VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Par sietspiedi
Jānis Murovskis

 
Vasara ir īstais brīdis, lai sava radošuma izpausmēm meklētu jaunas iespējas. Mākslinieks, Latvijas Mākslas akadēmijas profesors Jānis Murovskis piedāvā divas sietspiedes tehnikas – komplicētāku, kuras procesā nepieciešams īpašs aprīkojums, un pavisam vienkāršu, tādu, ar kuru novilkumus var iegūt uz virtuves galda, sietam izmantojot rāmī nostieptu aizkara gabalu. Senā tehnika, kā to liecina nosaukums ķīniešu valodā, saistīta ar zīdu, arī latviski vēl tiek lietots agrākais nosaukums – zīdspiede. Radusies Sunu dinastijas laikā (960–1279) Ķīnā, tehnika uz Eiropu atceļoja ap 1700. gadu, un līdz ar zīda pieejamību manufaktūrās sākās spēļu kāršu, reliģisku attēlu un tapešu drukāšana. Mūsdienās sietspiede veido nozīmīgu pienesumu it visās kultūras jomās – tiek drukāti plakāti, mūzikas albumu vāciņi, skrejlapas un vizītkartes. Kopš 1960. gada, kad amerikāņu mākslinieks un uzņēmējs Maikls Vasilantone (Michael Vasilantone) izgudroja pirmo daudzkrāsu iespiedmašīnu attēlu un saukļu pārnešanai uz apģērba, krekliņu apdrukas bizness veido lielāko pusi no sietspiedes darbiem ASV.

Radot savu metodi – madarošanu, mākslas ideju realizēšanai Latvijā sietspiedi ieviesa Ansis Cīrulis. Profesors Aleksandrs Dembo, uzskatot sietspiedi par 20. gadsimta mākslas fenomenu, Mākslas akadēmijas pagrabā izveidoja Rūpnieciskās mākslas nodaļas sietspiedes darbnīcu, par kuras meistaru 1989. gadā kļuva Jānis Murovskis. Kopš tā laika Murovska darbība saistīta ar akadēmiju, sietspiedi un pedagoga darbu. „Tāpat kā sietspiede izsijā krāsas caur sietu, skatiens izsijā gaismas ritmus no mijkrēšļa līdz tumsai. Notikumus, kas risinās dabā un aizķeras prātā. Šie darbi iztālēm liekas abstrakti, bet ieskatoties atklājas tēlainība, dziļš vizuāls pārdzīvojums, jūtīgums, kopā ar esejiskiem parakstiem atklājas izsmalcināts, neuzbāzīgs, gaišs humors, nozīmju pārnesumi un paradoksi” (Anita Vanaga. Priekšvārds grāmatai „Jānis Murovskis. Sietspiede” (2014)).
 
Jānis Murovskis Plūstošās konstrukcijas Sietspiede 20x14cm 2015
Foto: Jānis Murovskis

Zīmējums veidots, izmantojot divu atšķirīgu konsistenču ūdenskrāsas. Drukāts uz Olins White 400 g/m2 papīra ar melno ofseta krāsu, kas nedaudz atšķaidīta ar matēto ofseta laku.
 
Vispirms jābūt mērķim, ko grib dabūt gatavu. Vienas krāsas vai vairākkrāsu attēlu. Tonālu vai kontrastainu. Paša zīmētu vai no interneta arhīviem kompilētu. Kad ar ideju tikts skaidrībā, vajadzētu zīmējumu pārvērst sietspiedei lietojamā formā. Tas nozīmē – sagatavot to pārnešanai uz sieta (šeit un turpmāk – uz rāmja apvilkts, nospriegots īpašs, smalks neilona audums). Svarīgi ir iegūt pēc iespējas tumšāku, kontrastaināku attēlu uz caurspīdīga materiāla. Tā var būt kodoskopa plēve, filma, pauspapīrs.

Tonālu un vairākkrāsu fotogrāfiju nāktos apstrādāt datorā, rastrēt un / vai sadalīt pa krāsu slāņiem, līdzīgi, kā sagatavojot attēlu iespiešanai tipogrāfiskā ceļā. Ja māk zīmēt pats, var, izmantojot tumšu, sedzošu materiālu, ar instrumentu, piemēram, ļoti mīkstu zīmuli, ogli, flomāsteru, lodīšu pildspalvu, tušas spalvu vai otu uzzīmēt savu ideju uz jau iepriekšminētā caurspīdīgā vai puscaurspīdīgā materiāla. Savukārt zīmējumu, kas jau bijis gatavs, bet neatbilst pēc izmēriem, var ieskenēt, apstrādāt datorā un izdrukāt ar tintes vai lāzera printeri. Tā katrai krāsai, katram krāsas slānim, ko paredzēts nodrukāt, sagatavo savu melnbaltu izdruku vai zīmējumu.

