Boriss Bērziņš 7. oktobrī latviešu glezniecības patriarhs BORISS BĒRZIŅŠ svinēja savu 70. dzimšanas dienu. Izdevniecība "Jumava" sērijā "Pieskārieni" šim notikumam par godu laida klajā Laimas Slavas monogrāfiju par mākslinieku "Dieva buča". Taču ārpus monogrāfijas palicis bezgala daudz. Arī šī saruna. Svaigi papildinātu ar dažiem uzsvariem, kas meistaram likās būtiski, nododam to "Studijas" lasītājiem. |
|
Boriss Bērziņš. UPĒ. 1983
Boriss Bērziņš. MEITENE AR VAINAGU. 90. gadu otrā puse
|
| Daudzas bildes es darbnīcā redzu pusgatavas. Vai visas tā tiek kādu laiku turētas?
Kā kura. Tu nevari paredzēt, kas tur notiks.
It kā viss ir – uzgleznots, uzzīmēts, bet kaut kas tomēr nepatīk. Tu
nevari to definēt. Ja tu noliec malā – pēc stundas, nedēļas, gada viss
nostājas savās vietās un bilde ir gatava. Ja tu pabeigtu uzreiz – tā
bilde nebūtu tik laba.
Ja ieglezno un atstāj, lai kārtīgi iekalst, tad vēlāk var lazēt.
Ticiāns arī tā strādāja. Jo netīrāk apakšā, jo labāk. Viņam patika vēl
tā ar plaukstu nobraukt tajās vietās, kur bija jābūt krūmiem, kokiem,
figūrai. Vispirms viņš taisīja glezniecībai “vietu”. Viņš uzreiz
negleznoja, tikai spēlējās. Un, jo vairāk spēlējās, jo glezna arvien
palika gatavāka, gatavāka – un tad ir punkts. Un paraksta. Var jau
strādāt arī à la prima, bet lazēšanai tomēr vajag, lai
apakšējais slānis nesmērējas.
Cik es zinu, neviens mākslinieks nevar ciest tīru, uzvilktu audeklu.
Mēs reiz sēdējām pie Kokles – viņam bija uzvilkts tāds tīrs audekls, un
viņš teica: “Vai nevar kāds man ieķēpāt tur stūrī? Es jau to neatstāšu,
pats iešu pāri, bet tad ir vieglāk.”
Vai ir kāda atšķirība, ja lazē uz audekla vai uz kartona?
Es uz kartona līmēju virsū audeklu, jo kartons var sairt. Bet uz plika
audekla ļoti grūti lazēt. Kaut Ticiāns uz audekla lazēja reizes
četrdesmit. Viss atkarīgs no tā, kā audeklu sagatavo. Ir ļoti labi
jānogruntē, lai eļļa nesit cauri tā, ka otrā pusē parādās plankumi. Tad
audekls sadeg un sairst. Tā vulgāri runājot, gruntē līdz pusei, tālāk
ne. Vajag mācēt tā smalki. Ticiāna laikā mākslinieki paši to nedarīja,
bija darbnīcas, kurās sagatavoja audeklu – gludu, stingru virsmu kā
marmors.
Vai tāpēc pārgāji uz kartoniem?
Kartons nav jāvelk uz ķīļrāmjiem – noklāj ar līmi un dragā vaļā. Var
lazēt biezi, ļoti slapji – variēt, kā patīk. Kā vecmeistari kādreiz uz
dēļiem. Tas ir kā koks. Var kasīt un pārlabot, noēvelēt pilnīgi, kas
tev nav iznācis. Var ar skalpeli izkasīt. Un citreiz atstāt – un arī tā
var būt glezniecība. Uz audekla tā nevar. Kaut arī...
Ar Vili Ozolu mēs vienu laiku strādājām vienā darbnīcā. Reiz gājām pa
gaiteni gar mūsu kopējo darbnīcu ar Mākslinieku savienības
priekšsēdētāju Edgaru Iltneru. Viņš apstājās pie mūsu durvīm, palika
klusu un prasa man: “Tu dzirdi?” – “Nē! Es tikai zinu, ka Vilis
glezno.” – “Ieklausies! Ko īsti viņš tur dara?” Es pieliku ausi pie
durvīm – it kā skrāpē ar nazi. Nevis dzirdu, bet vairāk tā kā nojaušu,
ka Vilis kasa nost bildi. Un Iltners saka: “Es te bieži eju garām un
klausos. Un es nezinu, vai viņš vairāk glezno vai kasa nost!” Vilis
bija ļoti paškritisks.
Man patika stāsts par francūzi, kas bija ieradies, lai sacenstos ar
Bahu, – redzēju filmu. Toreiz bija modē izsaukt uz sacensībām, afišas
pilsētā bija jau izlīmētas. Francūzis iegāja baznīcā, kur Bahs
vingrinājās, nopietni paklausījās un teica savam kalpam: “Kravā
koferus, lasāmies prom, mums te nav ko darīt.” Kādēļ viņš aizbēga?
