Telepātisku zīmīti gaidot Dita Birkenšteina, mākslas kritiķe Recenzija par izstādi Frank Chu mākslas telpā The Gardens Viļņā, 15.02.–14.03.2014. |
| Šķiet, ka nekad nebiju bijusi planetārijā, un iespējams, ka nekad īsti nebūtu mēģinājusi tādu uzmeklēt, ja nezinātu, ka tur var ne tikai redzēt debess sfēras, bet arī satikt mākslu un pat ceļot laikā. vismaz viļņas planetārijā. ceļojums sākās, jau sperot soli pāri slieksnim: pirmais, ko pamanīju, bija interjers, kas, liekas, varētu būt palicis nemainīts gadus trīsdesmit un ir spējis saglabāt pat īpatno linoleja un koka paneļu smaržu sajaukumu. lai nonāktu līdz izstādei, pašam kā nebūt jāizdomā, kā tikt uz otro stāvu, jo ne norāžu, ne kāda, kam pajautāt virzienu, arī īsti nav. varbūt tā pat ir labāk, jo pa ceļam pamanījos izpētīt kādu pusduci zvaigžņu karšu un pāris globusu, kas ar nodomu vai ne, bet tīri labi nospēlēja prelūdiju tam, kā dēļ šo vietu vispār biju uzmeklējusi, – stāstam par trūmenu1 frenku Ču (Frank Chu).
Kurators un Antverpenes mākslas telpas Objectif exhibitions direktors Kriss ficpatriks (Chris Fitzpatrick) vairākkārt sadarbojies ar frenku Ču un veidojis izstādes ar viņa piedalīšanos lielāka un mazāka mēroga notikumos – gan tepat kaimiņos tartu mākslas festivālā ART IsT KuKu nu uT, gan arī vērienīgākās izstādēs, piemēram, Šanhajas mākslas biennālē Sanfrancisko paviljona ekspozīcijā (2012). Šogad frenka Ču vārdā nosaukta izstāde atceļojusi līdz kaimiņu galvaspilsētai un ieņēmusi mākslas telpu The Gardens, kas nu jau pāris gadu mitinās viļņas Universitātes planetārija telpās. Atrast piemērotāku lokācijas vietu izstādei, šķiet, būtu izaicinājums, bet par visu pēc kārtas, vispirms par to, kas ir frenks Ču un kāds tam sakars ar “trūmena šovu”.
Frenks Ču (dz. 1960) ir starpgalaktiska mēroga filmu zvaigzne, ko uz zemes labāk pazīst kā profesionālu protestētāju ar ievērojamu stāžu un vienu no populārākajiem Sanfrancisko ekscentriķiem. viņš ir nešaubīgi pārliecināts, ka jau kopš bērnības viņa dzīve bez paša ziņas vai piekrišanas tikusi dokumentēta un 12 galaktiku televīzijās translēta kā realitātes šovs ar nosaukumu The Richest Family. visi tv raidījumā izmantotie materiāli esot uzņemti ar dažādām hi-tech ierīcēm – kamerām, kas spēj pazust un parādīties no zila gaisa, – telepātiskās novērošanas tehniku un vēl citiem tehniskiem brīnumiem. Rezultātā frenks Ču par līdzdalību šova uzņemšanā neko nav nojautis līdz pat 90. gadu vidum, kad lojāli citu galaktiku iemītnieki uzsākuši telepātisku komunikāciju ar Ču. tikmēr, kamēr vietējos, zemes, tv kanālos The Richest Family pirmizrādi vēl tikai gaida, pārējo galaktiku televīzijās šovs jau paguvis piedzīvot galvu reibinošus panākumus. tomēr, neraugoties uz pozitīvajiem reitingiem, līdz pat šim brīdim šova zvaigzne par savu ieguldījumu šova tapšanā ne no vienas no iesaistītajām 12 galaktikām nav saņēmis ne centa. Beigu galā sanāk, ka frenks Ču ir apkrāpts par naudas summu, kas līdz šodienai mērāma kaut kur starp trim un piecdesmit miljardiem ASv dolāru. Ar to vēl nekas nebeidzas, jo izrādās, ka Ču ekspluatācijā un finanšu mahinācijā pie vainas ir ne tikai alkatīgi citu galaktiku aģenti, bet arī vairāki ASv eksprezidenti un politiķi. vainīgo vidū nešaubīgi uzskaitīts Bils Klintons, Džeralds fords, Džordžs Bušs, viceprezidents Diks Čeinijs un vēl citi politiķi.2 cerībā, ka, pievēršot sev iespējami plašākas sabiedrības uzmanību, viņam izdotos tapt sadzirdētam un pierādīt