Fotogrāfijas tiesības un spēja būt vienam no mākslas veidiem formāli
netiek apšaubīta tikai pēdējo ceturtdaļgadsimtu. Par pagrieziena punktu
uzskata konferenci Meksikā 20. gs. 70. gadu beigās. Šajā saietā lielie
Amerikas muzeji panāca tādu kā referenduma spriedumu par tiesībām
veidot fotogrāfiju krājumus tādā pašā statusā kā glezniecību, skulptūru
vai tradicionālo mākslu. Tiesības bija nepieciešamas visai prozaiska
iemesla dēļ. Vajadzēja aizstāvēt budžeta palielināšanu. Tiklīdz valsts
vai privātie fondi ierakstīja muzeju budžetos jaunu sadaļu –
“fotogrāfija”, tā fotogrāfijas pretenzijas uz “augstās” mākslas troni
ieguva legālu atzinību un arī visu milzīgo atbildības smagumu.
Atsevišķās pasaules vietās un valstīs fotogrāfijas integrācijas
kvalitāte kopējā kultūras laukā tiek sasniegta pa dažādiem ceļiem.
Īpatnējiem, pretrunīgiem, aizkavētiem un ar savu aktivitāti
pārsteidzošiem.
Latvijā šī samierināšanās ar fotogrāfijas tiesībām institucionālā
līmenī notikusi pēdējo sešu līdz astoņu gadu laikā. Tas nozīmē, ka tādu
valsts iestāžu kā Kultūras ministrija darbības programmās tiek
iekļautas fotogrāfijas izstādes vai citi publicitātes pasākumi.
Fotogrāfija tagad ir īpaši “piekabināta” vizuālajām mākslām, un dažu
valsts funkciju shēmas tādēļ izskatās nedaudz komiskas. Tajā pašā laikā
bez šādas “piekabināšanas” saruna par fotogrāfijas kā kultūras nozares
problēmām būtu vēl mazāk iespējama kā pašlaik. Progress savas pozīcijas
apliecināšanai ir panākts. Fotogrāfija ir iekļauta nacionālajā
programmā “Kultūra”. Atbildības smagums gan vēl nav ar pasaules mērogu
vai kvalitāti. Kaut vai tāpēc, ka valsts izpildvaras struktūrā nav
radīta nozares procesus koordinējoša organizācija vai administratīva
vienība ar profesionālas atbildības spēju. No otras puses, viena
atbildīgā ierēdņa ieviešana noteikti būs mazefektīva, ja pati fotogrāfu
sabiedrība nespēs sevi strukturēt un uzturēt pozitīvu agresivitāti,
vēlams, arī tādā nozīmē kā gudru, zinošu speciālistu atbildīga
pozīcija. Pašlaik par tādu intelektuālo līdzsvaru nav pat iemesla runāt.
20. gs. 90. gadu (it īpaši otrās puses) mākslas projekti rosina mūs
secināt, ka vismaz kādā valsts oficiālās atbildības daļā fotogrāfija
netiek uzskatīta tikai par vienas nelielas cilvēku grupas brīvā laika
pavadīšanu. Kāds psiholoģisks fantoms līdz ar to vismaz daļēji ir
izgaisis. Tomēr sabiedrība saglabājusi vairākus krīzes simptomus, kādi
mēdz būt pēc ilgas slimības.
Valsts kultūras norišu, bet jo īpaši izglītības sistēmas administrēšanā
iesaistītie cilvēki nemāk identificēt fotogrāfijas pašvērtības
kvalitātes un tādējādi pieņem fotogrāfisku attēlu kā estētisku vērtību
visai ierobežotā diapazonā. Vēl pavisam nesen vairāki mākslas projekti,
īpaši Rīgas Domes ierosinātie, nepieļāva, ka vizuālo mākslu vidū varētu
būt arī fotogrāfija. Tās vienkārši nebija uzaicināto mākslu sarakstā.
