“In the future, everyone will be famous for fiveteen minutes.” Tērnera
balvas ceremoniju tiešraidē translēja Channel 4, un nākamajā rītā vai
katrs pretimnācējs Londonā jums varēja pateikt tā cilvēka vārdu, kas
saņēmis slavenās 20 000 mārciņas. Vismaz ICA biļešu pārdevējas uz manu
jautājumu, kurš tad ieguva Tērnera balvu, atbildēja neminstinoties. The
Guardian gan prognozē, ka pēc “šīgada izgāšanās” (Mārtina Krīda uzvara)
2002. gadā cīņa par publikas uzmanību būšot daudz smagāka. “Tērnera
balvas šoka taktikas dienas ir skaitītas. (..) Publika līdzīgi vecai
blēdīgai forelei var atteikties uzķerties uz ēsmas.” Man, neraugoties
uz drūmo prognozi un britu vispārējo sašutumu (lasītāju vēstules tai
pašā The Guardian), gan gribētos apgalvot, ka žūrija, izvērtējot
izstādi, spējusi paraudzīties uz mūsdienu mākslu filozofiskā aspektā.
Mārciņu summai (Tērnera balva), kas mantiskajā izteiksmē ir tikai
relatīvi liela, līdz šim bijusi nozīmīga loma mākslinieku turpmākajā
karjerā un daudziem šķiet kā garantijas talons pašu rožainajai
nākotnei. Un laikam taču ne bez pamata. Pietiek atsaukt atmiņā kaut vai
vienu uzvarētāju – Demjenu Hērstu, kura draugs Čārlzs (Saāči) mēdz
pirkt viņa mākslas darbus par miljons mārciņām; arī otrs tikpat slavens
Londonas mākslas dīleris Džejs Džoplings apliecina cieņu māksliniekam
katrā izdevīgā mirklī. Var teikt, ka Demjens Hērsts ir tikpat populārs
kā Madonna, kurai pēdējā laikā tā patīk koķetēt ar augstām mākslām
(viņas īpašumā esošais Frīdas Kālo darbs bija skatāms Tate Modern
notiekošajā izstādē Surrealism: Desire Unbound). Kamēr Madonna sava
laulātā drauga izsmalcinātā Gaja Ričija ietekmē mācās kļūt par lēdiju,
britu mākslas tēli un pati māksla (kā rakstīja Metjū Kolingss savā
grāmatā What is Modern Art?) pietuvinās popzvaigžņu statusam. Un vai
tieši Madonnas klātesamība Tērnera balvas ceremonijā nav šīs sentences
vistiešākais apliecinājums?
“Ciešās attiecības starp britu un amerikāņu kultūru 20. gadsimtā
nekur neizpaužas tik tieši kā modernajā mākslā. Gandrīz vai visi britu
mākslas skolu absolventi respektē vismaz vienu no Endija Vorhola
uzrakstītajiem baušļiem – iespēju atrast mākslas darba objektu
patērētājkultūrā; prasmi pārvērst par mākslas darbu sevi pašu; izmantot
kino kā alternatīvu glezniecībai; sludināt mākslas darba koncepta
pārākumu pār mākslas darba izpildījumu.” 2001. gada Tērnera balvas
izstāde ir tikai vēl viens apliecinājums šo vārdu patiesumam. Katrs no
četriem nominētajiem māksliniekiem – Ričards Bilingems (Richard
Billingham), Mārtins Krīds (Martin Creed), Izaks Džūljens (Isaac
Julien) un Maiks Nelsons (Mike Nelson) – savā veidā respektē kādu no
tikko minētajiem baušļiem.
Ričards Bilingems (dzimis 1970. gadā) skatītājiem piedāvāja savu
ģimenes locekļu dzīves mirkļus un man personīgi arī kādu pārsteigumu –
vairākas ceļojumos tapušas ainavu fotogrāfijas, kuras līdzinās
pastkartēm, ko tūristi sūta mājāspalicējiem. “Es piekrītu Herberta Rīda
definīcijai, ka skaistums ir mūsu sajūtu apvienotājs. Es vēlos radīt
tik skaistu tēlu, kas spētu sajūsmināt mani un arī citus cilvēkus, kuri
to ierauga. (..) Es nesaprotu, kālab cilvēki novēršas no skaistuma.”
