fotogrāfs Uldis Briedis Laima Slava Uldis Briedis pieder pie – ja varētu tā teikt – romantiskās, noteiktu ētisku ideālu nesošās fotožurnālistu paaudzes, kurai lielisks bija liktenīgo laikmetu griežu – Latvijas neatkarības atgūšanas – laiks, kas arī ļāva viņa vārdam izskanēt plašāk pasaulē. Visur, kur 90. gadu sākumā parādījās Ulda Brieža vēstījumi par Latviju, tās likteni un nesenajiem notikumiem, atbalss bija emocionāli nešaubīga, patiesa aizkustinājuma un sapratnes pilna. Man nācās to vērot 1997. gadā Itālijas pilsētiņā Seravecā, kuras palazzo Mediceo skaistajās zālēs kārtojās piecu Latvijas fotogrāfu darbu izlases. Tieši toreiz viņa darbus tikai pa īstam ieraudzīju un novērtēju, kaut, protams, redzējusi biju jau agrāk. Dzīves pulsācija, azartiski un dramatiski tvertu notikumu, personību vizualitāte, vārdos nepasakāms, vien sajūtams cilvēciskums, personiskā līdzjūtība, apbrīna vai vienkārši garša tam, ko saucam par dzīves sāli. Tāds neuzkrītoši sajaukts kokteilis, kas apreibina lēnām, taču pamatīgi. Un izveido “pieradumu” – patiesuma, vienkāršu, stabilu un stipru jūtu slāpes. Tam var tikt ziedots gan kadra perfekts uzkomponējums, gan ieraudzītā mirkļa estetizācijas plāns utt., utjpr. Ulda Brieža fotogrāfijas ir neaizstājamas, ja gribam izjust tieši konkrētā laika neatkārtojamību.
Fotožurnālista darbu sācis Liepājā, tad ilgus gadus strādājis jaunatnes laikrakstā Rīgā, pašlaik Uldis Briedis ir Latvijas lielākās dienas avīzes “Diena” fotogrāfs. Vislabāk viņa darbu skatīt būtu biezā jo biezā fotoalbumā, kur šis nu jau 35 gadu fotolaiks būtu “sapresēts” apjomīgā, tvirtā un mazliet nostalģiskā attēlu skrējienā tam cauri. |
|
ULDIS BRIEDIS 2001. GADA 10. JŪLIJĀ ROJĀ
XXX. 1985
VIENSĒTU IZNĪCINĀŠANAS KAMPAŅA LATVIJĀ. RUCAVA. 1977
VIENSĒTU IZNĪCINĀŠANAS KAMPAŅA LATVIJĀ. RUCAVA. 1977
DZEJNIEKS ANDREJS EGLĪTIS 1992. GADA 17. NOVEMBRĪ
KĀRĻA ZĀLES SIMTGADE PIE BRĪVĪBAS PIEMINEKĻA. RUNĀ KATRĪNA PASTERNAKA. 1988. GADA OKTOBRIS
PITRAGA PĒDĒJAIS LĪBIETIS AUGUSTS FREIBERGS. 1987
KOLKASRAGS. 1993. GADA AUGUSTS
|
| Kā tu sāki? Latvijā jau nekad fotogrāfiem savas skolas nav bijis, tā ir
ļoti voluntāra izvēle – ņemu rokā fotoaparātu, paziņoju, ka esmu
fotogrāfs un piesakos darbā avīzē, žurnālā, reklāmas aģentūrā. Vai tā?
Sāku ļoti pēkšņi. Toreiz, vēl sešdesmitajos, es braucu jūrā, bet tur
karjera bija saistīta ar “dzelzs priekškaru”, man pietika ar pieciem
gadiem, lai šo romantiku izbaudītu un gribētos kaut ko mainīt.
Fotogrāfija man iekšā sēdēja, kaut arī neko tālāk par ģimenes bildēm
fotografējis nebiju. Un viens no iemesliem – es biju un vēl joprojām
esmu ļoti kautrīgs cilvēks. Bērnībā, kad mamma mani sūtīja uz veikalu,
man bija lielas mokas paprasīt preci, pēc kā es biju sūtīts. Nodomāju,
ka fotoreportiera darbs mani izdīdīs. Iemācīs būt zināmā mērā
nekaunīgam. Žurnālists vienmēr var atrast iemeslu, kā ierasties jebkurā
vietā. Man vienmēr visi cilvēki ir bijuši draugi, es visu uzņemu
labvēlīgi un eju pie cilvēkiem ar labiem nodomiem. Ātri apjēdzu, ka
profesionāli tas ļoti palīdz. Līdz ar to lielākoties visas durvis man
ir atvērušās.
