2002 Nr.1 (22) |
| gaidot grāvleju
Latvijā izglītošanās fotogrāfijas jomā tradicionāli notiek mazos pārskrējienos – kursi, skolas, pārsvarā neregulāri un nesistemātiski. Teiksmainie jēdzieni “Granta bērni” un “Bendika kursi” jau kļuvuši par tādām kā preču zīmēm, pēc kurām var pazīt tur apmācīto bildes vai uzskatus. Salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju Latvijas fotoinfrastruktūra izskatās bēdīgi. Un bēdīgi tā izskatās arī bez salīdzinājuma – nevienā no augstākajām mācību iestādēm nav iespējams iegūt profesionālu, akadēmisku, jebkādu izglītību fotogrāfijā. Lai noskaidrotu, vai fotoizglītības jomā nav gaidāmas kādas pārmaiņas, “Studija” aptaujāja vairākas šajā jautājumā iesaistītas un ieinteresētas personas.
Pasniedzēji – noguruši un skeptiski, jaunieši – pieticīgi un apņēmīgi. Lietotāji? Kādā no sarunām ienāca prātā, ka visi taču, pilnīgi visi skatītāji esam arī lietotāji.
Secinājumi apmēram tādi – fotopapīrs deg sliktāk par rakstāmpapīru. |
| |
| Vilnis Auziņš, fotogrāfs,
Latvijas Fotogrāfijas muzeja vadītājs
Lai iekustinātu sastinguma stāvokli, būtu jāsāk ar sistemātiskas
fotoizglītības programmas izveidi. Muzejs iespēju robežās nodarbojas ar
terminoloģijas, klasifikācijas kritēriju ieviešanu un sakārtošanu. Līdz
šim nedaudzos “apaļos galdus” Kultūras ministrijā par fotogrāfijas
izglītību ierosinājuši paši fotogrāfi. Šīs sarunas pārsvarā beigušās ar
secinājumiem, ka tos dažus fotogrāfus, kuriem būtu interese un būtu pēc
tam, ko darīt, var kaut kur citur izmācīt. Es tam tomēr nepiekrītu.
Manuprāt, problēma vispār ir citur, proti – mūsu sabiedrība nespēj
uztvert un lietot vizuālo valodu. Kādreiz ar smīkņāšanu attiecos pret
amerikāņu pieredzi, ar kuru iznācis saskarties, – viņi māca fotogrāfiju
visiem. Dažas stundas par fotogrāfiju stāsta pat tādu profesiju
pārstāvjiem, kam it kā ar to nebūtu nekāda sakara, piemēram, pavāriem.
Amerikāņi, lūk, rēķinās ar to, ka pavārs atvērs savu picēriju un viņam
vajadzēs izvēlēties bildes reklāmai vai kaut kam tamlīdzīgam. Ja arī ar
fotogrāfa meklēšanu var nodarboties reklāmas kantoris, tad vienalga
picērijas īpašniekam ir jāprot dot uzdevums – ko viņš grib sasniegt,
kādam jābūt vizuālajam tēlam. Latvijā ir tieši tā problēma, ka vairums
cilvēku neprot sarunāties par lietām, kas saistītas ar vizuālo kultūru.
Mani vienmēr ir pārsteidzis, ka pat Žurnālistikas nodaļā nekad nav
bijis kaut cik nopietna lekciju kursa par fotogrāfiju.
Mārtiņš Krūmiņš, fotogrāfs,
pasniedz fotogrāfiju Kauņas Mākslas institūtā un Latvijas Mākslas akadēmijā
Lietuvā ir sešas fotogalerijas, kur izstāda tikai fotogrāfiju. Ir divi
fotogrāfijas žurnāli. Lietuvā tā ir tradīcija, tur neviens nebrīnās un
nevaicā – vajag vai nevajag fotoizglītību. Tā vienkārši ir. Latvijā
fotogrāfijas jomā nenotiek gandrīz nekas – nav ne izdevumu, ne
galeriju, ne izstāžu, ne plenēru. Tāpēc nav arī izglītības iespēju.