šo amatpersonu vainu gadiem ilgušajā krāpniecībā pret Ču ģimeni, kopš 1998. gada frenks Ču diendienā veic protesta akcijas Sanfrancisko ielās un regulāri izsūta vēstules ziņu aģentūrām, mudinot tās ziņot par 12 galaktiku bīstamo konspirāciju, neatlaidīgi cenšoties pievērst masu mediju uzmanību, panākt vainīgo atcelšanu no amata un atgūt savu honorāru. jo lielākas ir ļaužu masas, jo lielāka iespējamība sastapt arī Ču, sākot ar sastrēgumstundas “korķiem”, ielu ballītēm un festivāliem un beidzot ar demonstrācijām. Kur gan vēl citur skatīties kosmosu, ja ne planetārijā? |
| Skats no izstādes Frank Chu mākslas telpā The Gardens Viļņā. 2014
Foto: Maya Tounta
Foto no publicitātes materiāliem
Pateicība mākslas telpai “The Gardens” |
| Lai gan frenks Ču sevi kā mākslinieku neidentificē, viņa savdabīgā nodarbošanās, nonākusi Krisa ficpatrika uzmanības lokā, laiku pa laikam pamanās iekļūt kādā izstāžu telpā. Un nešķiet, ka tas ir tikai ekscentriskā stāsta dēļ vien, nenoliedzami, veids, kādā Ču izvēlējies paust savu protestu, ir gaumīgi izstrādāts skatuvisks iznāciens, sākot ar nepretenciozajām protesta pastaigām un beidzot ar īpatnajiem plakātiem, kas ir visai zīmīga Ču atribūtika. frenkam Ču ir vesels plakātu arsenāls, katrs no plakātiem veidots pēc noteiktas shēmas, uz tumša fona izkārtojot 5–7 rindiņas teksta un secīgi norādot apsūdzētā politiķa vārdu, galaktiku populāciju skaitu, ziņu kanālu un raķešu vai kosmodromu aprakstu, specifiskus faktus par starpgalaktisko sabiedrību sasniegumiem un tamlīdzīgu informāciju. vairāki no nesen izgatavotajiem plakātiem, daļa senāku plakātu eksemplāri, kā arī skaņu celiņš, kurā frenks Ču lasa presei sacerētu vēstuli, bija izpētāmi viļņas planetārija apaļajā gaitenī.
Visas šīs protesta liecības ir kuratora atstātas piezīmes, pēc kurām vadīties, lai atrastu frenku Ču. Norādes, nevis galamērķis, jo ne jau par Ču grafisko kultūru vai māku eleganti protestēt ir stāsts, arī ne par to, kā citplanētieši mūs manipulē vai apzog, bet par ko tādu, ko acīm vai ausīm īsti nenoķert. varbūt tas ir stimuls pārdomāt to, ko zinām par visuma kārtību, varbūt par cilvēka apņēmību turēties pretī neizmērāmai pārestībai un apņēmību sekot savai pārliecībai vai varbūt par vēl ko pavisam citu. Kurators galvenokārt ar trāpīgo vietas izvēli skatītājam ir iedevis brīnišķīgu materiālu, ko tikai ņemt un veidot. Un es atļaujos minēt, ka planetārijs ir tieši tik labs ietvars izstādes konceptuālajam saturam, ka šīs kuratora atstātās norādes būtu varējušas arī izpalikt, ja vien frenks Ču būtu bijis gatavs apmeklētājiem telepātiski izsūtīt pa zīmītei.
1 Trūmens Bērbenks (Truman Burbank) ir filmas “trūmena šovs” (The Truman show; režisors pīters veirs (Peter Weir), 1998) galvenais varonis, kurš, pašam neko nenojaušot, jau pirms dzimšanas ir nonācis telekompānijas īpašumā, un visa viņa dzīve tikusi pārraidīta kā tv realitātes šovs.
2 Ču ir izdevies izdibināt, ka starpgalaktisku aģentu mahinatoru spējās ir ne vien kontrolēt cilvēku ķermeņus un prātus, bet arī reinkarnēt savas identitātes dublikātos citās galaktikās. viņu vidū protestētājs minējis bijušos padomju Savienības līderus un KGB pārstāvjus, kas pirmie sākuši telepātisko saziņu ar Ču, kā arī vairākus bijušos ASv prezidentus, kuri reinkarnējušies jaunāku prezidentu veidolā, – tas izskaidro, kādēļ Ču tika pieprasījis Klintona impīčmentu arī pēc viņa oficiālās prezidentūras termiņa beigām. |
| Atgriezties | |
|