VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
No LNB Mākslas lasītavas

 
Demos, T. J. The Migrant. Image: The Art and Politics of Documentary during Global Crisis
Durham; London: Duke University Press, 2013. 368 p.
ISBN 9780822353409

Tematiski aktuālajā grāmatā aplūkotas vairākas dokumentācijas prakses bēgļu, migrantu, politiski apspiesto un bezpavalstnieku dzīves attēlošanā. Izvēloties konkrētus mūsdienu māksliniekus no ASV, Eiropas, Ziemeļāfrikas un Vidējiem Austrumiem, autors analizē veidus, kā viņu darbos tiek rādītas nereti ignorētas globalizācijas sekas un kā tajos atainotās politiskajās un ekonomiskajās krīzēs izdzīvotās pieredzes uzrunā skatītājus. Izdevumā pētīta filmas „12 gadi verdzībā” režisora Stīva Makvīna, Londonā bāzētās mākslinieku apvienības „Otolītu grupa” un vācu režisores Hito Šteierlas lietotās kinematogrāfiskās valodas reālā un iztēlotā saplūdināšana filmās, kas konfrontē ģeopolitiskos konfliktus starp globalajiem Ziemeļiem un Dienvidiem. Autors raksta par to, kādus izteiksmes līdzekļus fotogrāfijās, performancēs un konceptuālajās stratēģijās izmanto palestīniešu mākslinieces Emīlija Jasira un Ahlama Šibli vēstījumā par dislocēto Palestīnas iedzīvotāju šausminošajiem dzīves apstākļiem, pievēršas Libānas mediju mākslinieka Valida Rāda, šveiciešu mākslinieces Urzulas Bīmanes un ASV mītošo mākslinieku dueta Airīnas Anastasas un Renē Gabrī darbībai, parādot, kā viņu darbi attēlo konf liktu, un otrādi – kāds konflikts iezīmējas starp pašiem attēliem.

Izdevums stāsta par radošajiem ceļiem, kā mākslinieki rosina jaunu skatījumu uz vienlīdzības politiku, sociālo taisnīgumu un vēsturisko apziņu pasaulē, kur robežas kļūst aizvien neskaidrākas, iedzīvotāji spiesti pamest dzimto zemi un ekonomiskā plaisa starp cilvēkiem tikai pieaug.


Rozell, Mary. The Art Collector’s Handbook: A Guide to Collection Management and Care
London: Lund Humphries Publishers, 2014. 240 p. ISBN 9781848220997

Grāmatas autore Mērija Rozela ir mākslas uzņēmējdarbības programmas vadītāja Sotheby’s Mākslas institūtā Ņujorkā. Kā viens no izdevuma veidošanas iemesliem bijis viņas novērojums, ka, iegādājoties mākslas darbu, vai tas būtu paša priekam, kā investīcija vai cita motīva vārdā, retais rūpīgi apdomā tā iegūšanai sekojošos praktiskos un finansiālos aspektus. Lai lietu gaismu uz kolekcionēšanas daudzšķautņainību, Rozela sniedz uz ilgu pieredzi balstītus ieteikumus par kolekciju pārvaldīšanu un uzturēšanu; autores teikto papildina vairāku citu jomas ekspertu padomi. Ņemot vērā mākslas tirgus globālo ekspansiju un kolekcionāru skaita pieaugumu, tiek skartas vairākas fundamentālas nozares problēmas, sākot ar kolekcijas veidošanas pamatiem un beidzot ar tādām niansēm kā mākslas darbu aplikšana ar nodokļiem, to apdrošināšana, kolekcijas konservācija, izstādīšana, darbu norakstīšana utt. Informatīvi piesātinātā rokasgrāmata noderēs plašam lasītāju lokam: kolekcionāriem, kuratoriem un ikvienam, kuru interesē mākslas tirgus un ar mākslas darbu kolekcionēšanu saistīti jautājumi, kā arī, protams, tiem, kuriem nepieciešams iedziļināties nozares smalkumos kāda pētījuma vai romāna tapināšanas vajadzībām. Papildus aicinām palasīt, piemēram, Noas Horovica 2011. gadā iznākušo grāmatu Art of the Deal par laikmetīgo mākslu globālajā finanšu tirgū un atslodzei – vēsturiskam romānam pielīdzināmo Frenka Hermana 1980. gadā izdoto darbu Sotheby’s. Portrait of an Auction House.


