Skaistā glezna, laikmeta gars un ģimenes kalendārs Kristiāna Ābele, LMA Mākslas vēstures institūts |
|
Juris Rozentāls. DUBULTPORTRETS. 1905
SIEVAS PORTRETS PIE SPOGUĻA
|
| Latviešu mākslas neilgajā vēsturē ir notikumi, ko nevilšus uztveram un
izjūtam ļoti personiski, it kā tie iesaistītu mūs dzimtas sāgā ar
Valsts Mākslas muzeja (VMM) vecmeistaru zālēm kā senču portretu
galeriju un ģimenes ikonostasu, kurā raudzīdamies tautieši vēl daudzus
gadu desmitus post factum var dzīvot līdzi Purvīša starptautiskajiem
panākumiem, sastrīdēties par Valtera aizceļošanu uz Vāciju vai apraudāt
Grosvalda un Kazaka pāragro nāvi, gandrīz aizmirstot, ka mūsu attieksme
un pārdzīvojumi viņu likteņos neko vairs nemainīs. Visai bieži jau
nācies domāt, ka īpatnējs ģimeniskums laikam ir svarīga mazu tautu
kultūrvēsturiskās apziņas iezīme, kuras izpausmes dažkārt konkurē ar
baznīcas kalendāra atgādnēm, un, manuprāt, ne tikai 80. gadu
Rozentālskolas tradicionālo biogrāfisko erudīcijas konkursu dalībnieki
piekritīs, ka redzamāko vietu savdabīgajā parādībā ieņēmušas Jaņa
Rozentāla (1866– 1916) dzīvesstāsta epizodes, ieskaitot, protams,
liktenīgo tikšanos 1902. gada 3. (16.) novembra vakarā, kuras atcerei
VMM Mazajā zālē gadsimtu vēlāk sarīkota izstāde "ELLIJAI" (2002. gada
22. novembris–2003. gada 2. februāris) – veltījums "Jaņa Rozentāla
sievai, viņa bērnu mātei, mūža draugam, viņa dzīves un mākslas
balstītājai, viņa mūzai, viņa piemiņas glabātājai".
Kuratores Edvardas Šmites vārdi kā rīmēdamies prasa dedzīgu un
rakstīšanas brīdī izmisuma pilnu turpinājumu no kādas mākslinieka
vēstules – "skaistajai gleznai, kuru no Tevis biju izveidojis un kurai
dzīvoju". Un taisnība – somu dziedātājai Ellijai Forselei (Elli
Forsell, 1871–1943) kļūstot par Elliju Rozentāli (tālaika rakstībā –
Elli Rosenthal), viņa daiļradē ienāca īpaši nozīmīgs tēls, kurā
individuālais un personiskais jūgendiski saplūda un savijās ar 19.–20.
gs. mijai raksturīgu vispārinājumu, stilizāciju, daudzveidību un
daudznozīmību. Dzīve ar mākslu, jutekliskums ar simbolismu un
dekoratīvismu, liktenis ar laikmetu izteiksmīgos un mainīgos gan fejai,
gan auglības dievietei līdzīgas femme fatale veidolos. Un tam klāt vēl
kāds pārlaicīgums, kam nav ne stila rāmju, ne vecuma robežu, kopš
Rembrants van Reins gleznoja Saskiju van Eilenburgu.
No VMM, Rakstniecības, teātra un mūzikas muzeja (RTMM) un
privātkolekciju krājumiem veidoto izstādi papildināja gan daudz
fotogrāfiju no dažādiem Ellijas dzīves posmiem, gan vairākas labi
domātas un kompozicionāli akcentētas "tēlainās atkāpes" – mākslas
darbi, kuru asociatīvais saistījums ar pamattēmu tomēr kļuva skaidrs
tikai kuratores komentārus dzirdējušajiem un nebija tik pārliecinošs,
lai pilnīgi izkliedētu aizdomas par izlīdzēšanos ar vieglāk pieejamiem
materiāliem citu vietā. Ekspozīciju noslēdza gleznas "Pavasaris" un
"Ainava ar akmeņiem" (abas ap 1909, VMM), kam, pēc ieceres, vajadzēja
pārstāvēt Latvijas un Somijas dabu, toties pirmā apmeklētāju skatieniem
atklājās "Teiksma" (ap 1897, VMM), ko Rozentāls bija gleznojis vēl
Pēterburgas laikā, gadus piecus pirms iepazīšanās ar izstādes galveno
varoni, attēlodams senlatviešu jaunekli, kas no viduslaicīgas pils
nakts aizsegā slepus aizved nolaupītu līgaviņu. Salīdzinājums
saprotams, bet, ka gluži vietā, vis neteikšu, jo kas gan Ellija par
laupījumu – pati atbrauca, turklāt ar "pusi ķēniņa valsts" pūrā, ja
to tulkojam kā Rozentālam būtiskos un sievas ģimenes veicinātos sakarus
ar Somijas kultūru.
