VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
No LNB Mākslas lasītavas

 
Beyond the Hyperdrawing: Lines of Contemporary Art. Ed. by Phil Sawdon, Russell Marshall
London; New York: I.B. Tauris, 2012. 96 p.
ISBN 9781780762548

Izdevuma sastādītāji ir zīmēšanas un vizualizācijas pētniecības vietnes Tracey veidotāji. Līdzdarbojoties tekstu autoriem un māksliniekiem, grāmatā tiek risināts jautājums: kas ir zīmēšana laikmetīgās mākslas praksē? Kā to atpazīt un kur ir šī medija robežas? Lai izgaismotu zīmēšanas plašās iespējas, tiek lietots grāmatas nosaukumā ietvertais koncepts – hiperzīmējums. Tā pamatā ir ideja par tehniku, kas piedāvā plašāku darba laukuma izpratni un ļauj radīt zīmējumus ārpus medija tradicionālās uztveres. Viena no Hyperdrawing eseju autorēm – modernās un laikmetīgās mākslas vēsturniece un teorētiķe Mārša Meskimone (Marsha Meskimmon), raksta: „Ja zīmēšana vispār kaut kas ir, tad tā noteikti nav vienkārši mehāniska kopēšana, bet gan atvērts un materializējošs vai pat materiāls spēks, kura virzībai un procesiem raksturīgs pārsteiguma, neparedzamības un novitātes elements.”

Četrās esejās paustās, nereti dziļi filozofiskās pārdomas papildina un skaidro trīsdesmit trīs mākslinieku darbu reprodukcijas, kas rāda zīmējumu ne tikai uz ierastā papīra, bet arī instalāciju un video formātā, kā telpiskus, no dažādiem materiāliem – putekļiem, līmlentēm, kartona un citiem periekšmetiem – tapušus veidojumus, kā divu, trīs un četru dimensiju objektus. Grāmata ir saistoša gan praktiķiem, gan teorētiķiem, kuriem patīk iztēloties un domāt par nemitīgajām transformācijām mūsdienu mākslā.


Sims, Patterson; May, Jessica; Ferrulli, Helen. Richard Estes’ Realism

New Haven: Yale University Press, 2014. 177 p.
ISBN 9780300205121

Ričards Estess ir viens no redzamākajiem fotoreālisma meistariem. Viņa darbi saista ar virtuozi atainotām atspulgu miriādēm uz pilsētas mūru un urbāno aksesuāru virsmām, niansētiem gaismēnu zīmējumiem un detalizētiem ainavu izpildījumiem. Gleznu fotogrāfiskā precizitāte un savdabīgā, nereti atsvešinātā atmosfēra piedāvā tajās meklēt papildu dimensijas un nozīmju slāņus.

Grāmata Richard Estes’ Realism tika izdota kā pavadošais materiāls mākslinieka retrospektīvajai izstādei. Atspoguļojot Estesa veikumu 50 gadu garumā un rosinot diskusiju par viņa darbu vizuālo stilistiku, atbilstoša uzmanība ir pievērsta arī kontekstam – reālisma glezniecības vēstures gaitai un modernistu aktualizētajām fotogrāfijas un glezniecības attiecībām. Tekstus papildina ilustrāciju izlase, mākslinieka dzīves un darbības hronoloģijas un izvērsta bibliogrāfija.

Plašākam ieskatam virziena vēsturē aicinām ielūkoties, piemēram, izdevumā Photorealism: 50 years of hyperrealistic painting. Grāmata iepazīstina ar fotoreālisma ģenēzi, sākot ar tā pionieriem – Estesu, Čaku Klouzu (Chuck Close), Donu Ediju (Don Eddy) un Odriju Fleku (Audrey Flack) – un noslēdzot ar hiperreālisma izpausmēm laikmetīgās mākslas praksēs.


Eric Felisbret, Luke Felisbret. Graffiti New York

New York: Abrams, 2009. 339 p.
ISBN 9780810951464

Mākslas lasītavā ir virkne grāmatu, kas ir veltītas grafiti un ielu mākslai. Starp tām Concrete Canvas, Street Fonts, Subway Art, Art in the Streets un citas. Skatījumu uz mūsdienu pilsētas seju paplašina arī izdevumi par mākslas objektiem publiskā vidē.

Izceļot Graffiti New York, pirmkārt, jāmin, ka tās autori – brāļi Ēriks un Lūks Filisbreti –, būdami gan praktiķi, gan pētnieki un dokumentētāji, ir plaši pazīstami grafiti kultūras pārstāvji. Otrkārt, grāmatas vēstījuma centrā ir šī nepieradināmā mākslas veida dzimtene Ņujorka. Izdevumā tiek klāstīta ielu rakstniecības vēsture tās metropolē vairāku dekāžu garumā, iepazīstinot ar virkni zīmīgu aspektu, piemēram, – grafiti veicinošo sociālo fonu, kopienu kā tādu, dažādiem grupējumiem un leģendārajām personībām. Tāpat vēstīts par mākslinieku ideāliem un vērtībām, darbu koncepcijām, estētiku, tehniku u. tml. Grafiti izaugsme ir ilustrēta visā tā dažādībā, sākot no vienkāršiem parakstiem uz ēku sienām līdz pat mūsdienu izvērstajiem gleznojumiem.


Van Laar, Timothy; Diepeveen, Leonard. Artworld Prestige: Arguing Cultural Value

Oxford: Oxford University Press, 2013. 224 p.
ISBN 9780199913985

Artworld Prestige būs saistoša ikvienam mūsdienu mākslas interesentam, it īpaši lasītājiem, kuri vēlas izprast, kas nosaka mākslas darbu un mākslinieku vērtību, kā tā mainās un kas to ietekmē. Piemēram, kāpēc viens vispāratzīts mākslinieks jau pēc dažiem gadiem tiek aizmirsts, turpretim cita vārds neizzūd? Kādēļ šodien vairāk ievērības tiek veltīts videomākslas darbiem nevis, piemēram, ofortiem? Uzdodot jautājumus, kas tiecas atklāt, kāpēc mākslas pasaulē bieži viena kultūras forma vai mākslas virziens dominē pār citiem, autori uzsver sabiedrībā neapzināti veidojošās prestiža nozīmi, izdalot to kā neatkarīgu faktoru un piešķirot tam tikpat būtisku lomu kā naudas un varas ietekmei. Lai arī analizētie piemēri lielākoties aprobežojas ar Ziemeļamerikas māksliniekiem un mākslas centriem, bet hronoloģiski gandrīz netiek pārkāptas pagājušajā gadsimta robežas, izdevums var sniegt visai lielu gandarījumu par piedāvātajiem skaidrojumiem, kas izgaismo dažkārt šķietami neizprotamus procesus mākslas pasaulē.
 
Atgriezties