35 gadi tā ir pagājuši, bet es nemitīgi vēl šaubos. Arī Magnum izstāde
manī radīja šaubas un pārdomas par daudz ko. Tur bija fotogrāfija ar
sievieti asins peļķē un blakus viņai – beigts suns. Sieviete pastiepusi
roku. Un man likās, ka sieviete ir sašutusi par fotogrāfu. Viņš bija
fotografējis ļoti tuvu, ar platleņķa objektīvu, ļoti tuvu bijis viņai
klāt tādā traģiskā mirklī, kad esi uz nāves robežas. Iejaukties tad ar
saviem “dzelžiem” – es šaubos, vai uz to būtu spējīgs. Bet tā ir prece,
ko pērk. Visas asiņainās fotogrāfijas ir ejoša prece.
Arī tev taču ir nācies būt klāt dramatiskās situācijās...
Bet ne tik. Līdzīgā gadījumā es varbūt mēģinātu nozagt attēlu no
attāluma. Fototehnikas iespējas ir tādas, ka tu vari izmantot citu
objektīvu, pietuvināt. Protams, ja esi tuvumā, emocijas vēl jo vairāk
iet pāri. Lasīju par meiteni, kas bija cietusi sprādzienā Izraēlā, un
tad, kad viņa nāca pie samaņas, viņu satrieca tas, ka pret viņu ir
pavērsti neskaitāmu fotoaparātu stobri.
Bet tu teici, ka no attāluma to fiksētu – kur tad ir tā morāles robeža? Tikai palikt neredzamam?
Tāpēc es saku, ka šaubos. Es nezinu, vai to darītu.
Ja būtu nonācis situācijā, kad kristu es vai kolēģis man blakus, ja
mums būtu savstarpēja vienošanās, es viņu fotografētu, jo es viņu
pazīstu. Andra Slapiņa pēdējie vārdi bija “Filmē mani!”. Tad tas tiešām
būtu kā apsūdzība. Bet kā tas ir, kad tu tuvojies pilnīgi svešam
cilvēkam... Ir jau arī izņēmumi – kā man ar to vīru, kas krita no tilta
pilona. Es vienīgais uzfotografēju viņu lidojumā. Es stāvēju tilta
vidū, kad helikopteram vajadzēja noņemt no Vanšu tilta elektromotoru,
ko tur mainīja. Man fotoaparāts bija pie acīm, sagatavots, lai ietvertu
gan tiltu, gan helikopteru, gan pilonu. Tai brīdī, kad motoru cēla
nost, helikopters aizķēra vīru, kas tur strādāja, un pārmeta viņu pāri
malai. Es vēl nobrīnījos, domāju, ka lupata pārmesta, bet nē – rokas,
kājas – cilvēks. Nospiedu divus kadrus, un vienā viņš atradās uz debess
fona. Tā bija nejaušība, tas traģiskais mirklis man iekrita rokās. Viņš
nokrita uz asfalta, un gatavs. Te atkal ir morālā puse – darba devējs
par to maksā. Uz cita cilvēka nelaimes rēķina es labi nopelnīju.
World Press Photo izstādēs rīkotāji man regulāri sūta ielūgumu un
informāciju. Un jau gadiem pirmās balvas ir attēliem no karstiem
punktiem. Asinis. Tas ir diezgan nomācoši.
Kā tu meklē savu kadru?
Citi speciāli visu izplāno un tad dodas uz fotografēšanas vietu. Es
savā pieredzē esmu nonācis pie slēdziena, ka izdomāt neko nevar. Ideju
var noķert tai mirklī, kad kaut kas notiek.
Tev svarīgs ir stāsts?
Jā, un vienīgā nelaime – kad es to stāstu ieraugu, gribu par daudz –
lai arī kompozicionāli tas būtu pareizi, lai kadrs būtu tīrāks, un tad
es nokavēju, jo tas nav iespējams. Tādos mirkļos kompozīcijai nav tik
lielas nozīmes, galvenais ir fakts.
