Imanta Lancmaņa konceptuālais romantisms Eduards Kļaviņš, Latvijas Mākslas akadēmija, īpaši “Studijai” 1999.gada martā “Rīgas galerijā”
mākslas interesentiem bija reta izdevība iepazīties ar Imanta Lancmaņa pēdējā
gadu desmita laikā
tapušiem
gleznojumiem.
To nav daudz, daži
bija pazīstami no 1989.gada Rudens un 1996.gada Varšavas
izstādes, citi – jaunākie – bija atklājums arī tiem, kas bija viņu jau
ielāgojuši kā perfektu postmodernistisku jauntradicionālistu, kurš kombinē
vecmeistaru motīvus, sacer paseistiskas
kompozīcijas un izpilda tās pedantiski rūpīgā vecmeistaru tehnikā, kā tas darīts spožajā 1989.gada opusā “Dāvana manai sievai”. |
|
LATVIJA MUĻĶĪBAS, NAIDA, SKAUDĪBAS, SLINKUMA, ALKATĪBAS, BAUDKĀRES UN NODEVĪBAS IELENKUMĀ. 1998
DĀVANA MANAI SIEVAI. 1989
KALĒTU MUIŽAS DIENESTNIEKI POZĒ FOTOGRĀFAM KALĒTU KLĒTS PRIEKŠĀ. 1914. GADA AUGUSTS. (KALĒTU KLĒTS II). 1998
KOLHOZNIEKI KALĒTOS KLĒTS PRIEKŠĀ. RUDENS. 1950 (KALĒTU KLĒTS III). 1998
RĪGA. SUVOROVA IELA. 1971
|
| Nav jau tā, ka Lancmaņa pozīcija būtu mainījusies. Bez šaubām, viņa
mākslinieciskās darbības pamatimpulss paliek agrākais. Ieva Lancmane to
veiksmīgi tagad nokristījusi par “konceptuālu romantismu”. Tik tiešām,
vēl padomju režīma laikā Lancmanis kā īsts romantiķis, lai aizbēgtu no
“lielās zonas” ikdienas banālajām un ierastajām šausmām, izmeklēti un
principiāli kopa savu aiziešanu pagātnē, kurā, protams, netrūka
traģēdiju un posta, bet kur bija atrodamas arī estētiskas un ētiskas
vērtības, kas 20.gs. beigās pilnīgi zudušas totalitāro sabiedrību
koncentrācijas nometnēs vai tehnoloģiskās civilizācijas radītās masu
kultūras plūdos. Šī zudušā “zelta laikmeta” materializācija bija daudzu
gadu gaitā veiktā Rundāles pils – īstenībā paseistiska trijdimensiju
objekta re-staurācija un rekonstrukcija, kas īpaši uzskatāmi
apliecināja Lancmaņa pašaizliedzīgo kalpošanu savam ideālam.
Divdimensiju mākslā – glezniecībā – tas nozīmēja novēršanos ne tikai no
modernizētā socreālisma, kas bija pašsaprotami, bet arī no cita 20.gs.
produkta – abstrahējošā modernisma. Pēc agrās individuāla superreālisma
stadijas likumsakarīgs un īsti romantisks bija pašreizējais
jaunhistorisms.
Kā historists Lancmanis realizē vienu no postmodernisma alternatīvām.
Viņa estētika un prakse būtu, protams, iztirzājama daudz plašāk un
pamatīgāk, pašreiz var vienīgi teikt, ka savu pamatideju viņš piepilda
konsekventi un radikāli. Latvijas mākslas kopainā viņa līdzšinēji retie
eksponāti nekādi neiederējās. Arī vēl tagad, kā jaušams, daudziem
izglītotiem mākslas patērētājiem tie nav īsti “saprotami” (t.i.,
neiekļaujas ierastos pieņēmumos un vērtībās) un, neraugoties uz pietāti
pret autoru, rādās “nekur liekami”, sveši, neatpazīstami. Šai ziņā
darbi turpina klusi šokēt, lai gan autors neizmanto nekādu parasto
šokētāju un dažādu sabiedrisko tabu gāzēju stratēģiju un taktiku,
nepārkāpj nekādus sociālos, politiskos, seksuālos, kriminālos un nezin
kādus vēl aizliegumus vizuālo un citu mākslu jomā. Jo viņa izaicinājums
ir nevis sadzīviskas, bet estētiskas dabas. Jāpiebilst, ka šāda
sākotnējā “nekur liekamība” ir viena no drošākām patiesa avangarda
pazīmēm, tāpat kā tas bija pirmo karavadžistu, romantiķu,
impresionistu, arī 20.gs. modernisma un postmodernisma virzienu
aizsācēju gadījumos, kad tika būtiski, nevis virspusēji uzsākti kādi
jauni attīstības ceļi. Pasaules mākslas kopainā Lancmaņa līdzgaitnieki
bijuši un ir itāļu Pittura Colta gleznotāji (K.Marjāni, A.Abati),
amerikāņi E.Smits, D.Ligare, briti M.Leonards, B.Džonsons, norvēģis
O.Nerdrums un vēl virkne citu. Atšķirībā no Rietumu postmodernistiskā
neoklasicisma vai Sanktpēterburgā nesen uzziedējušā jaunakadēmisma
Lancmaņa individuālajai koncepcijai nav raksturīga ironija un
paradoksi; ja ir spēle (kas beigu beigās neizbēgama gandrīz vai jebkurā
brīvā mākslā), tad tāda, aiz kuras slēpjas nopietnība un pozitīvs
ideāls. Tas viss ir uzkrītoši skaidrs izstādē, bet tā piesaista vēl ar
kaut ko.