Daļa darbu jau bija ievēroti citās tikšanās reizēs, un visbiežāk būt
sabiedrībā pēdējos gados, šķiet, nācies Ellijas pasteļportretam visā
augumā (1906, VMM), kas iekļauts vismaz trijās nesenās VMM izstādēs –
"Simbolisms un jūgendstils Latvijas mākslā" (1999–2000), "Latviešu
grafika, zīmējums, akvarelis un pastelis. 19. gs. vidus–1918. gads"
(2000–2001) un "Latvijas pasteļglezniecība. 20. gadsimts" (2002).
Tomēr konkretizētais tematiskais konteksts arī agrāk redzētajā ļāva
pamanīt jaunus vai piemirstus vaibstus, sevišķi izceļot pārsteidzoši
blīvo, izmantotajam materiālam un tehnikai netipisko ekspresiju, kas
koncentrējusies krāsaino zīmuļu un tušas zīmējumā "Dubultportrets"
(1905, VMM), joprojām izstarodama saspringtu jūtu kvēli.
Toties mieru un harmoniju kā vienmēr pauda ļoti pazīstamais rāmi
plūstošas kustības cauraustais siluets, kas vairākos 1904. gada
zīmējumos, litogrāfijā un vienā no kompozīcijas gleznotajiem
lielformāta variantiem (VMM) saliedējis mātes un bērniņa (Ellijas un
mazās Lailas) tēlus, kļūstot par iedarbīgu un atmiņā paliekošu zīmi.
Pārliecinošais karaliskums, kas Ellijai piešķirts mātes barotājas lomā,
tālāk mijās ar nepretenciozu idilliskumu, kas mākslinieku valdzinājis,
vērojot sievu ar mazuli pastaigājamies un rotaļājamies dabas vidē
("Parkā", ap 1904, VMM; "Uz laipām", RTMM; "Nummela", 1906, VMM).
Mazu uzmetumu grupa no RTMM sniedza ieskatu ģimenes ikdienā, kā
stilistiski neiederīgu gan liekot pamanīt melnbaltu ainiņu
"Mākslinieka darbnīcā", kas visticamāk akvarelēta jau ap 1896. gadu
"Rūķa" biedru kopīgajā Vasilija salas mājoklī Pēterburgā. Lai
pievērstu uzmanību gleznotāja sievas pārtapšanai dažādu tematisku
kompozīciju personāžos, diezgan ievērojama vieta izstādes iekārtojumā
bija atvēlēta gleznām, studijām un skicēm, kas apstiprināja atklāšanā
citētos Rozentāla pētnieces Intas Pujātes vārdus: "Ellija mākslinieka
darbos kļūst par Ievu – kārdinātāju, par mūžīgās laimības zemes
Arkādijas iemītnieci, par viedo sievieti, par māti, kas lūdz svētību
saviem bērniem." Te nu viņas bija – rubensiskā zeltmate no
pasteļgleznas "Cilvēkmeita un dabas gari" (1907, VMM),
austrumnieciskā samariete ar Kristu pie akas (1911, VMM) un ceļos
nometusies zemniece no studijām (ap 1910, privātīpašums) Rīgas Jaunās
Ģertrūdes baznīcas altārgleznai. Tomēr, domājot par šo aspektu, ko
izstādes kuratore anotācijā atzīmējusi kā "sevišķi interesantu",
jāņem vērā kāda nianse: Ellija visticamāk vienkārši veikusi modeļa
pienākumus un nav bijusi šo darbu tiešais iedvesmas avots, tāpēc tie
neļauj daudz spriest par mākslinieka attieksmi pret viņu.
Šajā ziņā žēl, ka metamorfožu klāstā nebija skatāms ahromatiskais un
eksaltētais pastelis Vision de la femme ("Sievietes vīzija"), kas
savulaik reproducēts gadagrāmatas Baltische Kunst in den
Ostseeprovinzen 3. sējumā (1909) un glabājas VMM grafikas kolekcijā ar
nosaukumu "Parādība" (inv. Nr. Z-4399), taču nav guvis ievērību
mūsdienu publikācijās. Rēgainais un dinamiskais tēls ar barokālajiem
apjomiem, kas iznirst no Ežēna Karjēra (1849–1906) darbu videi
radniecīgas tumsas, šajā kontekstā būtu kļuvis par īstu jaunatklājumu,
uzskatāmi demonstrējot, kā 19.–20. gs. mijas simbolisma vizionārās
tendences Rozentāla redzējumā savienojušās ar neslēptu personiska
pārdzīvojuma dramatismu, kas līdzīgi cauraudis arī vairākas vēstules
Ellijai. Tiesa, šī darba noskaņu tad vajadzētu līdzsvarot ar cita
jutekliska pasteļsapņojuma maigumu agrīnā "Sievas portretā" (1903),
kas vairs nav pieejams īpašnieku maiņas dēļ, tomēr mākslas mīļotājiem
pazīstams kā populārā albuma "Latviešu glezniecība: Pirmspadomju
periods" (1980) vāka "seja".
