VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Puika no Luksemburgas. Kuratores piezīmes
Šelda Puķīte
Izstāde „Edvards Steihens. Fotogrāfija”
LNMM izstāžu zāle „Arsenāls” 27.06.–06.09.2015.
 
Filips Halsmans. Kapteinis Edvards Steihens. Sudraba želatīna kopija. 1959
Ņujorkas Modernās mākslas muzeja kolekcija
© Halsman Archive / Magnum Photos 2015
 
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) izstāžu zālē „Arsenāls” ir iespējams apskatīt Latvijas prezidentūras kultūras programmas noslēdzošo izstādi „Edvards Steihens. Fotogrāfija”, kurā aplūkojami 86 slavenā Luksemburgā dzimušā amerikāņu fotogrāfa Edvarda Steihena darbi no Luksemburgas Nacionālā vēstures un mākslas muzeja kolekcijas (LNVMM). Izstāde kā konkrētas kolekcijas reprezentācija tika apzināti rīkota vasarā, veidojot tiltu ar Luksemburgu kā nākamo Eiropas Savienības prezidējošo valsti.

Visa sava mūža laikā Steihens mēģināja nezaudēt kontaktus ar dzimteni, pat pēc tam, kad LNVMM vadība 20. gadsimta 50. gados snobiski noraidīja mākslinieka populārās izstādes „Cilvēku dzimta” izrādīšanu Luksemburgā, kam par iemeslu bija fotogrāfijas kā mākslas formas neatzīšana. Kā runā, 1963. gadā Luksemburgas hercogu vizītes laikā Vašingtonā mākslinieks stādījies aristokrātu dzimtas priekšā kā „puika no Luksemburgas”, pazemīgi akcentējot savu piederību lielhercogistei un, iespējams, sperot gudru, diplomātisku soli sadraudzības virzienā. Pateicoties politiķu labvēlībai, muzejam beigu beigās nācās piekāpties, un 1966. gadā Steihens ar triumfu varēja atgriezties Luksemburgā. 1985. gadā LNVMM saņēma dāvinājumā 178 mākslinieka darbu oriģinālās fotokopijas, kas ir bagātīgākā vienkopus esošā Steihena darbu kolekcija. Tā ir kļuvusi par muzeja lielāko lepnumu un digitālā formātā ir apskatāma arī „Arsenālā”.

Kolekcija pārsvarā sastāv no portretiem, kas aptver laikposmu no 1900. gada līdz pat 20. gadsimta 30. gadu noslēgumam. Tomēr krājumā ir iespēja atrast arī Steihena veidotās reklāmas fotogrāfijas, piemēram, vairākus darbus no Kodak reklāmas sērijas. Fotogrāfiju vidū vēl ir urbānās un dabas ainavas, kluso dabu sērijas atsevišķi paraugi, piemēram, leģendārās „Smagās rozes” (1914), ģimenes albums, kā arī krāsu fotogrāfijas paraugi.

Lai gan, atlasot darbus Rīgā paredzētajai izstādei, bija jāsaskaras ar ierobežojumiem darbu izvēlē, LNMM izdevās saņemt kā deponējumu rekordlielu skaitu fotogrāfiju. Visvieglākais ceļš nenoliedzami būtu bijis atlasīt dažādu periodu portretus, tomēr, domājot par Steihena daudzveidīgajām interesēm un darbības sfērām, šķita nepiedodami parādīt tikai vienu, varbūt vispopulārāko žanru, kurā mākslinieks komerciāli bija veiksmīgs jau no karjeras pirmsākumiem. Rezultātā tapa trīs tēmas: agrīnais periods, 20. un 30. gadu glamūra, modes žurnālu laiks un darbi plenērā. Izstādes iekārtojums mākslinieces Frančeskas Kirkes vadībā veidots askētisks un klasiski ieturēts – gluži kā Chanel slavenā mazā, melnā kleita –, ļaujot pilnībā izcelties pašiem darbiem. Būtiskākais dizaina elements bija gaismēnu teātris, lampām un dienasgaismai kļūstot par vienīgo kontrastu un noskaņu radītāju. Savukārt kinozālē skatāmie Holivudas filmu fragmenti kā izstādes noslēdzošā daļa piešķir telpām kino trokšņaino fonu.

Edvarda Steihena izstāde ir unikāls notikums Latvijas izstāžu dzīvē. Tas, tāpat kā Amerikā dzīvojošās latviešu mākslinieces Vijas Celmiņas izstāde 2014. gadā „Rīgas Biržā”, nebūtu iespējams bez īpaša finansiālā atbalsta. Cerams, ka pēc diviem kultūras nozarei salīdzinoši dāsniem gadiem nenotiks regresija un arī turpmāk Latvijas sabiedrību un ciemiņus LNMM varēs iepriecināt ar pasaules līmeņa klasiķu un laikmetīgās mākslas metru darbiem tepat izstāžu zālē „Arsenāls”.
 
Atgriezties