Arhitekta portrets interjerā Andis Sīlis Ilze Martinsone, Arhitektūra, liekas, ir atkarīgākā no mākslas veidiem – nemitīgos žņaugos starp funkcionālu pamatojumu, tehnoloģiskām iespējām, finansiāliem ierobežojumiem, birokrātiskās nomenklatūras diktātu, pasūtītāja prasībām un sabiedrības viedokli. Visa šī nevaldāmā orķestra vidū kā sīciņa diriģenta figūra ar zizlīti rokā izmisīgi vēcinās arhitekts. Un paveic šķietami neiespējamo. Top publiska telpa, kas precīzi dokumentē savu laiku. Paliekošs piemineklis laikmeta idejām, ko bieži ir neiespējami ignorēt. Kas šajā procesā ir arhitekts pats? Tikai jūtīgs instruments, medijs sociuma rokās vai pārpasaulīgs pravietis un radītājs?
Atbildei uz jautājumu, kāpēc vietējā sabiedrībā arhitektu personīgā publicitāte ir salīdzinoši mazāka nekā citiem radošas auras apvītiem inteliģences slāņiem, būtu jāmeklē sociāls skaidrojums. Ir tikai nedaudzi izņēmumi. Viņu vidū visādā ziņā pamanāms Andis Sīlis. Ne tikai kā sava biroja, bet latviešu arhitektu kopības "publiskā seja" ar vārdu, kas tuvs vietējas nozīmes "brendam", un sabiedrisko tēlu, kurš tā vien uzprasās uz modīgo terminu "kulta persona". Puisis no ekrāna, kuram nepatīk pelēcība, ar kādu vairākums saprot vārdu "normālība", jo tā viņu šausmīgi garlaiko. Lokālajā arhitektūras praksē atzīmējamu rindu ēku, privātmāju, dzīvokļu rekonstrukciju un sabiedrisku celtņu autors, kam vēsture – nez vai ar paša nomērītu atvēzienu – piedāvā spilgtākā sava laika izklaides telpas autora vietu. Brīnumdaris, jautrinātājs, varbūt viedais galma nerrs, viltīgs manipulators, kura spēles ar populāciju izklaidē pašu? Viens no izteiktākajiem un pārliecinošākajiem iekštelpas dekoratīvistiem, kurš apgalvo, ka viņa ideālā telpa ir tukša. Savas publiskās atpazīstamības pirmo un paliekošo robežzīmi ievilcis ar tolaik absolūtu "topa" objektu – mūzikas kluba "Pulkvedim neviens neraksta..." interjeru (kopā ar Reini Liepiņu, 1995). Neatvairāma publiska magnētisma apstarots ir svaigākais pierādījums laika distancei atbilstīgām sociālām un idejiskām pārvērtībām, ko ar attiecīgu jaudu deklarē jaunais sporta un atpūtas komplekss Bowlero (kopā ar Pēteri Kļavu, 2002). Starpposmā gandrīz katrs pieturpunkts ir bijis pamanāms un pamanīts – mūzikas klubs "Cita opera" (kopā ar Reini Liepiņu un Ēriku Cērpiņu, 1995), restorāns "Monmartra" (kopā ar Ilmāru Kauliņu, 1997), autosalona Gros Auto bārs Martini's (kopā ar Janu Sparāni un Gundaru Vērpi, 2000), privātmāja "Saules nams" (2000), kas pārsniedza lokālās vērtības ietvarus, konvertējoties milzīgajā Maskavas tirgū (žurnāla Salon-interior pirmā prēmija (kopā ar Uģi Zāberu) par labāko dzīvojamo interjeru, 2001), mūzikas kluba "Pulkvedim neviens neraksta..." chill-out bārs (2002) u.c. |
|
"PULKVEDIM NEVIEN NERAKSTA...". 1995
Andis Sīlis
"PULKVEDIM NEVIENS NERAKSTA...". 2002
"SAULES NAMS". 2000
BOWLERO. 2002
BOWLERO. 2002
BOWLERO. 2002
BOWLERO. 2002
BOWLERO. 2002
|
| Ilze Martinsone: Plašākai sabiedrībai tu esi pazīstams kā panākumiem
bagātākais publisko izklaides telpu autors. Iespējams, tieši kā tāds tu
arī tiksi atzīmēts latviešu arhitektūras hrestomātijā. Vai tu pieņem
šādu uzstādījumu, un kāds ir tā vēsturiskais pamatojums?
Andis Sīlis: Kādreizējo ekonomisko pārvērtību situācijā tas arhitektiem
bija pirmais iespēju lauks, kas reāli sāka darboties, – vispirms
pieprasītas bija rekonstrukcijas un kafejnīcas. Izklaides telpā
uzdevums profesionālajam līmenim netiek atvieglots – gluži otrādi.
