapīra (datorekrāna, alumīnija utt.). Neiedomājamas iespējas
identificēties – ar pasauli, kas ir tikpat ticama, cik neticama.
Vai modes fotogrāfija ir māksla vai mārketings? Mūsdienās tas ir tikpat
delikāts jautājums kā par pašu modi – tā ir māksla vai tomēr tikai un
vienīgi amatniecība. Fotogrāfija ir instruments, tā piedāvā stāstu,
ilūziju par pasauli, kurā var ieskatīties pa atslēgas caurumu...
Izdzīvojot un baudot svešas dzīves un vienlaikus domājot par savējo.
Skaistums ir sašķobījies jēdziens, vien Pīters Lindbergs turpina kopt
savas glamourous gaismēnu spēles – ar sievietēm, kādas sen nesastapt
ikdienā. Varbūt kādreiz viņas dzīvoja Antonioni filmās un tagad
aktuālajā sezonas garderobē liek sapņot par dzīvi, kuras vairs nav.
Melnbaltā tonalitātē, kur gan nav redzamas, bet jūtamas uz projektora
daudzkārt nospēlētās filmas švīkas un sīki pieķērušies putekļi. Šīm
fotogrāfijām nav laika noilguma, un tajās ir nezūdoša seksuāla
suģestija. Iespējams, Lindbergs ir viens no tiem, kas reizēm ļauj
itāliešu Vogue lasīt kā stāstu, aizraujoties un aizmirstot utilitāro
patiesību, ka viss, ko vien var saskatīt mugurā, piemēram, Helēnai
Kristensenai, domāts, lai pārdotu. Senlorānus, Diorus un Guči...
Lindberga glamour slēpjas viņa sieviešu skatienos – tur ir tik daudz
notikušā, ka no viņām kļūst mazliet baisi. Viņas priecājas par dzīvi ar
tik reālistisku un reizē baudošu skatienu, ka nav iespējams novērsties,
nemēģinot uzzināt – jā, ko gan? Sapņus par dzīvi, kuras mums nekad
nebūs, jo Lindberga – līdzīgi kā otra skaistuma slavinātāja Paolo
Roversi – portretētās būtnes nedzīvo 21. gadsimtā. Klasisko femme
fatale laikmets sen beidzies.
1991. gadā jaunie fotogrāfi Deivids Sims un Korinna Deja uzdrīkstējās
radīt apvērsumu – pretstatīt “netīro realitāti” modes fotogrāfijas
iepriekš nopulētajai estētikai. Viņu fotogrāfijas kļuva par antimodes
jeb granža karogu. Viņu realitātes estētika bija absolūts
vispārpieņemtā skaistuma noliegums, izmantojot citu – septiņdesmito
gadu pornofilmu estētiku. Modes fotogrāfija kļuva par jaunatnes
kultūras daļu. Jaunā modele Keita Mosa toreiz bija pateicīgs
instruments, tas gan netraucēja dekādi vēlāk citiem fotogrāfiem viņu
pārvērst glamour karalienē. “Man vienmēr patikušas fotogrāfijas, kurās
ir dabiskas emocijas,” – tā Korinna Deja.
Līdz perversumam naturālais amerikānis Terijs Ričardsons, kura modes
fotogrāfija balansē uz šaurās sajūtu laipas ar estetizētu pornogrāfiju,
izteicies: “Ziniet, es domāju, ka katrā no mums slēpjas mazliet no
pornozvaigznes.” Tā alkstot atkailināties, izrādīt savu ķermeni, un
tehnoloģijas attīstība ar mājas video iespējamību esot šo procesu tikai
veicinājusi. Viņa pēdējo gadu skandalozākais darbs ir Sisley
reklāmfotogrāfiju sērija. Tā veidota kā stāsts par diviem vīriešiem –
pornozvaigznēm un viņu kopējo draudzeni. Par to, kā viņi dzīvo un
mīlējas kaut kur Holivudas kalnos un starpbrīžos nēsā ne pārāk daudz
drēbju. Viņu fotogrāfijas neesot pornogrāfiskas, apgalvo Ričardsons.
Pornogrāfija esot prognozējama, tālab neinteresanta. Ričardsons par
savas fotogrāfijas lielāko veiksmi uzskata spēju noķert mirkli, kad
īsta, dzīva pilsoņa slēptā seksualitāte izlien virspusē. Un, ziniet,
šie kadri palīdz pārdot drēbes – to jums apgalvos jebkurš Vogue.
