Sieviete kā māls Una Meistare, “Santa”, īpaši “Studijai” |
|
1997. gads - franču modes dizainera Terija Muglera futūristiska vīzija par tehnolaikmeta ideoloģiskajām un vizuālajām sekām.
Armēņu sireālisma fotogrāfa Andrē Kertēza versija par sievietes ķermenisko manipulāciju estētiku un tā transformāciju erotiskumu laiku lokos.
Sievietes divas identitātes. Slavena Helmuta Ņūtona fotogrāfija, kas ilustrē Senlorāna revolucionāro veikumu modē - sievieti vīrieša uzvalkā. VOGUE, 1975. gads.
Mena Reja foto. 1938. gads. Manekens ar putnu būri. Ideāls, kādā daudziem joprojām patiktu redzēt sievieti. Neraugoties uz sociālajām pārmaiņām, skaistumkonkursu kulta ietekmē šis sievietes tēls izrādijies apbrīnojami dzīvotspējīgs.
Klasiska shēma un tipisks sievietes tēls ar nezūdošu aktualitāti. Vienalga - Kenedijs vai Klintons. Franču modes dizainera Terija Muglera versija.
Naomi Kempbela - supermodeļu un bārbijmeiteņu kulta ilustrācija. Globālais skaistumkonkursu neprāts, kas fiziskus dotumus vērtē augstāk par visiem citiem. Kempbelai izdevās lauzt ilglaicīgi iesīkstējušu stereotipu - viņa ir pirmā melnādainā modele, kuras
Naomi Kempbela - supermodeļu un bārbijmeiteņu kulta ilustrācija. Globālais skaistumkonkursu neprāts, kas fiziskus dotumus vērtē augstāk par visiem citiem. Kempbelai izdevās lauzt ilglaicīgi iesīkstējušu stereotipu - viņa ir pirmā melnādainā modele, kuras
|
| Iepriekšējā “Studijas” numurā kolēģis N.N. gandarīts paziņoja sava
prieka patiesumu, ka žurnāla 20. gadsimta tēlu galerija sākta tieši ar
vīrieti. Tas it kā visu noliek savās vietās – reabilitē problemātisko
gadsimta beigu vīrieša tēlu, kas šķiet pateicīgi izvērties par mediju
karikatūru. Pirmajā mirklī liekas – ar sievieti viss ir daudz
vienkāršāk. Viņas ķermenis ticis dievināts un pielūgts daiļajās
mākslās, cik tālu vien sniedzas cilvēces atmiņa. Tas ir skaists
(protams, atbilstoši sava laika ideālam), un šo aksiomu apšaubīt mestos
tikai trakais. Tomēr, raugoties tik dažādajās 20. gadsimta sievietes
tēla liecībās, tikpat patiesa būtu arī daudz prozaiskāka atziņa:
sieviete joprojām ir māls. Kā tas izplūdinātais tēls sirreālisma
fotogrāfa Andrē Kertēza fotogrāfijā – gatava pieņemt jebkuru formu.
Viņas ķermenis un tēls ticis transformēts atbilstoši sava laika
estētikai. Modei un gaumei. Ekonomiskie, sociālie un politiskie
faktori, mākslas strāvojumi, Holivuda, pasaules kari, pat britu
karaļnams – viss kopums ietekmējis viņas ķermenisko veidolu. Un
jautājums patiesībā visu laiku bijis par vienu un to pašu – cilvēcisko
vēlēšanos uzlabot dabu. Sen vairs neviens necenšas noskaidrot, kas ir
dabisks. Sen skaidrs, ka atbildes nebūs tāpat. Kaut pieņemu – daļai
cilvēces joprojām varētu būt gana komplicēti apzināties, ka nav dabiski
tas, kā vīrietis vai sieviete izskatās. Dažādos laikos abu dzimumu
ķermeņi ar apģērba palīdzību tikuši stilizēti atbilstoši aktuālajam
miesiskajam ideālam. “Dabiskais” ķermenis neeksistē, eksistē tikai tā
anatomiskās detaļas, ko pieņemts asociēt ar klasiski vīrišķo un
sievišķo.
