Avangards, Viduseiropa. Laikmets un ģeogrāfiskā telpa Dace Lamberga, Valsts Mākslas muzejs |
|
Katažina Kobro. ISTABAS KONSTRUKCIJA 4. 1929
Josefs Čapeks. DZĒRĀJS. 1913
Viktors Brauners. KONSTRUKCIJA. 1924
Šāndors Bortniks. JAUNAIS ĀDAMS. 1924
Lāslo Mohojs-Naģs. SAGRAUTĀ LAULĪBA. 1925
Lajošs Kašāks. BEZ NOSAUKUMA. 1921
|
| Pēc izstādes "!Avangards! Viduseiropā: 1910–1930. Apmaiņa un
transformācija"1 Berlīnes varianta iepazīšanas Vācijas galvaspilsētas
lielākajā starptautisko izstāžu zālē Martin-Gropius-Bau izraisījās
pārdomas gan par klasiskā modernisma vēsturi un latviešu mākslas vietu
tajā, gan par avangarda izpausmēm mūsdienās. 20. gadsimta sākuma
avangards joprojām neatslābstoši ir iekļauts mākslas pētnieku un
cienītāju uzmanības lokā, un Berlīnes izstāde liek secināt, ka tā
izpēte vēršas arvien plašumā un dziļumā. Pavasarī iepazītais
vērienīgais Londonas Karaliskās Mākslas akadēmijas projekts "Parīze –
mākslu galvaspilsēta: 1900–1968" no jauna lika izjust, cik liktenīgi
iedarbīgs iedvesmas avots spāņiem, krieviem, meksikāņiem, rumāņiem,
poļiem un itāliešiem ir bijusi Francijas galvaspilsēta. Tāpēc vēl jo
vairāk likās svarīgi iepazīt kubisma, konstruktīvisma un citu
modernisma virzienu parādības nevis vadošo autoru, bet gan satelītu
sniegumā, par ko vairumam ir tikai fragmentārs priekšstats. Paldies
amerikāņiem par idejas īstenošanu, jo, izņemot Vāciju, neviena no
Viduseiropas valstīm pārāk iespaidīgo izmaksu dēļ nav saņēmusies veidot
tamlīdzīgu projektu.
Trīs simti eksponātu sniedz pietiekami objektīvu priekšstatu par
vienojošā laikmeta gara un konkrētās ģeogrāfiskās telpas mijiedarbību.
Tomēr, pieņemot izstādes kuratora Timotija O. Bensona koncepciju,
pilnībā viņa diktētajiem spēles noteikumiem pakļauties neizdodas. Plašā
ekspozīcija, kuras uzdevums ir iepazīstināt ar septiņu pēc Pirmā
pasaules kara radīto valstu 14 pilsētu avangarda meklējumiem, atstāja
diezgan neviengabalainu ārējo iespaidu, kā arī izraisīja daudzus
"kāpēc". Par laimi, uz daudziem jautājumiem atbildes sniedz
apjomīgais katalogs. Timotija O. Bensona esejās izklāstīta kopējā
koncepcija, bet pārējie raksti, iepazīstinot ar Belgradas, Budapeštas,
Bukarestes, Prāgas, Ļubļanas un citu pilsētu kultūrvēsturi, ļauj
noprast, ka ar Viduseiropu domātas jaunās valstis, kas radās uz
Hābsburgu nama drupām, – Čehoslovākija, Ungārija, Dienvidslāvija, kura
apvienoja Horvātiju, Slovēniju un Serbiju, kā arī Rumānija, bet
jaundibināto Poliju pārstāv Hābsburgu Krakova, Hoencollernu Poznaņa,
Romanovu Varšava un Lodza. Savukārt vēsturiski nozīmīgie avangarda
centri Vīne un Berlīne, kā arī abas Bauhaus pilsētas Veimāra un Desava
izstādes "kartē" iezīmētas galvenokārt kā darbības vai radošās
iedvesmas vietas topošajam Viduseiropas modernismam. Lai radītu
avangarda parādību pirmavotu klātbūtnes efektu, izstādē pievienota arī
krievu māksla: Bauhaus pārstāvja Vasilija Kandinska krāsainā
litogrāfija "Oranžais" (1923), El Ļisicka Berlīnē tapušā projekta
"Prouna telpa" rekonstrukcija (1923–1965) un Kārļa Zāles domubiedra
Ivana Puni atraktīvais gleznojums "Sintētiskais muzikants" (1921).
