VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Profesionālā atskaite
Zane Kazbuķe
LMA Glezniecības katedras pasniedzēju darbu izstāde „Ko tu dari”
Ivars Heinrihsons, Ieva Iltnere, Aleksejs Naumovs, Irēna Lūse, Normunds Brasliņš, Andris Vītoliņš, Kristīne Rubene, Vija Zariņa, Juris Jurjāns, Kaspars Zariņš, Andris Eglītis, Imants Vecozols, Kristaps Zariņš, Pēteris Postažs
LMA izstāžu zāle
22.10.–12.11.2015.
 
Andris Eglītis. Darbs no cikla „Netīrais modernisms”. Audekls, tempera, eļļa. 133 × 86 cm. 2014
Foto: Andris Eglītis
 
Izstādē „Ko tu dari” bija apskatāmi pēdējo pāris gadu laikā tapušie Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības katedras pasniedzēju darbi, kurus, kā to ilustrēja arī izstādes plakāts ar attēlotajiem padomju laika stiklotajiem medicīnas plauktiem, paši autori dēvē par „iznākšanu no skapja”. Ekspozīcija atspoguļoja LMA mācībspēku arvien nerimstošu profesionāli radošo aktivitāti un apskaužamas jaunrades spējas, kas viņu studentiem varētu likt paaugstināt arī savu radošo izpausmju latiņu. Gandrīz visi izstādes dalībnieki ir spēcīgas radošas un starptautiskā mākslas kontekstā atpazīstamas personības, kas izstādīšanai piedāvātajos darbos pārliecinoši parāda individuālo rokrakstu un katrs atklāj dziļi specifisko darba metožu un tēmu loku – kā plašu materiāltehnisko radošo izteiksmes līdzekļu arsenālu, tā mākslas darbu žanrisko un idejisko saturu. Lai gan visi mākslinieki pārstāv glezniecības mediju, tomēr publikas vērtēšanai viņi bija izlikuši dažādus radošās darbības „sānsoļus” – gan skices, kas atspoguļo radošo meklējumu ceļus, gan konceptuāli inspirējošas fotogrāfijas un gaumīgas, rokrakstu apliecinošas litogrāfijas, kuras tapušas sadarbībā ar Grafikas katedras docentu litogrāfijas pasniedzēju un meistaru Anatoliju Šandurovu.

Līdz ar uzkrāto pieredzi pasniedzējiem izveidojusies smalkāka sevis un savas darbības analīze, kas ļauj nekļūdīgāk atrast jaunas pieejas un novatoriskus tehniskus risinājumus, kā veikt iecerēto darbu. Tā, piemēram, Kaspara Zariņa darbā „A” uz krāsota lielformāta finiera veikti dziļāki un seklāki ieberzumi, slīpējumi, kas rada fiziski uztveramu dziļumu, atgādinot ūdenī peldošas hidrofobas vielas. Dažādu mediju sintezēšanos var redzēt Andra Vītoliņa litogrāfijā „Luksuspreču veikaliņš”, kur jūtams protests pret veco, dogmatisko: kā seniluma simbols attēlots padomju laika lauku veikaliņš, ar darbam blakus eksponētā koka kastītē ieliktām jaunām acīm, iespējams, vēloties kādam piedāvāt jaunu, gaišu skatījumu uz laikmetīgās mākslas plašajām izteiksmes formām un aicinājumu uz izglītības modernizēšanos. Vēl aizvien aktuāla ir klasiski tradicionāla glezniecība, ko pārstāv Normunds Brasliņš, akadēmiski pilnīgā, precīzā portretējumā trīsceturtdaļpagriezienā „Miks” izmantojot paša uzņemtu foto, kas arī bija izstādīts, parādot mākslas darba tapšanas procesa daļu. Ainavas žanra aktualitāti joprojām pierāda Aleksejs Naumovs, ar lielformāta krāsās un plašā triepienā atraisīto gleznu “Maiami botāniskais dārzs” turpinot aizsākto plenēra glezniecības ciklu. Ivara Heinrihsona tēmas noturību varēja baudīt arī šoreiz: abstrakti ekspresīvie zirgi ir gan gleznā „Negaiss”, gan telpiskajā tērauda stiepļu veidojumā „Zirga galva I”. Irēna Lūse bija eksponējusi akvareļa tehnikā izpildītas liela formāta ainavas „Ceļš”, kas ar liego krāsu pietāti liecina par intīmi filozofiska miera klātbūtni. Kristapa Zariņa darbos Jardin de Luxembourg cauri vijas impresionistiska realitāte mijiedarbībā ar fantastiskām, viegli erotiskām ainām – savas mitoloģijas radītiem alegoriskiem sieviešu tēliem. Izteiksmīgā realitātes tēlojuma un intuitīva simbolisma manierē uzstājas Andris Eglītis, mūsdienīgi izmantojot glezniecības izteiksmes līdzekļus darbu sērijā „Netīrais modernisms”, kas pasvītro sentimentu attiecībā uz laika skartajām vērtībām un estētiku.

Ņemot vērā, ka „Ko tu dari” bija pasniedzēju darbu izstāde, tā pārliecināja ar informatīvi didaktisku raksturu, kas atbildīgākajiem autoriem ļauj atspoguļot savas mākslas jaunākās attīstības tendences, savukārt konservatīvākajiem – savu glezniecības vērtību skalas neiedragājamo stabilitāti.
 
Atgriezties