Franciskāņu klosteris – neatminētā Vecrīgas mīkla Vija Ulmane-Strupule, Arhitektoniskās izpētes grupa, īpaši "Studijai" Dienas steigā droši vien tikai retais būs ievērojis plāksnīti pie Šķūņu ielas 9. nama
sienas. Tās uzraksts vēsta: “Arhitektūras piemineklis – sv. Katrīnas baznīca”. Tomēr velti pūlēties ieraudzīt sakrālai celtnei raksturīgās aprises. Kādreiz iespaidīgās baznīcas mūri sen ieauguši vēlākā apbūvē. Daļu no tiem iespējams apskatīt, izejot cauri “NB kluba” biljarda zālēm. 13.–15. gadsimta svētnama apsīdas majestātiskie gotiskie logi un viduslaiku mūri kā viesi no citas realitātes glabā sevī atmiņas par laiku, kad baznīca vēl bija franciskāņu klostera sastāvdaļa.
Citi klostera ēku fragmenti meklējami kvartālā starp Šķūņu, Laipu, Meistaru (kādreizējo Rīdzenes upi) un Amatu ielu. |
|
KLUSĀ DABA AR AUGĻIEM. 17. GS. 3. CETURKŠŅA GLEZNOJUMA FRAGMENTS
17. GS. 1. CETURKŠŅA GLEZNOJUMS
17. GS. 1. CETURKŠŅA GLEZNOJUMA FRAGMENTS
|
| KLOSTERA PĒTĪJUMU PRIEKŠVĒSTURE
Kaut arī rakstīto liecību vākšana un dažādi minējumi par Rīgas
franciskāņu klosteri sākās jau 18.gs. beigās, tikai 1889.gadā arhitekti
A.Reinbergs un V.Bokslafs iepazinās ar Sv.Katrīnas baznīcas fragmentiem
dabā. 1959.gadā bijušā klostera teritorijā vēsturnieka R.Malvesa un
arhitekta G.Jansona vadībā tika sākta sistemātiska izpēte 10 gadu
garumā. Šis profesionāli augsti vērtējamais darbs uzskatāms par
fundamentālu ieguldījumu, bet nedod visas iespējamās atbildes klostera
izpētē, it īpaši par interjeru apdari. Pašlaik nelielais namiņš
kvartāla viducī pēc ugunsgrēka vairākus gadus nostāvējis bez jumta.
Lietus, sniegs un vējš jau iesācis “krāsojuma zondāžas”, atsedzot senu
gleznojumu fragmentus.
1998.gada rudenī ar Kultūrkapitāla fonda (KKF) finansiālu atbalstu
Arhitektoniskās izpētes grupa (AIG) guva iespēju strādāt bijušā
franciskāņu klostera teritorijā Šķūņu ielā 9 (Laipu ielā 8) pagalma
korpusā.
Izpētes laikā kļuva skaidrs, ka ēka glabā pārsteidzoši bagātu
informāciju par 13.–17.gs. arhitektūru un interjeru apdari. Diemžēl
mūsu (tas ir – AIG) spēkos ir tikai vērtīgo atklāt un fiksēt1, kā arī
censties pievērst tam sabiedrības uzmanību. Pieminekļa saglabāšana un
restaurācija paliek pilsētas pārvaldes un īpašnieku ziņā.
NO RAKSTU RUĻĻIEM
Patiesi aizraujoša lasāmviela ir R.Malvesa apkopotā Rīgas franciskāņu klostera vēsture.2
No 1201. gada līdz lielajam ugunsgrēkam 1215. gadā Laipu ielas rajonā
atradās Rīgas domkapitula mītne un, iespējams, arī pirmais Doms – Sv.
Marijas baznīca. Pēc ugunsgrēka palikušajās celtnēs apmetās no Lībekas
Rīgā ieceļojušie franciskāņu ordeņa mūki, un sākās gandrīz trīs
gadsimtus (1258–1524) ilgais franciskāņu pilntiesīgas saimniekošanas
periods.
Franciskāņi, saukti arī par mazajiem brāļiem – minorītiem, uzskatāmi
par vienu no vecākajiem un visizplatītākajiem ubagotāju mūku ordeņiem,
kura nosaukums cēlies no tā dibinātāja sv. Asīzes Franciska (1182–1226)
vārda. Ordeņa reglaments aizliedza mūkiem iegūt kā privātu, tā kopēju
īpašumu un izvirzīja prasību, lai tie pārtiktu vienīgi no labprātīgiem
ziedojumiem. Franciskāņu mūki valkāja ar virvi apjoztu pelēku vilnas
tērpu. Tādēļ tos sauca arī par pelēkajiem brāļiem vai baskājiem.