Taču, kaut arī izstādes nosaukumā īpaši uzsvērta starptautisko
kopsakarību un ideju apmaiņas nozīmība, nepameta sajūta, ka
Viduseiropas avangards radies gandrīz vai pats no sevis vai labākajā
gadījumā Vācijā, jo Parīze kā avangarda dzimtene dīvainā kārtā ir
ignorēta, lai gan École de Paris zvaigžņu vidū bija rumāņi Konstantīns
Brinkuši, Viktors Brauners un čehu abstrakcionists Františeks Kupka.
Berlīnes izstādes ekspozīcija sākas ar daudzveidīgo Prāgu, kur itāliešu
futūrisma (1913), Pablo Pikaso (1922) un franču glezniecības (1923)
izstāžu laikmetīgās tendences atrada auglīgu augsni nacionālajā mākslā.
Pārliecinošu iespaidu par čehu kubismu atstāj glezniecība (Josefs
Čapeks, Emils Filla), tēlniecība (Oto Gutfroinds), mēbeles (Josefs
Gočārs) un porcelāns (Pavels Janāks), bet pašā Prāgā Kubisma muzeja
konstruktīvā celtne apliecina šā virziena izpausmes arī arhitektūrā.
Austriešu modernismu īpaši neizceļot, Vīne izstādes ģeogrāfijā lielā
mērā saistīta ar ungāru mākslu, kuras virzību vēsturiskie notikumi
pāršķēla divās daļās. Līdz ar to Budapešta pārstāv mērenākas izteiksmes
formas, bet Vīne – revolucionāro trimdinieku Lajoša Kašāka, Šāndora
Bortnika un Lāslo Mohoja-Naģa "kaujinieciski" aktīvo konstruktīvismu.
Šo revolucionāro meklējumu iespaids ir bijis tik spēcīgs, ka 1919.
gadā, uzvarot kontrrevolūcijai, admirālis Miklošs Horti solīja
"grēcīgo" Budapeštu sodīt par to, ka tā "nodevusies modernisma
ķecerībām, kuras – pēc viņa uzskata – novedušas pie Ungārijas sakāves
un sabrukuma".
Ar latviešu mākslas vēsturi kopsakarības meklējamas 1923. gadā
dibinātajā Varšavas mākslinieku apvienībā Blok. Lai iegūtu Polijas
pilsonību, bijusī rīdziniece tēlniece Katažina Kobro 1923. gadā Rīgā
salaulājās ar gleznotāju Vladislavu Stšemiņski. Tiekoties ar Rīgas
mākslinieku grupas priekšsēdētāju Oto Skulmi, viņa atrada latviešus par
pietiekami avangardiskiem, lai 1924. gadā sarīkotu kopēju izstādi.
Diemžēl Berlīnes izstādē nebija eksponēts neviens avangardiskā žurnāla
Kurjer Bloku paraugs, kurā pirms poļu grupas izstādes Rīgā Romana Sutas
raksts iepazīstināja ar latviešu mākslu. Katrā ziņā Berlīnē Kobro
krāsainie plastiskie veidojumi un Stšemiņska gleznotās "materiālās
struktūras", kā arī Marijas Ņičas-Borovjakas un Henrika Staževska
kompozīcijas uzvēdīja nostalģiskas "atmiņas" par poļu un latviešu
avangardistu leģendāro tikšanos Rīgā.
Mums var rasties jautājums, kas ir Viduseiropa, ja kontinenta
ģeogrāfiskais centrs starp Īriju un Urāliem atrodas Viļņas tuvumā.
Atbilde ir vienkārša – Baltija tradicionāli tiek saistīta ar
Austrumeiropu vai Ziemeļeiropu – un skaudra: Eiropa un pasaule mūs
tikai sāk iepazīt. Kad 1994. gadā Bonnā notika milzīga izstāde
"Eiropa, Eiropa: avangarda gadsimts Vidus- un Austrumeiropā",
Latvijas mākslas tur nebija, jo mūs nepieskaitīja pat Austrumeiropai,
kaut gan katalogā tika pieminēts Kārlis Zāle. Viduseiropas avangarda
Minhenes variantā kuratora Hubertusa Gasnera ietekmē vismaz bija
eksponētas Gustava Kluča trīsdimensionālās konstrukcijas.
