Venēcijas biennāle Anita Zabiļevska, īpaši “Studijai” |
|
ŠVEICAS PAVILJONS. Romāns Zigners. NOTIKUMU SKULPTŪRAS (EVENT-SCULPTURES)
ŠVEICAS PAVILJONS. Romāns Zigners. NOTIKUMU SKULPTŪRAS (EVENT-SCULPTURES)
Rozmarija Trokele. XXX
Seržs Spicers. INSTALĀCIJA RE/CYCLE ARSENĀLĀ
GRUZIJAS EKSPOZĪCIJA ARSENĀLĀ. MĀKSLINIEKI Mamuka Džaparidze, Giorgijs Aleksijs-Meskhišvili
VENĒCIJAS BIENNĀLI FOTOGRĀFĒJA GATIS ROZENFELDS
|
| Mani visvairāk interesē, vai tiešām, nosvinot simto gadadienu
(Venēcijas biennāle pirmo reizi notika 1895. gadā), Venēcijas biennāle
joprojām var sevi dēvēt par pasaules plašāko laikmetīgās mākslas skati
ar pretenziju uz visu jaunāko mākslas kvalitāšu atspoguļošanu. Ja tā,
tad kas ir šis jaunais un kādās formās tas izpaužas.
Vēl pirms 48. starptautiskās laikmetīgās mākslas izstādes – Venēcijas
biennāles atklāšanas daudzi jautājumi, pārmetumi, atzinības vārdi tiek
veltīti šīgada ekspozīcijas galvenajam kuratoram Haraldam Scēmanam. Tā,
piemēram, atzīmējot kuratora vairs ne tik jaunos gadus, izskan šaubas
par to, vai Scēmans Venēcijā vispār vēl varētu piedāvāt kaut ko vairāk
nekā tikai savu pēdējo saulrietu! Vai tiešām viņš spēs norādīt uz
pārliecinoši jaunām mākslas izpausmēm un atjaunos biennāles vidi,
iekļaujot tajā tik ļoti lielām mākslas skatēm nepakļāvīgās jaunās
tendences!? Vai Venēcijas biennāle atbildēs uz documenta X jautājumiem?
Scēmans savas intervijas sāk ar detalizētu informāciju par tām izmaiņām
un jauninājumiem, kurus viņš nospraudis kā mērķi, piekrītot kļūt par šī
pasākuma galveno kuratoru.
Izmaiņas ir sākušās jau pašā biennāles organizatoriskajā struktūrā, tai
pārejot no tiešas valsts pakļautības uz fonda darbības principiem. Šis
izmaiņas varētu pasargāt biennāles telpas no izdemolēšanas un radīt
iespēju tās izmantot daudz lietderīgāk biennāļu starplaikos. Runājot
par paviljoniem, dzirdētais notikums par bezpajumtnieku apmešanos uz
dzīvi vairākos no tiem, ar vandalisma metodēm paužot savus uzskatus par
piemērotiem un nepiemērotiem “mitekļiem”, par “labu” un “sliktu”
arhitektūru, radīja daudzus jautrus stāstus mākslinieku vidū, kā arī
daudzas nopietnas pārdomas biennāles organizētājiem. Tātad uzraudzība
un atbildība par izstāžu telpām tagad ir pašas biennāles kā
institūcijas uzdevums.
Scēmans uzsver arī biennāles izstāžu teritorijas paplašināšanās
nozīmību. Ir atjaunotas trīs Arsenāla zāles, un nākotnē iecerēts pat
izveidot speciālas darbnīcas māksliniekiem. Radītas jaunas ekspozīcijas
vietas pilsētvidē ar iespēju iesaistīties tām valstīm, kurām nav savu
paviljonu Dārzos vai arī kurām Arsenāls neliekas piemērots. Īsta
“telpas revolūcija”, runājot Scēmana vārdiem.