Parasti zīmējumu uz sieta iegūst fotoprocesā. Aptumšotos apstākļos vai sarkanajā gaismā uz sieta tiek uzklāta fotopolimēru gaismjutīga emulsija. To nožāvē. Uz gaismas galda klāj izvēlēto zīmējumu vai izdruku, virsū liek sietu, melno papīru un saspiež tos cieši kopā ar smilšu maisiem. Ideālā gadījumā lieto vakuuma galdu. Svarīgi, lai zīmējums un siets ar emulsiju veidotu ciešu kontaktkopiju. Gaismošana jeb eksponēšana uz gaismas galda notiek no apakšas, izmantojot spēcīgu lampu vai spuldžu sistēmu. Gaismošanas laiks nosakāms eksperimentālā ceļā. Tas var variēties no dažām sekundēm līdz pārdesmit minūtēm. To nosaka gan spuldžu veids, gan jauda, gan attālums no gaismas avota līdz gaismošanas virsmai. Dažkārt gaismošanai izmanto saules gaismu. Bet tādā gadījumā jānodrošina aptumšots ceļš no sieta sagatavošanas telpas līdz āram. Jāizvairās no jebkādas citas nevēlamas gaismas iedarbības uz sagatavoto sietu. Gaismošanas laikā uz sieta uzklātā fotoemulsija atvērtajās, gaismai pieejamās vietās nostiprinās. Savukārt no gaismas slēptajās vietās, kur to aizsedz zīmējums, tā saglabā nenoturību pret ūdeni.

Ar ūdeni notiek attēla attīstīšanas process. Sagaismoto sietu, turot vertikāli, no abām pusēm maigi skalo ar aukstu ūdeni, līdz parādās attēls. Nevajadzētu satraukties, ja tas uzreiz nav redzams. Skalo, līdz viss attēls ir parādījies – skaidrs, tīrs un dzirkstošs. Tad jānožāvē un jādodas drukāt.

Šo fotoprocesu var apiet, zīmējumu veidojot tieši uz tīra sieta. Tikai jāievēro, ka tad tiks nodrukātas no zīmējuma brīvās vietas. Zīmēšanai var izmantot kausētu želatīnu, sieta korektoru (filler) vai jebkādu ūdens bāzes krāsu, piemēram, guašu. Tā ir tā sauktā negatīvā metode, arī – „zūdošā forma”. Iepriekš aprakstītajā procesā sagatavoto izdruku var pēc laika iegaismot vēlreiz, bet šādi sagatavotu sietu atkārtot ir gandrīz neiespējami.

Drukāšana notiek, velkot krāsu pār sietu ar rakeli. Caur atvērtajiem sieta laukumiem krāsa nonāk uz apdrukas virsmas. Apdrukas virsma var būt jebkas. Protams, te jāņem vērā materiālu saderība – uz ko un ar kādu „krāsu” vai „drukas vielu” tiks drukāts. Piemēram, papīrs ņem pretī gandrīz visu. Savukārt plastmasai vai porcelānam vajadzēs īpašas krāsas. Ja vēlas, var, izmantojot pārtikas krāsvielas, sagatavot krāsainu krēma maisījumu un ar to drukāt zīmējumu uz pankūkām, piemēram. Un pēc tam gardu muti apēst.

Meklējot „savu” krāsu, var nonākt pie visnegaidītākajiem atklājumiem. Kā krāsa ar krāsu spēlējas, kā sedzas cita pār citu. Lazējoša un sedzoša. Spīdīga un matēta. Biezāka un plānāka. Sietspiede ir unikāla tehnika. Ar to var uzdrukāt tikpat labi kā tipogrāfijā, bet var izdarīt to, ko tipogrāfijā nevar, piemēram, drukāt ar baltu krāsu uz melna pamata vai gatavai grāmatai izdrukāt attēlu uz vāka.


Materiālu sagatavoja Inga Bunkše
 
Atgriezties