Sašutusī moralizēšana būs tikai koķetērija – sabiedrībai, kuras vīģes
lapa jau sen ir no caurspīdīga polietilēna. Arī skandāls ar kailo
Sofiju Dalu Opium reklāmfotogrāfijā visticamāk bija tikai mārketinga
triks, kura rezultātā, protams, ieguva Opium... Seksuālu kontekstu un
nebūt ne šķīsta seksa vidi izmanto arī Elena fon Unverta, tiesa, savās
fotogrāfijās mēģinot ar šiem izteiksmes līdzekļiem izcelt seksualitāti,
ko mēs parasti saprotam ar šo jēdzienu tradicionālā un skaistā modes
fotogrāfijā. Iespējams, tālab viņas fotogrāfijas ir tik spilgtas un
iedarbīgas.
Atšķirīgu stilu joprojām izvēlas Vogue vāku korifejs Stīvens Meizels.
Tas pats, kas savulaik stāvēja pie supermodeļu kulta šūpuļa. Viņš ir
drīzāk scenārists nekā vienkāršs stilista veidota mirkļa fiksētājs.
Meizels rada stāstu, kur raksturlomām modeļu kastings dublē prasības
aktrisēm Holivudā. Vienīgā atšķirība – Meizela fotogrāfijās sievietēm
un vīriešiem nav jārunā. Viņa tēli ir pašapzinīgas augstākās
sabiedrības būtnes. Ielas estētika nekad nepārdos Versači – apmēram
tāda varētu būt Meizela filosofija. Viņa fotogrāfijās nav ko darīt
sievietēm, kuras neuztur mīļākie vai kurām nav laimējies piedzimt
bagātā itāliešu vai angļu aristokrātu ģimenē. Tikai nesāciet
aizdomāties, kur beidzas fantāzija un sākas realitāte. Cik atbilstošas
patiesībā ir modeles lomām, ko viņas spēlē, un kādos īpašumos mīt viņas
pašas, jo stāsts jau nav par to... Meizela fotogrāfijas patiesībā
nesalīdzināmi augstākā līmenī nekā seriāli apmierina to pašu prasību –
pa atslēgas caurumu ielūkoties dzīvē un interjeros, par kuriem mēs
vislabprātāk neko nezinātu. Un, pasarg dies’, lai vēl vēlētos tā
dzīvot! Tas ir tik snobiski un tik nožēlojami! Tajā pašā laikā – tik
perfekti, ka diezin vai pāršķirsiet šīs fotogrāfijas neielūkojoties...
Akurāt kā alkās uzzināt, kas tad īsti slēpjas zem Meizela impozantās
cepures, no kuras viņš nešķiras ne dienā, ne naktī, ļaujot uzplaukt
joprojām neapstiprinātām baumām par plikpaurību...
1. februārī Londonas Nacionālajā portretu galerijā atklāja pirmo Mario
Testīno fotogrāfiju izstādi Londonā. Viņš ir trešais modes fotogrāfs,
kura darbi tur tiek izstādīti – pēc leģendārā modes vuārista Helmuta
Ņūtona un Deivida Beilija. Viņa fotogrāfijām atšķirībā no snobiskā
Meizela, sadomazohistiskās fantāzijās slīgstošā Ņūtona un pārlieku
skaistā Lindberga piemīt precīzi tverta un fiksēta mirkļa svaigums. Nav
pat tik svarīgi, kāds ir šis mirklis – neprātīgas laimes, tumšu
kaislību, orgasma vai saldas dekadences –, Testīno fotogrāfijās ir
sajūta, ka tas notiek tepat – jūsu acu priekšā. Tām piemīt ne ar ko
nesalīdzināms ticamības efekts, lai arī ir fiksētas, piemēram, Keitas
Mosas intīmās darbības tualetes istabā vai viņas “rūtainais” romāns ar
īstu lordu Vindzoru jaunākajā Burberry reklāmkampaņā. Sievietes un
vīrieši Testīno fotogrāfijās vispirms ir dzīvi, un tikai tad jūs pēc
izvēles pievienojat visu to pārējo vārdu plejādi, kuri parasti tiek
lietoti, aprakstot modes fotogrāfiju: skaisti, jutekliski, eleganti
utt. Testīno dažkārt pārmet, ka viņa fotogrāfijām trūkst dziļuma –
tajās esot pārāk daudz šovbiznesa. Starp citu, viņš bija pirmais, kam
Madonna ļāva fotografēt savu meitu, un bilde ar relaksēti laimīgo
princeses Diānas seju astoņus mēnešus pēc šķiršanās arī ir Testīno
darbs. “Es cienu ikvienu fotogrāfu, kurš ir uzticīgs savai estētikai,”
Testīno savulaik izteicās par modīgajiem granža kolēģiem. “Taču man
turp doties būtu melot. Tā nav mana realitāte. Es esmu
dienvidamerikānis – mēs svinam dzīvi!”
Savukārt modes bizness triumfē mirklī, kad tam izdevies trāpīt jūsu estētikā. |
| Atgriezties | |
|