Kas attiecas uz pašu ekspozīcijas veidošanu, Scēmans min atteikšanos no
jebkādiem vecuma hierarhijas principiem, neielūdzot piedalīties 1969.
gada izstādes When Attitudes Become Form veterānus, tā vietā no 70
personīgi ielūgtiem dalībniekiem dodot priekšroku vairākiem ķīniešu
māksliniekiem. Scēmans neslēpj savas simpātijas pret jauno mākslinieku
paaudzi, kura ir pozitīvi noskaņota, daudz brīvāka un, pēc viņa
vārdiem, katras dienas beigās atkal optimistiska. Šo paaudzi neinteresē
stils, tā aktīvi reaģē uz iespējām, kas rodas, un daudz ceļo, dodoties
no izstādes uz izstādi, bet starplaikos domā par nākamo darbu. Savu
izlasi, Scēmana paša vārdiem sakot, viņš veido gabaliņu pa gabaliņam,
laika un attāluma pēc sākot ar tālākajiem punktiem – Kaliforniju un
Ķīnu, paredzot lielas dažādības un atvērtības iespējas.
Jautājums par ķīniešu mākslinieku, kā arī sieviešu lielo īpatsvaru
šīgada biennālē tiek daudzkārt uzdots gan ar dusmu, izbrīna, gan ar
atzinības intonāciju, pārsvarā tomēr risinot problēmu “kapēc ne es, bet
viņi”. Bez īpaša samulsuma Scēmans atklāj, ka maz ko zina, piemēram,
par Āfrikas mākslas situāciju, tādējādi paturot sev tiesības uzaicināt
tos, kurus vēlas un pazīst. Mākslinieku izvēle ir izdarīta no tā, kas
ir redzēts, kas ir vairāk vai mazāk zināms, no to mākslinieku vidus,
kuri atspoguļo mūsdienām raksturīgo lietu stāvokli, tomēr nekādā
gadījumā nav pieskaitāmi nejaušu mākslas garāmgājēju lokam. Biennāles
kopējā aina veidojas gan no Scēmana personīgi atlasītiem darbiem, kas
galvenokārt izkārtoti Arsenāla telpās un Itālijas paviljonā (no lielā
mākslinieku skaita tikai seši ir itāļi), gan arī no nacionālajos
paviljonos izvietotiem darbiem.
Pirmais iespaids, apskatot biennāli, ir tas, ka ļoti lielais izstādīto
ļoti atšķirīgo darbu daudzums it kā ir nejaušs un haotisks, tomēr, kaut
vai nedaudz iedziļinoties, kļūst skaidrs, ka darbi bez īpaši
kliedzošiem vai agresīviem akcentiem gan idejiski, gan formāli veido
vienotu struktūru. Vai šis mānīgais haotisma iespaids būtu lamatas
mākslas kritiķiem, vai to rada darbu viduvējība vai monumentalitātes
trūkums? Attiecībā uz monumentalitāti Scēmans tomēr nedaudz ironizē par
skatītāju, priekšplānā izstādīdams tīri fiziski gigantiskus darbus,
tādējādi radot pārdomas par to, kas tad tiešām ir monumentalitāte, un
pats piebilst, ka tā būtu jāsa-sniedz ar darbiem, kuri paši par sevi
maina mūsu uzskatus par šo jēdzienu. Apgalvojums pietiekami abstrakts,
tomēr provokatīvs. Kā jau minēju, mazāk pieredzējuši skatītāji, bez
šaubām, pirmām kārtām pievērsīs uzmanību tādiem darbiem kā Katarīnas
Fričas “Žurku ķēnīņš” (280 cm augstas poliestera žurkas, kas izstādītas
vienā no centrālajām Itālijas paviljona zālēm) vai arī Krisa Bērdena
milzīgie dzelzs tiltu maketi un Vima Delvoja “Cementa maisītājs”–
smalkos kokgrebumos veidota cementa maisītāja mašīna dabiskā lielumā.
Šie objekti izraisa sajūsmu ar tajos ieguldīto darbu, kā arī liek
apbrīnot to fiziskos gabarītus – tikai aklais var nepamanīt.
Kas attiecas uz spēju redzēt, tad tiešā veidā šo tēmu izmanto
amerikāniete Anna Hamiltone, noklādama sienas visās trijās Amerikas
paviljona telpās ar Braila rakstā* lasāmu Čārlza Reznikova dzeju jeb
savveida aizlūgumu visiem pagātnē dzīvojušajiem. Siena ir balta, un
raksta izcilņi ir balti, nav iespējams tiem pieskarties, bet gan tikai
ieraudzīt, pateicoties uz tiem birstošajam sarkanajam pigmentam.
Ieraudzīt aklajiem domāto rakstu – paradokss: ieraudzīt to, kas
tradicionāli jāuztver ar citiem maņu orgāniem. Darbs ārkārtīgi
patētisks, perfekti izpildīts, bet, par laimi, pārdomas par patosa
pārmērīgās dozas kaitīgumu izjauc kāda kolēģa tīri praktiskās bažas par
pigmenta savākšanas iespējām. Paradokss?