Šeit fotogrāfija ļoti ilgu laiku vispār netika uzskatīta par nopietnu
mākslu. Tagad gan jūtamas pārmaiņas, piemēram, pavisam neilgi
fotogrāfus uzņem Mākslinieku savienībā, arī akadēmijā nedaudz vairāk
tam pievērš uzmanību. Tomēr tas viss notiek tikai tāpēc, ka fotogrāfija
nāk modē, nevis tāpēc, ka kaut kas mainītos sabiedrības domāšanā.
Kauņā sākumā fotogrāfiju pasniedza tikai grafiķiem, pēc tam pamazām arī
citām nodaļām. Šobrīd darbojas Starpdisciplīnu mākslas katedra, kuras
pedagogi visu nodaļu studentiem pasniedz fotogrāfiju, video,
datorgrafiku, instalāciju, objektu mākslu. Viļņas Mākslas akadēmijā
fotogrāfija ir pasniegta gandrīz kopš pašiem akadēmijas dibināšanas
laikiem, tur ir atsevišķa video un foto nodaļa. Arī Šauļu Mākslas
institūtā, kur savulaik esmu absolvējis gleznošanas nodaļu, pašlaik
iecerēts dibināt foto un video fakultāti. Latvijas Mākslas akadēmijā
fotogrāfija ir izvēles priekšmets, praktiskas nodarbības tiem, kurus
interesē, bet šo nodarbību ir ļoti maz.
Nevaru piekrist, ka pēc fotogrāfiem Latvijā nebūtu pieprasījuma, jo
daudzi mani akadēmijas studenti piepelnās tieši ar fotogrāfiju. Turklāt
mūsdienās fotogrāfiju jāapskata ciešā saistībā ar datortehnoloģiju
attīstības piedāvātajām iespējām, jo datorgrafikā bez fotogrāfijas
nekas nenotiek. Jauniešiem ieteiktu braukt mācīties fotogrāfiju uz
Antverpeni – uz vienu no pirmajām mākslas akadēmijām pasaulē.
Andrejs Grants, fotogrāfs,
vada fotogrāfijas pulciņu tehniskās jaunrades centrā “Annas 2”
Gandrīz vai uzskatu šo sarunu tematu par bezcerīgu, jo fotoizglītības
jomā trūkst ideālistu. Pirmkārt, tādu, kuri savu fotogrāfa karjeru
apmainītu pret pedagoga darbu, kas dod desmitreiz mazāk ienākumu.
Otrkārt, ideālistu tādā kā klasiskā nozīmē – kas spētu aiz fotogrāfijas
saskatīt kaut ko vairāk.
Ir gan organizatoriskas, kultūrpolitiskas, gan arī socioloģiskas un
mentālas problēmas. Šobrīd Latvijā laikam tomēr nav objektīvas
nepieciešamības pēc fotoizglītības. Ir tāds viedoklis, ka svarīgi
nodibināt kaut kādu institūciju un gan jau tad kaut kas sāks ap to
“grozīties”. Praksē diez vai tas tā būs. Ja, piemēram, nodibinātu kādu
elitārās kultūras fondu, vai tad no tā rastos elitārā kultūra. Runa ir
par iekšējo un ārējo nepieciešamību. Neesmu pārliecināts, ka pašreiz
Latvijā ir tā iekšējā nepieciešamība. Tāda varbūt bija 80. gados, kad
fotogrāfijai vēl bija lai arī kāda, toties stabila tradīcija. Tagad lai
jaunieši brauc uz Stokholmu, Gēteborgu vai Prāgu. Labāk lai
Kultūrkapitāla fonds dod naudu stipendijām. Tas būs vērtīgāk nekā
dibināt kaut ko dibināšanas pēc – tā tāda pašapmierināšanās. Protams,
ir ļoti žēl to atzīt.
