Laikmeta grāmata bildēs Elita Ansone, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” Ausekļa Baušķenieka
reālistiski satīriskā daiļrade ir īpaša Latvijas mākslā, tā
pilnīgi atšķiras no visa cita, kas radīts mūsu glezniecībā
laikposmā 1970. – 2000. Tā ir mūsu ikdiena, kuru mākslinieks redz groteskā veidā. Viņa darbi ir savdabīga laikmeta
dienasgrāmata, jo tajā ierakstītas fabulas ar norādēm par konkrētu gadu sociāli ekonomisko un dažkārt arī politisko situāciju. Laiki un varas mainās, un arvien notiek aplamas lietas, jo cilvēks paliek cilvēks ar saviem tikumiem un vājībām, kuras Auseklis Baušķenieks mīl parādīt mums sirsnīgi, nevienu neaizskarot, tomēr uz zoba pavelkot gan.
Sastopoties ar cienījama vecuma sirmgalvjiem, kas ir gana stalti un iznesīgi, nav arī zaudējuši uztveres asumu, nākas aizdomāties – kur ir tas spēka avots viņu spējai
nenovecot. Nenovecošanas noslēpums var būt iekodēts gara aktivitātē, spējā dzīvot šeit un tagad. |
|
JAUNKUNDZ NO BILDES. 1998
TAURIŅU KOLEKCIONĀRI. 1992
LIETUTIŅŠ. 1999
|
| Mūsu saruna paredzēta žurnāla “Studija” sadaļai “Dzīvās leģendas”.
Jādomā, ka savā mūžā esat sastapis ne vienu vien leģendāru personu.
Kādas atmiņas jums ir par tām?
Piemēram, caur Vilhelmu Purvīti sākās mana apzinātā interese par
mākslu. Arhitektūras fakultātē viņš bija zīmēšanas klases vadītājs,
vienu vasaru gribēju pamācīties pie viņa privāti, tas gan man izrādījās
par dārgu, bet viņš mani ieteica pie Jēkaba Bīnes. Pie viņa sagatavojos
iestāties Mākslas akadēmijā. Tā kā es Tehniskajā universitātē jau trīs
gadus biju mācījies arhitektūru, Mākslas akadēmijā mani uzreiz otrajā
kursā pieņēma.
Kurā brīdī kļuva skaidrs, ka gribat studēt tieši glezniecību?
Zēna gados vēlējos būt par jūrnieku mehāniķi, tikai ne par kaut kādu
inteliģentu. Tas bija apmēram 15 gadu vecumā, kad gribēju no skolas un
ģimenes tikt projām. Iedomājieties – man četras pieaugušas māsas, tēvs
un māte, visi māca to bērnu, taisni vai prom jāmūk. Skolā mīlēju
matemātiku, ķīmiju, fiziku, bet vēsture, ģeogrāfija, lite-ratūra – tās
lietas pavisam nepadevās. Zīmēt paticis vienmēr, taču skolā atzīmes
šajā priekšmetā bija visai viduvējas. Tomēr jau no mājām neaizmuku un
pabeidzu skolu – ar grūtībām pat varētu sacīt. Tālāk kaut kas jādara
bija, mēs sasaucām ģimenes konsīliju un nospriedām – mēģināšu
arhitektūru studēt, būvniecība vienmēr vajadzīga. Es gan cerēju, ka
neiestāšos Arhitektūras fakultātē, jo konkurss bija liels – pieņēma
vienu no sešiem. Pārbaudījums zīmēšanā mani “iegāza”, pirmās zortes
darbs izdevās! Zīmēju Zeva galvu. Pārējie priekšmeti – vispārējie, tur
gāja kā pa celmiem, bet man bija iespaids, ka eksaminētāji vēlas, lai
es iestājos, nezinu, kāpēc.
Ja jūs būtu arhitekts...
Gaisa pilis jau es taisīju vienmēr. No maniem draugiem arhitektiem
mākslu gan neviens neizvēlējās. Man prieks par pasniedzējiem Mākslas
akadēmijā. Ubāns, viņa gleznas man ļoti patika, Tone, protams,
Miesnieks zīmēšanā daudz ko deva. Viņam patika, kā es zīmēju, un man –
kā viņš. Es mīlu formu, to jau redz, glezniecības man nav, bet forma un
zīmējums. Ģederts Eliass toreiz bija Figurālās glezniecības
meistardarbnīcas vadītājs, un tur es vēlējos tikt. Man sekmīgi gāja tā
lieta uz priekšu, tūlīt jau būs diplomdarbs, bet mainījās valdība, un
mana sadzīviski iecerētā diplomdarba tēma vairs nederēja, pie krieviem
vajadzēja kaut ko krampīgāku. Es izvēlējos Piekto gadu, esmu jau skices
uztaisījis – atkal valdība mainās! Vācieši nāk iekšā, jāmaina tēma.