Biennālē to netrūkst. Bet kāda ir mūsu spēja redzēt? Situācija prasa ne
tikai redzēt, bet skatīties nepārtraukti, iesaistot savu intelektu,
saprotot lietu kontekstu. Arī tas bieži vien ir par maz, sevišķi,
saskaroties ar citas mentalitātes un pilnīgi atšķirīgas kultūras
izpausmes formām. Mēs nevaram būt absolūti droši, vai vispār saprotam,
kas ir mūsu priekšā. Šāda situācija nav nekas neparasts, mēģinot
uztvert Latīņamerikas un Āzijas mākslinieku darbus no mūsu viedokļa.
Kaut arī Haralds Scēmans jau tā ir izvēlējies Rietumu ikonoloģijai
vairāk vai mazāk tuvus darbus, tā tomēr ir tieksme pēc nezināmā, nevis
CITĀDĀ izprašanas spēja, CITĀDĀ, par kura struktūras principiem mums
nav ne jausmas. Šis CITĀDAIS, liekot meklēt jaunus sav-starpējās
komunikācijas ceļus, izskaidro lielo atšķirīgas mentalitātes un
kultūras tradīciju īpatsvaru ekspozīcijā. Tendence minama kā vērā
ņemama biennāles iezīme.
Nav nejaušība, ka viena no šīgada godalgām pieder Širinai Nešatai,
Ņujorkā dzīvojošai irāņu izcelsmes māksliniecei. Širinas Nešatas video
(darba nosaukums Turbulent, tulk.– neapvaldīts, nepakļāvīgs) smalkā
veidā, bez jebkādiem specefektiem vai spekulācijas ar Austrumu eksotiku
atklāj problēmu, kas saistīta ar Irānā joprojām tik ļoti aktuālo
dzimumu hierarhiju. Divas savstarpēji pretī novietotas melnbaltas
videoprojekcijas, it kā paredzot potenciālu dialogu, rāda divus
dziedātājus. Vienā notām irāņu–kurdu dziedātājs Šahrams Nazeri (Shahram
Nazeri) vīriešu auditorijas priekšā dzied 13. gadsimta dzeju.
Dziedājums pāriet vētrainos aplausos. Otrā projekcijā redzamā sieviete
absolūtā izolētībā (irāņu sievietēm ir aizliegts dziedāt auditorijas
priekšā) izdzied kādas bezvārdu skaņas, kas vairāk gan atgādina savādas
putnu klaigas vai soul priekšnesumus. Šis divas dažādās, paralēli
pastāvošās garīgās telpas tā arī nesaplūst irāņu māksli-nieces
interpretācijā, bet tikai pievieno vēl trešo tikpat izolētu – skatītāja
telpu.
Vēl viens godalgots darbs, kas varbūt ir novērtējuma nodeva visam
Austrumeiropas reģionam,– polietes Katažinas Koziras “Vīriešu pirts”,
darbs arī par CITĀDĀ tēmu, bet, manuprāt, vairāk dekoratīvs, ar diezgan
mākslīgi radīto situācijas savādību. Tas nerisina problēmu par
saskarsmi ar pilnīgi svešu struktūru, mentalitāti vai kultūras
mantojumu, bet gan atklāj pašas mākslinieces diezgan egocentriski
deklarēto sievietes – personas – skatpunkta pretnostādījumu pret citādo
– vīrieti. Saņemdams godalgu, darbs rāda tendences, kas dominē daudzos
ekspozīcijas darbos, kaut arī ļoti atšķirīgos veidos un ne tikai
sievie-tes–vīrieša citādības tēmas ietvaros.
Vairākas biennālē dominējošas tendences parādās dažādos foto un video
darbos. Zviedriete Annika fon Hausvolfa savās fotogrāfijās analizē
cilvēka priekšstatu sistēmas nozīmi vizuālajā uztverē. Ļoti rūpīgi
veidotie uzstādījumi, kuri no tradicionālā viedokļa prasīt prasās pēc
tikpat rūpīga, estētiski izsmalcināta un baudāma sižeta, mums piedāvā
pilnīgi pretējo – brutālu, nepievilcīgu ainu. Viss būtu kārtībā, ja mēs
aplūkotu fotogrāfijas nedaudz paviršāk. Izvēloties mākslīgi veidota
uzstādījuma fiksāciju, fotogrāfe skatītāju nostāda divdomīgā situācijā
– tiek uzdots jautājums, ko tad mēs īsti gaidām no redzamā. Mēs nonākam
strupceļā, gan izvēloties estētisko formu kā galveno, gan arī secinot,
ka runa ir par brutalitāti.