Fotogrāfijas fenomena statusam visai nozīmīgā revolūcija, kas pirms
vairāk nekā divdesmit gadiem notika Amerikas kontinentā un ietekmēja
visu fotogrāfijas lietošanas, tātad vērtēšanas sistēmu pasaulē, Latviju
nav īsti sasniegusi. Tēlaini raksturojot situāciju, var sameklēt
līdzību ar zemestrīcēm, kuru atbalsis tik tikko sasniedz Latviju.
Diemžēl šajā gadījumā par to nav jāpriecājas.
Fotogrāfijas tehnoloģijas, attēla saglabāšanas atklājums ir viens
no revolucionārākiem notikumiem civilizācijas vēsturē. Ne tikai kā
tehniskas iespējas ieviešana, kuru zinātnieki izpēta un skolotāji
izskaidro, lai pēc kāda laika tā kļūtu par garlaicīgu ikdienu.
Fotogrāfijā vienmēr ir pastāvējis un pastāv kāds brīnums, kāda
atklāsme, kas padara to par laikmeta kultūras nozīmīgu sastāvdaļu. Tā
ir spēja priekšmeta vai notikuma reprodukciju, šo laika mūmiju,
pārvērst par tēlu. Kāds no šiem tēlu veidojošiem elementiem vienmēr
īsākā vai garākā vēstures posmā ir bijis fotogrāfijas izpausmju
priekšplānā. Tas noteicis kāda laika perioda fotogrāfiskuma stilu.
Pasaules kultūras kontekstā par stila periodiem fotogrāfijā var sākt
runāt kopš 20. gs. sākuma, precīzāk – kopš pirmajiem gadiem pēc Pirmā
pasaules kara. Latviju šīs tendences īsti nesasniedza, izņemot dažu
indivīdu veikumu. To gan pamanīja un nosauca par vērtību labi ja gadus
četrdesmit vēlāk.
Apzināta laika un telpas sakarību novērtēšana fotogrāfijā sākās
ar žurnālistikas subjektīvās pozīcijas izvirzīšanu tuvplānā. FSA
projekts Amerikā 20. gs. 30. gados un Otrā pasaules kara žurnālistu
pieredze ieviesa laika dimensiju laikmeta jēdzieniskā kvalitātē. Pirms
tam dominējošā piktoriālisma estētika arī fotogrāfijā kā kvalitāti
izcēla zīmējumam līdzīgo faktūru un romantiski poētisko noskaņojumu.
Cita starpā pagājušogad Rīgā izstādītā aģentūras Magnum kolekcija ir
viens no labākiem piemēriem, kas parāda fotogrāfijas divdabības
veiksmīgos savienojumus. Noteiktas estētikas, laika dimensijas un
humānās līdzdalības manifesta savienojums vienlaicīgi ir augstas
ētiskās un profesionālās atbildības paraugs. Žēl, ka paraugs līdz mums
nonāca tikai aģentūras piecdesmitgades kontekstā. Tostarp tas vedināja
uz mazliet ironisku, bet tradicionālu secinājumu par Latvijas
sabiedrību, proti, importa preču zīme joprojām ir nozīmīgāks kritērijs
par patstāvīgu kvalitātes izpratni. Manuprāt, vismaz pārdesmit Latvijas
fotogrāfu līdz šim radītais ir ne mazāk profesionāli un emocionāli
kvalitatīvs, lai bikli nemīņātos aizdurvē. Iespēju realitāte, protams,
ir atšķirīga no šīs kvalitātes izmantošanas pieprasījuma. Labs piemērs
ir laikraksta “Diena” desmitgades fotoizstāde. Laikraksta
administrācijas tiesības izvēlēties neviens neapšauba. Tajā pašā laikā
mums pieder savu secinājumu tiesības. Secinājums vēsta par fotogrāfiska
akluma stabilitāti.
Fotogrāfija ar savas vizuālās valodas izteiksmību piesaistīja
lielu skaitu skatītāju un veicināja fotoklubu veidošanos Latvijā 20.
gs. 50. gadu sākumā. Personīgās brīvības izjūta vai vismaz tās
simulācijas klātbūtne deva nozīmīgu garīguma impulsu fotografēšanas
nodarbei. Divu būtisku fotogrāfiskuma kategoriju tuvināšanās bija
sākusies. Šī procesa redzamākie notikumi risinājās ASV un Rietumeiropas
valstīs. Latviju tie sasniedza aptuveni ar desmit līdz piecpadsmit gadu
novēlošanos. Nozīmīgs starpnieks bija Čehoslovākijā izdotie žurnāli.