Veidojot biroju vai dzīvokļu projektus, arhitektam saistošas ir
salīdzinoši šaura loka vēlmes un vajadzības. Izklaides industrija ir
bizness, kurā ieguldītās investīcijas ir jāatpelna, un arhitektam
jāpakļauj domāšana nereti grūti definējamai mērķauditorijai un jāspēj
radīt katras vietas īpašā noskaņa un tēls. Jūtu, ka tēmu esmu
izpētījis, "izkodis" un tā sāk mani garlaikot. Tostarp Latvijas
situācijā arhitekta iespējas ir ierobežotas – tikai nedaudzi investori
ir gatavi domāt par kādām arhitektūras virsvērtībām. Piemēram, mūsu
biroja ("Sīlis, Zābers un Kļava" – I.M.) projektētais rindu ēku
komplekss "Vasari" vietējai mērķpublikai izrādījās pārāk dārgs.
Patlaban mums ir laimīga iespēja strādāt pie daudzsološa projekta, kura
celtniecība tiek plānota par ES līdzekļiem – tā ir Baltijas
kiberpilsētas ēka Valmierā.
I.M.: Arhitektūra ir tiešs sociālekonomiskās un ideoloģiskās situācijas
spogulis. Ciktāl nemainīgajā sasaitē "arhitekts–klients" un
"arhitekts–sabiedrība" arhitekts spēj būt radoša personība?
A.S.: Patiesībā es apskaužu māksliniekus. Mākslinieka iespēja būt
patiesam ir daudz lielāka, viņš var "sagrabināt" minimālos iztikas
līdzekļus un realizēt sev būtisku ideju. Arhitekts tērē pasūtītāja
naudu un ir par to atbildīgs – ar radošiem eksperimentiem arhitekts var
pasūtītāju novest līdz bankrotam. Otrs atbildības līmenis – arhitekts
tērē sabiedriski lietojamu telpu, ainavu. Pirmajā vietā ir jābūt
profesionālai atbildības sajūtai pret pilsētvidi, un tikai pēc tam
arhitekts ir kreatīvs subjekts. Vienā brīdī tu atklāj, ka nemaz
nedrīksti lietot īslaicīgus modes paņēmienus, jo pasaule tādus mēdz
reproducēt līdz riebumam, informācijas aprite ir milzīga, un katrs
sīkums tiek tiražēts momentā, devalvējot jebkuru ideju. Klasisks
piemērs – postmodernisms, kura idejiskas pretreakcijas misija pieder
pagātnei, tagad liekas bezgalīgi naivs un komisks. Īsmūžīgais interjers
eksperimentiem ir daudz pateicīgāks. Arhitektam ir jāsaprot, ka
sabiedrībai viņa vēlmes un ambīcijas pašizteikties kā radošai
personībai ir vienaldzīgas.
I.M.: Rodas sajūta, ka visām iespējām bagātajā izklaides telpas laukā
kā sociālā pasūtījuma indikators un modes diktators vienlaikus tu esi
visai vientuļš. "Pulkvedis" radīja epigoņu loku, pasaules atskaņās,
ar baudu izgaršojot 60. gadu tēmu, tava balss izrādījās skaļākā.
A.S.: Iespējas realizēt manas idejas ir nodrošinājusi pasūtītāja izvēle
un uzticība. Mani vienmēr interesē dzīves continuity – kāpēc
dialektiskajā attīstībā notiek šī mūžīgā atgriešanās? Ne tikai formālo
pazīmju līmenī, bet arī ideoloģiski, man ir iekšēja sajūta, ka ir jābūt
pretreakcijai pret pastāvošo realitāti un šobrīd ir nobriedusi
situācija kādai sociāli inspirētai kustībai, kā hipijiem – varbūt
antiglobālistiem? Jebkuri ekskursi vēsturē ir aizraujoši, ja vēsturi
necitē un neatdarina, bet uztver katras parādības būtību un radoši
transformē to caur sevi.
I.M.: Par vēstures interpretāciju – vai tu kā radoša personība uzņemtos
pasūtījumu projektam neoklasicisma formās? Kā bagātības un varas
simbolisku atribūciju kopojums tas ir ekspluatēts tiktāl, līdz kļuvis
par zināmas aprobežotības zīmi.
A.S.: Arhitekta darbs – atšķirībā no mākslinieka – vispirms ir
dzelžaina loģika un tikai pēc tam personīgās emocijas. Intuīcijas
procents arhitektūrā ir neliels. Ir jābūt skaidrai pārliecībai par
mērķi, un profesionālu līdzekļu lietojums – kā to izdarīt – garantē
rezultātu. Galvenais ir konteksts, atkarībā no kura neoklasicisms vai
jebkura cita izteiksmes forma konkrētajā situācijā var būt adekvāta.