Izrādās, Lancmaņa “konceptuālā romantisma” gultnē iespējami saturiski
un formāli visai atšķirīgi darbi, ko, liekas, grūti sagaidīt no
mērķtiecīga tradicionālista, kuram “pēc definīcijas” būtu jāturas pie
ierobežota diapazona stilizācijām. Jau Varšavas izstādē ar darbu
“Dāvana manai sievai”, Kurzemes hercoga un hercogienes portretiem,
kluso dabu Vanitas tradīcijā, citiem vārdiem, ar gleznojumiem, kur
“aizņemšanās” no vecmeistariem (Svanevelta, Berhema, Šorera, Bonkurā)
bija nepārprotama, kontrastēja “Aleja uz kapliču”, kurā romantiskais
motīvs bija izvilināts no dabas, kā to darīja melanholiskie 19.gs.
noskaņu ainavu liriķi, bet bez atsaukšanās uz kādu konkrētu avotu.
“Rīgas galerijas” izstādē šādas atšķirības bija pat intriģējošas.
Vecmeistaru līniju turpināja palielā, atraktīvā un reizē didaktiskā
alegorija “Latvija Muļķības, Naida, Skaudības, Slinkuma, Alkatības,
Baudkāres un Nodevības ielenkumā”, kuras netiešais vēstījums kritiski
atklāja ne jau tikai šodienas Latvijas sabiedrības netikumus.
Noskaņu ainavas līniju pārstāvēja gan “poētisko” veco vārtu motīvs, gan
mazā plūdoniski balādiskā un reizē ļoti arhetipiskā ainiņa ar ganiņu un
aitām. Neoklasiskā izmeklētā alegorija ar atbilstošiem disharmoniski
skanīgiem daudzajiem krāstoņiem un sirsnīgā tautiskā, dzejiskā lauku
aina zaļganzilganu un pelēku krāsu gammā saturiski un formāli pieder
atšķirīgām sfērām, bet tās vieno Latvijas tēma, un tas ir zīmīgi.
Lancmanis pievēršas tai arvien vairāk. Divas Kalētu ļaužu grupas uz
klēts fona – viena no pēdējiem baronu gadiem, otra no pirmajiem padomju
laikiem – gleznotas pēc dokumentālām fotogrāfijām un lieliski demonstrē
laikmetus: gan to parādiskās fasādes, gan saskatāmo ikdienu, gan
nojaušamo – pēc kontrasta principa – dzīves drāmu. Bet kā Kalētu muižas
ļaužu statiski rindotā figūru grupa un idilliskā vide, kas sabalsojas
ar muižu hierarhisko un šķietami harmonisko dzīves kārtību, tā Kalētu
kolhoza “darbaļaužu” pozēšana saulainā klētspriekšā ap kravas auto, kas
rotāts ar sarkano karogu, rāda Lancmaņa pieaugušo orientāciju uz
tiešāku vēsturisko un lokālo reāliju apceri, kuras paseismam nav vairs
vecmeistaru filtra.
Vispārējo vēsturisko Latvijas dimensiju norādīja uz galerijas sienas
abās pusēs Kalētu ļaužu atveidiem simetriski pieliktie Kurzemes hercoga
un hercogienes portreti, bet romantiskās pagājušo “zelta laikmetu”
atblāzmas, kas dzīvo gleznas “Dāvana manai sievai” nosacīti
harmonizētās bagātīgajās formās un krāsās, te zudusi. Tēlojuma
skrupulozā, izsmeļošā detalizācija paliek, bet mazinās historizējošā
stilistiskā noteiktība: tuvināšanos vizuālajiem dotumiem caur
fotogrāfiju vai dabā, tiekšanos gan materializēt tēlojuma objektus, gan
uzrādīt tos optiskās un garīgās atmosfēras vidē, vēlēšanos – droši vien
utopisku – pārvarēt jebkādus formālus tēlojuma stereotipus pēdējā
gleznojuma stadijā apstādina tikai neizbēgamā smalkās otas sīktriepienu
faktūra. Lancmanis apzināti atsakās no kaut cik vienota stila formālā
izpratnē, kā to arī paziņoja publiski vernisāžas brīdī. Tā vietā toties
nāk arvien asāka, kaut postmodernistiski netieši pasniegta, dramatiskās
un vienlaicīgi fatālās vēsturiskās realitātes apziņa, un zem
“konceptuālā romantiķa” krāsainās mantijas sāk atklāties “konceptuāla
reālista” teiktās skarbās patiesības, protams, bez elementārās
aurošanas par pagātnes un šodienas “šausmām” un bez politiskās
konjunktūras – tikai tik daudz, cik tas iespējams “daiļajās mākslās”. |
| Atgriezties | |
|