Sarunu rezultāti Inga Šteimane, Enciklopēdija MAB, īpaši “Studijai” |
|
|
| Droši vien esat dzirdējuši stāstu par dīvaino sievieti: pirms vairākiem
gadiem vienā no pirmajiem ārzemju braucieniem talantīgais latviešu
fotogrāfs, pašapzinīgais un pievilcīgais vīrietis Valts Kleins gluži
nejauši gribējis palīdzēt kādai nepazīstamai sievietei un pacēlis viņas
smago koferi. Bet sieviete reaģējusi netradicionāli: iesitusi viņam
pamatīgu pliķi.
Uzdrošinos apgalvot, ka šis ir ļoti zīmīgs feminisma skaidrojums
Latvijā. Šopavasar, īstenojot projektu “Sarunu rezultāti”, nācās
konstatēt, ka cilvēkiem šis atgadījums iespiedies atmiņā gluži kā
anekdote, pat vairāk – kā atziņa, ar kuras palīdzību sev izskaidrot
kādu ne visai izprotamu parādību – feminismu.
Runāt par feminismu Latvijā ir grūti viena iemesla dēļ: tas vienkārši
nepastāv. Feminismu var attiecināt uz atsevišķiem indivīdiem, bet ne
vairāk. Lai gan Latvijā pastāv pietiekami daudzas sieviešu
organizācijas, feminisms pārsvarā piedēvējams to aktīvistēm. Bet
skaidrojums ir vēl neparastāks: lai cik neticami tas izklausītos, nākas
konstatēt, ka daudzi cilvēki – kā vīrieši, tā sievietes – mūsu valstī
vāji apzinās sevi kā sociālas būtnes. Paradoksāls secinājums, viens no
spilgtākajiem, pie kura nonācām, dzīvojot Biržā. Tam atrastais
pamatojums savukārt šķiet loģisks un pats par sevi saprotams – sociālā
sistēma, kāda valdīja šeit līdz 1991.gadam, sabiedriski aktīvajiem
nedeva izvēles brīvību ideoloģijas jautājumos. Kāds nu tur feminisms,
neraugoties uz vispārējo emancipāciju, kas būtiski skāra sievietes arī
tā dēvētā dzelzs priekškara sabiedrībā. Bet tā ir atsevišķa tēma.
Grupa “LN SIEVIEŠU LĪGAS PROJEKTS” – Inga Šteimane, Ingrīda Zābere,
Ilze Breidaka, Silja Pogule un Izolde Cēsniece – šopavasar realizēja
akciju “Sarunu rezultāti”. Tā notika Rīgas Biržas Lielajā zālē no 8.
līdz 13.martam. Projekts pieteica piecus uzdevumus: dzīvot Biržas zālē,
vakariņot ar pieciem ievērojamiem vīriešiem, diskutēt par tēmu, kāpēc
sievietes runā par vīriešu šovinismu, iebilst pret agresīvo un seksisko
feminisma tradīciju, turpināt pētīt infantilisma tradīciju sieviešu
uzvedībā.
Varētu domāt – lai vakariņotu ar pieciem ievērojamiem vīriešiem,
patiesībā nemaz nav nepieciešams dzīvot Biržā. Un tomēr ir gan. Jo
gluži neiespējami būtu tāpat vien pāris stundu parunāt, teiksim, ar
Andri Bērziņu, Rīgas Domes priekšsēdētāju, vai ar uzņēmēju Viesturu
Koziolu vai arī bez speciālās projekta vides bez liekas steigas
aprunāties ar zinātnieku Andri Buiķi, žurnālistu Egilu Zariņu un
perfekto cilvēktiesību profesionāli Nilu Muižnieku. Nosauktie vīrieši
bija ielūgti īpašās vakariņās ar piebildi, ka sarunas netiek fiksētas,
tās neklausās preses pārstāvji, vienīgi to sākumu fiksē fotogrāfi.
Uzdevums bija iebilst pret agresīvo un seksisko feminisma tradīciju.