Neoklasicisms nav slikts pēc būtības – katrai apstākļu kombinācijai var
atrast risinājumu. Ultramoderni projekti mēdz būt īslaicīgi, un klients
neoklasicismā redz stabilas vērtības. Bez tam "kastīšu arhitektūra"
ir sabojājusi sabiedrības priekšstatu par funkcionālismu kā šādu
alternatīvu vērtību. Turklāt mēs, arhitekti, esam psihologi un
līdztekus tiešajam uzdevumam vienmēr manipulējam ar klientu. Ja
arhitekta mēģinājums "pavilkt" pasūtītāju "uz augšu" izdodas, tas
noformē arī klienta viedokli.
I.M.: Tu lielākoties strādā kā scenogrāfs, savos inscenējumos
apmeklētājiem piešķirot noteiktas lomas, varbūt citāds ir pēdējais
objekts – Bowlero – kas kā prognoze eventuālai, sintētiskai nākotnes
telpai iezīmē zināmu pavērsienu tavā daiļradē. Kādēļ Latvijā izklaides
interjers attīstās tikai dekoratīvisma virzienā?
A.S.: Kāpēc tu domā, ka Bowlero ir izņēmums? Arī te tiek piedāvāti savi
noteikti spēles nosacījumi. Atšķirība ir tā, ka vietējā kontekstā tam
pagaidām nav analogu, kompleksā izmantotais dekoratīvais kopsaucējs –
orgtehniskas "apsūkātās ledenes" formas – līdz šim ir aprobētas
vairāk dizaina līmenī. Uzskatu, ka arhitekts nedrīkst ieciklēties vienā
jomā un pieņemt to par uzstādījumu – izvēlēties kādu noteiktu
stilistiskas izteiksmes līdzekļu kopumu kā sava rokraksta nemainīgu
pazīmi un ekspluatēt šos paņēmienus līdz bezgalībai, nerēķinoties ne ar
vidi, ne konkrētajiem apstākļiem. Bet, runājot tieši par izklaides
interjera lauku, – pašpietiekamam, minimālam un funkcionālam izklaides
telpas risinājumam vietējā situācijā ir pārāk ierobežots kontingents,
šādu vietu mākslinieki kā potenciāla mērķauditorija uzturēt nespēs. 8
miljonu pilsētā Maskavā vienīgo šādu mēģinājumu Kafe muzei pirms pāris
gadiem pasūtītāji bija spiesti pārveidot. Taču dekoratīvisma pauze ir
bijusi pietiekami liela, Latviju pasaules tendences sasniedz ar zināmu
laika nobīdi, un tuvākajā laikā šādu telpu var prognozēt. Mani pašu ar
gadiem fascinē ideja uztaisīt "neko", kas nebūtu arī patiesībā
mākslīgi sagudrotais minimālisms. Kas ir gaumīgs "nekas"? Cita
starpā, jaunās Valmieras IT augstskolas ēkas interjeru esmu paredzējis
atrisināt ar tīri arhitektoniskiem līdzekļiem.
I.M.: Tava prognoze nākotnes telpai – lokālā un plašākā nozīmē?
A.S.: Pasaules arhitektūrā patlaban vienlīdz spēcīgi prevalē divi
pretēji virzieni. "Zaļā domāšana" ar ekoidejām, enerģijas taupību,
dabīgu gaismu, tīri funkcionālu apjomu risinājumu, "inteliģentām"
inženiertehniskajām komunikācijām un atsacīšanos no jebkādas
dekorācijas. Otra pieeja – arhitektūra seko nākotnē vērsto tehnoloģiju
attīstībai, kas šobrīd dod iespēju spēlēties ar jebkuru plastisku
formu, pasaulē tiek realizēti neiedomājami sarežģīti projekti. Latvijā
pirmais variants ir iespējams, otrais – atvirzīts. Tehnoloģiju radītās
iespējas ir izaicinājums un vilina katru arhitektu, taču Latvijas
situācija šajā ziņā ir problemātiska – mūsu arhitektam jābūt vēl galvas
tiesu pārākam, lai projekta realizācijā spētu noslēpt tehnisku
nepietiekamību un vēl papildus iekļautos ierobežotā budžetā. Konkrēts
piemērs – minētais Valmieras projekts, kas jāveido ar mūsu reālajām
iespējām kā nākotnē vērsta un ilglaicīga būve. Bet galu galā, ja mēs
tagad te tik nopietni runājam par kādām fundamentālām arhitektūras
vērtībām, jebkādas vērtības un stabilitāte pasaulē šobrīd zūd, ekologi
un astrologi civilizāciju biedē ar globāliem plūdiem un tamlīdzīgu
"sviestu". Varbūt vispār nav prātīgi investēt līdzekļus nekustamajā
īpašumā, un varbūt nākotnes arhitektūra ir piepūšama – sarullē un brauc? |
| Atgriezties | |
|