Kompensācijai par daudzu Ellijas tēlojumu tiešās klātbūtnes trūkumu
daļēji kalpoja neliels reprodukciju sakopojums. Apmeklētāji varēja
pārlapot arī Intas Pujātes un Anitas Putniņas-Niedras sastādītā
sarakstes krājuma "Dzīves palete" (1997) un K. Lejnieka (Kārļa
Dziļlejas) biogrāfiskā romāna "Janis Rozentāls" (1936) fragmentus,
taču paviršās kserokopijas krāsainās plastikāta mapītēs blakus
Rozentāla pašrocīgi zīmētajam kāzu ielūgumam un paziņojumam par dēla
piedzimšanu sarūgtināja ar griezīgu neatbilstību izstādes intīmajam un
izsmalcinātajam "skaistās gleznas" koptonim. Stilistiski nevainojams
informācijas materiālu noformējums neprasītu lielus izdevumus, vien
vairāk rūpīguma, turklāt papildu uzziņu meklētājiem pēc mākslas darbu
apskates noteikti būtu bijis patīkamāk un lietderīgāk nesteidzīgi
ieskatīties dažās īstās grāmatās – gan jau minētajā sarakstes izdevumā,
gan Intas Pujātes veidotajā reprodukciju albumā "Janis Rozentāls"
(1991) un Eduarda Kļaviņa monogrāfijā "Latviešu portreta glezniecība:
1850–1915" (1996), kas vēl nav bibliogrāfiski retumi.
Aiznākamajā dienā pēc pirmās tikšanās Rozentāls no Rīgas uz Valmieru
sūtīja Ellijai vienā no izstādes vitrīnām redzamo pastkarti:
"Infekcija turpinās: mīlestības bacilis vairojas acīmredzami."
Maladie d'amour pazīmes ar parakstiem un sveicieniem apstiprināja visa
Grosvaldu saime un citi liecinieki. Laulības notika 1903. gada 20.
februārī (5. martā) Helsinkos, tātad ikviens izstādes apmeklētājs
neatkarīgi no ierašanās brīža būtu varējis sarēķināt, ka tieši pirms
simt gadiem strauji un trauksmaini ritējis divu laimīgu cilvēku
cerēšanās laiks. Tam jau no sākuma bija tik daudz līdzjutēju, ka Jaņa
un Ellijas iepazīšanās atcerei ilgstošs mākslas pasākums ar saviesīgu
atklāšanu arī tagad ne brīdi nešķiet par klaju un publisku, kā tas būtu
daudzu citu mīlasstāstu gadījumā.
Tuvojoties viņu apaļajai kāzu jubilejai, man negribējās būt tukšām
rokām bez dāvanas, tāpēc ielūkojos 1902. gada rudens Rīgas vācu avīzēs,
lai uzzinātu mazliet vairāk par izšķirošo notikumu slieksni. Dažas
dienas iepriekš Dūna-Zeitung (Nr. 247. – 31. Okt. (13. Nov.)) bija
ziņojusi: "Svētdien, 3. novembrī, igauņu dziedāšanas biedrības
"Imanta" īrētajā Vērmanes parka minerālūdens iestādes zālē koncertēs
dziedātāja Ellija Forseles jaunkundze no Helsingforsas. Jaunā
māksliniece atrodas savu gaitu sākumā un, spriežot pēc kritikām, guvusi
ļoti atzinīgu vērtējumu Zviedrijas un Somijas presē." Laikrakstam
Rigasche Rundschau pieejamie avoti solīja "skaistu soprānu un izkoptu
priekšnesumu" (Nr. 246. – 30. Okt. (12.) Nov.), un jau pirmdien
Dūna-Zeitung vēstīja par vētrainajiem aplausiem, ko "dzidrās un
patīkamās" balss īpašniece izpelnījusies par igauņu komponistes Mīnas
Hermanes dziesmas "Cik daiļš bij' mans ziediņš" izpildījumu (Nr.
250. – 4. (17.) Nov.). Viņas snieguma spožākās vērtības atklājusi arī
Grīga "Es tevi mīlu", Brāmsa "Šūpuļdziesma", igauņa Aleksandra
Letes Primula veris un Sibēliusa "Niedres žūžo". Forseles jaunkundze
saņēmusi daudz ziedu, un viņai nācies nodziedāt vairākas piedevas –
droši vien arī koncerta oficiālās programmas sešpadsmit skaņdarbu vidū
neatrodamās Sibēliusa "Melnās rozes", kas savaldzinātajam Rozentālam
devušas ieganstu Grosvaldu rīkotajās viesībās tonakt pārsteigt savu
izredzēto ar rožu klēpi. "Also – Rosenthal mit Rosen?" viņa šķelmīgi
vaicājusi svešiniekam, un, kas notika tālāk, liekas, zināms tik labi,
lai nobeigumā vien mīklaini piebilstu: "Arī es tur ielūgts biju,
papīrsvārkus pataisīju.." Bet Rīgas Jāņa Poruka vidusskolas
desmitklasnieki pēc izstādes apmeklējuma lielākoties rakstījuši par
mīlestības spēku.
|
| Atgriezties | |
|