Patiesībā tieši Bilingems visvairāk atbilst tā mākslinieka tēlam,
kuram būtu jāsaņem Tērnera balva. Mākslas pasaule viņu jau kādu mirkli
lutinājusi. 1997. gadā mākslinieka fotogrāfijas bija iekļautas par
klasiku kļuvušajā skandalozajā izstādē Sensation Karaliskajā Mākslas
akadēmijā. Pagājušā gada pavasarī Čārlza Saāči galerijā sarīkotajā
izstādē I am a Camera līdzās hrestomātiskajai Nenas Goldinas
transvestītu fotogrāfijai, Endija Vorhola darbiem un tikpat slavenai
Hirosi Sugimoto fotosērijai “Henrijs VIII un viņa sievas” bija skatāmi
arī Ričarda Bilingema darbi, kuros par mākslu padarīta viņa tuvāko
dzīve un liktenis. Tā bija mana pirmā sastapšanās ar Bilingemu un viņa
ģimeni. Ar alkoholiķi tēvu Reju, kurš neiziet no mājas un jāaprūpē
gluži kā zīdainis. Ar māti Lizu (viņa apprecējās ar Reju 1970. gadā, un
drīz pēc tam piedzima Ričards), raibā halātā tērptu smagnēju būtni,
kura nemitīgi smēķē un liek “puzli”, kas sastāv no simtiem mazu
krāsainu gabaliņu, kuri mānīgi vedina domāt par tādu pašu (tikai
sīki sadriskātu) tērpu kā spēlētājai mugurā. Viņa ir māte it visiem šai
mājā – sākot ar Reju un beidzot ar pašas tik mīlētajiem mājdzīvniekiem.
Viņas pasauli piepilda kanārijputniņi, kaķi, suņi, maigi rozā tapetes
ar rozēm, mežģīņotu aizkaru volāni, porcelāna nieki, “pužļu” un halātu
raibums, dūmi, tetovēta miesa un mūžīgas paģiras. Ričards Bilingems
vienmēr ir neredzamais klātesošais šai ģimenē. Viņa foto vai
videokamera dokumentē dzīvi, kurā tikai paviršs vērotājs nespēs atrast
idilli un aizkustinošus mirkļus. Un laikam jau arī bezgalīgas skumjas.
Nevis salkani lipīgas, bet drīzāk mazliet rezignētas. Asociāciju
provocēšanas nolūkā varat atsaukt atmiņā, piemēram, Maika Lī filmas
“Noslēpumi un meli” radītās noskaņas... Tērnera balvas izstādē Tate
Britain apskatāmie darbi “Rejs gultā” un “Tonijs smēķē” (šoreiz
videoformātā) stāsta līdzīgu intīmo sociāli sadzīvisko stāstu. Kamera
slīd pār gulošo Reja augumu, tā fiksē viņa acu plakstu atvēršanos un
“aizkrišanu”, katru viņa ādas poru, viņa locekļus un ķermeņa daļas.
Bilingems filmē šo īstenību ar mīlestību, rādot, ko laiks un “viss
pārējais” izdara ar cilvēku. Es nezinu, cik izsakošs ir šis darbs tā
dēvētajam nesagatavotajam skatītājam, jo neredzamajam story šinī
gadījumā ir visai būtiska loma. “Tonijs smēķē” ir glezniecisks darbs,
kurā uzmanība koncentrēta uz kadrā redzamā tēla muti un dūmu vērpetēm.
Fonā skan sarunas un mūzika. Ikdienas dzīve. Šis darbs ir kā
apliecinājums Billingema mīlestībai pret glezniecību. “Es neskatījos
moderno mākslu Venēcijas biennālē. Sava laika lielāko daļu pavadīju
akadēmijā un citos muzejos. Redzēju daudz itāļu glezniecības –
Tintoreto un Bellīni. Šobrīd aizraujos tieši ar venēciešu gleznotājiem.
Man patīk krāsu pārpilni darbi. Accademia di Brera Milānā ir brīnišķīgs
Tintoreto gleznojums “Sv. Marka mirstīgo atlieku atrašana”.”
