MĀKSLINIEKS KĀ TERORISTS. PIEZĪMES PAR POLIJAS JAUNO MĀKSLU Mareks Vasiļevskis, īpaši “Studijai” |
|
Katažina Kozira. DZĪVNIEKU PIRAMĪDA. 1993
Sofija Kulika. PIRMĀ MAIJA MESA. 1990
Katažina Kozira. VĪRIEŠU PIRTS. 1998
Katažina Kozira. ASINSSAITES. 1995
Zbigņevs Libera. LEGO KOMPLEKTS. 1997
|
| Savā grāmatā “Šausmu spēki” (Powers of Horror) Jūlija Kristeva (Julia
Kristeva) pēta nosacījumus, kas iespaido identitāti, sistēmas un
kārtību, kas ļauj nerespektēt robežas, pozīcijas un likumus. Tas ir
“starp, nenoteiktais, saliktais. Nodevējs, melis, noziedznieks ar tīru
sirdsapziņu, nekaunīgs izvarotājs, slepkava, kas uzdodas par glābēju...
Jebkurš noziegums ir zemisks, jo tas atklāj likuma trauslumu, bet tīšs
noziegums, viltīga slepkavība, mietpilsoniska atriebība vēl jo vairāk,
jo tie vairo šī trausluma iespējamību. Zemiskums ir amorāls, ļauns un
viltīgs, maskēts terorisms, smaidošs ienaids, kaisle, kas izmanto
ķermeni, nevis aizdedz, parādnieks, kas tevi pārdod ūtrupē, draugs, kas
tev ietriec dunci mugurā.”1
Ievadā “Prāta iebrucējiem” (Mind Invaders), kas tiek uzskatīts par
psihiskā kara, kultūras sabotāžas un semiotiskā terorisma hrestomātiju,
Stjuarts Houms (Stewart Home) izsakās, ka ir ļoti grūti aprakstīt un
kategorizēt simtiem anonīmu kultūras teroristu, kuru darbošanās ir
saplūdusi autonomā literārā žanrā.2 Šīs darbības priekšvēstnesis varētu
būt meklējams neoismā – kustībā, kas eksistē Eiropā un Ziemeļamerikā.
Neoisma mērķis bija iznīcināt buržuāziskās loģikas centrālo kontroles
mehānismu. Neoisms ietekmējās no futūrisma, dadaisma, Fluxus un Punk.
Manifestā Viva Neoism ir rakstīts, ka neoisms ir mākslas vēstures
ražošanas metodoloģija. Neoisti vēlas izbēgt no “mākslas cietuma” un
“izmainīt pasauli”. Neoistu filozofija jāpārbauda ielās, krogos un
nakts-klubos, tās mērķos ietilpst komunistiskās kultūras radīšana –
nevis teorētiskas abstrakcijas.3
1996. gada vasarā četri itāļu Post Punk anarhisti bez biļetēm braukāja
tramvajā pa naksnīgo Romu. Kad policija prasīja tiem uzrādīt personas
apliecības, visi četri sevi nosauca par Luteru Blisetu (Luther
Blissett), tādējādi godinot melnādaino britu futbolistu, kuru joprojām
Itālijā atceras kopš viņa izaicinošās 1983./84. gada spēļu sezonas AC
Milan sastāvā. Kad biļešu kontrolieris viņiem lūdza uzrādīt braukšanas
biļetes, viņi atbildēja, ka kolektīvai identitātei nav vajadzīga
biļete.4
Atšķirībā no neoistiem, kas lieto anonīmu identitāti, daži poļu
mākslinieki izmanto paši savus vārdus un uzņemas pilnu atbildību par
savas darbības sekām. Viņi balansē uz mediju manipulācijas,
performance, ielu akciju un kultūras terorisma robežas. Ietekme viņu
idejām meklējama gan Punk un Fluxus tradīcijās, gan sirreālistu
pretestības kustībā “Oranžā alternatīva” (Orange Alternative),kas
pastāvēja Polijā astoņdesmito gadu beigās. Oranžās alternatīvas
stratēģiskais mērķis bija dekonstruēt un iznīcināt politiskās
konfrontācijas loģiku Polijā, kas radās pēc karastāvokļa ieviešanas
1981. gadā. Daudzu ielas performance un akciju laikā “Oranžā
alternatīva” izsmēja jebkuru politiskā protesta un represiju formu.
