DITA, ANTA UN STĪVENS Ieva Lejasmeijere |
|
ATTĒLI 18.-21. LPP. - STĪVENAM PA PĒDĀM. 2001
ATTĒLI 18.-21. LPP. - STĪVENAM PA PĒDĀM. 2001
ATTĒLI 18.-21. LPP. - STĪVENAM PA PĒDĀM. 2001
ATTĒLI 18.-21. LPP. - STĪVENAM PA PĒDĀM. 2001
ATTĒLI 18.-21. LPP. - STĪVENAM PA PĒDĀM. 2001
RIGONDA. No izstādes "Labiekārtošana" Pedvāles brīvdabas mākslas muzejā. 1999
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
APSTĀTIES AIZLIEGTS. 2000
|
| Māsas Pences – tā Latvijā pierasts saukt mākslinieces Ditu un Antu
Pences, kas pārstāv jaunu mākslinieku paaudzi – apmēram 25–26 gadus
vecus cilvēkus, kuri sākuši piedalīties izstādēs jau studiju laikā 90.
gadu otrā pusē un pārsvarā mācījušies Latvijas Mākslas akadēmijas
Vizuālās komunikācijas nodaļā pie Ojāra Pētersona. Māsas Pences atzīst,
ka tā īsti sevi kā kopuma – paaudzes – sastāvdaļu sākušas apzināties
pēc izstādes “Cilpa”, ko 2000. gada septembrī izstāžu zālē “Arsenāls”
sarīkoja mākslas zinātniece Ieva Auziņa. “Cilpā” piedalījās Arvīds
Alksnis, Ervīns Broks, Dace Džeriņa, Ilva Kļaviņa, Renārs Krūmiņš, Līga
Marcinkēviča, Anta Pence, Dita Pence, Kristīne Plūksna, Mārtiņš
Ratniks, Ieva Rubeze, Ineta Sipunova un Fēlikss Zīders. Izstādes
katalogā Ieva Auziņa raksta: “Izstāde kalpoja kā vēl viens
apliecinājums jauno mākslinieku darbībā un domāšanā vairāk vai mazāk
klātesošai atsvešinātības politikai, kas tiecas uz abstraktu ideju
ironiskiem inscenējumiem kritikas diskursā par mūsdienu masu mediju
modelēto realitāti.”
Manuprāt, māsu Penču mākslinieciskajai darbībai minētā atsvešinātības
politika raksturīga iespējami mazāk, jo atšķirībā no vairuma citu viņu
paaudzes mākslinieku izpausmēm māsu Penču projektus raksturo izteikts
humānisms, proti, viņas cilvēkus neapskata kā kukaiņus zem mikroskopa.
Jautājumi par masu kultūras, patērētājkultūras un vispār kultūras
ietekmi uz cilvēku prātiem māsu daiļradē tiek apspēlēti smalkjūtīgi,
bez mazākās agresijas, pārmetumiem un didaktiskām norādēm par to, kas
būtu labs, kas – slikts. Māsas vienkārši vēro, kas notiek ar cilvēkiem
dīvainajā pēcsociālisma sabiedrībā, reizēm rotaļādamās ar kādām lokāli
šajā kontekstā izprotamām nozīmēm, bet neielaizdamās nekādos
sociālpolitiskos diskursos. Tas gan nenozīmē aktualitātes trūkumu vai
paviršību, gluži otrādi, bet darbu aktualitāte ir individuāla,
personiska un reizēm pat intīma – jēdzieniskās un simboliskās dzīles
pasniegtas neuzmācīgi, tām var tuvoties, bet tas nav obligāti. Šīs
paaudzes mākslā patērētājsabiedrības problēmas netiek apkarotas, drīzāk
mākslinieki pēta šo problēmu rašanos un sekas, vēlēdamies izprast, kā
tāda patērētājsabiedrība darbojas.
Šķiet, šeit arī jūtama galvenā atšķirība no iepriekšējās aktīvās
Latvijas instalatoru paaudzes, kuras mākslinieciskās programmas
veidojās 80. gadu otrā pusē. Šie mākslinieki kā galveno izteiksmes
līdzekli izmantoja ironiju, lai sociālpolitiski kritiskie mākslas
zemteksti būtu iespējami. Māsas atzīst, ka viņu paaudzes darbībā gan
nav nekā no pierastā paaudžu konflikta – iepriekšējo principu aktīva
nolieguma vai protesta. Liela daļa no iepriekšējās paaudzes
māksliniekiem pašlaik ir pasniedzēji Latvijas Mākslas akadēmijas
Vizuālās komunikācijas nodaļā un citās nodaļās. Māsas atzīst savus
pasniedzējus par “fundamentu, uz kura apzināti vai neapzināti
pakāpties”.