Viena no lielākajām 20. gadsimta revolūcijām ir sievietes tēla
atbrīvošanās no gadsimtiem ilgušajiem korsetes žņaugiem. Gan
miesiskajā, gan sociālajā nozīmē. Kaut patiesībā revolūcija bijusi ļoti
relatīva. Korsetei varbūt ir mainījusies forma, bet, mēģinot sadzīvot
ar sava laika priekšstatiem par skaisto un vispārpieņemto, sieviete
nekur tālu no tās nav tikusi. Atšķirība ir vienīgi daiļskanīgajos
mūsdienu korseti apzīmējošos nosaukumos – diēta, veselīgs uzturs,
ķermeņa kults, fitness, latekss, plastiskā ķirurģija utt. Protams,
mūsdienu korsete ir kļuvusi fleksiblāka, sievietei ir lielākas iespējas
variēt tās formu, bet viņa to nēsā vēl šobaltdien – modes un sociālās
dzīves apliktu.
Korsete ir viens no strīdīgākajiem modes izgudrojumiem, jo vienlaikus
bija gan apliecinājums sievišķo ķermeņa līniju skaistumam, gan
seksualitātes noliegums. Līdzīgi deviņdesmito gadu supermodeles Keitas
Mosas inspirētajai modes slimībai – anoreksijai, korsetei bija
medicīnisks blakusefekts: tā aizkavēja mēnešreizes un grūtniecēm
veicināja spontānos abortus. Korsete saspieda ķermeņa iekšējos orgānus,
tai piedienēja lēnīgs dzīves ritms. Tajā pašā laikā tā bija zināmas
turības simbols – zīme, ka ģimene ir pietiekami apgādāta, lai sievietei
nebūtu jāstrādā fizisks darbs. Taču tā nozīmēja arī atkarību, jo
vienmēr vajadzēja kādu, kas to aizmugurē savelk. Korsete izcēla
sievietes torsu, bet tas vairāk līdzinājās skulpturālam mākslas darbam,
ko vērot no attāluma. Pats sievietes tēls pieprasīja šo distances
sajūtu – vērot viņu no attāluma. Visā gadsimta tālākajā gaitā viņa par
varītēm pūlējusies tikt no tās vaļā – ar savu tēlu mēģinot pierādīt, ka
viņa jūt savu ķermeni, sadzīvo ar to, ir dzīva, patstāvīga, nebūt ne
vājāka par vīrieti, ar saviem uzskatiem un vēlmēm.
Tiesa, izkāpis no korsetes, sievietes tēls tūlīt krita otrā galējībā.
Divdesmitajos gados, kad modē bija androgīnās sievietes, viņa vairs
netērpās korsetē, bet nēsāja īpašu veļu, kas saplacināja krūtis.
Sievišķības simbols ieņēma pieplacināta plāceņa formu. Protams, viņa
atkal nevarēja elpot, viņai atkal sāpēja, un viņa atkal nedrīkstēja
izdvest ne skaņas. Tām, ko daba bija apveltījusi ar mazāku sievišķā
hormona estrogēna daudzumu, šī mode patika labāk, jo viņas varēja
brīvāk kustēties. Viņas arī vispārliecinošāk iezīmēja jauno brīvi
domājošas, neatkarīgas sievietes ideālu. Trīsdesmitajos gados,
pateicoties dīvu fabrikas Holivudas rosībai, sievišķība atkal bija modē
un krūtis vairs nevajadzēja slēpt. Pēckara periodu ideāli attēlo 1947.
gadā Vogue publicētā Ērvina Pena fotogrāfija, kur redzamas divpadsmit
tālaika slavenākās modeles pucētu, gaidošu sieviešu pozās. Visām ir
mazliet skumjas acis un savas misijas apziņa. Tas bija laiks, kad uz
modes skatuves triumfēja Diora New Look un sievietes tēls faktiski
atgriezās viktoriānisma periodā. Viduklis un krūtis kļuva par
pārspīlētu mātišķuma simbolu. Piecdesmitajos gados aktuālais ideāls
tapa vēl pārspīlētāks – krūtis tika akcentētas ar īpašiem konusveida
krūšturiem, kas tām piešķīra izstiepta arhitektoniska veidojuma formu.
Sešdesmitie gadi tiek uzskatīti par demokrātisku pagrieziena punktu, no
šī brīža sievietei bija izvēle – nēsāt krūšturi vai ne, lietot
kontraceptīvās tabletes vai apzinīgi pildīt dabas lemto misiju, būt
mājsaimniecei vai domāt par karjeru. Tomēr arī tad viņai neizdevās
izvairīties no diktāta – aktuālā tievās sievietes tēla, kuram turklāt
piedienēja vēl pietiekami glītas kājas, lai varētu nēsāt īsus svārkus.