Vai pa šiem 35 gadiem esi sapratis, ko ar savu fotogrāfiju gribi panākt, kāds ir tavs mērķis?
Panākt es negribu neko. Esmu iegājis tai ritmā. Esmu apjēdzis, ka daudz
kas ir pagājis garām un tie mirkļi bija jāfiksē. Jo bieži vien ir tā,
ka ikdienas brīdī tas neliekas tik svarīgi, bet paiet daudzi gadi, un
tu ieraugi, cik nozīmīgi tas ir bijis. Nesen izraku no negatīviem trīs
bildītes no septiņdesmitajiem, kad bija tāda kampaņa – viensētu
iznīcināšana. Tāds genocīds, ko neviens vēsturnieks nav pieminējis.
Tais gados Latvijā iznīcināja ap 60 000 viensētu. Varēja teikt, ka karš
tur gājis pāri. Toreiz strādāju Liepājas muzejā, mēs aizbraucām uz
Rucavu fotografēt, kā mājas tiek likvidētas un kas tur vēl palicis.
Rucavā bija gatavs tradicionālā piejūras ciema brīvdabas muzejs – tikai
pieliec šiltītes klāt. Mājas pamestas ar visu iedzīvi, galdi, kādi jau
viņiem tur tradicionāli ir – balti tēsti, ar simts gadu laikā izdilušām
iedobēm. Niedru jumti. Buldozers gāja pāri, jumti šķīda uz visām pusēm.
Milzīgos ugunskuros krāva liepu un ošu alejas, kas auga pie mājām.
Trāpījos taisni mirklī, kad vēl kūpēja drupas un bija palikusi akas
vinda, dzīvības simbols... Darba steigā daudz kas ir pagājis garām,
pieprasījums redakcijā taču bija pēc darba varoņiem, bet es vienmēr
mēģināju pieķert klāt kaut vai skrējienā kaut ko sev. Un tā man tās
bildes lielākoties ir tapušas. Es neesmu kā daudzi fotogrāfi braucis
kaut kādās speciālās studijās, brīvdienās fotografējis. Man jau ikdiena
ar to saistās, kad ir brīvs, es nometu stūrī, reizēm man riebjas ņemt
rokā to kasti.
Bet ir arī tā, ka esmu novērtējis mirkļa svarīgumu, bet laižu garām –
tāpēc ka viss jau arī nav vajadzīgs. Kā Imants Ziedonis teica: izgāja
dzejolītis cauri un aizpeldēja nepierakstīts. Man ar tā ir bijis, tai
pašā barikāžu laikā – es pēc būtības esmu emocionāls cilvēks, un,
zinādams, ka jādara darbs, būdams tā brīža emociju varā, kadru redzu,
bet nefiksēju, jo man ir bail to zaudēt savai sajūtai. Tā ka visādas
tādas jocīgas lietas ir pa vidu darbam.
Tomēr mirkļa saglabāšana tev ir galvenais. Tu to nekonstruē, bet saglabā.
Svarīgs šai mirklī ir reakcijas ātrums. Man viens no vissvarīgākajiem
mirkļiem bija impērijas karoga nolaišana. Cik emocionāls brīdis filmā
par Gandiju bija tas, kad briti nolaida savu impērijas karogu. Es biju
klāt, kad padomju impērijas karogu nolaida šeit, un tas bija
traģikomisks mirklis. Tas notika ikdienišķi un stulbi. Kaut moments ir
dziļi simbolisks. Pienāca zaldātiņi kirzas zābakos, darba uniformā.
Pielika trepes, viens turēja, otrs kāpa augšā, virsnieciņš stāvēja
lejā. Pareizi savs karogs jānolaiž ar kātu pa priekšu, bet zaldāts
nolaida ar spici uz leju, – kā ienaidnieka karogu, ar nicinājumu.
Virsnieks redz, kliedz, bet viss ir par vēlu. Es steidzu fotografēt, un
tā man šis mirklis ir – impērijas karoga nolaišana kaunpilnā veidā.
