Pateicis “A”, saka “B”
Pirmais, ko var pateikt par fotogrāfu Arni Balču, būtu – visai
izskatīgs, kaut gan neparasti trauslas miesas būves jauneklis, turklāt
sasodīti līdzīgs saviem pašportretiem! Tā pati izaicinošā poza, kas
viņa bildēs, un sajūta, ka pēc mirklīgas saņemšanās, īsa drosmes
uzplūda šī aizkustinošā radībiņa sakautrēsies un nolīdīs kaut kur. Ja
nākas ar AB sarunāties ilgāk, mulsina, ka viņš gandrīz uz katru
jautājumu atbild ar pretjautājumu, nepiekrīt gandrīz nekam, ko viņam
saka, un liek manīt, ka uzticēsies tikai sevis paša viedoklim. Kāds tas
ir, nav viegli noskaidrot, jo vai nu sarunu biedrs nav gana saprātīgs,
lai tam ko skaidrotu, vai paša domas Arnim šķiet sava teritorija,
cietoksnis un celle, kur svešiem deguniem nav ko meklēt.
Lai raksturotu dīvaino pašpārliecinātības un bikluma kokteili, ko
piedāvā AB, der stāstiņš, kā es viņu centos iepazīstināt ar Ivonnu
Veiherti, kuras galeriju Arnis bija noskatījis savai miniizstādei
Cheap&Sick (1998). Kā tad jauno cilvēku sauc – vaicā Ivonna. Es
atbildu viņa vietā, jo intereses objekts spītīgi mulst. Kādu skolu
beidzis? Tas neesot svarīgi, AB aizrāda. Ko līdz šim darījis – nu, tā,
viskautko. Cik tad gadiņu māksliniekam galu galā? Arnis ir sašutis –
neteikšot (toreiz viņam bija apaļi 20). Un kas tajā izstādē paredzēts?
To nevarot izstāstīt... (galu galā izstāde notika, bet mākslinieks ar
Veihertes kundzi dvēseļu radniecību atklājuši daudz vēlāk, malkojot
vīnu lidmašīnā uz Kopenhāgenu).
Tad lai būtu skaidrs: Arnis Balčus ir dzimis 1978. gadā, profesionāla
fotogrāfa diplomu ieguvis 34. arodvidusskolā, turklāt četrus gadus
skolojies pie latvju jaunākās paaudzes fotogrāfu tēva un soģa Andreja
Granta leģendārajā Tehniskās jaunrades nama fotostudijā. 2002. gadā
beigs LU Komunikāciju zinātnes nodaļu. Pirmo personālizstādi sarīkojis
1996. gadā Liepājā, klubā “Utt”, par otru nozīmīgāko darbu skati
Latvijā var uzskatīt krāsaino pašportretu izlasi Selbstsucht macht
frei A. Sūnas galerijā 1998. gadā.
Ar saviem pašportretiem, kas apkopoti albumā Desire to be Adored
(1999), AB daudzus nokaitināja ne pa jokam. Ko tas puika iedomājas,
sprieda foto lietpratēji, saskatījies ārzemju modes žurnālīšus (tur
tobrīd čumēja un mudžēja no mulsinoši androgīnām būtnēm), Roberta
Mepltorpa vai Sindijas Šērmenas darbus un nu, izmantojot mātes dabas
dotumus, māžojas pakaļ, galu galā – katrs tā varot. Sava taisnība tur
ir – abu minēto meistaru ietekmi AB nenoliedz, un pašportreti, kuros
Arnis raugās kamerā pavedinoši aizplīvurotu skatu, manierīgi ģērbts vai
izģērbts, krāsotām lūpām vai nazi pie kakla, labi iekļaujas
konjunktūras straumē, kuru apcerot Alise Tīfentāle lieto vārdkopas
“postmoderna personības dekonstrukcija”, “daudzveidīgu identitāšu
meklējumi” utt. Tomēr nenovērtēt Arņa pašportretu sēriju būtu
tuvredzīgi. Kurš katrs tā vienkārši nedara, turklāt pārliecinoši,
izlēmīgi, ātri iekarojot suverēnu teritoriju latviešu fotomākslas
kontekstā (izstāde “Mūsdienu latviešu mākslas fotogrāfija” Latvijas
Fotogrāfijas muzejā, 2000). Zīmīgi, ka lielākā daļa cienījamo Latvijas
fotomeistaru 20. gs. 90. gadu beigās “mākslinieka” statusu lietoja tik
vien kā ieroci komerciālā darbībā, bet, ja arī kaut ko fotografēja bez
garantētas samaksas, tad manierē, kas bija vai nu patiešām novecojusi,
vai tīšuprāt pretstatīta reklāmas un modes foto valodai. Vai cienījamie
seniori tā kompensēja savu amatierkonkursos sapelnīto lauru vērtības
krišanos reālajā komerciālās fotogrāfijas tirgū vai sublimēja nespēju
sazināties ar uzmācīgi skaļo realitāti adekvātā valodā, bet katrā ziņā
saplūdināt “mākslas foto” ar aktuālo mediju attēlu izteiksmi skaitījās
teju vai nepiedienīgi. Un vēl šīs divdomīgās (pareizāk – vienu vien
domu raisošās) spēles ar geju subkultūras fetišiem! Reti kurš pieļāva
varbūtību, ka AB divvientulīgās sarunas ar fotokameru varētu būt
patiess un nopietns dialogs par patīkamā un atļautā, iztēlotā un reālā
mokošo nesavienojamību. Turklāt, kaut arī uzspēlēts, tomēr pietiekami
drosmīgs, lai “cita” – “svešā” lomā nostādītu sevi. Jo, atgādināšu, lai
gan Arnis arī dzīvē mēdz cīnīties ar vizuālas epatāžas ieročiem, par
vieglprātīgu jokdari viņu vis nenosauksi un viņa atraktivitāte vairāk
atgādina turēšanos “pret”, lai aizsargātu grūti atšifrējamu “par”.
