Grīziņkalna kosmonauti jeb Rīga 800 Kaspars Vanags, īpaši “Studijai” |
|
|
| I. Tādas vietiņas mēdz saukt par hard-core. “Šlāgerbārs”. Patiesībā ar
vaskadrānu iztapsēta ieskrietuve. Divas istabas, “Lāčplēša” alus,
šņabis simts gramu “graņonkās”, televizors, kas daudziem ir vienīgais
pieejamais rajonā, ķiploku grauzdiņi un nemazgātu ķermeņu smaka,
trīcošas rokas un salasītas mēbeles. Kokā izgrieztais valsts ģerbonis
izskatās tikpat nacistisks kā blakus ar flomāsteru uz sienas uzrakstītā
norāde, ka saldējums ar ievārījumu te maksā tikai 20 santīmus. Tas
laikam gadījumā, ja kādam līdzi atnācis daiļais dzimums, kas noteikti
negadās bieži. Kad iegriežos, ir gandrīz vēl priekšpusdiena.
Salāpīšanās laiks. Apmeklētāji ienāk pa vienam un itin drīz atkal
aiziet. Kā maizes veikalā.
Apsēžos nostāk un neuzkrītoši sāku aplūkot nāciena iemeslu. Vienlaidus
rindā gar istabas sienām stāv koka statuetes. Gandrīz nepilns simts,
lielas un mazas, dažas tēstas pagalē, citas prāvākā zāģmalkas baļķī,
kaut kas starp totēmu un robežstabiem. Nejauši ieklīdis ieskrietuvē uz
Čaka ielas īsi pirms Zemitānu tilta, tās uzgāja kāds mans draugs,
iezīmējot pagrieziena punktu Valda meklējumos. Tagad mēs zinām, kā viņu
sauc, un vīrietis aiz bāra letes izstāsta, kur viņu varētu meklēt –
būdīgo klaidoni ar sirmo matu pūzni uz galvas, kurš pirms diviem
mēnešiem turpat Tallinas ielas apkārtnē mums bija piedāvājis par kādu
latu nopirkt divus viņa gleznojumus uz finiera atgriezumiem, bet pēc
darījuma pazudis tik pēkšņi kā zemē iekritis. Atstātie darbi bija
portreti, un to rokraksts nepārprotami liecināja, ka autors ir tas
pats, kura zīmējumus uz namu sienām var atrast blīvi izkaisītus pa visu
Grīziņkalnu, Zemitānu stacijas apkaimi un rajonā ap Lielajiem kapiem.
To ir neticami daudz, simti vai tūkstoši – ne izskaitīt, un visi ir
tikai un vienīgi portreti. Vesels pilsētas rajons kā apjomīga portretu
galerija.
Nav brīnums, ja tās totēmveidīgie robežstabi stāv vienkopus
“Šlāgerbārā”, iezīmēdami nevis teritoriju, bet atsevišķus vārgas
biopulsācijas punktus, sīkas eksistences vienības. Proti, dzīves
nobružātus indivīdus, kas savā kopumā veido jēdzienu underclass. Raupji
ieskicētie sejas vaibsti tiem ir tik līdzīgi, ka liekas kā klonēti, lai
statuetes derētu vairākiem uzreiz. Gandrīz jebkuram no viņiem, alkohola
un regulāru apsaldējumu uztūcinātajiem saulesbrāļiem no
postindustriālajā krīzē iegūlušā strādnieku rajona – Grišķenes.
II. Valda portreti uz īres namu sienām kalpo kā pilsētas
sociopsiholoģiskās topogrāfijas zīme, jo savdabīgā divu žanru –
graffiti un portreta – sintēze, kas vienlaicīgi ļāvusi uzskatāmi
iezīmēt gan rajonu, gan arī tā iedzīvotājus, skatītāju konfrontē ar
divām parādībām uzreiz. Vizuālās kultūras fenomena ietvaros konkrēta
pilsētas daļa netīši, bet uzskatāmi tiek deklarēta ne tikai kā
iezīmētais, bet arī kā iezīmēto rajons. Vienā vārdā – geto.
Geto, mūsdienu urbānās realitātes skaudrākā sadaļa, rīdzinieku
sabiedriskās domas apritē pagaidām ir apjausts tikai teorētiski, bet
vizuālās kultūras kontekstā parasti asociējas kā pagātnes tēls un tīri
estētiska vienība. Koka apbūves un šķūnīšu kompleksi latviešu
melnbaltajā fotomākslā vai, piemēram, Lailas Pakalniņas filmā “Kurpe”
ilustrē autoru spēju saskatīt klasiskus kompozīcijas paraugus progresa
neskartas nomales pašregulatīvajā haosā. Būtībā tā ir nostalģiska jūsma
par dabisko lietu kārtību, kuras šarmu vairo apziņa, ka kadrā
iebalzamēts aizgājībai atrauts gabals.