Kad feministes septiņdesmitajos gados rīkoja sārtus, kur dedzināja
sievišķās apspiestības zīmi – krūšturi, viņas patiesībā arī bija
korsetē. Tikai tai bija pilnīgi citas galējības raksturs. Senlorāns, uz
augstās modes skatuves ietērpjot sievieti vīrieša uzvalkā, izdarīja
pēdējo – izšķirīgo soli. Uzvalks signalizēja viņas neatkarību (arī
seksuālo) modernajā, mūsdienu pasaulē. No aizmugures uzvalkā tērpts
vīrieša un sievietes ķermenis izskatījās vienādi – kā nākotnē vērsta
vertikāla figūra, Manhetenas debesskrāpis. Uzvalks vēl
pastiprināja vienlīdzības apziņu un komforta sajūtu. Tālāk viņa ar
uzvalku tikai eksperimentēja, pārvēršot to astoņdesmito karjeras
kostīmiņā. Trenējot muskuļus un kopjot ķermeņa kulta rituālus, kam šajā
dekādē bija ne tikai aktuālā skaistuma simbola, bet arī sava spēka
apziņas statuss. Supermodeles sievietes pelnīja desmitkārt vairāk par
vīriešiem. Vispirms radās sieviešu skaistumkonkursu kults, un pēc tam
viņa varējaironiski noskatīties, ka tādai pašai miesas izrādei ļaujas
arī vīrieši. Izdzīvojusi pārspīlētā monumentālisma periodu, sieviete
saprata, ka viņai vairs nav jāimitē vīrietis, lai viņu ņemtu par pilnu.
Viņai ir iespējas pašai noteikt, kas viņa ir; iespēja radīt pašai sevi,
nevis būt par modes lelli vai vīrieša fetiša objektu. Tāda viņa arī
tiek portretēta, piemēram, ažiotāžu izraisījušajā Levi's džinsu
reklāmā, kur sievietes uzvarošā, smailpapēžu zābakā ietērptā kāja
demonstratīvi pacelta virs kaila, kusli un bezspēcīgi guļoša vīrieša
ķermeņa. Modes reklāmās viņa tikpat brīvi un vienlīdz erotiski
rotaļājas gan ar vīrieti, gan sievieti. Viņas tēls ir atklāti seksuāls
– kā Elizabetei Hērlijai, kura gūst baudu no tā, ka uz viņu skatās.
Novembra britu Vogue to mazliet ironiski izspēlē, publicējot Hērlijas
fotogrāfijas, kur viņas tērpa dziļajā dekoltē atspīd pret viņu
pavērstie objektīvi. Mode šobrīd paver tūkstošiem iespēju, kā
iekļauties esošajā dzimumā, bet, ja robežas ir par šauru, – manipulēt
arī ar otra atribūtiem. Attiecīgo ideālu realizēšanā perversumam nav
robežu. Diētu aizstājis jēdziens “veselīgs uzturs”. Anoreksijas saknes
beidzot pierādītas, tajās vainojamas psiholoģiskas problēmas, nevis
Keita Mosa un modes žurnālu ilgu laiku iecienītākais modeles tēls.
Drošs paliek drošs, tas atkal kļuvis sievišķi formīgāks, un uz žurnālu
vākiem atkal tiek tiražētas Holivudas dīvas. Vairs nav ne sieviešu, ne
vīriešu darbu. Sieviete smēķē cigāru tikpat eleganti kā trīsdesmitajos
gados slaidu cigareti iemutī. Uzvarot Amerikas Senāta vēlēšanās,
Hilerija Klintone kļuvusi par līdz šim vienīgo pirmo lēdiju ASV
vēsturē, kura ieguvusi valstisku amatu. Karjeras vārdā viņa pat piecieš
dzīvesbiedra izteiktās “riesta laika tēviņa” iezīmes. Jaunais klasisko
un savulaik revolūciju izraisījušo Senlorāna smaržu Opium reklāmas tēls
ir kails sievietes ķermenis. Aristokrātiski bāls, ar lāzera
tehnoloģijas palīdzību atbrīvojies no jebkādām apmatojuma zīmēm, tas
erotiski paštīksminās ar sevi. Viņa var atļauties visu, bet tas
nenozīmē, ka viņai būtu mazāk identitātes problēmu kā vīrietim. Varbūt
vienīgi viņas problēmai ir mazliet cits raksturs – viņai ir zudusi
līdzvara sajūta. Iespējams, tāpēc mazliet ironiski mode šosezon atkal
atgriezusies pie korsetes un atkal akcentē vidukli. Klasisku
sievišķības zīmi.
|
| Atgriezties | |
|