Dziļi simbolisks akts. Svarīgākas bildes nav, kaut fotogrāfiskas
vērtības arī tur nav, bet ziņu kontekstā liekama zelta rāmī. Es
priecājos, ka man tā ir. Te ir tas fotodokumentālisma spēks.
Kad es skatos veco fotogrāfu fotogrāfijas, mani interesē, kas tur ir
vēl druscītiņ tālāk, aiz tā stūra. Var būt, ka negatīvā vēl kāds
centimetrs tur ir klāt, būtu viņš vēl paņēmis kādu detaļu tur, drusku
pa labi... Tas dokuments ir tik svarīgs un neatkārtojams, bet ikdienā
tu par to nepadomā.
Vēl viens variants ir iedzimtais cilvēka slinkums. Liekas – tā nu ir
lieta, ko es varu izdarīt arī citreiz. Bet tā cita reize nepienāk. Tā
man bija Sibīrijā 1975. gadā lielajā sešu mēnešu un piecu dienu
braucienā ar riteņiem pa maršrutu Rīga–Vladivostoka, kad ar vēsturnieku
Ingvaru Leiti vācām materiālus par latviešu kolonijām. Izbraucām ļoti
daudzas bijušās kolonijas (ne tās vietas, kur latvieši tika izsūtīti
Staļina laikā, – Krievijas impērijas visā garumā bija pāri par 300
kolonijām, kur latvieši cara laikā bija pārcēlušies). Unikālas lietas
mēs tur piedzīvojām, bet tas ir cits stāsts. Toreiz mani pārsteidza, kā
veca fotogrāfija var kļūt emocionāla. Mēs satikām viena slavena
latvieša (kas darbojies Tālajos Austrumos) meitu, kura rādīja mums
fotogrāfijas. Represijās, kas tur Staļina laikā bija gājušas pāri,
bailes bija tik lielas, ka uz ģimenes bildēm cilvēkiem, kuri bija
apcietināti, mājās palicēji bija izkasījuši ārā sejas. Grupas bildē
tikai rumpji palikuši, izklaidus vienam seja ir, citam nav. Tas mani
satrieca. Es tur raudādams ņēmos, iedomājies – saviem mīļajiem izkasīt
ārā sejas! Bet man nebija ar ko pārfotografēt, man aparāts, krītot no
riteņa, bija salūzis. Vajadzēja iet uz kādu ateljē, nobildēt, bet
likās: kas tur liels – aizlidot vēlāk uz Habarovsku un visu to
uztaisīt. Tas mirklis pagāja, un, protams, es tur vairs nekad
neaizbraucu.
Tev patīk piedzīvojumi – tādi kā šis brauciens ar riteni. Tas jau tāds trakums – vai tas tev bieži ir gadījies?
Diezgan. Es neesmu ceļotājs, kas izplāno visu maršrutu, – tad jau
tikpat labi vari sēdēt mājās. Man patīk momentā par kaut ko izšķirties
un darīt. Toreiz ar to velosipēdu es pusstundas laikā biju gatavs
braucienam. Arī medībās uz Sibīriju es tā esmu braucis – medīt vāveres.
Zinot tikai vienu punktu, vienu adresi tālu taigā, kur nekā vairs nav.
Un arī tie bija tādi skaisti piedzīvojumi, kurus tu nevari piedzīvot
plānojot. Es nevaru teikt, ka piedzīvojumus īpaši meklētu, tie nāk
paši. Braucieni uz Eiropu tādā ziņā mani nevilina. Uz Eiropu var braukt
studēt mākslu, priecāties par kultūras vērtībām, bet piedzīvojumus
meklēt tur nav vairs kur. Krievija, Sibīrija vēl šodien ir
interesantas.
Ko tu jūrās meklēji?
Arī to pašu piedzīvojumu. Es esmu no Krišjāņa Valdemāra dzimtenes. No
Ārlavas pagasta. Mēdzu teikt: Krišjānis Valdemārs bija dižs cilvēks, es
arī gribu būt dižs. Viņu vilināja jūra, mani arī, jo tā tur nav tālu.
Aizprecējos uz Liepāju, tā kā jūra vilināja, metos iekšā, un tagad man
žēl, ka jau toreiz nebiju fotogrāfs. Krāju naudu aparātam, bet tik ātri
nevarēju nopirkt. Gribēju jūru vētras laikā bildēt. Sešdesmito gadu
sākumā Kurzemē bija vēl veco zvejnieku dinastiju paaudze, veco
zvejnieku cilts, kā no romānu lappusēm izkāpis interesants tipāžs.