Mūsdienu lielpilsētās geto ir konstanta izolācijas zona, un tās
nošķirtība no globālās pasaules procesiem ir visai nosacīta, jo ilūziju
par dabisko lietu kārtību te veicina saskarsme ar citādāk deformētu
telpas un laika attiecību modeli, kas patiesībā ir tikpat kropls kā
ārpasaulē.
Kamēr turīgākajai pasaules iedzīvotāju daļai dzīves telpa kļūst arvien
relatīvāka un gandrīz jebkura robeža var tikt šķērsota “pa īstam” vai
vismaz virtuāli, tikmēr otrai iedzīvotāju daļai nākas samierināties ar
dzīves telpu kā vienmulības iegrožotu realitātes fragmentu. Cenšoties
apgūt arvien jaunus realitātes nostūrus, dzīves telpa pirmajiem ir
kļuvusi tik plaša, ka tās šķērsošanai sāk pietrūkt laika. Vienmēr
būdami aizņemti un steigā, viņi dzīvo mūžīgajā tagadnē, kuru veido
atsevišķas no pagātnes un nākotnes izolētas dzīves epizodes. Savukārt
otrajiem laika ir pārpārēm. Tajā nekad nekas īpaši nenotiek. Viņi
nekontrolē laiku, bet arī laiks nekontrolē viņus. Aiz neko darīt viņi
to palēnām nosit gluži tāpat, kā laiks palēnām nosit viņus pašus. Tomēr
atstāt šo cīņas arēnu nav iespējams, jo piesaiste reālās dzīves telpai
tur šaurībā iegrožotus kā viņus, tā arī monotono laika plūsmu.
Pirmie dzīvo vienīgi laikā, jo viņu dzīves telpā virtuālais un reālais
ir saplūdis vienotā, grūti definējamā hiperrealitātes vīzijā. Toties
trūcīgajiem nenozīmīgs ir kļuvis laiks. Viņi dzīvo vienīgi telpā,
skaudras realitātes nogrieznī, kura materialitāte šķiet vai aptaustāma,
pārsteidzot ar savu konsekvento nemainību un stingrajām robežām.
Šādā kontekstā Valda darbi atklāj īpašu vērtību. Lai arī tajos
saskatāmas pa-ralēles ar atsevišķām Rietumu lielpilsētās sastopamām
graffiti formām, unikāls ir fakts, kad konkrēts pilsētvides fragments
tiek deklarēts kā geto zona ar viena autora spēkiem un tik
nepārprotami. Gluži tāpat kā viņa zīmētie portreti mūsu uztverē nav
atdalāmi no ēku sienām vai laternu stabiem, arī pašu prototipu
eksistence mums nešķiet īsti iespējama ārpus tā pilsētas areāla, ko
iezīmējis Valdis.
III. Pārsvarā gadījumu būdami nelegāli un grūti kontrolējami, graffiti
sabiedriskās domas vairākumā tiek traktēti kā vandalisma izpausme.
Tiesa, gana sena, uz ko norāda arī šā termina izcelsme.
Itāļu valodā par graffitio jeb daudzskaitlī graffiti dēvē zīmējumu vai
skrāpējumu uz plakanas virsmas, un sākotnēji tas tika lietots kā
apzīmējums antīkiem neoficiālas dabas “rakstiem” uz senās Romas
arhitektūras pieminekļu ārsienām. Tādi atrodami gan uz imperatora
Nerona celtā Domus Aurea Romā, gan uz Adriāna villas Tivoli. Savukārt
Pompejus graffiti pētnieki varētu dēvēt par īstu paradīzi. Lai arī
pilsētnieku rīcībā bija uz ielām novietotas tāfeles jeb alba, uz kurām
katrs varēja atstāt kādu vēstījumu, paradums nosūtīt sveicienus un laba
vēlējumus ar ogles, skrāpekļa vai otas zīmējuma palīdzību bija tik
izplatīts, ka neaprakstītas palika vien to māju sienas, kuru īpašnieki
lūdza to nedarīt, uzvelkot uz mūriem īpašu divu čūsku zīmi.
Tomēr parasti graffiti tiek saprasti kā divdesmitā gadsimta urbanizētās
pilsētvides parādība un apzīmē neoficiālas izcelsmes un dažādas
sarežģītības pakāpes zīmējumus publiskā telpā vai uz citu nekustamā
īpašuma. Tieši tādēļ daudzi tajā saskata vandalisma pazīmi, ignorējot
faktu, ka graffiti autoru rīcībai motivācija mēdz būt dažāda, kas ļauj
to klasifikācijā izšķirt divas traktējumā visnotaļ atšķirīgas
pamatgrupas.
