VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Lifta nav, jādomā pašam
Līga Lindenbauma
Krista un Reinis Dzudzilo. „Viena skatītāja apmeklējums”
LNMM izstāžu zāles „Arsenāls” Radošā darbnīca 27.03.–03.05.2015.
 
Skats no Kristas un Reiņa Dzudzilo izstādes „Viena skatītāja apmeklējums”. 2015
Foto: Didzis Grodzs
 
Radošā darbnīca ir zināma kā Latvijas Nacionālā mākslas muzeja telpa jauno mākslinieku eksperimentiem. Vienīgā iespēja, kā līdz tai nokļūt, ir kāpt pa stāvām, augstām, nedaudz biedējošām kāpnēm (lifta nav). Kristas un Reiņa Dzudzilo izstāde „Viena skatītāja apmeklējums” lieliski apspēlēja abus elementus. Uz kāpnēm tika noklāts paklājs, nācējam laicīgi signalizējot, ka ekspozīcijas apskate sākas pirmā stāva vestibilā. Radošās darbnīcas telpā skatītāju sagaidīja lakoniska akmens plāksne ar uzrakstu „Es te biju” kā apstiprinājums nācienam un galamērķa sasniegšanai. Tā arī bija visa izstāde. Ļoti vienkārši, bet tai pašā laikā tik trāpīgi, ka jābrīnās, kā kas līdzīgs jau nebija izdarīts iepriekš.

Viena no izstādes interpretācijām, protams, bija uztvert uz Radošo darbnīcu vedošās kāpnes kā ceļu. Piemiņas plāksnei līdzīgais uzraksts bija apstiprinājums veiktajam kāpienam. Agrāk analogus tekstus varēja vērot ieskrāpētus kultūras pieminekļos, bet mūsdienās šo funkciju aizstāj dalīšanās ar attēliem un ierakstiem sociālajos tīklos. Vēl uz šo varēja raudzīties no institucionālās kritikas skatpunkta. Jebkuram māksliniekam ir bijis svarīgi savus darbus izstādīt muzejā. Tas nozīmējis viņa radošā darba atzīšanu no autoritatīvas mākslas sistēmas puses, kam varētu sekot autora prestiža pieaugums un likumsakarīga mākslas darbu tirgus vērtības augšana. Tātad „Es te biju” bija norāde ne tikai skatītāja mērotajam ceļam līdz mākslai (fiziski vai mentāli), bet arī pašu mākslinieku vēlmei iekļūt mākslas templī. Taču kā ar sākumā minēto vietas eksperimentālo pusi?

Radošās darbnīcas darbinieki stāsta, ka daļa apmeklētāju bijuši neapmierināti ar izstādes aizšifrēto vēstījumu, kā arī norādījuši uz mazo eksponēto darbu skaitu un tā neadekvātumu muzeja ieejas biļetes cenai. Jāsaka, ka „Viena skatītāja apmeklējums” kādā citā mākslas zonā, piemēram, „kim?” vai Latvijas Laikmetīgās mākslas centra „Ofisa galerijā” būtu vien trāpīgs mākslinieku žests ar visām iepriekš minētajām (un vēl citām) nozīmēm. Šo institūciju ierastā skatītāju auditorija, kas ir skaitliski mazāka un viendabīgāka par muzeja apmeklētājiem, ir trenētāka kontekstuālas mākslas uztverei.

Tai šāda mākslas būtības izjautāšana un norāde, ka māksla galvenokārt notiek katra skatītāja prātā, nevis ārpus tā, nebūtu nekas neparasts. Acīmredzot daļa muzeja apmeklētāju joprojām nav gatavi nosaukumā „Viena skatītāja apmeklējums” iekodētajam slogam domāt pašam. Maksa par mākslas ideju – nevis fizisko objektu – varētu būt šīs izstādes izaicinājums.
 
Atgriezties