Tomēr joprojām – un diezgan ilgi – pastāvēja izteikta divu pozīciju
atšķirība fotogrāfijas laukā. Pirmā no tām balstījās uz formālajiem
grafiskās un tonālās kompozīcijas risinājumiem un īstenībā demonstrēja
tehnisko iespēju izmantošanas māku. Otrā pievērsa arvien lielāku
uzmanību kādu norišu nozīmīgām jēdzieniskajām fāzēm. Fotožurnālisms
pieļāva dažus formālus paņēmienus, bet darbība bija galvenais vizuālā
paziņojuma iemesls un pašvērtības būvēšanas materiāls. Fotogrāfiskuma
vai plašākā nozīmē fotogrāfijas kā mākslas konstituēšanās notika pa
ļoti pretrunīgu ceļu.
Saviem secinājumiem varu izmantot tikai ikdienas darba pieredzi
muzejā, saskarsmi ar fotogrāfiem, kultūras sfēras valsts ierēdņiem un
izstāžu apmeklētājiem. To nedaudz papildina neatkarīga izstāžu kuratora
pieredze. Mani novērojumi liecina, ka joprojām galvenais diskusiju un
šaubu iemesls ir fotogrāfijas it kā “iedzimtais grēks”, tās spēja
reproducēt kādu īstenības fragmentu, spēja būt par liecinieku un
pierādījumu.
Lai kliedētu šādus maldus, pasaules attīstītajās valstīs fotogrāfija
tika ieviesta kā obligātās izglītības sastāvdaļa ne tikai radošo
profesiju pārstāvjiem. Jebkurš speciālists, kurš varētu kļūt par valsts
ierēdni vai izpildīt administratora funkcijas privātā biznesa sfērā,
studiju programmā saņem ( vai viņam ir iespēja izvēlēties) vizuālās
informācijas būvēšanas pamatzināšanas. Šādu rīcību noteica nebūt ne
īpaša cieņa pret fotomākslinieku sasniegumiem. Ļoti pragmatisks,
komerciāls, bet tālredzīgs aprēķins jau pirms gadiem trīsdesmit sāka
virzīt to cilvēku vai ekonomisko grupējumu izvēli, kuri ieguldīja
miljardus vispārējās vizuālās izglītības ieviešanā. Vizuālais tēls
kļuva par dominējošu jebkuras preces, arī politisku definīciju
pārdošanas procesā. Salīdzinājumā ar šo vizuālās ziņas modelēšanā
iesaistīto intelektuālo resursu “Latvijas tēla” veidošana nav sākusi
apmeklēt pat pamatskolu.
Viena no šī procesa seku izpausmēm ir fotomuzeju un galeriju
iedibināšana 20. gs. 80.–90. gados un tāda parādība kā fotofestivāli.
To vēsture nav daudz garāka par divdesmit gadiem. Lielākā daļa no
zināmajiem radusies 90. gados. To kopīgā pazīme ir tituls “Fotogrāfijas
mēnesis”. Tas vien jau norāda, ka norišu mērogs ir visai apjomīgs.
Festivālus darbina nepieciešamība neformālā veidā pārbaudīt mākslas
aktuālos procesus, izglītības programmu vai mērķuzstādījumu
laikmetīgumu (arī lietderīgumu) un veicināt dažādu valstu mākslinieku
radošos kontaktus. Mūsu bieži daudzinātais informācijas bums gan nav
daudz līdzējis informācijas izplatībai par festivāliem Latvijas
fotogrāfu vidē.
Ar vienu no tiem, kas šogad notika vienpadsmito reizi (tātad
savdabīgs vienaudzis Latvijas sociālo pārmaiņu procesiem), Latvijai ir
lielāka saskarsme nekā ar jebkuru citu.