Līdzās individuālajiem un populārajiem graffiti, kuru
pamatā ir atsevišķa indivīda tieksme pēc publiskas dabas
pašapliecināšanās, kas parasti vainagojas ar piedauzīgiem uzrakstiem
tualetēs, parku soliņos iegrebtiem iniciāļiem, cauršautām sirdīm un
atzīšanos mīlestībā caur matemātikas formulu, pastāv arī sociālo
kopienu graffiti, kurus dažkārt ir pamats uzskatīt par mākslas formu,
jo to idejiskais saturs un estētiskais satvars savā dzīvotspējā ir
ilgāks nekā atsevišķā indivīda piederība attiecīgajai kopienai vai
subkultūrai.
Kā piemēru var minēt politisko graffiti – sešdesmito
septiņdesmito gadu kreiso studentu nemieros izplatītu protesta akciju
paveidu. Ar sarkanu vai melnu aerosola krāsu uzšņāptais uzsaukums
parasti bija vienā rindā un pa visu nama sienu. Mūsdienās šādas
rakstības maniere poligrāfisko izdevumu grafiskajā dizainā joprojām
mēdz norādīt uz izdevēju politiski kreiso orientāciju, tomēr ielu cīņās
izkoptais rok-raksts ir arī Prāgas pavasarim raksturīga asociācija, un
tā temperaments šķiet kā iekapsulēts Polijas pretošanās kustības
Solidarnošc logotipā.
Gluži cita rakstura piemērs ir bandu graffiti (gang graffiti), kas
īpaši izplatīti Savienoto Valstu lielpilsētās. To saturs un forma
sastāv no slepeniem zīmju kodiem un specifiskā kaligrāfijā izstrādātiem
iniciāļiem. Grupējuma locekļi to izmanto, lai noteiktu piederību
grupējumam, atšķirtu ienaidniekus no sabiedrotajiem, bet visbiežāk –
lai iezīmētu savas ietekmes sfēras teritoriālās un ideoloģiskās
robežas. Šajā gadījumā graffiti mēdz saplūst ar citām kreativitātes
formām, piemēram, tattoo vai ģērbšanās stilu, radot vienotu vizuālās
kultūras sistēmu, kas bāzēta attiecīgās grupas dzīvesveida principos un
kalpo kā ilustratīva norāde uz attiecīgā kriminālā grupējuma ekonomisko
vai sociālo aktivitāšu jomu.
Savukārt populārākais no sociālo kopienu graffiti ir tā dēvētais New
York style, jeb “hip-hop” graffiti, kuru globālā izplatība ir
rosinājusi akadēmiskas dabas interesi par graffiti kopumā. Lai gan tā
atzari skāruši arī Rīgu, pašu “hip-hoperu” vērtējumā vietējiem
“rakstītājiem” pārspēt Valdi joprojām nav izdevies. Šis fakts urbānās
jaunatnes kultūrā viņam ir piešķīris savdabīgas kulta personas statusu.
Ticat vai ne, tādu jauniešu pilsētā nebūt nav mazums, kuri rūpīgi seko
papildinājumiem Valda “galerijā” un regulāri savā starpā apmainās ar
informāciju par jaunākajiem atradumiem.
IV. Atradumu virkni savulaik aizsāka kompozīcijā pavirši izsvaidītu
portretu gūzma uz mūra, kas norobežo Brīvības ielai piekļautos apbūves
kvartālus no Lielajiem kapiem. Motoreļļas vai piķa triepienu robustā
mazrunība te piešķīrusi portretēto sejām nopietnību, kas nebāl arī
tagad, kad sveša roka ar krītiņiem tās ietonējusi viegli rozā. Tās
kļuvušas vienīgi teatrālākas, mudinot septiņdesmito gadu matu
sakārtojuma dīvainībās nojaust paralēles ar senākiem laikiem. Lūk,
vienam uz pleciem pat uzmests kas līdzīgs apmetnim, bet citam – tāda kā
baltu mežģīņu apkakle, kas ļauj pa pieskari aizgājušajā automehāniķī
saskatīt līdzību gan ar velna kalpiem, gan vēl nesenajiem pilsētas
birģermeistariem, kas droši vien guļ tepat kaut kur blakām.
Vandalisms, kādu iespējams pārmest darba autoram, liekas necils
salīdzinājumā ar likteni, kāds piemeklējis kapsētu. Tomēr pilsēta, kas
liekas dzīvojam vienīgi tagadnē, spēj aizmirst ne tikai mirušos. Pie
veļiem tiek pieskaitīti arī vēl dzīvie. Varbūt tieši tādēļ portretiem
izraudzītā vieta šķiet tik adekvāta. Un varbūt tādēļ Valda zīmētās
sejas vienmēr ir plakanas kā ēnu pasaule, ļaujot mūsu acīm
pārliecināties par perspektīvas trūkumu, kāds raksturīgs geto
iemītnieku dzīvēm.