Grāvlejs faktiski ir viens no unikāliem gadījumiem, kad kāds no
Latvijas varētu iegūt bakalaura grādu fotogrāfijā. Bet, protams, rodas
problēmas ar finansējumu. Pats fakts, ka viņš ir iestājies un turpina
mācīties, apliecina viņa pietiekamo līmeni, kas diemžēl nenozīmē, ka
šeit viņam vieglāk būtu dabūt stipendiju. Tie, kas dala naudu,
acīmredzot nesaprot, ka ir daudz lētāk ieguldīt naudu tādos “ilgtermiņa
projektos” kā Grāvlejs nekā būvēt te kaut kādu amizantu institūciju.
Raimo Lielbriedis, fotogrāfs,
pasniedz fotogrāfiju Jaņa Rozentāla mākslas koledžā
Manuprāt, Latvijā nav iespējams iegūt akadēmisku fotoizglītību divu
savstarpēji saistītu iemeslu dēļ. Abi šie iemesli stipri ietekmē
fotogrāfijas kā vizuālās kultūras sastāvdaļas attīstību Latvijā.
Pirmkārt, pašreiz Latvijā nav saskatāma nepieciešamība pēc augsti
kvalificētiem profesionāļiem, kas ir spējīgi patstāvīgi radoši strādāt
un radīt tikai sev raksturīgus, tātad no citiem atšķirīgus darbus.
Fotogrāfam ar augstāko izglītību mūsu valstī nav ko darīt.
Pašlaik vienīgais fotogrāfijas vērtējuma aspekts, kas šeit patiesi
darbojas, ir cena, proti – jo lētāk, jo labāk. Ārkārtīgi reti ir
gadījumi, kad pasūtītājs interesējas par darba kvalitāti, dažkārt
neņemot vērā pat tīri amatnieciskus kvalitātes kritērijus. Latvijā ir
ļoti izteikts “mazās pasaules” sindroms, kad pasūtītājam vieglāk un
lētāk piezvanīt savam paziņam nekā rīkot konkursu ar mērķi izvēlēties
konkrētajam gadījumam vispiemērotāko autoru. Tātad – bieži vispār nav
nekādas konkurences.
Pavērojiet fotodarbus sev apkārt! Ar ko tie atšķiras cits no cita? Gandrīz ne ar ko.
Akadēmiskās izglītības iespēja pati par sevi vēl neko nenozīmē, tā
nenodrošinās nozares uzplaukumu. Pieprasījuma un piedāvājuma līdzsvars
nosaka daudz vairāk, nekā tas pirmajā mirklī šķiet.
Otrkārt, nevaru nosaukt nevienu Latvijas fotogrāfu, kurš būtu ieguvis
sistemātisku mūsdienīgu izglītību. Līdz ar to nav neviena, kas šādu
izglītību varētu sniegt. Tas, ka Latvijā ir diezgan daudz fotogrāfu,
vēl nav iemesls fotoizglītības tradīciju veidošanai. Varu to teikt,
ņemot vērā savu pagaidām īso pasniedzēja pieredzi. Vienkārši vajadzīgs
ļoti daudz laika, lai pakāpeniski saprastu, kā izveidot kaut vai kādu
apmācības programmu, kur nu vēl, ja runājam par augstāko izglītību.
Sarmīte Māliņa, māksliniece,
“Dienas” ilustrāciju redaktore
Prese jau tā ir pārpildīta ar fotogrāfiem. Tomēr jocīgi, ka viņi nekur
nevar šeit mācīties. Gleznotājus taču māca. Kaut gan domāju, ka
akadēmisku izglītību apliecinoši grādi neko daudz nenozīmē.
Ivars Grāvlejs, fotogrāfs,
mācās fotogrāfiju Prāgā, FAMU akadēmijā
Mana attieksme šajā jautājumā ir ļoti vienkārša – ja kaut ko patiešām
gribi, tad atliek tikai darīt, neraugoties uz ģeogrāfisku vai kādu citu
piederību. Nedomāju, ka akadēmiskā izglītība fotogrāfam ir
nepieciešama, jo tā arī zināmā mērā ierobežo, uzliek tādu kā zīmogu.