Slovākijas galvaspilsētā Bratislavā Mesiac fotografie pasākumos
Latvijas fotogrāfija bijusi pārstāvēta bieži. Andreja Granta, Intas
Rukas, Mārtiņa Zelmeņa, Gvido Kajona, Egona Spura, Modra Rubeņa
autorkolekcijas tikušas demonstrētas Austrumeiropas un Centrāleiropas
speciālistiem, kuratoriem un galeristiem, kuri tad arī ir šī festivāla
galvenā mērķauditorija tāpat kā Slovākijas mākslas skolu un augstskolu
studenti, kuri kā volontieri tiek iesaistīti festivāla sagatavošanas
darbā. Valsts kultūrpolitikas tālredzība izpaužas tādējādi, ka,
ieguldot ne visai lielus līdzekļus festivālā, tiek ietaupīti ievērojami
lielāki līdzekļi, kas varētu tikt pieprasīti studiju apmaksai citās
valstīs. Šajā gadījumā imports sevi atpelna vairākkārt. Pirms gada
festivāla organizatori satikšanās un dažādas fotogrāfijas apskates
iespējai pievienoja vēl aktīvāku izglītojošo norisi. Portfolio skatē
var pieteikties tie drosminieki, kuri spēj pieņemt dažādus viedokļus
par savu veikumu. Kā balva par spēju pieņemt izaicinājumu ir
organizatoru atbalsts personālizstādei nākamā gada festivālā. 2001.
gadā redzējām pagājušā gada portfolio skates uzvarētājas Aleksandras
Vajdas projektu “Robeža”. Šogad var sagaidīt spriedumos un rīcībā
patstāvīgā Hineka Alta (Hynek Alt) ne mazāk interesantu uznācienu uz
festivāla skatuves.
1998. gadā Latvija bija uzaicinātā valsts un, izmantojot šo
izdevību, parādīja, manuprāt, lielāko Latvijas laikmetīgās fotogrāfijas
kolekciju. Šāda izstāde nekad nav notikusi Latvijā. Skumji un komiski
ir tas, ka šāds notikums tā īsti arī nav “atzīmēts” Latvijā. Man nākas
nostāties izaicinošā pozā, to aprakstot, jo faktiski ar šīs izstādes
projektu un īstenošanu nodarbojos viens pats. Jāatzīst, ka, sasniedzot
plaša pārskata kvalitāti, tomēr neizdevās panākt pilnīgu būtiskāko
mākslas fotogrāfijas tendenču atspoguļojumu. Kaut vai tāpēc, ka daži
autori nespēja pieņemt festivālu kā nopietnu demonstrācijas arēnu un
šaubījās par projekta izpildes procedūru. Tūļība un aizdomīgums kā
nozīmīgākie raksturlielumi joprojām traucē Latvijas mākslas
fotogrāfijas pašapliecināšanos ārpus savas sētas robežām.
Intas Rukas nokļūšana Venēcijas biennālē ir likumsakarīga ne
tikai viņas pašas mākslinieciskā stila konsekvences dēļ, bet arī
noteiktas mākslas pozīcijas apliecināšanas un personības stājas
kontekstā. Tāda ir arī vairāku Latvijas fotogrāfu iesaistīšanās
starptautiskos projektos (Andrejs Grants, Gvido Kajons, Mārtiņš
Zelmenis). Viņu kvalitāte manifestē noteiktu fotogrāfijas tēlainības,
tātad domāšanas līmeni un noteiktu personīgās ziņas integrācijas līmeni
fotogrāfijas estētikas laukā. Ļoti liela loma šādās norisēs ir
kuratoram, kurš kļūst par “atslēgas personu” kāda mākslas darba
ideoloģiskajā iesaiņošanā noteiktai patērētāju grupai. Ievērojamākie
starptautiskie mākslas pasākumi līdz ar to kļūst par tādu kā kuratoru
teātri. Tas gan ir citas sarunas temats.