Manuprāt, lojalitāte ir būtisks šo paaudzi raksturojošs “lielums” –
spēja vienlīdz ieinteresēti apspriest visdažādākās vizuālās mākslas
izpausmes, arī tradicionālo figurālo glezniecību, neko nenoliedzot un
neapšaubot tā vērtību. Māsas: “Lielā mērā jau visa šī pēcpadomju vide
ar savu īpatnējo estētiku ir uztverama kā mākslinieciska parādība.
Piemēram, Krimā priecājāmies par autobusu pieturu būdiņām, kas izliktas
no sīkas mozaīkas – tādā pašā tehnikā kā Ļeņina galva turpat netālu.
Tas taču ir īsts, kārtīgs projekts! Tāpat tas skārda bumbierītis virs
tuvējā dārzeņu veikala – kāds ir atstājis tādu zīmi. Šādas lietas rada
tādu pašu sajūsmu kā kāda mākslinieka realizēts projekts izstādē.”
Pašas mākslinieces minēto lojalitāti komentē kā “atrašanos ārkārtīgi
labvēlīgos apstākļos, kad nekāda agresija nav nepieciešama. Varbūt, ja
apstākļi būtu citādi, mūsu lojalitāte izzustu vienā mirklī. Latvijā
sabiedrības attieksme pret laikmetīgo mākslu ir vai nu vienaldzīga, vai
saprotoša, tā ir pietiekami elastīga, lai mākslinieki justos gana
komfortabli, neieņemot noteiktu pozīciju un viedokli par konkrētām
mākslas parādībām. Iespējams, šādu situāciju rada arī tas, ka Latvijā
ir tikai viena skola (augstākā mākslas mācību iestāde) – visi ar visiem
ir ja ne draugi, tad biedri, visiem vieni un tie paši skolotāji,
apmēram līdzīgas ietekmes. Ja gadītos nokļūt kādā spēcīgā ārzemju
mākslinieku kontekstā, situācija noteikti mainītos. Mēs visi tomēr esam
auguši un veidojušies ļoti līdzīgos apstākļos. Un tieši šajā izolētības
situācijā iespējama sajūta, ka “jūra līdz ceļiem”.”
Māsas uzsver tehniskās, konstruktīvās puses nozīmi savos projektos, jo
apzinās, ka svarīgi ne tikai formulēt ideju saturiski un jēdzieniski,
bet vienlīdz būtiska ir pieeja materiālam. Tas galu galā ir tāpat kā
jebkura tradicionālā medija tehnoloģijas pārzināšana. Attieksmē pret
materiālu pat manāms zināms perfekcionisms, bet tas vienmēr ir
konceptuāli pamatots un nepieciešams, lai mākslas darba jēgu pēc
iespējas noraidītu skatītājam. Piemēram, darbam “Stīvenam pa pēdām”
plakāts tika drukāts oriģinālā augstspiedes tehnikā kādā Latvijas
mazpilsētas tipogrāfijā. Turklāt teksta salikumu veidoja un šriftu
izvēlējās šīs tipogrāfijas darbinieks – īsts profesionālis. Tāpēc arī
plakāts izskatās tik autentisks, jo tiešām tāds ir. Māsas uzskata, ka
mūsdienu mākslinieks tomēr nespētu salikt tekstu tieši tā kā uz 50.
gadu kinoafišām, jo atdarināšana pārsvarā gadījumu noved pie
pārspīlētas stilizācijas. “Stīvenam pa pēdām” mehānisma autors ir
mākslinieču tēvs. Māsas ar lepnumu stāsta par sadarbību ar tēvu – kā
viņš dodas glābt “nelaimē” nonākušos bērnus, kamēr pats aizraujas,
meklējot risinājumus visai sarežģītiem uzdevumiem.
Darbs “Stīvenam pa pēdām” iecerēts kā “kino simulācija” – skatītāja acu
priekšā ir ekrāns, uz kura pēc ēnu teātra principa projicējas kustīgi
attēli, kas kārtojas dažādās kombinācijās un rada skatītājos
asociācijas, emocijas, skatītājs izdzīvo to, ko neizdzīvo dzīvē.