Atšķirīgi savās melnbaltajās aerofotogrāfijās “Pilsēta” sižetu izmanto
Baltazars Burkhards (Baltasar Burkhard). Attēlojuma rakursa izvēle
likvidē jebkādu detaļu atpazīstamības iespēju, neuzkrītoši rādītais
kāda klusējoša vulkāna krātera siluets vai arī pelēkā putekļu dūmaka ir
vienīgie mūsu emocionālās uztveres atskaites punkti. Fotogrāfijās nav
nekā atbaidoša vai neglīta, ja vien mēs nezinātu, ka redzamais vulkāns
vai arī dūmaka ir šīs pilsētas bojāeja. Fotogrāfija mums nerāda
katastrofu, atstājot tai vietu mūsu iztēlē.
Kāds pilnīgi atšķirīgs fotogrāfijas lietošanas veids ir notikumu
dokumentācija. Biennālē redzamas vairākas performance fiksācijas, kuras
tikai dažos gadījumos ir uztveramas kā suverēni fotodarbi, piemēram,
ķīniešu mākslinieka Džana Huaņa (Zhang Huan) darbos.
Savukārt norvēģu mākslinieka Torbjerna Redlanda (Torbjorn Rodland)
fotogrāfiju sērijā “Cieša satikšanās” kā materiāls izmantotas masu
kultūras estētiskās vērtības. Fotogrāfijās redzama policijas uniformā
ģērbusies jauna sieviete, kura pozē dabas ainavas fonā. Īsti nav
skaidrs, vai šī fotogrāfija ir piederīga autoceļu reklāmai, apģērbu
katalogam vai mājas fotoalbumam. Mēģinot klasificēt, darbība izrādās
visai bezjēdzīga. Manipulējot ar akcentiem vai – precīzāk – atsakoties
no tiem, norvēģu mākslinieks runā par mūsu pieņēmumu relativitāti.
Biennālē ir iespējams atrast arī tā saucamos tradicionālos medijus, kā
pieņemts dēvēt glezniecību vai tēlniecību, bet atšķirībā no citiem
vairāk vai mazāk specializētiem laikmetīgās mākslas pasākumiem te
lielāka nozīme pievērsta mūsdienu kultūras norišu atspoguļošanai, nevis
paša medija analīzei.
Glezniecība vienā no saviem variantiem redzama visā Lielbritānijas
paviljonā. Darbu autors mākslinieks Gerijs Hjūms, iespējams, viens pats
varētu aizpildīt vēl vismaz trīs šādus paviljonus. Skatiens slīd no
vienas virsmas uz citu, no viena krāsu laukuma uz citu. Līnija, nodalot
tos citu no cita, iezīmē kādu atpazīstamu siluetu – vai tas būtu
sievietes ķermeņa fragments, putns vai augs, nav iespējams atrast
nevienu citu dimensiju kā tikai noklātā laukuma augstumu un platumu.
Godalgotais Šveices mākslinieks Romans Zigners (Roman Signer) ar
skulptūras jēdzienu saprot nevis materiālu objektu, bet gan šī
materiālā objekta dinamisko transformāciju, tā radīto enerģiju. Par
tēlniecības darbu kļūst nevis krītoša lode, bet gan pats kritiens.
Objekts vairs nav lietvārds, bet gan darbības vārds. Tēlniecība, kurā
būtiska ir laika dimensija. Materiāls no statiskas substances pārvēršas
procesā.
Jāpiemin arī grieķu mākslinieces Danai Stratu (Danae Stratou) darbs
“Ūdens perspektīva”. Fonā rādīta kustīga ūdens virsma skatā no augšas,
bet tai priekšā – telpisks kvadrātu režģis, kas līdzinās milzīgam
monitora ekrānam. Jā, lūk, virtuālā telpa un ģeometrija te ir it kā
savos pirmsākumos. Vēl viens skatpunkts – vēl viena perspektīva.