Pēc pašportretu izrādīšanas pašu mājās sekoja to ceļojumi pasaulē,
publikācijas vairākos nopietnos prese izdevumos (Creative Camera,
Black&White Magazine, Shots, Ptutc u.c.), dalība starptautiskos
projektos (ars baltica fototriennāle, Mooving Images). Kad, satiekot
AB, apvaicājos, kā klājas, neko vairāk par hiperoptimistiskiem
stāstiem, ka “visi ceļi vaļā” un “braucu, kur gribu”, izdibināt
neizdevās. Izstādē “Pārāk tuvu, pārāk tālu” 2001. gadā parādījās jauna
pašportretu sērija Untitled Notes ar radikāli citu koncepciju – pozēti
dekadentiskos tēlus bija nomainījuši it kā nejauši kadrā iesprukuši
sejas fragmenti. Tīši ignorējot kadra kompozīcijas un apgaismojuma
likumības, bija panākts negribētas fiksācijas efekts. It kā notikumā
būtu darbojies vēl kāds, kas izsekojis modeli un paguvis kādreiz
salonisko princi iemūžināt neglaimojošos rakursos. Bija jūtams, ka
Arnim līdz šim pieglaimīgā fotokamera kļuvusi agresīva. Vai tā būtu
pārvērtusies apsēstā fūrijā, no kuras gribētos, bet nevar izvairīties?
Gandrīz fiziski jūtams, ka harmoniskajā divvientulībā ielaužas trešais
spēks. Protams, atkal viss izskatījās gana stilīgi, aktuāli, bet arī
nervozi. Kādā Rīgas pārtijā bija izstādītas Igaunijā tapušas
lielformāta digitālizdrukas – anonīma ķermeņa fragmenti nekrofili
zaļganā tonī ar šķebīgi sārtām pumpiņām, līdzīgs uzņēmums rotā Kārļa
Vērdiņa dzejas krājuma “Ledlauži” vāku. Ķircinot AB ar jautājumiem, kam
pieder šīs baisās miesas (skaidrs, ka autoram, kam gan citam!), saņēmu
tradicionālo atbildi – nav svarīgi. Tāpat Arnis reaģēja, kad pūlējos
noteikt viņa starptautisko panākumu konkrētākas aprises, apmeklēto
pasākumu raksturu, sasniegumu koordinātas un nākotnes stratēģiju. “Nav
svarīgi” intonācija vēstīja, un Arņa ambiciozā daba pārliecināja, ka
līdz šim nav svarīgi, bet noteikti būs.
Nesen Arnis Balčus parādīja savu jauno fotokolekciju Friends, Lovers
and Others. Jau tad, kad Laima Slava telefoniski brīdināja, ka Arnis
fotografējot savus draugus, izbrīnā izsaucos – kur tad tādi ir?
Manā konservatīvajā izpratnē par draudzību un mīlestību kā dvēseļu
saplūšanas un patētisku zvērestu virkni AB nekomunikablā
pašpreparēšanās vienkārši neiekļāvās.
Nu ieraudzīju – trešais spēks ir klāt.