Protams, varētu teikt, ka darbs runā par masu kultūras manipulēšanu ar
cilvēkiem, bet šai “sarunai” nav ne plus, ne mīnus zīmes, tās atstātas
skatītāja ziņā. Māsas tikai vēlējušās “smieklīgā veidā parādīt lietas,
kas aizkustina mūsdienu cilvēku”. Savā ziņā tāds reklāmisks piegājiens
raksturīgs mākslinieču pieejai tekstam – nosaukums “Stīvenam pa pēdām”
transformējams pēc vajadzības: “Stīvens atgriežas” vai – angļu versijā
– Uphill to Mexico. Šī frāze neizsaka neko un reizē izsaka visu, proti,
noskaņu, tādu kā teiksmainu vilni, uz kura būtu vēlams atrasties,
skatoties, kas notiek uz improvizētā ekrāna. Māsas īpaši uzsver humora
nozīmi gan savos darbos, gan arī kā būtisku kritēriju citu darbu
uztverē. Mākslinieču darbību, manuprāt, labi raksturo “uzsaukums
tautai” no izstādes “Transsolācija” (1999, autores Anta Pence un Dace
Džeriņa) bukleta: “Aicinājums: pievērsties autonomijas un identitātes
meklējumiem; motivēt jebkuru savu darbību kā subjektīvas izvēles
rezultātu; saglabāt personiskus vērtību kritērijus.”
Rietumu kultūras produktus māsas savos darbos izmanto bez mazākā
mulsuma vai patosa, jo tas nav vienīgais redzētais – tā laikam ir
pēdējā paaudze, kuras vizuālās kultūras bagāžā ietilpst tādi jēdzieni
kā krievu multenes, indiešu filmas un melnbalts ģimenes fotoarhīvs.
Ja jau esam nonākuši līdz fotoarhīvam, tad pie tā varētu arī palikt,
jo visa māsu un viņu paaudzes darbība lielākoties balstīta uz jau
gatavu, pārsvarā foto fiksētu attēlu izmantošanu. Jaunie tēli tiek
veidoti, miksējot “vecos”, nevis radot pilnīgi oriģinālas vizuālas
vienības. Fotogrāfiju mūsdienās māsas atzīst par dīvainu, dzīvi
pastarpinošu mediju, ko izmanto visdažādāko mērķu sasniegšanai.
Projektos “Komutators” (kopā ar Daci Džeriņu) un “Transsolācija”
mākslinieces darbojušās ar cilvēku fotoportretiem, kuri
elektromehāniskā ceļā pārklāti ar citiem attēliem, saudzīgi, ar humoru
piedāvājot personības izmaiņas. Tomēr nevar teikt, ka māsas koķetētu ar
personības dalīšanās tēmu. Drīzāk viņu darbi iejūtīgi vēsta par to, ko
ar mums dara mūsu vēlmes.
Atšķirībā no vairuma savas paaudzes mākslinieku māsas Pences gandrīz
vai demonstratīvi nenodarbojas ar video, gan nenoliedzot interesi par
šo tehniku. “Video kā tehnika ir ļoti ērta – braucot uz izstādi, jāņem
līdzi tikai kasete. Tomēr negribas īsti pievienoties tam plašajam
videomākslinieku lokam. Pārāk daudzi pašlaik Latvijā taisa video, bet
reti izdodas redzēt ko patiešām labu. Varētu teikt, ka, atsakoties no
video, mēs upurējamies uz mākslas altāra. Iespējams, ka pēkšņi kādas
idejas realizācijai būs nepieciešams tieši video. Tad mēs ar prieku
nodarbosimies ar video, jo patiesībā jau tas process ir ārkārtīgi
saistošs.” Tas atgādina foto korifeja Anrī Kartjē-Bresona izteikumu, ka
fotogrāfija viņu vispār neinteresē. Vienīgais, kas viņu patiesi
interesējot, ir skatīšanās. Tieši skatīšanās fenomenam māsas Pences var
veltīt gandrīz bezgalīgas sarunas – kas, kā un ko skatās, ko saskata...
Māsu Penču skatījumu, manuprāt, labi raksturo video fragments, ko viņas
filmējušas kādā kolektīvā braucienā uz Itāliju – tāda kā reportāža par
kādas ūdens šļūtenes “ceļu” līdz krānam.
Iespējams, ka raksts sanācis nevis kā par parastiem, bet Siāmas
dvīņiem. Tomēr māsas Pences īpaši necenšas nošķirties – kam pieder kura
ideja un kurš taisījis kuru izstādi. Parasti strādāšanu pāros
mākslinieki motivē ar praktiskiem apsvērumiem. Arī Anta un Dita uz
līdzīgu jautājumu atbild apmēram tā – “ja mēs, kā redzams, varam dzīvot
kopā, tad kāpēc gan mēs nevarētu kopā strādāt. Tas taču ir tik ērti –
strādāt ar cilvēku, kurš tevi saprot.”
|
| Atgriezties | |
|