Arī jau iepriekšminētā ķīniešu mākslinieka Džana Huaņa perspektīvas un
ģeometrijas izmantošana atšķiras no tradicionāliem modeļiem.
Darbodamies performance jomā, viņš rāda fotogrāfijas no vairākiem
iepriekšējo gadu darbiem. Vienā no tiem (“Pielikt vienu metru nezināmam
kalnam”) redzam vairākus kailus cilvēkus, kuri, guļot cits uz cita,
veido 1 m augstu “cilvēku kaudzi”. Te nav nekā neskaidra, bet tai pašā
laikā – ko gan mēs zinām par kalna kā simboliskas formas vai arī
ķermeņu saskarsmes nozīmi Ķīnas kultūras tradīcijā.
Lielais videodarbu daudzums biennālē izraisa jautājumu par šī medija
tik acīmredzamo kvantitatīvo un arī kvalitatīvo dominēšanu pēdējā laika
lielajos laikmetīgās mākslas pasākumos.
Vai tas būtu kāds modes virziens vai vienkārši mākslinieku untums?
Apvienojot to, ko citos medijos gandrīz nav iespējams izdarīt,
videoinstalācija ir kļuvusi par ļoti populāru mediju tādu mākslinieku
vidū, kuri agrāk ir darbojušies glezniecībā, tēlniecībā, fotogrāfijā.
Jebkura veida tehnoloģijas sasniegumu ienākšana mūsu ikdienā paver
plašas iespējas jaunu izteiksmes līdzekļu izmantošanai, tā radot arī
izmaiņas vizuālās komunikācijas valodā. Vai tāds darbs kā Annas Sofijas
Sidēnas (Ann-Sofi Sidēn ) “Kurš pasacīja istabenei?” vispār varētu
rasties bez ikdienas dzīves un tehnoloģijas mijiedarbības. Vai varētu
rasties Pjēra Īga (Pierre Huyghe) un Duglasa Gordona (Douglas Gordon)
darbi, ja mūsu dzīves zināma sastāvdaļa nebūtu filmas.
Videoinstalācijas formālās kvalitātes ir ļoti piemērotas, lai apvienotu
reālo un iluzoro, tādējādi padarot skatītāju par “iesaistītu personu”.
Skatoties, precīzāk sakot – atrodoties šajos darbos, robežas starp
dažādajām realitātēm ir tik mulsinošas, ka kļūst apšaubāma “tikai
skatītāja” loma.
Vai šeit var runāt par kādām mākslas kvalitātei draudošām briesmām vai
arī par tās dehumanizāciju kā rezultātu jaunu tehnoloģiju izmantošanai
gadsimtiem pierasto mākslas izteiksmes līdzekļu vietā? Te jāpiemin
Džimija Darema (Jimmie Durham) ironiskais darbs St. Frigo par cilvēka
un lietas, konkrētajā gadījumā – ledusskapja savstarpējās agresivitātes
attiecībām. Cik agresīvs var būt ledusskapis, dators vai kafijas
automāts?
Māksla Venēcijas biennālē, kā izrādās, reflektē jebkuru mūsdienu
norisi, kaut arī tik savstarpēji atšķirīgās vizuālajās formās. Tomēr
šajās refleksijās skaidri pamanāmas kopīgas, dominējošas tendences, pat
ja apskata darbus tikai no to formālā apekta. Atteikšanās no statiskas,
noslēgtas kompozicionālās struktūras. Tā, piemēram, stāstījumam, ja
tāds tomēr pastāv, noteiktam sākumam vai beigām vairs nav būtiskas
nozīmes. Dominējot fragmentam, bieži vien veseluma eksistence tiek
apšaubīta. Robežas starp mākslu un to, kas nav māksla, ir visai
nosacītas, precīzāk sakot – māksliniekiem šī problēma neliekas būtiska.
Arī skatīšanās veids ir izmaiņas objekts, jo svarīgāka kļūst skatīšanas
pati par sevi, nevis redzēšana kā pabeigts akts.
Mēģinot apraudāt kādu no mākslas pierasti tradicionālajām izpausmēm,
bieži vien nākas konstatēt, ka mākslas kvalitāte ir tikusi vērtēta no
galējas patērētāju psiholoģijas viedokļa, kā apčamdāms, pērkams un
pārdodams objekts. Rodas jautājums, vai mēs vispār varam ko zaudēt! |
| Atgriezties | |
|