Ļoti daudz fotogrāfu pierādījuši un apliecinājuši sevi, būdami
autodidakti. Diemžēl jāatzīst, ka fotogrāfijas situācija Latvijā vispār
ir diezgan bēdīga, ne tikai attiecībā uz izglītības iespēju trūkumu.
FAMU akadēmija orientēta galvenokārt uz t.s. tīro fotogrāfiju (ar to es
domāju, ka nenotiek mediju sajaukšanās). Lai iegūtu bakalaura grādu,
šajā akadēmijā jāmācās trīs gadi, pēc tam iespējams studēt arī
maģistrantūrā un doktorantūrā, ir arī dažu mēnešu kursi.
Didzis Grodze, fotogrāfs, Latvijas Mākslas akadēmijas students
Tīri labi var mācīties arī, aizbraucot kaut kur ciemos pie tiem, kas studē fotogrāfiju, – uz Lietuvu vai Prāgu.
Sandra Freiberga, fotogrāfe un scenogrāfe
Vislabāk būtu radīt pavisam jaunu struktūru, nevis dibināt nodaļu pie
Mākslas akadēmijas, Kultūras akadēmijas vai jebkur citur, kur
fotogrāfija vienalga tiktu uztverta un pasniegta kā tāda piedeva kādā
“pagrabiņā”. Gribētos kaut ko jaunu, lai būtu svaiguma sajūta.
Atšķirībā no pašreizējā stāvokļa, kad fotoizglītību nodrošina vienīgi
kursi, īpaši izveidotā mācību iestādē būtu iespējams apgūt ne tikai
viena meistara pieredzi un pieeju. Būtu vērts radīt apjomīgu struktūru,
kurā darbotos vairāki pasniedzēji – katrs piedāvātu kaut ko citu.
Manuprāt, jāsāk nevis ar jautājumu, kam fotogrāfi būs vajadzīgi, bet gan ar sajūtu, ka nevar nedarīt.
Sandra Leimane, fotogrāfe, Latvijas Mākslas akadēmijas studente
Esmu beigusi 34. skolu, kur apmāca fotogrāfus. Agrāk mācību process
bija nopietnāks – bija jāmācās 2–3 gadi, skrupulozi jāapgūst tehniskie
fotoprocesi līdz pat ķīmisku līkņu zīmēšanai. Tagad mācības notiek
vienu gadu. Bet ar to visu var iepazīties arī, palasot 70. gadu
grāmatas. Pašreiz skolas līmenis tikai sanikno par iespēju bezjēdzīgi
pavadīt laiku. Kad es mācījos, biju vienīgā bez jebkādām zināšanām,
nemācēju pat filmiņu ielikt aparātā, to vismaz iemācījos, bet pārējie
kursabiedri jau mācēja bildēt. Tagad viņi strādā kaut kādās
laboratorijās. Pat lai sagatavotu kārtīgus amatniekus, svarīgs taču
skolas prestižs. Pašlaik tas ir ļoti zems.
Agrāk akadēmijā fotogrāfiju nosacīti mācīja Laimonis Stīpnieks. Tagad
ir labāk – parunāties ar Mārtiņu Krūmiņu tomēr ir vairāk vērts, bet
viņš pārāk daudz ir Lietuvā un pārāk maz – šeit.
Kā var noteikt pieprasījumu pēc fotogrāfiem! Tas ir tāds pats kā
pieprasījums pēc, teiksim, māksliniekiem vai filozofiem. Neuzskatu, ka
man kādam būtu jāattaisnojas par to, ko vēlos darīt, jo, ja jau ir
vēlēšanās fotografēt, tai ir kāds pamatojums.
Tekstu publicēšanai sagatavoja Ieva Lejasmeijere
|
|
|