Elīna Brasliņa
|
| Vienmēr esmu jutusi bijību pret tiem, kas prot atrast savdabīgo ikdienas pieredzē un pārradīt to mākslā. Es savukārt bēgu no ikdienas – parasti grāmatās. Mana lasīšanas pieredze lielā mērā ir kalpojusi par pamatu tam, ko cenšos darīt mākslā. To gan sapratu nesen, kad uzgāju kādu Svena Birkerta eseju, kur viņš savu lasītāja karjeru pielīdzina aizmiršanai mūža garumā. Ko par mani pasaka tas, ka no 600 lappušu gara romāna es atceros tikai ainu, kur sieviete, sažņaugusi rokā tējas paciņu, pār dēli rāpo no viena loga uz otru? Sižetu mēs aizmirstam, taču kaut kas no izlasītā aizķeras mūsos, ietekmējot to, kā redzam pasauli, kā mijiedarbojamies ar līdzcilvēkiem.
Manī ir aizķērusies vēlme stāstīt stāstus – varbūt tāpēc man patīk grāmatu ilustrācija. Stājgrafikā šī stāstīšanas vēlme gan jāiegrožo, jānovirza garā, līkumainā apvedceļā, kas ar laiku noved pie koncentrēta, viengabalaina tēla. Skatītājs par šo garo radīšanas ceļu nemaz nenojauš, un tā tam arī jābūt. Mana pēdējā grafikas sērija arī izauga no literāra darba, taču tajā centos izskaust jebkādas sižetiskas atsauces – tā vietā meklēju palīgtekstus, kas ļāva izjaukt vēstījumu pa sastāvdaļām un atrast dziļās struktūras, pamata akordus. Ķirurģisko pieeju, ko sakostiem zobiem piekopu, savulaik rakstot literārās analīzes, tagad varu izmantot citiem mērķiem – un zobi vairs nav jāsakož. |
| Ar izcilību pabeigusi Latvijas Universitātes bakalaura studijas franču filoloģijā (2011) un Latvijas Mākslas akadēmijas bakalaura studijas grafikas apakšnozarē (2015). Ilustrējusi jau septiņas grāmatas, saņēmusi balvu „Zelta ābele 2014” par grāmatu „No Rīgas līdz Rīgai” (2014). Divreiz bijusi nominēta Jāņa Baltvilka balvai bērnu grāmatu ilustrācijā (2014, 2015), 2014. gadā saņemot atzinību par debiju. Ieguvusi otro vietu Beļģijas vēstniecības Latvijā un komiksa „kuš!” rīkotajā komiksu konkursā „Briseles kāposti”, kā arī mecenātes Ināras Teterevas stipendiju mākslā (abas 2013). |
| Elīna Brasliņa. No sērijas „Galvassāpes”. Linogriezums. 84x67cm. 2015 |
| Atgriezties | |
|