Fikciju meistars Maiks Nelsons (dzimis 1967. gadā) liek klīst pa kāda
šķūnīša, garāžas vai – tikpat labi – galerijas noliktavas telpas
labirintiem. Viņa instalāciju Tērnera balvas izstādē mēdz raksturo kā
signature, tātad ļoti zīmīgu. Atšķirībā no Ričarda Bilingema, kas
izmanto dokumentālo paņēmienu, Nelsons ir slavens inscenētājs, kurš
manipulē ar vēlmi nokļūt citā (lai arī pavisam reālistiskā) realitātē,
kur it kā pazūd ikdienas diktētās prasības un noteikumi. Viņš apmierina
kāri palūkoties pa atslēgas caurumu, plaši atverot durvis. Savveida
nonsensu viņa māksla piedzīvo mirklī, kad kāds ziņkārīgais (līdzīgi
man) paver Teita galerijas īsto “aizkulišu” durvis un saprot, ka (šai
gadījumā) dzīve tomēr ir interesantāka par mākslu. (Ar to es negribu
apgalvot, ka dokumentālais paņēmiens ir pārāks par citiem.) Tajā pašā
laikā izpildīti visi priekšnoteikumi iluzorā patiesīguma auras
radīšanai – telpu piepilda īstās smakas, nepieciešamās nolietojamības
pakāpes priekšmeti, putekļi ir īstajā vietā, un jūs, mulstot mēģinādami
tikt laukā no šī labirinta, paklupsiet pareizajā vietā un centīsities
atvērt Fire exit durvis cerībā, ka pārspēsiet gudrībā vadātāju – Maiku
Nelsonu. (Par to žurnāla “Studija” iepriekšējā numurā, analizējot
meistara izstādi ICA, rakstīja Ilze Strazdiņa.) Tomēr pietrūkst kaut kā
vārdos neformulējama, kaut kādas sajūtas, kuru jūs atrodat patiesi
“īstajā vietā”. Es nezinu, cik patiesa bija Georga Šneidera “Mirusī
māja” Venēcijas biennālē, ar kuru, cik noprotu, šai gadījumā var vilkt
vistiešākās paralēles. Nelsonam gan izpaliek vēlme sēt šausmas
skatītājos. Ar Šneideru viņu vieno nepieciešamība radīt realitātē savu
iedomu telpu, vēlme manipulēt ar skatītāju, ievietojot to ārpus
realitātes apstākļos.
Britu režisors, tādu prestižu starptautisku apbalvojumu kā Kannu
kinofestivāla kritikas balva (1991. gadā) ieguvējs Izaks Džūljens
(dzimis 1960. gadā) rādīja divas vizuāli efektīgas filminstalācijas –
Long Road to Mazatlan un Vagabondia. “No 1994. līdz 1997. gadam es
dzīvoju Ņujorkā. Tolaik filmējām Franz Fanon: Black Skin, White Mask,
kad es izlēmu, ka darbu izstādīšana galerijās un muzejos spēs man
sniegt lielāku radošo brīvību. (..) Man patīk, ka skatītājam ir iespēja
izvēlēties, kad sākt skatīties filmu un kad to beigt. Tas nav tā kā
kinoteātrī, kur cilvēks nopērk biļeti, apsēžas, noskatās filmu, tā
beidzas, un viņš aiziet.”
Līdzīgi Bilingemam, arī Izaks Džūljens norāda, ka viņa pirmā
mīlestība mākslā bijusi glezniecība. Pēc tam sekojusi fotogrāfija un
visbeidzot – eksperimentālais kino. Šobrīd Džūljens ir slavens ar
efektīgām instalācijām, kurās pauž attieksmi pret vēsturi un tās
interpretāciju, ikonogrāfiju, cilvēku rasēm un “augsto” mākslu.
1999. gadā uzņemtā Long Road to Mazatlan (kopdarbs ar Venecuēlā dzimušo
horeogrāfu Havjeru De Frutosu (Javier De Frutos) atsauc atmiņā
Holivudas vesternus, kuros mitoloģizētā veidā tiek rādīti Amerikas
dienvidrietumi. Izaks Džūljens mēģina noskaidrot, cik spēcīgi ir
cilvēka stereotipi, liekot izdzīvot nospriegotas divu kovboju (geju)
attiecības, kuras tiek izspēlētas trīs ekrānos vienlaikus uz klasiska
mežonīgo Rietumu fona. Daudzie ekrāni, kas ir Džūljena pēdējo gadu
kaislība, piedāvā iespēju ieraudzīt filmas pasauli plašāk un pamatīgāk,
tie padara kino vidi telpisku. Skatītājam tiek sniegta iluzora iespēja,
piemēram, paraudzīties uz kādu filmas varoni ar cita filmas tēla acīm,
sajust darbības telpu un noskaņu.