Ņemot palīgā mūsu piemēru, tas nozīmētu, ka grupas “LN sieviešu līgas
projekts” dalībnieces, tāpat kā pārējās sievietes Latvijā, Valtam
nesistu. Vismaz ar šādu apņemšanos uzsākām savu projektu. Tomēr tieši
šo iebildumu nācās apspriest ikreiz, kad pārliecinājāmies, ka kritisko
un agresīvo stilu, kādu var vērot sieviešu organizāciju darbībā
pasaulē, veido vīriešu neieinteresētība sievietē. Pareizāk sakot,
interese par sievieti vīriešos ir liela, tomēr tie pārsvarā uzlūko
sievieti kā personīgo mērķu sastāvdaļu. Un tur nebūtu nekā peļama, ja
vien mūsdienu dzīve būtu organizēta kādā savdabīgā patriarhālā sociālā
sistēmā, ne demokrātijā, kas vīriešiem uzliek pienākumus rūpēties par
svešām sievietēm. Tieši tāpēc projekta atklāšanā tik negaidīti precīzi
izskanēja Sieviešu tiesību institūta direktores Lailas Balgas
ironiskais joks par mūsu sabiedrības modeli – vīriešu demokrātiju.
Organizējot šo projektu, tika aptaujāti vīrieši Rīgas ielās. Viens no
videointervijas jautājumiem bija arī tāds: “Vai kāda sieviete ir
nosaukusi jūs par šovinistu?” Vairumā gadījumu vīrieši atbildēja: nē.
Viens kungs drosmīgi pajautāja, vai nekā cita mums neesot ko darīt.
Protams, dažas atbildes pierādīja arī to, ka ir vīrieši, kas apjauš ne
tikai dzimumu atšķirību bioloģiskā izpratnē, bet arī to, kā šīs
atšķirības producē zināmu sociālu atšķirību.
Šī tēma loģiski turpina nākamo: kāpēc sievietes Latvijā runā par
vīriešu šovinismu? Atbilde ir skaidra: tāpēc, ka vairumā gadījumu
feministiskas izpausmes tiek pielīdzinātas dabas kata-strofai tāpat kā
homoseksuālisms. Un iemesls tam ir jau minētā dīvainā sociālā imunitāte
– it kā lielākā daļa sabiedrības sevi apzinātos tikai kā Dieva radības,
nevis kā sociālās sistēmas dalībniekus.
Tieši tā arī vairums vīriešu uztvēra jautājumu: “Vai jūs gribētu būt
sieviete šajā sabiedrībā?” Atbilde ļoti bieži bija: “Nē, jo esmu dzimis
kā vīrie-tis.” It kā mēs būtu jautājušas, vai viņš vēlētos mainīt
dzimumu ar plastiskās ķirurģijas palīdzību.
Arī nākamajai projekta tēmai – infantilisma tradīcijai sieviešu
uzvedībā – ir loģiska saistība ar jau minēto sabiedrisko neapzināšanos.
Pārsvarā gadījumu sievietes uzvedas tā, it kā būtu pilnīgi atkarīgas no
kāda. Vai arī no sirds tic, ka ir absolūtā vīrieša labvēlības varā. Tas
rada galējības, kādas itin bieži vērojamas mums apkārt, – pilnīgi
infantilu vai ļoti naidīgu attiek-smi pret sevi un citiem.
Šajā brīdī man piezvana Ilze un saka: “Māksla ir tad, kad mākslinieks
ir ielicis tajā savu būtību.” Ir pienācis brīdis parunāt par mākslu. Šo
domu Ilze nesen izlasījusi, un viņai tā šķiet noderīga mūsu projekta
skaidrojumam. Tieši tā, radot šo akciju, mēs darījām, ko patiesi no
sirds vēlējāmies – dzīvot kopā kādu nedēļu, būt uzmanības vērtas sarunu
biedrenes smalkās vakariņās, mazliet ekskluzīvi izskatīties un bez
liekas rēķināšanas un agresijas sarunāties ar cilvēkiem, īpaši ar
vīriešiem. Mēs radījām speciālu vidi, pasvītrojot savu nolūku
sabiedriskumu. Mēs nogurām ne pa jokam, jo patiesībā arī pašas nebijām
gatavas uzturēt nepārtrauktu sociālu spriedzi savās domās un sarunās.
Tas, ka projektu grūti uztvēra šejienes mākslas vide, nav nekas
nesaprotams, jo uz šo vidi, tāpat kā uz sabiedrību kopumā, attiecas jau
minētais fenomens: sociālā imunitāte.
|
| Atgriezties | |
|