Šāda atklātība minētos darbus būtiski atšķir no vairuma citu sociālo
kopienu graffiti, kas parasti ir kodēti un kalpo kā alternatīva
komunikāciju sistēma vienīgi konkrētās grupas iekšējai lietošanai. Te
mērķis ir gluži pretējs: padarīt visiem redzamu šķietami neredzamo.
Turklāt skatītājs šajā procesā tiek iesaistīts ar graffiti kā medijam
netipisku, bet nospraustajam mērķim trāpīgi izvēlētu paņēmienu. Valdis
spēlē paslēpes, un acīgākajiem arvien pienākas kāds “bonuss”. Proti,
portreti ne vienmēr tiek zīmēti uz ēku fasādēm. Kaut arī tādu ir ne
mazums un daži pat rotā gruntīgus Čaka ielas namus, lielu daļu var
uziet tikai vērīgākie. Te uz putekļiem noklātu logu rūtīm, te ar
kaļķakmeni nemanāmi iešvīkātus laternu betona stabos vai uz trotuāru
pelēkbaltās apmales. Ne katrreiz tiek izmantota krāsa. Gluži kā
maskējoties, skrāpējums mēdz meistarīgi pielāgoties nama tonim vai arī
gaida drosminiekus, paslēpies baismu pilnos geto nostūros. Jo šaubīgāka
vietiņa, jo lielāks pārsteigums. Piemēram, sienas gleznojums zem
Deglava tilta izpleties gandrīz simt metru garumā, skatam paverot
grandiozu dzīru ainu, kādai par liecinieku diez vai ir nācies pabūt
regulārākajām žurnāla “Studija” lasītājām.
Tomēr ne visi dzīru dalībnieki cilā kausus. Apkaimē izkaisīto portretu
gūzmā atkal un atkal nākas sastapt kādas sievietes seju, kas acu
skatiena daiļrunībā varētu sacensties ar Beatriči pie šķīstītavas
vārtiem. Lai arī viņas pasaulei grūti būtu piedēvēt dievišķas dabas
raksturu, nepārprotams ir fakts, ka Valdim tā šķiet tikpat
nesasniedzama kā augstākie debesu loki. Gluži kā apliecinot savu
piederību citai sociālajai galaktikai, kādā sienas skrāpējumā viņa tur
rokā iespraustu kafijas tasi, atliekusi atpakaļ mazo pirkstiņu.
Centienus izrauties no iegrožotās dzīves telpas un nonākt saskarsmē ar
ārpasaulē mītošajiem viskardinālāk raksturo monumentālais sienu
gleznojums netālu no Brasas stacijas. Sala uztūcinātās sejas, brūnas kā
Avotu ielas koka nameļi, šoreiz pieder kosmonautiem, kas lūkojas caur
skafandra ķiveru aizsargstikliem kā mums gluži draudzīgi “svešie”.
Turklāt par satikšanās vietu šoreiz izraudzīta neitrāla zona. Proti,
mājelē, kuras sienas sedz panno, labu laiku esot darbojies ne īpaši
augstas klases bordelis. Tā apmeklētājiem, pēc mirklīga lidojuma
bezlaika transā atkal atgriežoties uz zemes, redze uz brīdi ir kļuvusi
jūtīgāka pret telpas realitāti, un tas ir īstais brīdis tos uzrunāt.
V. Savukārt tiem, kas labprāt vēlētos ar “svešajiem” kontaktēties paši,
varu dot kādu lietišķu padomu. Savdabīgu sarakstes veidu ar Valdi
nejauši atklāja mākslinieka Ginta Gabrāna kaimiņš. Iznesis pagalmā prom
mešanai domātu galdu, viņš dienu vēlāk to atrada rūpīgi apgleznotu.
Nācās vien stiept atpakaļ mājās. Šajā rajonā tā notiekot gandrīz ar
katru finiera gabalu, kas piesedz izsistu pirmā stāva rūti. Un labi kā
tā, jo beidzot te kaut kas notiek.
Bet kā ir ar Bolderāju, Mangaļsalu vai Maskavas forštati? Ar šo rakstu,
kas rezultātā ir sanācis gluži citādāks, nekā bija iecerēts sākumā,
patiesībā gribēju pievērst uzmanību tai Rīgai, kas astoņsimtās
jubilejas svinībās tiek akli palaista secen. Varbūt Valdim sarakstes
nolūkā derētu uzšņāpt pāris graffiti arī Rātslaukumā uz kādas no
hiperrealitātes butaforiju sienām?
|
| Atgriezties | |
|