Tādēļ, ka manīja, ka tehnikā Baham ir kas tāds, ko viņam nepārspēt.
Nevis melodija vai kas cits. Un es tad vēlāk domāju – diez cik tad
Leipcigā bija tādu, kas to pamanītu, domāju, ka kliegtu, ka francūzis
ir labāks. Tikai Bahs – viņš un vēl varbūt kādi pieci seši cilvēki to
saprastu! Bet tie nebūtu pārsvarā, publika aplaudētu francūzim –
ārzemniekam, kas laiž vieglāk un virtuozāk un kam ir žabo ap kaklu.
Bet kādēļ es tev to stāstu? Ko nozīmē amats – un ko nozīmē meistars.
Francūzim nebija bail no Baha, ka viņš spēlēs kādu īpašu melodiju, bet
ka viņš to darīs tik rafinēti! Tas ir tas, kas glezniecībā ir
tehnoloģija. To nevar izstāstīt. Kā es tev varu izstāstīt, kā garšo
nēģi, ja tu neesi ēdusi! Vajag uz savas ādas izjust. Tas francūzis
zināja un varēja daudz, viņš jau nebija muļķis! Tikai tādēļ, ka viņš
bija gandrīz līdzīgs – gods un slava viņam –, viņš saredzēja Baha
lielumu.
Tāpat kā agrāk galdniekam. Ja viņš gribēja dabūt amatu, viņam vajadzēja
uztaisīt trepes, riņķa trepes un tādas, kādu nevienā mājā nav. Ar
jauninājumu – jaunu salaidumu, nostiprinājumu, pulējumu, kaut ko
nedzirdētu. Tad viņam iedos meistara stiķi. Kaut kas oriģināls amata
nozīmē – tas ir ļoti grūti.
Ne ātrumā vai iedvesmā, bet principā ir tā lieta. Principā, attieksmē pret krāsu, uzlicienu utt.
Vai var teikt, ka Boriss Bērziņš arī ir kādu jaunu principu atradis?
Nē. Es par tādām lietām nedomāju. Es vienkārši gleznoju, kas man patīk,
un cauri. Es šaubos, vai to var izdomāt. Tam laikam jāiznāk. Ja ir, tad
ir, ja nav, tad nav. Reiz mēs sēdējām pie galda – Eduards Kalniņš,
Vilis Ozols, Indulis Zariņš. Zariņš stāstīja, cik liels ir Leonardo. Un
Rafaēls. Un Mikelandželo. (Viņš runāja tādēļ, ka viņam bija akadēmijā
jāveido monumentālās glezniecības darbnīca, viņš runāja par paraugiem.)
Skatos – Kalniņš sēž, lūpas sakniebis vienā strīpā. Sarkans. Acis koši
zilas. Un, kad viņš pārvilka tā ar roku pār pliko pakausi, es sapratu –
nu būs! “Biedri Zariņ! (Tā viņš uzrunāja, kad bija nikns) Jā, Leonardo
ir liels, Mikelandželo tāpat. Bet – viņi visi to ir uztaisījuši kā
lieli meistari! Bet vai tu zini tādu Džoto? Viņš neuztaisīja, viņam
iznāca! Un starpība starp to, kad iznāk un kad uztaisa, ir ļoti liela!”
Viņš jau negribēja teikt, ka tie pārējie viņam nepatika. Kalniņš bija
nodzīvojis Itālijā pietiekami ilgi un visu izpētījis – kurš darbs kuram
ko nozīmē. Viņš tikai gribēja atgādināt, ka mākslu nevar paņemt ar varu.
Tu seko tikai tam, ko gribas darīt?
Jā, bet, ko es gribu darīt, tu nezini. To nevar izstāstīt. Piemēram, es
zīmēju. Es jau varu uzzīmēt pat atbaidoši pareizi. Bet kaut kas man
nepatīk. Un ir ļoti labi, ja, kad tu zīmē, tu ielaidies kādā
ēverģēlībā, kādā nepareizībā. Bet kas nāk no tevis, no iekšpuses. Tu
zīmē muguru, un tu meklē lāpstiņu, bet tu iekrīti kādā faktūriņā, kādā
formiņā, kam ar lāpstiņu nav nekāda sakara. Bet tā ir ļoti laba sajūta,
tu jūti, ka tā vajag. Iekšēji tu jūti, bet tas ir pret visiem likumiem.
Tu zini, kas ir rakstniecība? Daudzi vidusskolnieki raksta pareizāk
nekā viens otrs rakstnieks. Saliek komatus. Tomēr viņi nav rakstnieki.
Un ir rakstnieki, kas daudz muld, neveikli raksta, bet aiz tā tomēr ir
kaut kas, slēpjas tas lielais. Ne fabula.
Glezniecībā tāpat. Tāda tēma kā “Pirtī” – tas nozīmē uzgleznot tanti, kas pirtī mazgājas. Bet aiz tā ir mazs brīnums.