Pilnībā deestetizēti attēli no dažādiem dzīves gadījumiem un
negadījumiem, nekādu kompozīcijas, apgaismojuma vai krāsu gammas
kvalitāšu. Arī agrāk AB nepievērsa pārāk lielu uzmanību attēla
tehniskai perfekcijai, bet turējās, kā mēdz teikt, “pieklājības
robežās”. No bildēm pretī veras cilvēki, kas nav ne skaisti, ne
neglīti, ne tipiski, ne ekstrēmi – varbūt mazliet lecīgi. Viņi dažkārt
pozē, citreiz vienkārši ļaujas fotografēties. Vide – ne izsmalcināta,
ne pārāk noplukusi. Sievietes, kas dažās fotogrāfijās redzamas
izģērbtas, nav ne erotiski valdzinošas, ne atbaidošas. Vienkārši glītas
un plikas. AB jauno kolekciju visvieglāk raksturot ar daudziem “ne”,
kamēr “jā” paslēpies nojautā, ka fotografēšanas brīdī starp fotogrāfu
un viņa modeļiem (sadarbības partneriem, sazvērniekiem?) valdījusi
mirklīga uzticēšanās, īsta vai iluzora intimitāte un nenosauktu
attiecību saspēle, bet ārpus kolekcijas palikuši neskaitāmi citi
līdzīgi attēli, kuru enerģētiskā intensitāte acīmredzot atzīta par
nepietiekamu.
AB fotogrāfiju kontekstā bieži piesauktā ietekmēšanās no Rietumu
fotogrāfijas modes aktualitātēm, salīdzinājumi ar Volfgangu Tillmanu,
Nenu Goldinu vai citiem, kas komentētājam pazīstami no netverami plašā
līdzīgā manierē strādājošu fotogrāfu pulka, ir tikpat pamatoti, cik
aplami, jo ignorē faktu, ka sen izplūdusi Rietumu un Austrumu realitāšu
robeža, līdz ar to neder striktais dalījums starp “viņu” stilu un
“mūsu” sekotājiem. Gan AB, gan viņa kolēģi “jaunajā Eiropā” vai
“globālajā sādžā”, sauciet, kā gribat, ar savu dzīvesveidu un
kreatīvajām izpausmēm dokumentē situāciju, kur katrs var būt pirmais
puisis ciemā vai pirmais metropolē, jo abas teritorijas sen
pārklājušās, bet var būt pēdējais (kaut arī tas neko nenozīmē, tāpēc ka
panākumus rada vien mediju manipulācijas), kuram noder jebkas, ko
gatavs sagremot patērētājs. Draugus no mīlētājiem un citiem attēlos
atšķirt nav viegli, un to lomas var mainīt vietām pēc patikas, jo
vienīgos, īstos mīlas vārdus aizstājuši e-pasta sūtījumi reducētā angļu
valodā, bet nolemtību būt kopā – pārliecība par attālumu relativitāti,
ticība bezgalīgu saskarsmes kombināciju iespējamībai. Var apšaubīt, vai
Friends, Lovers and Others savstarpējos pienākumos neieslīgusī
kompānija reprezentē patiesas jūtas un dziļus pārdzīvojumus, bet tikpat
labi var neticēt, ka, piemēram, korporeļu reglamentētajā brālībā to
būtu vairāk. Kā par brīnumu un man par prieku, AB, būdams īstens
globalizācijas adepts, šajā situācijā nebūt nejūtas kā sportists, kas
sapņo par uzvaru, kad sacensības jau atceltas, – viņš joprojām tver vai
inscenē mirkļus, pret kuriem izturas ar apņēmības pilnu ticību.
AB, bez šaubām, ir strikti konceptuāls mākslinieks, bet ne tajā
vienkāršotajā nozīmē, kas (ak vai!) ir tik iecienīta viņa vienaudžu
vidū, kuriem šķiet, ka pietiek izdomāt nosacīti pretstatāmu tēlu pāri,
to pienācīgi ilustrēt un izprovocēt kādu kuratori, lai piekar klāt
vienu no postmodernisma leksikas klišejām. Šādus darbus nav grūti radīt
un ir viegli komentēt. AB konceptuālisms salīdzināms drīzāk ar rūpīgi
austu nosacījumu tīklu, kas sagatavo notikumu, pedantiski formulē
jautājumu, atsijājot liekvārdību, tomēr atbilde sagaidāma nevis no
mākslinieka, bet racionāli neplānojamā, spontānā radīšanas akta. Rūpīgi
sastādītais intelektuālais vienādojums, kurā nezināmais ir mākslas
darbs, gan tiecas novērst aplamas vai paviršas interpretācijas, bet
uzticēšanās skatītāja spējai rezonēt AB piedāvāto mirkļu dramaturģijai
tās rada no jauna. Daudzus konfliktus, drāmas un anekdotes, ko
tradicionālā mākslas darbā pieņemts kā uzsākt, tā atrisināt attēla
četrstūrī, AB izceļ tālu ārpus savu darbu melnajiem rāmīšiem. Tāpēc
Friends, Lovers and Others var kļūt par tādiem jebkuram vērotājiem, bet
var arī nekļūt. |