Viņu akcijas bija kā izaicinājums policijas spēkiem (toreiz sauktiem
par Milicja Obywatelska) arestēt “revolucionārus” oficiālo svētku
laikā. Viņi mēdza izvēlēties vēl absurdāku formu, piemēram, organizēja
“Septiņu rūķīšu manifestāciju”, likdami policijai tos tvarstīt un
arestēt. Kādu no maniem draugiem performance laikā iztaujāja
slepenpolicija, un viens no uzdotajiem jautājumiem bija: “Ko jūs zināt
par septiņiem rūķīšiem un Sniegbaltīti?” Grupa nodarbojās ar kultūras
un semiotisko sabotāžu, izgatavojot grafiti un gumijas zīmogus,
plakātus un laikrakstus. Diemžēl toreiz par grupas darbību valdīja
maldīgs priekšstats, ka tā īsteno tikai politiskus mērķus.
Kulturālās un politiskās pārmaiņas Polijā deviņdesmito gadu sākumā
pavēra plašākas iespējas sociālajam dialogam. Robežu atvēršana cita
starpā veicināja nebijuša mēroga organizētās noziedzības un terorisma
uzplaukumu.
Zigmunts Baumans (Zygmunt Bauman) uzskata, ka pretstatu pāris “kārtības
uzturēšana–vardarbība” ir tikai viens no daudzajiem (tādiem kā
saprāts–kaisle, raciona-litāte–afektācija), kas pacelts pār vienu
centrālo pretstatu: starp kontrolēto un nekontrolēto. “Sakārtošana..
vairumā gadījumu nozīmē monotonijas, atkārtošanas un apņemšanās
uzspiešanu; tas, kas pretojas šim spiedienam, ir džungļi aiz robežas,
naidīga zeme, kura vēl jāiekaro. Atšķirība starp kontrolēto un
nekontrolēto telpu patiesībā ir atšķirība starp civilizēto un
barbarisko.”5 Ielaušanās kontrolētās vietās ir viens no Kšištofa
Vodičko (Krzyztof Wodiczko) mākslas vadmotīviem. Mākslinieku interesē
publiskās telpas, laukumu, parku un ielu izmantošana savu darbu
radīšanai. Viņš ir pazīstams arī kā bezpajumtniekiem domātu mobilo
mājokļu autors. Viņa perso-nīgais stāsts ir klaidoņa stāsts. “Patiesībā
es nepametu Poliju 1977. gadā, vismaz es nebiju nolēmis neatgriezties.
Es vienkārši negribēju zaudēt kontaktus ar ārpasauli. Man bija absolūti
nepieciešams paskatīties uz Poliju no ārpuses... Es gribēju turpināt
ceļot turp un atpakaļ.”6 Kad māksliniekam vajadzēja izvēlēties starp
mājām un iespēju ceļot, viņa lēmums bija acīmredzams. Viņam bija
vairāki pusslodzes darbi Kanādā un ASV. Viens no viņa mākslas darbiem
bija diapozitīvu projekcija uz Ļeņina pieminekļa, kas atradās bijušajā
Austrumvācijā. Viņš pārvērta komunistiskās revolūcijas vadoni parastā
pircējā, kas apkrāvies ar somām un kastēm ar pazīstamu firmu zīmēm, par
vienu no tiem, kuri, izlauzušies caur mūri, kā izsalkuši metās pēc
krāsainām patēriņa precēm. Kādā citā darbā Londonas Trafalgāras laukumā
mākslinieks projicēja svastiku uz Dienvidāfrikas vēstniecības fasādes.
“Man vajadzēja izlemt ļoti ātri,” saka mākslinieks. “Man jau bija
atļauja projicēt rokas uz Nelsona kolonnas. Es izdarīju vienu
pārkāpumu, roku vietā projicējot milzīgu interkontinentālo ballistisko
raķeti, kas apjozta ar dzeloņstiepli, un tanka ķēdes zem lauvām pie
kolonnas pamatnes.
Svastika tika projicēta uz frontona zīmes, kur rakstīts “Labās
cerības”, un izcilnis laivas formā zem tās. Vēstniecība ir visspilgtāk
apgaismotā ēka Londonā. Pēc divām stundām es pamanīju tuvojamies
policijas seržantu. Es izslēdzu projektoru un noslēpu diapo-zitīvu, lai
viņam nebūtu iemesla pārmetumiem, tomēr saņēmu brīdinājumu, ka tikšu
arestēts, ja atkārtošu attēla projekciju.”7
Vodičko publiskās projekcijas fokusē divus izvēlēto celtņu aspektus –
gan to funkciju, gan to, kā īpašumā tās atrodas. Viņš vada simbolisku,
atklātu, frontālu, taču negaidītu uzbrukumu, tomēr atkāpjas, pirms tēls
zaudē savu iespaidu un kļūst vienkārši par dekorāciju.
Klejojošais mākslinieks apdzīvo sabiedrības marginālijas, un grūti
pateikt, uz kuru pusi viņš nogriezīsies. Viņam nav vietas
institucionālā telpā, jo viņa uzdevums ir traucēt normālo dzīvi un būt
par posttradicionālā haosa partizāni.