1942. gadā tomēr pabeidzu Mākslas akadēmiju ar gleznu “Uz kuģa klāja”.
Es esmu jelgavnieks un no studijām uz mājām braucu ar kuģīti pa Daugavu
un Lielupi. Diplomdarba sižetam paņēmu skatus no kuģīša klāja – cits
tur ar pauniņu, cits ar bērniem. Diplomdarba fotogrāfija ir palikusi,
pats darbs ne. Pēc kara vienā komisijas veikalā Tērbatas ielā
ieraudzīju diplomdarba skici, uzreiz nopirkt nebija naudas, kad naudu
sadabūju, skices vairs nebija.
Kā pagāja kara gadi?
Bērnībā es lauzu labo roku, tā nepareizi saauga, un man bija tā laime
vai nelaime, ka, tā kā nevarēju šaut, mani neņēma karadienestā, divi
gadi vācieši lika mani mierā. Tomēr pie prastiem darbiem jau derēju,
tāpēc 1944. gadā mani paņēma uz Vāciju, un tur es sagaidīju kara
beigas. Tad gūstekņu nometnes. Atnāca krievu misija: “Rebjata, kto
hočet domoi?” Vēstules mums pienāca, un es zināju, ka trīs māsas un
mamma devušās prom no Latvijas, tēvs kara laikā mira, palikusi tikai
viena māsa. Bet tā gribējās māāājās! Man par lieliem kreņķiem netiku uz
pirmo ešelonu, jo saslimu. Kā vēlāk izrādījās, šis vilciena sastāvs pa
taisno aizceļoja uz Sibīriju. Mājās atgriezos 1946. gadā. Dzīvoklis
izlaupīts tukšs, visas bildes pazudušas. Pamazām sāku Rīgā satikt
draugus. Pirmo laiku dzīvoju pie Mārtiņa Zaura un sāku strādāt pie
dažādiem noformēšanas darbiem, tad pārgāju uz Pionieru pili, mācīju
bērniem zīmēšanu, gleznošanu, veidošanu.
Kādi pazīstami mākslinieki pie jums mācījušies?
Dažs labs jau, piemēram, Maija Tabaka.
Bērni jums patīk, pie sirds ir?
O, tas jauniešu palaidnīgais vecums, kad nedara, kā vajag! Man ir viena
bilde “Vairošanās caur dalīšanos” – lai tas trakais vecums nebūtu,
pāršķelsim kundzi uz pusēm, un uzreiz iznāks divi prātīgi cilvēki.
Pats vai tad bijāt godīgs bērns?
Kur nu, apmēram astoņu gadu vecumā mana aizraušanās bija spridzekļu
taisīšana. Pēc Pirmā pasaules kara visādas mīniņas un pulveri par velti
varēja dabūt, un es tik jaucu un taisu. Mājās mammai uz plīts rīkoju
mini ugunsgrēkus.
Vēl viena mana mīlestība ir visādas radio lietas, tās es sāku meistarot
jaunieša gados, vēl tagad pāris mēnešu gadā slimoju ar šo bacili. Viena
nelaime gan ir, ka man vairs nepatīk mūzika. Tas jau bija tas iemesls,
kāpēc ķēros pie uztvērēju taisīšanas: jaunībā nepatika runas, bet
gribējās klausīties mūziku.
Arī dēla* mūzika nepatīk?
Es neuztveru, man nepielec. Viņam ir gatavi iespēlēti trokšņi, un tos
viņš savieno. Tie instrumenti, ar ko tas tiek darīts, gan man patīk.
Tā, mēs palikām piecdesmito gadu sākumā. Politiskā situācija bija tik
saspringta, ka likās – varbūt būs Krievijas karš ar Amerikas
Savienotajām Valstīm, likās – nav vērts sākt gleznot, atkal viss var
iet bojā, žēl būtu. Man šajā laikā pavisam negribējās gleznot. Es
atsāku 1955. gadā. Sāku ar sievas portretu – viņa mani ir ļoti
atbalstījusi un mudinājusi uz gleznošanu –, tad vēl pa kādai bildei.
Strādājot Pionieru pils pulciņā un Pionieru vadītāju skolā, nedēļa bija
aizņemta. Tikai kad pensionējos 65 gadu vecumā un kad man arī piešķīra
darbnīcu – tad nu rāvu vaļā gleznošanu. Apstākļi bija ļoti pozitīvi
gleznošanai, un es sāku intensīvi mālēt. Kad atnācu uz šo darbnīcu,
nolēmu reģistrēt savus darbus vienā grāmatā, pierakstot nosaukumu,
formātu un gadu. Salīdzinājumā ar citiem māksliniekiem laikam gan esmu
mazražīgs, kopš Mākslas akadēmijas gadiem savā mūžā esmu tikai ap 350
bilžu uztaisījis. Lūk, mana grāmata.
