VIZUĀLO MĀKSLU ŽURNĀLS

LV   ENG
Skaņu spridzeklis (no spēlēm līdz sprāgstvielām)
Kaspars Groševs, mākslinieks
 
Terre Temlics. Lovebomb. Comatonse Recordings. 2003.
 
Neraugoties uz eksperimentālās mūzikas ierakstu pārbagātību, tieši nesen izdoto Terres Temlica albumu Lovebomb (2003) gribētos izcelt ar beidzot pamatoti īstenotu konceptuālu piegājienu, jo, atklāti sakot, trok­šņu, vēstu­risku runu un popmūzikas fragmentu jūklis jau sen nav nekas nepa­rasts.

Trokšņi piedzima līdz ar mašīnām, savā manifestā L'arte dei rumori ("Trokšņu māksla") 1913. gadā paziņoja futūrists Luidži Rusolo, kurš izgud­­rojis dažādus inovatīvus instrumentus, to starpā intonarumorus, kas "spē­lēja" (t. i., radīja) dažādus trokšņus. Vairāki nu jau nebūtībā zudušo instrumentu ieraksti atrodami Ubu Web lieliskajā arhīvā: www.ubu.com/sound/russolo_l.html.

Nepagāja ilgs laiks, līdz mašīnas ne tikai radīja trokšņus, bet arī palī­dzēja tos apstrādāt. Tā franču komponists Pjērs Šefers 40. gados lika pa­ma­tus konkrētajai mūzikai (musique concrete), radot kolāžas no akusmatiskām skaņām - tādām, kuras klausītājs dzird, neredzot to izcelsmi (instruments, cita autora ieraksts, notikums utt).

Protams, kopš tā laika tehnika spērusi milzu soļus un skaņu kolāžas kļuvušas par gluži ikdienišķu paņēmienu kā populārajā, tā akadēmiskajā mū­zi­kā. No pēdējo desmitgažu māksliniekiem gribētos izcelt Kristianu Mārkliju ar raibajām vinila plašu kolāžām, kā arī Džona Osvalda ieviesto plunder­-phonics (viena vai vairāku citu autoru ierakstu pārkārtošana jaunās skaņu kom­pozīcijās, nereti nebaudāmi kakofoniskās).

Šie manis minētie mākslinieki lielākoties esošu formu sagrozīšanā meklējuši apslēptas un nedzirdētas atklāsmes. Savukārt Terre Temlics, radot skanošos mutantus, nodod klausītājiem daudz konkrētākus vēstījumus, lie­kot skaņās meklēt to izcelsmi un attiecīgi kolāžām līdznākošos stāstus. Mīles­tība nav atbilde, Temlics paziņo albumam pievienotajā grāmatiņā, kurā bez kopējā koncepta izklāsta atrodami arī skaidrojoši teksti par katru atsevišķo darbu. Jāpiebilst, ka Lovebomb vispirms ir arī interesants un spēcīgs skaņdar­bu kopums, kas liek citādāk palūkoties uz nu jau itin pieradināto muzikālo eksperimentu okeānu.

Lovebomb CD/DVD (ar visu skaņdarbu videointerpretācijām) versija atro­dama:
www.comatonse.com/writings/lovebomb.html
 
Atgriezties