Franciskāņiem bija būtiska ietekme tālaika sabiedrībā. No viņu vidus
nāca Zemgales un Kursas bīskaps, kā arī Rīgas arhibīskaps Frīdrihs
(1304–1341). Pelēkie brāļi aktīvi piedalījās krusta karos un iekaroto
zemju sadalīšanā, bet vēlāk iesaistījās rīdzinieku cīņā pret Livonijas
ordeņa militāro un politisko varenību. Kā labvēlības zīmi Rīgas rāte
1267. gadā dāvināja franciskāņiem zemes strēli starp aizsardzības mūri
un Rīdzenes upi, un par to mūki solījās atbalstīt pilsētas kopienu
visās lietās. Šis zemes gabals tika izmantots visai prozaiskai
vajadzībai, virs upes ūdeņiem uzceļot klostera atejas.
Jau 1312. gada dokumentos oficiāli pieminēta minorītu brāļu baznīca,
bet 1324. gada 17.februārī tā nosaukta svētās jaunavas Katrīnas vārdā.
Par viduslaiku dzīves reliģiskā fanātisma pilno gaisotni liecina
labprātīgas iemūrēšanās gadījums, kas saistīts ar šo baznīcu. 1455.
gadā Debesbraukšanas dienā rātē ieradies vīrs no pilsētas, vārdā
Hinriks, un izteicis vēlēšanos iemūrēties, lai tā izbeigtu savu dzīvi
Dievam par godu. Rātskungi pavadīja Hinriku uz franciskāņu klosteri,
kur mūki apsolīja izpildīt viņa vēlēšanos, ja arhibīskaps dos savu
svētību. Domājams, ka arhibīskaps iebildumus nav cēlis un Hinriks ticis
iemūrēts Katrīnas baznīcas vai klostera sienā. Iemūrēšanas vieta nav
zināma. Par to, ka šis nav bijis vienīgais gadījums, liecina 1774.gada
Jēkaba baznīcas ziemeļu sienas pilastrā atrastais stāvus iemūrēta
vīrieša ģindenis.
Pēc 1463. gada Rīgas klosteris tika izvirzīts par galveno klosteri visā
Livonijā un Prūsijā, bet pēc Reformācijas kustības iedvesmotajiem
1524.–1525. gada svētbilžu un klosteru grautiņiem franciskāņu mūkus no
pilsētas padzina. Pēc no-stāstiem mūki izgājuši no pilsētas svētku
gājienā, kura laikā pilsētas vārti tikuši viņiem slēgti. Visa klostera
iedzīve palikusi pilsētnieku ziņā. Klostera bibliotēku pārņēma pirmais
latviešu draudzes mācītājs Nikolajs Ramms, liekot pamatus Rīgas
pilsētas bibliotēkai. Jau 1526.gadā Katrīnas baznīcai noņemti zvani un
aizvesti uz pilsētas lietuvi Jāņa sētā, lai pārlietu tos lielgabalos.
Izdemolēto kompleksu sadalīja dažādiem īpašniekiem. Ēkas tika gan
nojauktas, gan iekļautas vēlākā apbūvē, izgaistot no pilsētnieku
atmiņas un kļūstot vienīgi par vēsturnieku intereses objektu.
VĒSTURE KLOSTERA MŪROS
Izpētes darbs ļāva soli pa solim atkāpties nelielā klostera nama
pagātnē. Tagad zināms, ka līdz 14.gs. otrajai pusei vai beigām šajā
vietā celtne vēl nav bijusi. Tāpēc brīvi eksponējušies šajā laikā jau
pabeigtās Katrīnas baznīcas draudzes telpas mūri. Cokola daļā tie
mūrēti no neapstrādātiem dolomītakmeņiem, augstāk izmantoti daļēji
apstrādāti dolomītakmeņi, bet sienas augšdaļā ar divām šaurām logailām,
ko sedz smailloka arka, – vendu sējumā3 mūrēti sarkani ķieģeļi. Logailu
sānu malas veido iedziļināti noapaļoti profilķieģeļi ar Latvijas
teritorijā reti sastopamu apdares veidu.4 Katrs ķieģelītis vienmērīgi ~
45 grādu leņķī uzskaldīts, imitējot skaldīta akmens faktūru. Šāds
paņēmiens bagātina gaismēnu spēli uz neapmestās baznīcas sienām.
Darbietilpīgās celtniecības materiālu apstrādes izvēle lieliski
raksturo viduslaiku būvnieku vēlmi ar visiem pieejamiem līdzekļiem
panākt estētiski izteiksmīgu galarezultātu.