Ģimenes, kur zvejnieki vairākās paaudzēs. Sveiļi, Ziemeļi, Paipas –
interesanti uzvārdi. Visa viņu valoda, kuģa žurnāli, ko viņiem tajā
laikā vajadzēja rakstīt, – tā bija vesela literatūra, tieša, ar viņu
izteicieniem un sulīgiem vārdiem, kuru pēc dažu gadu glabāšanas vietējā
arhīvā meta ārā, sadedzināja. Rakstnieks Egons Līvs vēlāk koda
pirkstos, ka nokavējis brīdi, kad tas viss aizgāja ugunī. Man bija tā
laime tos cilvēkus vēl redzēt, braukt ar viņiem jūrā.
Arī mākslinieku vide tev bija apkārt jau Liepājā.
Nu jā, kad es nokāpu no kuģa, pēc trīs dienām jau skaitījos avīzes
štatā. Atkal tikpat pēkšņi kā ceļojumā es iekritu redakcijas darbā.
Tagad mēs runājam, un fonā skan Vergu koris no “Nabuko”. Atcerējos, ka
man bija tā laime dzīvot vienā dzīvoklī ar diviem veciem mūziķiem,
vijolniekiem, kuri savā laikā bija spēlējuši slavenajā mākslinieku
pagrabiņā trīsdesmito gadu Liepājā. Interesants tipāžs – viens
dūšīgs,smagnējs, otrs tievs, izkaltis, tādi pretstati. Smalkais bija
apakšīrnieks. Saimnieks bija absolūts nedzērājs, tievais, stiegrais
bija dzērājs. Ļoti emocionāls cilvēks, un viņa vājība bija klasiskās
mūzikas kolekcionēšana. Viņam bija unikāla plašu kolekcija. Kā no rīta
uzlika, tā līdz vakaram mūzika skanēja. Es bieži sēdēju pie viņa
šūpuļkrēslā, klausījos mūziku, un iedzērām. Tā visa klasiskā mūzika man
ir galvā, dzīva. Piedevām viņam bija kolosāla atmiņa, viņš jebkurā
mirklī varēja pastāstīt par jebkuru komponistu un uzrakstīto darbu,
kāds bijis noskaņojums komponēšanas brīdī – visu viņš zināja. Tas mani
tā sajūsmināja, ka es bieži klausījos. Liepāja bija ļoti kompakta
pilsēta, tur viss bija tuvu – teātris, muzejs, tie pāris krogi, pie
mūziķiem nāca teātra cilvēki. Kompānija bieži bija kā Fellīnī filmās.
Kad saņēma pensiju – viņš bija tāds atvērts – visi blēži bija klāt. Tad
to pensiju fiksi nodzēra, un draugi līdz nākamai pensijai pazuda. Kad
atnāca tāds kuprītis ar vijoli un čellists, viņi klusītēm kopā
muzicēja, es blakus istabā klausījos un sajūsminājos. Un tādas bildes
man nav. Man tas viss likās tik dabiski, ka nekur tas nepazudīs, viņi
taču te ir, mēs visi te esam. Bieži iedomāju, ka vajadzētu, bet bija
arī neērti viņus traucēt, vienmēr ar pietāti izturējos, uz pirkstgaliem
staigāju, lai lieks troksnis nebūtu, jo arī viņi tur muzicēja tā
klusināti.
Ko tu izceltu kā visnozīmīgāko, kur tev ir laimējies būt klāt?
Tie tādi skaisti vārdi, bet – laikmetu maiņā, tas nu nav noliedzams.
Esmu padzīvojis tajos laikos un šajos laikos, bet manām meitām man jau
bieži ilgi ir jāskaidro, kas īsti jāsaprot ar šo fotodokumentu, jo tas
laiks viņām vairs nav saprotams.
Cilvēciski man patiešām gribas, lai mani pēc iespējas labāk saprot – ko
es ar to esmu gribējis pateikt, domājis fotografēšanas mirklī. Man
svarīga ir cilvēku sapratne. Daudzos gadījumos es to esmu jutis. |
| Atgriezties | |
|