1929. gadā mākslas zinātnieks Visvaldis Peņģerots izteica atziņu:
"Katras tautas mākslas attīstību nosaka divi faktori – kontinuitātes
princips un savstarpēja iespaidošanās starp atsevišķu tautu mākslām."
Latviešu mākslā pēctecības princips tolaik bija vēl vāji attīstīts,
bet, sākot ar Maskavas Ščukina galerijas leģendāro iespaidu, mūsu
modernistiem radošie sapņi un meklējumi saistījās galvenokārt ar
Parīzes skolu, Berlīni uzskatot tikai par pieturas vietu ceļā uz
turieni. Žurnāla "Laikmets" sakarībā Uga Skulme, piemēram,
vīzdegunīgi aizrādījis, ka, "lai gan Berlīne mākslas ziņā ir dziļa
province, tomēr kronika arī ar turienes ziņām varēja tikt bagātāki
papildināta", bet kādā vēstulē pat izteicies: "Berlīni es neturu ne
par ko." Tomēr nevar noliegt, ka 1922. un 1923. gadā Vācijas
galvaspilsētai bija visai nozīmīga vieta latviešu avangarda attīstībā.
Tautiešus ar laikmetīgajām aktivitātēm iepazīstināja Berlīnē
dzīvojošais tēlnieks Kārlis Zāle, kurš 1922. gadā piedalījās
vēsturiskajā Pirmajā krievu mākslas izstādē galerijā Van Diemen, kā arī
Starptautiskās progresīvo mākslinieku apvienības kongresā Diseldorfā un
kopā ar Arnoldu Dzirkali un Ivanu Puni tam sekojošā diskusijā
holandiešu žurnālā De Stijl. 1923. gadā Zāle kopā ar Dzirkali Berlīnē
izdeva pirmo latviešu mākslas žurnālu "Laikmets", kura avangardiskie
raksti un stilistiskais noformējums neatpalika no laikmetīgās vācu,
krievu, poļu vai ungāru preses.
Diemžēl Viduseiropas avangarda izstādē nav atspoguļots futūrisma
uzplaukums Berlīnē, kad Rudžjēro Vazāri nodibināja Futūristu kustības
direkciju, mākslas galeriju un izdeva avīzi Der Futurismus. Aleksandra
Beļcova un Romans Suta, 1922. gadā uzturoties Berlīnē, piedalījās
starptautiskā futūrisma izstādē un, kad tur ieradās Filipo Tommazo
Marineti, kopā ar Zāli stacijā esot bijuši sagaidītāju pulkā. Būtībā
latviešu mākslu futūrisms neietekmēja, tomēr krievu rakstnieks Viktors
Šklovskis atzina, ka Latvijas mākslinieki, "tie, kuri ir kārtīgi, ir
futūristi", un tieši Zāles kubistiskā "portrejgalva" avīzē Der
Futurismus ilustrēja Marineti manifestu. Savukārt Niklāvs Strunke 1923.
gadā "Vēstulēs no Berlīnes" avīzē "Latvijas Vēstnesis" stāstīja par
ungāru konstruktīvismu, Luī Markusī zemstikla glezniecību, Borisa
Grigorjeva un Alekseja Javļenska izstādēm, kā arī sajūsminājās par
Žorža Braka un citu franču mākslinieku darbiem Flehtheima galerijā.
1923. gadā pieci Latvijas mākslinieki – Beļcova, Strunke, Zāle,
Dzirkalis un Vidbergs – piedalījās Lielajā Berlīnes mākslas izstādē
radikālās Novembra grupas nodaļā.