14.gs.–15.gs. sākumā baznīcas sienai piebūvēts vienstāvīgs klostera
korpuss. Sienu augšdaļā ritmiski izvietotas nelielas logailas5 ar
slīpām, uz iekšpusi izvērstām sānu malām. Šo ailu apdarē izmantots jau
minētais ķieģeļu uzskaldījums. Griestus veidojuši horizontāli koka siju
pārsegumi. Domās rekonstruējot vienkāršo, visā piebūves garumā izvērsto
telpu ar nelielajiem lodziņiem, grūti to saistīt ar klostera centrālās
sanāksmju vietas – kapitula zāles – funkciju.6 Rakstos minēts, ka
1412.gadā izdedzis klostera dormitorijs. Iespējams, tieši pēc
ugunsnelaimes no nedaudz citas nokrāsas dedzinātiem ķieģeļiem korpusam
uzbūvēts otrais stāvs. Aplūkotā telpa drīzāk atbilst askētiskas mūku
guļamtelpas – dormitorija – tēlam.
15.gs. otrā pusē – pēc Rīgas franciskāņu klostera nominēšanas par
Livonijas un Prūsijas apgabala centru – notiek nopietni pārbūves darbi.
Ēkas pirmajā stāvā izbūvēts velvju pārsegums un vienotā telpa sadalīta
divās. Aizmūrētas vecās logailas, un to vietā pret pagalmu izveidots
trīsdaļīgs smailarku logs – triforijs. Telpa ieguvusi daudz
reprezentatīvāku raksturu. Iepējams, ka tagad šeit patiešām bijusi
kapitula zāle, kurai pēc klosteru celtniecības klauzūras prasībām būtu
jāatrodas tiešā baznīcas tuvumā. Priekšstatam par ubagotāju mūku
askētisko dzīvesveidu atbilst velvju un sienu apdare – ķieģeļu faktūru
neslēpjošs plāns kaļķa javas pārziedums. Nekur nav konstatējamas (vai
varbūt zudušas?) polihromijas pēdas.
NAMA LAICĪGĀS DZĪVES SPOŽUMS...UN POSTS.
Pēc Reformācijas ēkas būvvēsturē sākās jauns posms. Rakstītu ziņu par
mājas likteni 16.,17.,18.gadsimtā maz, un esošās grūti piesaistīt
konkrētam būvapjomam blīvajā kvartāla apbūvē. Tāpēc atbildes jāmeklē
pašas ēkas sienās. Tās liecina, ka jau drīz pēc klostera likvidācijas
savu mājokli šeit iekārto kāds mums nezināms Rīgas namnieks. Laicīgā
dzīve nāk ar savu krāsainību un plānojuma korekcijām. 1.stāvā, vēl
saglabājot iepriekšējo velvju segumu, izveidots apvalkdūmenis un
kāpnes, izbūvēts 3.stāvs, un uzmūrēta ķieģeļu starpsiena, kas atdala
citam īpašniekam piešķirto bijušā klostera korpusa daļu. Tieši uz tās
2. stāva līmenī atsegts viens no vecākajiem zināmajiem dzīvojamās
telpas polihromijas piemēriem Rīgā. Sienas lejasdaļā – ap mūrī
iestrādātajām nelielajām nišām sveces vai lampiņas nolikšanai – ar
sarkanbrūnu krāsu uz gaiša fona vilkts tīklveida raksts. Radīts abpus
nišām atbīdīta viegla aizkariņa iespaids. Krāsojums datējams ar 16.gs.
otro un trešo ceturksni.
Ārkārtēja veiksme ir uz šīs pašas sienas virs aprakstītās tīklveida
drapērijas atsegtais gadskaitlis “1605”. Burtu (apvienota A, N zīme un
D fragments apzīmē vārdu savienojumu ANNO DOMINI), kā arī ciparu
brīvrokas izpildījums veikts bez pretenzijām uz perfektu kaligrāfisku
noformējumu. Nekad neuzzināsim, kādu svarīgu notikumu iemūžina šīs ar
melnu krāsu uz balsinātās sienas vilktās rakstu zīmes. Tomēr šodien tās
palīdz precīzi datēt interjera gleznojumu.
17.gs. pirmā ceturksnī ēkas iemītniekiem bijušas jau visai augstas
prasības pret telpu estētisko noformējumu. Šajā laikā 2.stāvā atradušās
trīs istabas. Saglabājušies divu galējo telpu polihromā gleznojuma
fragmenti. Tos vieno līdzīgs kompozicionālais risinājums un
nepārprotami viena meistara rokas izpildījums. Sienu cokola daļu rotā
ar gaismēnām un mežģīņveida bārkstīm bagātināts tumšu drapēriju
gleznojums. Sakrokotais “audums” ar vienādām atstarpēm “piekārts” pie
horizontālas gleznotas līstes. Vienā telpā virs šīs līstes pamīšus
kārtoti vēl no gotikas izteiksmes arsenāla patapinātie stilizētu īrisa
un tulpes ziedu motīvi. Otrā istabā sienas vidusdaļā “iesēdināts”
klājošs ornaments, kurā starp neregulāriem zilpelēkiem burbuļiem iepīti
sārti ābolīši un pumpuroti zariņi. Zuduši šo telpu koka siju griesti.
