VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Zane Veldre
Dita Birkenšteina, Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas zinātnes nodaļas studente

 
Gleznotāja Zane Veldre (dz. 1986) pirms gada beigusi studijas Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Vizuālās mākslas nodaļas Glezniecības apakšnozares maģistrantūrā. Piedalījusies vairākās izstādēs, starp kurām pamanāmākās bijušas “Pilsētasbērni” Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē “Arsenāls” (2010), “Migrācija” LMA jaunā korpusa telpās (2012) un starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit 4 “Tabakas fabrikā” (2012).

Zanes Veldres darbi ir vizionāri stāsti par ikdienā novērotiem notikumiem, situācijām un cilvēkiem, ar kuriem viņa satiekas, sajūtām un pārdomām, kas rodas tiešas vai pastarpinātas komunikācijas ceļā. Pievilcīgo jaunā gleznotāja saskata mazajos ikdienas prieciņos – kafijas malkošanā, pīppauzē vai atpūtā kafejnīcā, kad cilvēks uz īsu brīdi atslēdzas no darba dunas un pienākumiem, lai patērzētu ar līdzcilvēkiem un vienkārši atslābinātos. Savos darbos viņa priekšplānā izvirza estētisko pievilcību un uzskata, ka mākslai nav noteikti jābūt naratīvai, bet vizuāli suģestējošai gan un jārosina radīt aizvien jaunas interpretācijas. Lai gan Zane Veldre studējusi glezniecību, viņas rokraksts ir izteikti grafisks un smalks, kas visizteiksmīgāk atspoguļojas figuratīvās kompozīcijās. Viņa glezno arī vitālas abstrakcijas, kurās plaši, tīri krāsu laukumi mijas ar enerģiskiem krāsu šļakstiem un smalku, atraktīvu līniju. Iespējams, tieši grafiskais trauslums, kas caurvij Zanes Veldres glezniecību, ir mākslinieces rokraksta atslēga.
 
Zane Veldre. 2012
Foto no Zanes Veldres personiskā arhīva
 
Studējot LMA bakalaura programmā, Zane Veldre aptuveni gadu pavadīja Portu (Portugāle) Erasmus apmaiņas programmā un pēc tās praktizējās darbā mākslas galerijā. Šajā laikā viņa pievērsās glezniecībai netradicionāliem materiāliem un formātiem. Gleznojot uz visdažādākajiem materiāliem, piemēram, putuplasta, formāts tika pakļauts kompozīcijai. Bakalaura darbā “Caur miesnieka logu”, kas bija eksponēts izstādē “Pilsētasbērni”, kompozīcijas burtiski iziet no taisnleņķa rāmjiem – tiem piekļaujas brīvas formas paneļi, kuros stāsts turpinās, un skatītājam tiek piedāvāts ieraudzīt to, kas ierasti paliek ārpus “kadra”. Lai gan kompozīcijas ar izteiksmīgajiem personāžiem nebūtu disharmoniskas un sausas arī bez šiem “pagarinājumiem”, pilnasinīgo labskanību tās iegūst tieši ar tiem.

Šķiet, patika nepakļauties fiziskiem standarta ierobežojumiem mudinājusi Zani Veldri piekrist radīt ilustratīvus sienu zīmējumus bāram Chomsky un grāmatu veikaliņam Robert’s Books, vienlaikus veidojot grafisko identitāti, unikālu atpazīstamības zīmi, kas nav sajaucama ar kādu citu kafejnīcu, bāru vai bodīti Rīgā. Nosaukums Chomsky liek nojaust, ka bāra sienas rotā pasaulslavenā lingvista un filozofa Noama Čomska ģīmetne, kura vārdā nosaukts krodziņš, savukārt Robert’s Books tikuši pie prāva bariņa kolorītu personāžu, kuri ierindojas to tēlu vidū, kurus pati autore nodēvējusi par lovers, losers and superstars. Šo tēlu ilustrācijas jo skaidri izceļ Zanes Veldres grafisko rokrakstu un spēju radīt un fiksēt daiļrunīgus, pat suģestējošus personāžus. Vitālā līnija un tās tramīgais, lauzītais ritms pat garlaikotākajam, sagurušākajam loverim vai lūzerim piešķir satraucošu raksturu un dinamiku. Visi šie savdabīgie, nedaudz sašļukušie personāži ir izteikti ilustratīvi, koši un daudzšķautņaini tēli, kas labi raksturo mākslinieces interesi par ilustrāciju.

