Fotomāksla ienākusi Valsts Mākslas muzeja izstāžu zālēs. Taisnīgi, jo
liek pārvērtēt ne tikai šī mākslas veida nozīmi un attiecības ar
tradicionālajiem tēlotājas mākslas veidiem, bet arī foto nozīmi plaši
pazīstamu mākslinieku daiļradē. Pie tādiem noteikti pieder latviešu
profesionālās mākslas vecmeistars Teodors Zaļkalns, kura 125. dzimšanas
dienu atzīmējām 2001. gada nogalē. Tieši šī jubileja deva iespēju
pārlūkot muzeja tēlniecības fondu krājumus, lai pārliecinātos, ka
piemērotākais šajā jubilejas reizē būtu viņa animālijas vienkopus ar
fotogrāfijām, kurās redzami tēlnieka iemūžinātie dzīvnieki. Tā arī tapa
ekspozīcija “Stāsts par dzīvnieku”, kurā par lielāko pārsteigumu ļoti
daudziem kļuva mākslinieka fotogrāfiju sērija – cūkas dažādos rakursos.
Jau izvēloties fotogrāfijas, bija skaidrs, ka Teodoru Zaļkalnu nebūtu
pareizi vērtēt kā profesionālu fotogrāfu. Te drīzāk ir runa par
amatiera fotogrāfijām, kas uzņemtas modeļa studiju nolūkos. Šie kadri
pārliecinoši parāda, ar kādu nopietnību tēlnieks pētījis šim dzīvniekam
visraksturīgāko, lai vēlāk vajadzīgo saglabātu un iemūžinātu arī
mākslas darbā, lai šis dzīvnieks, viņa vārdiem runājot, “nebūtu tikai
fantāzija vien”.
Kā uzzinām no vēstulēm, lielāko daļu animāliju meistars radīja 20.
gadsimta 30. gados. Ierosmi darbiem mākslinieks smēlās vecāku mājās –
Allažu “Zaļajā kalnā”. Te Zaļkalns ar milzīgu aizrautību veidoja arī
savas pirmās “Cūkas” studijas. Lai gan vēstulēs nav minēts, ka viņš
dzīvniekus arī fotografē, tomēr tajās sniegtā informācija ir vērtīga ar
to, ka ļauj ielūkoties dziļāk mākslinieka darba procesā. Tā kādā
vēstulē, kas 1931. gada 29. septembrī rakstīta Lūcijai
Amiragovai-Zutis, lasām:
“Ir jau vesels mēnesis, kamēr iebraucu no laukiem. Cerētās 6 nedēļas
atpūtas vietā man iznāca nepilnas 3. Pa šo laiku mazliet atguvos un
pataisīju arī pirmo savas cūkas studiju. Stingnis vai modelis, kā agrāk
teica, bija ļoti jauks. Apbrīnojami inteliģenta un saprātīga cūka. Es
ar viņu labi sadzīvoju, un viņa tik brīnišķi saprata un padevās manām
vajadzībām. Patiesībā man ar šo pirmo studiju jau pietiktu mana nodoma
tālākai veidošanai.”
Mākslinieks ar fantastisku atbildību strādāja pie plastiskajiem
uzdevumiem, ko par svarīgiem uzskatīja arī animālijā. Lūk, vēl viens
fragments no citētās vēstules:
“Gribu vēlreiz nobraukt uz kādām dienām uz “Tīlēm”, tām mana brālēna
mājām, “Zaļā kalna” kaimiņos un uzveidot vēl vienu otru cūku. Šo cūku
drīzi jau sāks barot, un oktobra beigās veidošu viņu nobarotu. Arī tā
viņa bija pietiekoši trekna un varena, bet var būt, ka nobarota viņa
man dos vēl jaunu plastiskumu kāpinājumu.”
Savukārt par vēl kādu citu cūkas atveidu Zaļkalns ieminas, ka “..
priekšējā daļa ir laba, tikai pakaļējā daļa nav pietiekoši
monumentāla”. Šo “nepietiekami monumentālo” “Cūkas” variantu tēlnieks
bija izstādījis 1935. gadā Maskavā Latvijas mākslas izstādē. Turpretī
jaunu – lielo “Cūkas” granīta versiju viņš bija iecerējis izstādīt
1936. gadā Venēcijā Latvijas mākslas kopējā ekspozīcijā.
Fotogrāfijās redzam vairākas brangas, solīdas sivēnmammas. Lepnas,
pārliecinātas, stabilas. Vienas un kopā ar sivēniem. Divatā. Tuvplānā
un no attāluma. Dažādos rakursos, un dzīvnieka varenā stāva katra
kustība fiksēta kā palēninātā filmā. Cūkas pozas, ķermeņa kustības un
masu attiecības. Soli pa solim, nereti pat pa puspagriezienam, un šīs
izmaiņas vislabāk pamanāmas, kad viena un tā paša dzīvnieka foto
atrodas blakus, – tad šis kameras “gājiens” visraksturīgākās pozas
meklējumos ir vēl vairāk pārskatāms. Liekas, Zaļkalns it kā meklē
pamatojumu tam, kā un kāpēc cūka ir jānosēdina. Un ne tikai. Tieši
tāpat kā tēlniecībā, kur viņam bija bija svarīgs ikviens, pat sīks
materiāla pievienojums, lai tādējādi panāktu iespējami precīzāku
dzīvnieka raksturojumu, tā arī foto parāda, cik uzmanīgi mākslinieks
pārdomāja jeb izsvaroja gan masu attiecības, gan – pats galvenais –
centās atklāt dzīvnieka būtību. Meistars ar sev tik raksturīgo
pamatīgumu un iedziļināšanos tēlā strādāja lēni un ilgi, nereti pat
gadiem. Reizēm kāda “pikucīša precizēšana” varēja nodarbināt viņa prātu
pat vairākas nedēļas, un arī tāpēc varēja kavēties darba īstenošana
paliekošā materiālā... Fotogrāfijas it kā sagatavo tēlnieku šim
pamatīgumam. No vienas puses, detalizētam, no otras, – vispārinātam
dzīvnieka atveidam paliekošā tēlniecības materiālā.
Vērojot Zaļkalna skulptūras – animālijas tuvplānā, redzam, kā rūpīgi
pārdomātā materiāla izvēle tēlniekam deva iespēju vēl vairāk akcentēt
dzīvnieku ķermeņa plastisko izteiksmīgumu un savdabību. Raupja, irdena,
pat gleznieciska faktūra ir “Cūku” bronzas variantā. Granīta versijas
tēlniecisko masu kompaktums un līdzsvarotība, izmeklēti akcentētais
akmens graudainums un krāsa rada pavisam citu iespaidu. Daļa no šī
sagatavošanās procesa, domāju, ir redzama arī fotogrāfijās.
Ņemot vērā daudzveidīgos eksperimentus 20. gadsimta otrās puses
tēlotājā mākslā, aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta radošo
personību darbībai fotogrāfijas jomā. Varbūt šī 20. gadsimta mākslas
pieredze arī Zaļkalna fotogrāfijas zināmā mērā liek uztvert kā nākotnes
konceptuālās mākslas paraugu. Te redzam, kā notiek darbs, lai ne vien
izveidotu cūku par paraugu “pārliecināta dzīvnieka skaistumam,
pašcieņai un lepnumam”, bet arī parādītu laukos auguša cilvēka
attieksmi pret apkārtni un dzīvo radību. |