2000. gadā uzņemtā piesātinātu krāsu pārpilnā Vagabondia, kas būvēta
pēc tāda paša principa (divi ekrāni), ir pompoza un grezna, piesātināta
ar moderno deju, atsaucēm uz kultūras vēsturi un arhitektūras paraugu
fragmentiem. Tās tapšanā piedalījies gan Havjers De Frutoss, gan
komponists Pols Gledstons Rīds (Paul Gladstone Reid). Kopnoskaņas
radīšanā būtiska loma ir arī videi, kurā uzturas skatītāji, – sarkanu
drānu un paklāju iztapsētai galerijas zālei, kurā no Maika Nelsona
“šķūnīša” iznākušie jaunpienācēji slīd kā ēnas. Kamēr filmas varoņi
klejo laikā un telpā, fiziski sajūtamās, bet ne klajās kaislībās,
erotikā un notikumos, tas ir misticisma pārpilns sapnis, kura darbība
risinās sera Džona Souna (John Soane) muzejā, kuru ļauts izsapņot
melnādainajam muzeja uzraugam un kurš šoreiz nepārtraukti atkārtojās
Tate Britain galerijā.
Mārtins Krīds (dzimis 1968. gadā) skatītājiem it kā nepiedāvāja neko –
vien iespēju elpot un galerijas griestu lampas izdzišanu un
atkalieslēgšanos, kas apjukušākam var šķist arī kā apziņas traucējumi,
pilnībā mainoties telpas un laika izjūtai. Darbu Nr. 227 (britu
mākslinieks Mārtins Krīds savus darbus numurē, jo bieži vien viņu
neapmierina paša izvēlētie darbu nosaukumi) The Lights Going On and Off
savās grāmatās jau pirms pāris gadiem pieminējis Metjū Kolingss. Telpā
neatradās neviens priekšmets, vien ar piecu sekunžu intervālu tā tika
piepildīta ar gaismu un atkal iegrima krēslā. “Man gribētos, lai
veidotos attiecības starp mākslas darbu un apkārtējo pasauli. (..) Bet,
tiklīdz saliec kopā divas lietas, uzreiz veidojas attiecības to
starpā.”
Mārtins Krīds nav pirmais mākslas vēsturē, kurš kā mākslas darbu
piesaka tukšumu. Precedenti jau ir bijuši – piemēram, 1958. gadā, kad
Īvs Kleins piedāvāja apskatīt baltu, tukšu galerijas telpu, vai tepat
Rīgā 90. gadu sākumā, kad Miervaldis Polis un Vilnis Zābers atklāja
izstādi “kailā” galerijā “Kolonna”. Tomēr tukšums – māksla Tērnera
balvas izstādes kontekstā kļūst divkārši spēcīgs, jo pārējās Tate
Britain telpas piepilda mākslas darbi, kas šeit izlikti ne vien tāpēc,
lai tos apskatītu, bet arī tālab, lai būtu iespēja tos novērtēt. Krīds
it kā nostājas ārpus visas šīs jezgas, ārpus konkurences (“Visus gadus
esmu vērojis Tērnera balvas ceremoniju televīzijā, un man vienmēr nāca
smiekli, to skatoties. Ziniet, tā mani uzbudināja.”) “Nekas” vienmēr
būs pārāks par “kaut ko”. Pēc desmit visai saspringtiem gadiem britu
mūsdienu mākslā, kad tikušas izstādītas sagrieztas govis (Hērsts),
svētbildes, rotātas ar ziloņa mēsliem (Ofili), radītas gigantiskas
cilvēka kopijas un preparēti pašu tēvi (Mjūks), kad mākslā koncentrēti
risinātas sociālās, seksuālās, feministiskās, reliģiskās... problēmas,
esam nonākuši pie izsmalcinātas relaksējošas estētikas. Patiesībā jau
2000. gadā Tērnera balvas piešķiršana jūtīgajam Volfgangam Tillmanam
iezīmēja jauna posma sākumu (viņa tik pazīstamā “Konkordes sērija”
proponē līdzīgus uzskatus un pasaulsizjūtu). “Joks pārstāj būt joks
mirklī, kad tas iegūst Tērnera balvu,” rakstīja The Guardian. Decembra
sākumā briti meklēja mākslu (vienmēr tik kaislību pārpilnajā YBA
darbībā tā vismaz pieņēma pavisam reālu priekšmetu izskatu), izrunādami
visas pasaules apjukušajiem cilvēkiem un mākslas vēsturē tik pazīstamo
frāzi “mēs arī tā mākam”. Kā vienmēr, var jautāt pretim – vai jums
(mums) pietiek ambīciju un intelektuālo spēju “to” izdarīt? Vai Mārtins
Krīds būtu mesija, kas iezīmē pilnīgi jaunu posmu britu modernajā
mākslā, vai arī to izdarījusi dzīve, kuras kontā ir arī pavisam baisi
šovi? Es pieņemu, ka pēc visai ilgstošās gremdēšanās realitātes
negācijās daudzus pārņēmusi vēlēšanās ja ne paslēpties, tad
aizmirsties. Arī tukšumā. |