Tomēr droši vien arī te meistars krāsu un fantāziju taupījis nebūs.
Paiet daži gadu desmiti, un stafeti pārņem 17.gs. trešā ceturkšņa nama
saimnieks. 2.stāva vidus telpā atkal veidota vesela interjera
gleznojuma kompozicionālā sistēma. Virs cokola daļas drapērijām sienas
plaknē simetriski izkārtotas divas klusās dabas ar augļiem. Sienas
augšdaļā kompozīciju vainago smagnēja iekārta drapērija. Ābolu, vīnogu
un bumbieru grupu balsta nenosakāms konstruktīvs elements – kolonnas
kāta augšdaļa vai shematisks trauka atveids. Šķietami no dabas
gleznotie augļi “peld” dīvainu, fantastisku arhitektūras motīvu un
amorfu veidojumu vai vītņu jūklī, kas tik raksturīgi manierisma stila
dekoratīvajai mākslai.
Interesants un līdzšinējā Vecrīgas izpētes pieredzē nefiksēts ir šī
laika blakus telpas noformējums. Gleznotas drapērijas sienas lejasdaļā
te kombinētas ar aplikatīvu auduma apdari augšdaļā. Saglabājušās mazu
nagliņu rindas gar cokola gleznojuma malu un telpas stūros. Zemgriestu
līmenī auduma malu segusi profilēta koka līste, kuras fragments
joprojām atrodas savā vietā. Ļoti ticams, ka arī zudušais audums varēja
būt apgleznots, veidojot ansambli ar visai grezno blakus telpu.
Nelielās ēkas 2.stāva sienas glabā pārsteidzoši bagātu informāciju par
16. un 17.gs. interjeru apdares principiem Rīgā. Tik agrīni un
daudzveidīgi sienu gleznojumu piemēri mūsu senās arhitektūras izpētes
pieredzē līdz šim bijuši liels retums, tāpēc nebūs pārspīlēts, nosaucot
tos par unikāliem.
Paradoksālā kārtā daudz vairāk pagaisušas ir 18.gs. atstātās pēdas ēkā.
Par to, ka arī šajā laikā ēka ir apdzīvota, liecina tapotu siju griesti
ar ietverošu masīvu profilēta ozolkoka līsti 1.stāva hallē. Cauri
mitruma radītajam melnējumam vietām tomēr pavīd netveramas kādreizējā
krāsojuma vai pat gleznojuma atskaņas. Aizmirstas un bojātas nama
pagrabā patvērušās 18.gs. vidum raksturīgas iekšdurvju vērtnes ar
elegantu liektu formu pildiņu centrā.
Ēka uzticīgi kalpojusi saimniekiem arī visu turpmāko gadu gaitā, līdz
liktenīgā ugunsnelaime izrāva to no ierindas. Šodien, paslēpies aiz
800. jubilejas gaidās safrizētās vecpilsētas fasādes, namiņš bezcerīgi
padevies savam liktenim. Sals, atkušņi, lietus un vējš acīmredzami
deldē joprojām dzīvās gadsimtu zīmes vecā klostera mūros. Vai tā būs
vēl viena liecība par sabiedrības attieksmi pret savas vēstures
autentisko mantojumu?
1 Dirveiks I., Strupule V., Veinberga K., Zviedrāns J. Rīga, Laipu iela
8, bij.franciskāņu klosteris: Arhitektoniski mākslinieciskā
izpēte.– Rīga: AIG, 1999. Materiāli apkopoti vienā sējumā divos
eksemplāros. Viens eksemplārs glabājas AIG arhīvā, otrs nodots
pasūtītājam – KKF.
2 Malvess R. Pētījumu materiāli par arhitektūras pieminekli – bijušā
franciskāņu klostera atliekām Rīgā. 1.daļa: Vēsturiskā izpēte.–
Rīga,1964. (Mašīnraksts.) Glabājas Valsts Kultūras pieminekļu
aizsardzības inspekcijas arhīvā, 1485.f., 5.apr.,inv.Nr.186.
3 Vendu sējums – 13.gs.–14.gs.sākumā dominējošais ķieģeļu mūrējuma
veids – vienā rindā grupēti divi laidņi un viens galenieks (divi
gareniski un viens perpendikulāri likts ķieģelis).
4 Šāds ķieģeļu apdares veids Rietumeiropā bijis populārs
12.–13.gadsimtā. Latvijā vēl konstatēts tikai Rīgas Doma baznīcas
klosterī.
5 Logailas ir 100 cm platas un 71 cm augstas.
6 Pēc G.Jansona hipotēzes tieši šeit bijusi kapitula zāle.
|
| Atgriezties | |
|