Izstāde "!Avangards! Viduseiropā: 1910–1930. Apmaiņa un
transformācija" sniedz vērtīgu atziņu, ka daudzas lietas un notikumi,
ne tikai mākslas virzieni, ir vienojuši visu zemju māksliniekus. Tāpat
kā Rīgas mākslinieku grupai, arī citur starptautiskajai avangarda
kustībai galvenais izpausmes veids bija izstādes, ko organizēja autori
kopā ar draugiem bez jebkāda valsts vai municipalitātes finansiālā
atbalsta, paši veicot visu – no izstādes plakāta, transporta un
ekspozīcijas iekārtošanas līdz kataloga izdošanai. Izrādās, Sutas mātes
veģetārajai ēdnīcai "Sukubs" bijis līdzinieks Bukarestē – piena bārs
Enahe Dinu pilsētas centrā, kas piederējis kāda rakstnieka tēvam un ko
iecienījuši jaunie avangardisti, bet Berlīnē viena populārākajām
tikšanās vietām bijusi "Romāņu kafejnīca", kuras ieeju Strunke
gleznojis kubistiskajā kompozīcijā "Kafejnīcas virpuļdurvis" (1923).
Pēcizstādes pārdomās neviļus dzima jautājums: "Bet kas īsti mūsdienās
ir avangards, un vai tas vispār pastāv?" Katrā ziņā negribu piekrist
krievu rakstnieces Tatjanas Tolstajas intervijā Pēterim Bankovskim
laikrakstā "Diena" paustajai atziņai, ka "avangards nav vis
izrāviens nākotnē, bet gan ceļš uz bezdibeni". Tieši avangardiskās
parādības, nevis tradicionālisma izpausmes joprojām rada neatslābstošu
interesi par 20. gadsimta sākuma mākslu. Bez tam vēl neviens
lietpratējs nav pārvērtējis atziņu, ka, sākot ar Pablo Pikaso un Žorža
Braka radīto kubismu, māksla iegājusi pilnīgi jaunā, līdz tam nebijušā
attīstības stadijā un tam sekojošais futūrisms, ekspresionisms,
dadaisms, supremātisms un konstruktīvisms tikpat graujoši izcēlās uz
reālistiskās mērenības fona.
Berlīnē, skatot 20. gados dažādās Viduseiropas pilsētās vizuāli
atraktīvi uzņemtās melnbaltās eksperimentālās filmas, kuras stilistiski
varētu raksturot à la Dziga Vertovs, prātā iezagās ķecerīga
doma, ka būtībā jau sen viss ir radīts un pateikts un ka, piemēram,
videomāksla atšķiras tikai ar augstāku tehnoloģiju, bet ne ar
izteiksmes līdzekļu meklējumiem. Varbūt tieši tāpēc tiek uzspiests
termins "laikmetīgā māksla", jo avangarda jēdziens ir kļuvis pārāk
nenoteikts un neformulējams. "Jēdziens "laikmetīgā māksla" ir
sašaurināts līdz metodei", un, kaut arī tās "izteiksmes līdzekļi ir
neierobežoti", tagad to "nosaka pirmām kārtām "mafiozie" kritēriji,
tātad, ja tehnika neatbilst, tad tā nav laikmetīgā māksla" – pilnīgi
loģiski secina Gļebs Panteļejevs intervijā avīzē "Forums". Taču arī
tehnikas izmantojums var mainīties, jo 2002. gada Venēcijas
arhitektūras biennālē mani tiešām mulsināja, ka, izņemot Latviju,
neviena cita valsts ne Dārzos, ne Arsenālā nebija izmantojusi ne
datorus, ne televizorus, ar kuriem bija pārsātināta 2001. gada
Venēcijas mākslas biennāle. Sevi vismaz varu mierināt ar domu, ka mans
pētniecības lauks ir 20. gadsimta sākums, kad avangards bija tiešām
avangards, kaut arī tam piemita šauri lokāls Bukarestes, Zagrebas,
Lodzas vai Rīgas mērogs.
1 Pirmā izstāde "Centrāleiropas avangards: apmaiņa un transformācija,
1910–1930" notika Losandželosas Mākslas muzejā, bet Vācijā tā vispirms
tika parādīta Minhenē. Žurnālā "Studija" (2002, Nr. 26) ar izstādes
ieceri iepazīstināja amerikāņu kuratora Timotija O. Bensona un Irēnas
Bužinskas saruna.
|
| Atgriezties | |
|