Līdz šim Zane Veldre vēl nav izmēģinājusi roku grāmatu ilustrēšanā (viņa neizslēdz iespēju, ka nākotnē varētu to pamēģināt), taču pagājušā gada nogalē līdzās virknei citu latviešu mākslinieku līdzdarbojusies pašmāju ilustrāciju izdevuma Popper otrā numura tapšanā. Tēma “Pacietība” apspēlēta visdažādākajās variācijās, demonstrējot pat diametrāli pretējus viedokļus par to, ko nozīmē būt pacietīgam. No Zanes Veldres ilustrāciju atvēruma sagurušu skatu pretī raugās vīrs ar iepirkumu maisiņu līdzās pārtikas produktu kalnam, tas liek noprast, ka autores skatījumā pacietība slēpjas pavisam vienkāršā pilsētnieka ikdienas rituālā – stāvēšanā rindā veikalā pie kases, kas nereti lieku reizi pārbauda ikviena pircēja pacietību. Ilustrācijas vēlreiz apliecina gleznotājas prasmi strādāt tīri, lakoniski. Krāsu laukumu kontrasti veido daiļrunīgu dialogu starp vieglajiem, gaišajiem iepirkumiem, kas ar nepacietību gaida mirkli, kad nokļūs maisiņā, un pašu pircēju, ap kuru neizbēgamā un nogurdinošā pacietības pārbaude burtiski savilkusies melnā mākonī.
 
Zane Veldre. Pusotra kg dzīves. Audekls, akrils. 180x250 cm. 2012
 
Viena no kvalitātēm, ko Zane Veldre novērtē mākslā, ir skaidrs darba pamatojums, kas balstās ne vien uz sajūtām, bet arī racionāliem pamatiem. Viņa ir viena no tiem jaunajiem māksliniekiem, kuri savam darbam ar lielu entuziasmu meklē atspēriena punktu teorijā, katru no idejām un darbības aspektiem papildinot ar atsauci uz mākslas teorētiķu, filozofu, literātu idejām. Zane Veldre ar skepsi attiecas pret mākslinieka apzinātu paviršību pret paša darbu, ar to saprotot idejas iesprostošanu sevī, necenšoties analizēt un atbalstīt radošās idejas ar racionālu pamatojumu. Ideju maģistra darbam “Pusotra kg dzīves” (2012) Zane Veldre aizguvusi no krievu literāta Daniila Harmsa domas par nobīdi Visuma līdzsvarā, kas līdzvērtīga pusotram kilogramam. “Pusotra kg dzīves” ir stāsts par līdzsvara meklējumiem un donkihotiskiem centieniem atrast balansa punktu. Harmsa ideja par nobīdi no kāda absolūtā līdzsvara, atstājot vietu tam, ko var dēvēt par nejaušību, sasaucas ar Zanes Veldres priekšstatiem par mākslu, kuras radīšanā nejaušība ir viena no brīnišķīgākajām vērtībām. Darbs “Pusotra kg dzīves” tapis, gleznotājai līdz zināmai robežai koķetējot ar nejaušību glezniecības procesā, un rezultējies divās lielformāta abstrakcijās “Pusotra kg dzīves” un “Tas ir par tevi”. Šīs un līdzīgi jau iepriekš aizsāktās kompozīcijas māksliniece dēvē par “kūniņām”, lai gan efektīgie tumšo krāsu klājumi un aktīvie, košie tašķi, starp kuriem vijas trausli līniju mudžekļi uz maiga, neitrāla fona, drīzāk rada asociācijas ar spēcīgu blīkšķi, ar kādu šīs kūniņas eksplodējušas līdzīgi krāsu lodītei peintbola spēlē. Daudzslāņainais krāsu klājums kompozīcijām piešķir bagātīgu un izgaršotu kolorītu, un jo īpaši gribas akcentēt vietas, kur smalkās līnijas un krāsas pilieni kontrastē ar plašajiem krāsu laukumiem, radot iespaidu sprādziena efektu.

Pašlaik Zane Veldre strādā pie savas pirmās personālizstādes. Lai gan projekta koncepts māksliniecei ir skaidrs, viņa par to pagaidām nestāsta, atstājot interesentus ieintriģētus līdz rudenim, kad izstāde vērs durvis Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles “Arsenāls” Radošajā darbnīcā.
 
Atgriezties