Panofsky, Erwin. Perspective as Symbolic Form
New York: Zone Books, 1997. 198 p.
ISBN 978-0942299533

Lai arī kopš Ervina Panovska (1892–1968) leģendārā darba „Perspektīva kā simboliska forma” (1927) pirmizdevuma pagājuši vairāk nekā 80 gadi, tas joprojām ir atskaites punkts visās diskusijās par perspektīvas problēmu mākslā un obligātā literatūra ikvienam mākslas vēstures un teorijas studentam. Šajā darbā Panovskis argumentē, ka lineārās perspektīvas sistēma, kas attīstījās renesanses laikmeta Itālijā un dominēja Rietumu kultūrā līdz 19. gadsimta beigām, nebūt nav vienīgais dabiskais veids, kā attēlot trīsdimensiju telpu, vēl jo vairāk – tas nav cilvēka psihofizioloģiskajai telpas uztverei tieši atbilstošs. Autors analizē antīko un renesanses mākslu, parādot, ka tajās pastāvējušas pavisam atšķirīgas perspektīvas konstruēšanas formas, turklāt tās nav nejaušas, bet atspoguļo vispārīgākus sava laikmeta pasaules un telpas uztveres modeļus. Iespējams, Panovskis šodien atkal šķiet aktuāls tieši tāpēc, ka vērojamas pārmaiņas veidā, kā, attīstoties tehnoloģijām, domāšanas un dzīves formām, kultūrā tiek uztverta un traktēta telpa. Līdzās par klasiku kļuvušiem Panovska darbiem LNB atrodams arī ļoti vērtīgs un apjomīgs viņa vēstuļu krājums piecos sējumos (Panofsky, Erwin. Korrespondenz 1910 bis 1969. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2001). Izdevumā apkopotas fotogrāfijas, bibliogrāfijas, rādītāji un ap 24 000 personisku un profesionālu vēstuļu, kuras Panovskis – galvenokārt vācu un angļu valodā – rakstījis aptuveni 2400 laikabiedriem.


Proportio
Ghent: MER. Paper Kunsthalle, 2015. 440 p.
ISBN 9789491775833

Borisa un Ināras Teterevu fonda mākslas programmas TÊTE-À-TÊTE ietvaros Latvijas Nacionālās bibliotēkas 4. stāvā līdz 20. decembrim aplūkojama jaunieguvumu kolekcijas izstāde „Izcilie mākslas meistari: pagātne un mūsdienas”. Tā aicina iepazīties ar mecenātu finansētā LNB mākslas krājuma papildināšanas projekta pirmā īstenošanas gada rezultātu. Dāvinājums ietver augstvērtīgas mākslas grāmatas un piedāvā arī jaunu audiovizuālu kolekciju – filmas par un ap mākslu un māksliniekiem.

Viens no izstādē skatāmajiem izdevumiem ir arī šīgada Venēcijas biennāles pavadošā notikuma – plašu ievērību guvušās izstādes Proportio katalogs. Beļģu kuratora, mākslas dīlera un kolekcionāra Aksela Fervorta veikums tika veltīts mūžsenajai proporcijas klātbūtnei mākslā, arhitektūrā, mūzikā un zinātnē. Ekspozīcijas stāstu par harmoniskā līdzsvara meklējumu pieredzi veidoja izvērsta mākslas darbu un priekšmetu galerija – 20. gadsimta šedevri, vecmeistaru gleznas, antīki artefakti, dažādu vēsturisko periodu arhitektūras modeļi, kā arī grāmatas par proporciju un sakrālo ģeometriju. Īpaši šai izstādei jaunus darbus radījuši vairāki laikmetīgās mākslas korifeji – Marina Abramoviča, Anišs Kapūrs, Mihaēls Borremans un citi. Katalogs ir gan lielisks uzziņas materiāls, gan izcils mākslas albums. Nemērķējot radīt izstādes apmeklējuma ilūziju, grāmata mākslas interesentiem sniedz iespēju nodoties proporcijas maģijas valdzinājumam.


Mākslas lasītava atrodas Latvijas Nacionālās bibliotēkas 4. stāvā, Mākslas un mūzikas centrā. Grāmatas lasīšanai uz vietas meklējiet lasītavas brīvpieejas plauktos vai rezervējiet elektroniski LNB mājaslapā www.lnb.lv. Par bibliotēkas jaunieguvumiem varat uzzināt sadaļā „Aktuāli”. Vairāk informācijas par LNB un Mākslas un mūzikas centra ikdienas aktualitātēm www.facebook.com/lnb.lv un www.facebook.com/mmcentrs.
 
Atgriezties