Jaunā māksliniece Katažina Kozira, kas tika izvēlēta pārstāvēt Poliju
1999. gada Venēcijas biennālē, 1997. gada oktobrī galerijā Zacheta
Varšavā rādīja videoinstalāciju, kurā redzamas sievietes publiskā
pirtī, kas, pašām to nezinot, nofilmētas ar slēpto kameru. Māksliniece
vēlējās parādīt sievietes dabisko uzvedību pretstatā tradicionālajam
veidam, kādā sieviete tikusi attēlota mākslas vēsturē. Viņa vēlējās
sniegt “reālus”, dabiskus padzīvojušu un pusmūža sieviešu tēlus, kas
nenojauš par kameras klātbūtni. Savā pēdējā darbā, kas šobrīd redzams
Venēcijas biennālē, Kozira atkal izmantojusi ainas no Budapeštas
publiskās pirts. Šoreiz māksliniece, mainot savu ārieni, ir
pārģērbusies par vīrieti un, ieejot pirts vīriešu daļā, novēro vīriešu
privāto pasauli, pat kļūstot par homoseksuālas intereses objektu.
Kozira mēģina pārvarēt privāto, nereti mitoloģizēto pasauļu robežas.
Intervijā ar Arturu Žmijevski (Artur Žmijewski) viņa saka:
“Vissvarīgākais bija pats darba process – kad tika atsegtas labi
iemītās takas, uz kurām mēs funkcionējam.”8 Katažinas Koziras gadījumā
pašam darbam ir mazāka nozīme nekā diskusijai, ko tas izraisa. Viņas
instalācija ar pirts skatiem radīja daudz jautājumu par privātā robežām
un par māksli-nieka juridiskajām un ētiskajām saistībām.
Kataržina Kozira dzimusi 1963. gadā, no 1988. līdz 1993. gadam
studējusi Varšavas Tēlotājas mākslas akadēmijas tēlniecības fakultātē
profesora Gžegoža Kovalska (Grzegorz Kowalski) vadībā. Viņas pirmais
plašāk pazīstamais darbs saucās “Dzīvnieku piramīda”. Kozira ir
vairākkārt apsūdzēta savveida mākslas terorismā, piemēram, jau
minētajās “pirts” videofilmās. “Piramīdā” līdzās dzīvnieku izbāzeņiem
māksliniece rādīja šausminošu, nežēlīgu dzīvnieku kaušanas procesu.
Diezgan izaicinošā veidā viņa pārkāpj vienlaicīgi vairākus tabu. Kozira
izvēlējās zirgu, suni, kaķi un gaili un noorganizēja dzīvnieku nāvi.
Organizēta rūpnieciskā nāve ir viena no civilizācijas pazīmēm.
Protestējot pret antropocentrisma loģiku, viņa pamanījās nonākt
konfliktā ar dzīvnieku aizsardzības aktīvistiem, tādējādi atklājot
liekulības un eskeipisma moderno ekoloģisko versiju.
1999. gada maijā āra galerija AMS, kas specializējusies mākslas
projektu izvietošanā uz reklāmas dēļiem pilsētas vidē, nolēma prezentēt
vienu no Koziras fotogrāfijām “Asinssaites”, kas uzņemta 1995. gadā
Balkānu kara ietekmē. Dienu pēc darba prezentācijas (1999. gada 17.
maijā) plakāts tika noņemts, lai izvairītos no skandāla, ko varēja
izraisīt fotogrāfijas kompozīcijā ietvertie kailu sieviešu un sarkana
krusta attēli. Interesanti, ka netika saņemts oficiāls protests no
baznīcas, bet Polijas lielākais un ietekmīgākais laikraksts Gazeta
Wyborcza publicēja rakstu par “skandālu” dienu pirms darba
izstādīšanas. AMS galerija nolēma noņemt plakātu, jo masu mediji
pievērsa uzmanību nevis darba pamatidejai, bet gan neesošiem
provokatīviem aspektiem. Baumu līmenī pastāv arī viedoklis, ka skandāls
bija mākslīgi noorganizēts, lai pievērstu māksliniecei vairāk
uzmanības. Neraugoties uz pretrunīgo attieksmi, kritiķi Koziras darbu
novērtēja visai atzinīgi. Varšavas mūsdienu mākslas galerijas Zacheta
direktore Anna Rotenberga raksturoja Koziru kā vistalantīgāko un
drosmīgāko pēdējās desmitgades mākslinieci.
Jūlija Kristeva savulaik rakstīja,ka nenoteiktais traucē identitāti,
sistēmu un kārtību, ka tas nerespektē robežas, pozīcijas un likumus.
