VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Kaņepes Kultūras centra gara meklējumi
Gundega Evelone
Rīgas performanču dienas „Genius Loci”
Kaņepes Kultūras centrs
07.06.–10.06.2017.
 
Skats no Rīgas performanču dienu „Genius Loci” noslēguma pasākuma. 2017
Foto: Lucana Logina
 
Jūnija sākumā vienā no pašiem dzīvīgākajiem punktiem Rīgas kultūrkartē notika vietējam mērogam pavisam svaiga formāta pasākums: piecu dienu garumā tika īstenota Rīgā vēl nebijusi izglītības programma, kas bija veltīta performancēm – lekcijas un meistarklases, kuras noslēgumā vainagojās ar publiskām mākslas akcijām. Četrās projekta meistarklasēs, iepriekš piesakoties, bez maksas varēja piedalīties ikviens.

„Genius loci” latīņu valodā nozīmē „vietas gars”. Tieši Kaņepes Kultūras centrā (KKC) valdošā noskaņa un enerģija kļuva par sākumpunktu performanču dienu idejiskajai virzībai, taču, par spīti vietas patiesi piesātinātajai aurai, ko veido gan piecos darbības gados uzkrātā patina, gan ēkas agrākā vēsture, projekts aizplūda daudz plašākā gultnē. Katra no četrām māksliniecēm, darbnīcu vadītājām, rosināja dalībniekus doties citā performances pētniecības virzienā, aicinot brīvi radīt mākslas darbu, kas tapis iespaidojoties no piedzīvotā. Uzreiz jāpiemin, ka „Genius Loci” ir KKC vieskuratores Jūlijas Zakoļabinas (Юлія Заколябіна, Ukraina) lolojums un piedāvā pasaules pieredzi un elpu performanču mākslā (Latvijā ar tās postpadomju sāpju kriku performance lielākoties saistās ar sociālām akcijām, kuru mērķis parasti ir kritizēt politiku un/vai sabiedrību).

Nezinot vietējo tradīciju, māksliniece Kinereta Haja Maksa (Kinereth Haya Max, Izreaēla), kura pasniedz performances mākslu Musraras multidisciplinārajā mākslas un sabiedrības skolā Jeruzalemē, savā meistarklasē koncentrējās uz performanci kā akciju, abstraktu mirkli, kas izcelts no laika plūduma, akcentējot, cik svarīgi ir „strādāt tīri” – žestā, skatienā, idejā –, lai, atmetot visu lieko, mākslinieks skatītājam sniegtu domas esenci un satriektu ar tās tiešumu. Mākslinieces Marta Bosovska (Marta Bosowska, Polija), performances mākslas pasniedzēja Poznaņas Mākslu universitātē, un Jarina Šumska (Ярина Шумська, Ukraina) nolēma veidot kopīgu meistarklasi, lai, savienojot abu atšķirīgos uzskatus, rastu jaunas atklāsmes, ko piedāvāt citiem. Vienlaicīgi performance tika apskatīta kā mākslas notikums, kas sevī sakausē mākslinieka individualitāti, noteiktās telpas, laika un atmiņu īpašības.

Savukārt šo rindu autore, izmantojot savu starpdisciplināro pieredzi, aicināja apmeklētājus miksēt dažādus mākslas veidus, sākot ar video, selfiju un beidzot ar kartogrāfiju. Mestarklases mērķis bija visiem kopīgi graut performances „cēlās dabas” robežas un meklēt punktus, kuros varētu izlauzties jauni ideju avoti.

Tikpat liela ievērība, cik pasniedzējiem, šoreiz jāvelta arī „Genius Loci” auditorijai un meistardarbnīcu dalībniekiem. Kopējais pieteikušos interesentu skaits bija pāri 40, taču līdz galarezultātam – performancei – nonāca 11 mērķtiecīgi dažādu vecumu jaunieši. Starp meistarklašu apmeklētājiem bija gan tādi, kas jau iepriekš noskaidrojuši savas attiecības ar šo izteiksmes veidu un kurus varētu uzskatīt par profesionāliem māksliniekiem, gan arī cilvēki „no malas”, kas ļāvušies nezināmā izaicinājumam. Vairākums dalībnieku NEbija saistīti ar vizuālās mākslas jomu, kuras paspārnē tradicionāli iekļauta performance, bet lielākoties visu iepriekšējās pieredzes fonā bija kāda no Latvijas kultūras augstskolām. Interesanti arī, ka vietējā kultūrplaknē performance sadalās vairākos virzienos – to pavisam atšķirīgi izprot, piemēram, Latvijas Kultūras akadēmijas aktieru kurss un Hardija Lediņa sekotājs.

Taču minētās bekgraunda īpatnības nebūt netraucēja dienu no dienas aizvien vairāk iedziļināties jautājumā par to, no kādiem komponentiem sastāv performance un vai par to vispār ir iespējams precīzi runāt vai arī tikai konstatēt.

10. jūnijā norisinājās „Spirit of the place showcase” jeb performanču skate. Tajā piedalījās meistardarbnīcu dalībnieki un divi viesmākslinieki no Somijas – Jonass Laine (Ionas Laine) un Ramina Habibolla (Ramina Habibollah). Performances lielākoties risinājās paralēli un pat vairāku stundu garumā, apdzīvojot KKC teritoriju dažādos kustības un telpas virzienos. Tā kā „Genius Loci” misija ir būt izglītības projektam, svarīgākās un enerģētiski jaudīgākās bija tieši darba dienas pirms noslēguma akcijas.

Vērtējot notikumu kopumā, var teikt, ka autori savos darbos, tuvojoties vieglam transa stāvoklim, pievērsās savas iekšējās pasaules izziņai. Skatītājam (tostarp arī man) ne vienmēr bija skaidrs notiekošais, jo netika sniegti nekādi paskaidrojumi un ne visām vizuālajām izpausmes formām varēja rast simbolisku atslēgu. Tāpat pierādījās tas, ka performance ir mākslas darbs, kurā skatītājam nepieciešams koncentrēties uz redzamo un ir svarīgs laika konteksts, – paralēli notiekošās aktivitātes novērsa uzmanību. Performances reizēm efektīgi, reizēm kaitinoši mijiedarbojās, un šķita, ka atrodamies dīvainā pārpasaulīgo prieku dārzā Rīgas centrā.

Pretēji dažu šī žanra korifeju viedoklim, performance Latvijā nav mirusi. Tā ir dzīva un strauji attīstās – un „Genius Loci” bagātināja tās pilnbriedu.
 
Atgriezties