(Pētu – šogad reģistrēti četri darbi, gadā caurmērā 10–12 gleznas.)
Cik no šīm gleznām ir palikušas pie jums?
Jāatņem nost kādas 70 – pārdotas, citas vienkārši zudušas.
Kas ir galvenie jūsu gleznu pircēji?
Padomju laikā to bija daudz. Tagad mazāk, pērk dažādi cilvēki, gleznas
ir aizgājušas uz Aļasku, Venecuēlu, Zviedriju, arī tepat Latvijā. Tomēr
aizvestās ir žēl, tās ir zudušas.
Kā notiek sižetu izvēle?
Sižeti čupām nāk virsū. Tie man ir pierakstīti, pieskicēti vesela
kaudze, ko vajadzētu taisīt. Bet laiki mainās, un ir lietas, kas paliek
neaktuālas. Es dažkārt izlieku kādas piecdesmit no vecām skicēm, tad no
tām atstāju kādas sešas, beigās izvēlos vienu, kā sāku zīmēt, ienāk
prātā kaut kas cits. Tie ir dzīves gabaliņi. Man patīk cilvēkus, viņu
dzīvi gleznot.
Kā jums patika 1998. gada rudens izstādē “Arsenālā”, kad jūsu glezna
“Skumja melodija”, kurā attēloti ļaudis, rakājoties miskastēs, bija
blakus reprezentatīvajam M.Poļa gleznotajam R.Gerkena parādes portretam.
Jā, jā, visi jau par to briesmīgi priecājās. Tā gan ir cita tēma, tagadējā politika... lai nu paliek.
Jūs negribat izteikties par tagadējo politiku?
Politiķi jau cenšas taisīt labi, un neiznāk, varbūt dažkārt nemaz
negrib, jo cenšas priekš sevis, un tas ir loģiski, nevar pārmest, tāda
ir cilvēka daba.
Kas jums patīk šodien Latvijas mākslā, un vai izstādes ejat vēl apskatīt?
Man patīk, kā glezno Māra Vaičunas, kāpēc, to es nevaru pateikt, tur
nav stāstošā momenta, tās nevar izanalizēt, tāpat kā mīlestību nevar
izanalizēt. Vēl Georgs Šēnbergs. Cenšanās līdzināties pasaules
glezniecībai mani kaitina. Bet patiesībā visvairāk mani interesē paša
mālēšana. Ja es eju un kaut ko skatos, domāju, kā gan viņš to
izdarījis, gandrīz vai skauž, re, kā viņš māk, bet es ne. Es skaužu
Pikaso, Gogēns man patīk. Tā ir profesionāla interese, bet baudīt
laikam neprotu. Tomēr gleznām skatītājs ir vajadzīgs. Man gribētos
sarakstīt tādu garāku stāstu – mākslinieks un skatītājs, māksliniekam
ir jārēķinās ar skatītāju. Kad ciemojos Amerikā pie māsām, vienā
modernās mākslas muzejā Čikāgā – liels, tukšs audekls, kam stūrītī kaut
kas nedaudz iegleznots. Es pavēroju publiku, pienāk viens – o jā,
atzinīgi māj ar galvu un demonstrē, kā viņš saprot šo mākslu, cits
pienāk un parausta plecus. Man citreiz ir vēlēšanās parunāt ar
speciālistiem par to, kas ir māksla. Ar to vien, ka mēs zinām, kas ir
perspektīva, vairs nepietiek. Bet mākslas zinātnieki nespēj būt
objektīvi, katrs ir ieinteresēts kādā vienā virzienā.
Jūs esat sabiedrisks cilvēks?
Ne biedrībās, ne partijās neesmu bijis.
Es gan domāju vairāk draugu būšanas.
Draugi... visi, kas ir bijuši, nu jau ir nomiruši. Izstādēs man patīk
vērot cilvēkus, kas skatās manas bildes, tad mīlu pieiet klāt un
aprunāties. Labprāt ar svešiem cilvēkiem kontaktējos, taču parunājam,
un pietiek, tad dodos pie nākamā. Tas parādās arī gleznās, nekas
neatkārtojas.
Vai dienas pavadāt šeit darbnīcā un strādājat regulāri?
Visādi – gan darbnīcā, gan dzīvoklī. Tagad jau nogurums mācas virsū,
gribas arī radio būvēt, bet sieva baras un saka – vajag bildes mālēt.
Es esmu pateicīgs liktenim, ka man ir dota šī iespēja strādāt savās mājās.
*A.Baušķenieka dēls ir mūziķis Ingus Baušķenieks. |
| Atgriezties | |
|