Personīgās ziņas kvalitāte Aivja Šmuldera darbos rosināja mani
pieteikt viņu 2001. gada Bratislavas festivālam. Viņa sniegumu ievēroja
jau 1998. gada kopizstādē, un viņš saņēma festivāla direktora Vāclava
Maceka rekomendāciju. Aivja darbi saistīja uzmanību ar fascinējošu
realitātes/nerealitātes vienlaicīgumu. Daļa no tiem radīta 80. gadu
sākumā un pirmoreiz izstādīta 1986. gadā personālizstādē “Caurvējš”.
Kaut arī tālaika vērtējumi ne visi bija cildinoši, vairāki darbi
kļuvuši hrestomātiski vismaz Latvijas kultūras apritē. To pašvērtību
tikai apstiprina pamanīšana visai nozīmīgā starptautiskā forumā. Īpaši
gribu uzsvērt, ka šī ir pavisam cita vērtēšanas sistēma. Pirms tam
Aivja darbi ir demonstrēti arī vairāku valstu salonu konkursizstādēs.
Starptautisko festivālu un salonu pasākumu aprites šodien tikpat kā
nesaskaras. Kā pašiem māksliniekiem, tā kuratoriem reizēm pat jābūt
uzmanīgiem ar saviem biogrāfijas faktiem. Amatieru mākslas konkursu
sasniegumi nav tā informācija, kuru vēlams akcentēt, piesakot sevi
festivālu izstādēm. Šajā festivālu pasaulē mēs esam pieņemti, un
vērtējumu skalas ir bez atlaidēm. Koķetērija ar padomju režīma iespaida
vai seku nepilnībām ir beigusies. Bratislavas festivāls vēl pirms trim
četriem gadiem bija savdabīga barokamera pāriešanai no viena mākslas
intensitātes spiediena uz citu. Austrumeiropas dimensija festivāla
interešu uzstādījumā Latvijas, kā mums pašiem šķita, slavenās
fotomākslas ilūziju sabrukumu padarīja ne tik sāpīgu. Šodien pat tādas
atlaides nepastāv. Šis process cita starpā ietekmējis arī paša
festivāla kvalitāti. Pāris virsvadītāju un studentu volontieru
iesaistīšana nespēj nodrošināt izstāžu sagatavošanas un eksponēšanas
vēlamo kvalitāti. Šajā prasību paaugstinājuma situācijā Aivja Šmuldera
“Caurvējš” ir izturējis nopietnu pārbaudi. Izstādes lielākā daļa bija
jauni darbi, kuri vēl kuplākā skaitā bija izstādīti Latvijas
Mākslinieku savienības galerijā ar kopīgu kolekcijas nosaukumu “Lēna
gaisma”. Aivis ir saglabājis savu personīgo laiktelpas vērtību, kā arī
vēstījumu par īstenības un ilūziju līdztiesību. Viņa ceļš mākslā
tostarp ir ļoti zīmīgs vai raksturīgs Latvijas mākslas fotogrāfijas
taciņas līkločiem.
Cilvēku rīcības izvēli ļoti bieži nosaka redzes informācija. Tas,
ko mēs saucam par kultūras mantojumu, ir arī tāda kā pasaules kopējā
redzes atmiņa. Tā satur ne tikai kultūras pieminekļu atveidu vai
emocionāli iespaidojošu rīta gaismu, bet arī informāciju par kāda
priekšmeta, preces noderīgumu tieši jūsu vajadzībām. Vizuālās
informācijas apjoms un aprites ātrums noteica jau minēto nepieciešamību
definēt vizuālo izglītību kā īpašu disciplīnu. Sarunai par to būtu
nepieciešams īpašs laiks, un šobrīd šeit Latvijā tā nebūtu viegla
saruna, joprojām gandrīz neiespējama valsts interešu kontekstā.
Katrai darbībai ir sava atgriezeniskā saite. Fotogrāfijas
informatīvās funkcijas kvalitatīvās izmaiņas ietekmējušas aktuālos
mākslas notikumus, un otrādi. Pats process iezīmē integrācijas lauku,
bet tā telpiskā struktūra ir visai neviendabīga.
|