Tādējādi tieši mākslinieks bieži vien ir šis terorists, nodevējs,
melis, noziedznieks ar tīro sirdsapziņu, nekaunīgais izvarotājs,
slepkava, kurš apgalvo, ka ir glābējs... Jebkurš noziegums ir zemisks,
jo tas parāda likuma trauslumu; tas pats attiecas uz mākslu, kad tās
paustais vēstījums izjauc vecos un ierastos sociālās komunikācijas
ceļus. “Zemiskums” Polijā ir redzams, piemēram, Sofijas Kulikas (Zofia
Kulik) mākslā. Viņa pārstāvēja Poliju 1997. gada Venēcijas biennālē.
Viņas apjomīgās retrospektīvās skates laikā Poznaņas Nacionālajā muzejā
tā direktors Konstantijs Kalinovskis (Konstanty Kalinowski) lika noņemt
dažas fotogrāfijas ar vīriešu ģenitāliju attēliem no Pēterburgas
Ermitāžas skulptūrām. Šajā gadījumā interesants ir fakts, ka muzeja
cenzūra vēršas ne tikai pret mūsdienu mākslinieces darbiem, bet arī
pret plaši pazīstamiem klasiskās mākslas darbiem, kas vienkārši
ievietoti citā kontekstā. Par nožēlu jāatzīst, ka šis nav vienīgais
mākslas cenzūras gadījums Polijā pēdējos gados. 1997. gadā tika
aizliegts izstādīt Venēcijas biennālē Zbigņeva Liberas (Zbigniew
Libera) darbu “Lego komplekts”. Kurators Jans Staņislavs Vojcehovskis
(Jan Stanislaw Wojciechowski), kurš bija aicinājis Zbigņevu Liberu
piedalīties izstādē, vēlāk teica, ka darbs ir pārāk divdomīgs.
Konfliktu mākslas darba sakarā saasināja arī oficiāls protests no Lego
kompānijas. Lego centās piespiest Liberu parakstīt dokumentu, kas
liegtu viņam izstādīt šo darbu. Pēc Liberas izstādes Kopenhāgenā lieta
tika pārcelta uz Dāniju. Presē par to parādījās rakstu sērija, radot
stipru sabiedriskās domas spiedienu, un rezultātā Lego pārtrauca savu
līdzdalību turpmākajā juridiskajā procesā.
Jau kopš modernisma laikiem mākslinieks ir atšķīries no pārējiem. Viņš
ir bijis amatnieks, dekorators pie dažādām varām, romantiskais varonis,
radītājs, filozofs, demiurgs. Šobrīd mākslinieka – radītāja heroisms
izpaužas mākslinieka – manipulatora, māksli-nieka – sabiedrības
kritiķa, popzvaigznes, mākslinieka – šamaņa un maga tēlos. Māksliniekam
vairs nevajag radīt jaunu darbu, pietiek ar prasmi manipulēt ar telpu,
informāciju un publiku. Mākslinieka spējas un talants vairs nav
meklējams amatnieka varonīgajā aurā, kurš prata to, ko citi cilvēki
neprata. Mākslinieks dzīvo telpā, par ko neviens pat neiedomājas, ka tā
būtu apdzīvojama; viņš dara to, kas citu cilvēku apziņā šķiet
neizdarāms. Lai īstenotu savu mērķi, māksliniekam nepieciešami divi
nosacījumi: jāievēro kritiska distance attiecībā pret realitāti un
jāprot aizplīvurot tās attēls. Un tajā pašā laikā mākslinieks dod mums
iespēju labāk redzēt. Mākslinieks ir spiests būt brīvs no jebkādām
saistībām, viņam jābūt intelektuālam bezpajumtniekam, jo viņš nevar
pakļaut savu eksistenci noteiktām, šaurām robežām.
1 Kristeva J. Powers of Horror. – Columbia University Press, 1982.– P. 143.
2 Home S. Mind Invaders.– London, 1997.– P. 11.
3 Turpat.– 39.lpp.
4 Tandy J. Luther Blissett still finds Italy a Trial // The Guardian.–1997.–15 March.
5 Bauman Z. Life in Fragments.– Blackwell, 1995.– P. 143.
6 Discourses: Conversations in Postmodern Art and Culture.– MIT Pree, 1990. – P. 317.
7 Harrison C., Wood P. Art in Theory 1900 – 1990: An Anthology of Changing Ideas.– Blackwell, 1992.– P. 1096–1097.
8 Z wiaderkami i winskim truchtem, rozmowa Katarzyny Kozyry z Arturem Zmijewskim // Magazyn Sztuki. – Nr. 5 (1/95).– S. 17–29.
|
| Atgriezties | |
|