Ja izņem, teiksim, angļus no mākslas vēstures, paliek tukšums. Kaut
mākslinieku paliek tūkstošiem. Nebūtu Rafaēla, arī būtu tukšums.
Es skatos tagad uz tavu darbu man priekšā, un mana dzīve šobrīd ir
piepildīta. Kas ir vērtīgāks – reāliju pasaule vai šī te – nereālā. Tā
ir kāda narkomānija varbūt...
Nereālas pasaules nav. Abstraktā māksla arī ir reāla. Tā ir tikai
bezpriekšmetiska. Jautājums ir vienīgi – kurš un kā to izdara. Vienam
no reālā nerodas māksla, citam no bezpriekšmetiskā – rodas.
Mans jautājums bija: kāpēc tas, kas kļūst par mākslu, kļūst arī par kaut ko tik vērtīgu – par realitāti?
Māksla, es domāju, ir tāds baigi nodrāzts vārdiņš – kolektīvs. Māksla,
vienalga, kāda tā ir, ir kolektīva rezultāts. Tur ir līderi, mazāk
līderi, iniciatori, bet principā tā ir viena banda, un tā banda var būt
ļoti liela. Tā var būt visā pasaulē pārstāvēta. Viens nekad nevar radīt
mākslu – vai tā ir abstraktā vai reālā. Viņš kaut kur lūr, kaut ko
klausās. Un tur piedalās arī skatītāji. Tie gudrākie vai talantīgākie.
Man, piemēram, patīk Rembrants, Džoto... Vispār man patīk tik daudzi
mākslinieki, ka telefona grāmata būtu par plānu ar tiem vārdiem. Man
viņi ir vajadzīgi. Bērziņš jau nav viens. Ja jau ar mākslu viegli
varētu tikt galā, tad katrs otrais planētas iedzīvotājs būtu
mākslinieks. Iedomājies, cik daudz gudru cilvēku ap to mokās! Svemps –
advokāts, beidzis universitāti, gudrs cilvēks – runāja par mākslu kā
kaut ko tādu, kas jāiekāro un jāiegūst katru reizi no jauna. “Tu vari
nolikt kā Napoleons vienu bateriju te, trīs tur, sadalīt zobenus un
lielgabalus, izplānot kauju līdz pēdējam sīkumam, bet, kad iet vaļā, –
nekad tu nevari būt drošs, kā tas beigsies!” Arī Eduards Kalniņš – ļoti
gudrs cilvēks. Bet viņam nemaz nebija viegli gleznot. Kā tas ir: gudrs,
talantīgs cilvēks – un mokās. Cilvēkam ir jāmācās, jāmokās, un tad
kāds, lielāks par Dievu, beidzot iedod viņam “konfekti”, lai viņš
neraud, – gandarījumu. Un lai viņš domā, ka tas ir viņš, kas to
paveicis.
Kad es biju jau akadēmijā jaunākais pasniedzējs un man bija tas gods
iet līdzi komisijai, kas apskatīja studentu darbus, arī es reiz vie-nam
studentam gribēju pamācīt, kā vajag gleznot: te gaismu, tur ēnu, te
“bliku”... Students stāvēja un klausījās. Klausījās arī profesors
Kalniņš, profesors Ubāns, profesors Melderis, profesors Eliass un
rektors Svemps. Un tad Svemps mani pārtrauca: “Iesim uz nākamo
darbnīcu, tur būs vieglāk.” Visa komisija devās ārā, Kalniņš pēdējais.
Koridorā viņš apstājās un pagriezās pret mani. “Biedri Bērziņ!” Es jau
sastingu. “Vai jūs zināt, ka var pabeigt akadēmiju un nezināt, kas ir
glezniecība?” Es paliku stāvot, galīgi izsists no sliedēm. Kā tas tā
var būt? Kalniņš aizsteidzās komisijai līdzi. Un tad vēlreiz apstājās,
paspēra divus soļus manā virzienā un stiprā balsī nosauca: “Var pabeigt
akadēmiju ar sarkanu diplomu un medaļām un nezināt ne velna no
mākslas!”
Un tikai pēc desmit gadiem es sapratu, par ko bija runa.
Man liekas, tas ir kaut kas vēl lielāks par Dievu, vēl gudrāks, kas to
ir cilvēciņam ielicis pūrā. Daba tā ir radījusi. Tas nav mūsu
izgudrojums. Tāpat kā sieviete un vīrietis. Tas nav cilvēka
izgudrojums. Tas ir ielikts mušā, žurkā, visur. Un nāk pēcnācēji. Tas
nav mūsu darbs, mēs esam tikai instrumenti. Tikai. Un tā ir arī ar
mākslu. Mēs neesam to radījuši. Un mēs tagad gribam uzzināt, kas tā ir.
Mēs taču nekad to neuzzināsim!
Tomēr māksla nav tā augstākā, tā lielākā dzīvē. Dzīve ir lielāka.
Ar Borisu Bērziņu sarunājās Laima Slava
|
| Atgriezties | |
|