Starp sapņiem un ikdienu Dace Lamberga, Valsts Mākslas muzejs, īpaši “Studijai” Rūdolfa Pērles neparastā personība nobrieda Krievijā 20. gadsimta sākumā divu revolūciju starplaikā un Pirmā pasaules kara gados. Grūti iedomāties citu latviešu mākslinieku, kura ikdiena un gara centieni būtu tik nesavienojami, tik diametrāli pretēji, jo viņa eksistenci stingri reglamentēja algotais darbs gumijas fabrikā Treugoļņik Pēterburgā. Šogad Rūdolfu Pērli atceramies simt divdesmit piektajā dzimšanas dienā, bet viņam atvēlēti bija tikai četrdesmit divi gadi – līdz 1917. gada 17. jūnijam. “Viņš mira pašos spēka gados. Viņam bija jāaiziet taisni tai brīdī, kad viņš bija pārspējis ārējos šķēršļus un lielas grūtības un pašlaik tiecās aizsniegt arī pilnību un gatavību mākslas laukā” – dziļa nožēla skan Gustava Šķiltera rakstītajā nekrologā. Piemiņas izstādē Valsts Mākslas muzejā bija apkopots gandrīz viss Pērles nelielais mantojums – nedaudzās eļļas gleznas, oforti, akvareļi, tušas un zīmuļa zīmējumi, kas viņa vārdu uz mūžiem ierakstījuši latviešu mākslas vēsturē. 20. gadsimta sākuma simbolisma kopainā blakus Jaņa Rozentāla mitoloģiskajām vīzijām un pasaku tēliem, Teodora Ūdera reālistiskajam tvērumam un Jāņa Valtera krēslainajām noskaņām Pērle izceļas ar ireālo fantāzijas pasauli. Smailas, vēsi eksaltētas saules apspīdētas klintis, tvīksmaini rožu un liliju pušķi, mistiski ceļinieki, sapņaini netverama teiksmainība – to visu kā tālu tuksneša mirāžu uzbūra māksli-nieka dziļi trauslā dvēsele. |
|
Rūdolfs Pērle. SPALVAS ZĪMĒJUMS. 1915-1917
Rūdolfs Pērle. FUKSIJAS. 1915
Rūdolfs Pērle. ROZES. 1911
Rūdolfs Pērle. DZĪVES CEĻŠ. 1915-1916
Rūdolfs Pērle. DZĪVES CEĻŠ. 1916
|
| Pērles dzimtas uzvārds cēlies no Druvienas Pērļu kroga, bet pats viņš
1875. gada 27. aprīlī dzimis Valkas apriņķa Mēru muižā. No tēva Rūdolfs
mantoja garīgās intereses, no mātes – mīlestību uz puķēm un kļuva par
daiļdārznieku Kārļu muižā. Paies gadi desmit, un rožu kopējs šīs
valdošās puķu karalienes uzburs virknē romantisku akvareļu. Vestienas
muižas baronese ievēroja Rūdolfa mēģinājumus gleznot ar ūdenskrāsām un,
apsolot sniegt materiālu pabalstu, pamudināja doties uz Pēterburgu, uz
Štiglica Centrālo tehniskās zīmēšanas skolu. 1897. gadā Pērle iestājās
Jūlija Jaunkalniņa tekstiliju zīmēšanas klasē, apguva akvareli, kā arī
specializējās ofortā. Studentu pulciņa “Rūķis” biedri, arī tikai trīs
gadus vecākais Vilhelms Purvītis, studijas tolaik jau bija beiguši,
taču Pērle kopā ar saviem laikabiedriem Rūdolfu Pelši, Burkardu Dzeni,
Jāni Kugu un Pēteri Krastiņu 1902. gadā centās atjaunot kādreizējo
vienojošo garu, kā arī iesaistījās Pēterburgas tautiešu rosīgajā
koncertu, teātra spēlēšanas un latviešu avīžu darbībā. 1905. gadā pēc
skolas beigšanas Rūdolfam nācās palikt Pēterburgā. “Redzi – ir noticis
tas, no kā es tik ļoti baidījos, jo esmu iestājies gumijfabrikā par
arhitekta palīgu” – no vēstules Burkardam Dzenim var noprast, ka
gandarījumu algotais darbs nesagādāja, tomēr tās izrādījās saistības uz
visu mūžu. Atturīgais, sevī noslēgtais mākslinieks deviņas stundas
dienā pavadīja fabrikā, un romantiskā simbolista sapņainā daba, ko
ikdienā nospieda dzīves īstenības slogs, varēja atplaukt tikai
svētdienās, tverot zīmuli un otu, – jau pie kafijas tases tapa pirmie
zīmējumi.
Jānis Siliņš 1928. gadā izdotajā monogrāfijā Pērles mākslas attīstību
ir iedalījis divos galvenajos posmos – agrīnajā reālistiskajā un divos
pēdējos gados, kad mākslinieku “nodarbina jaunas izteiksmes problēmas”.
Tomēr arī pievēršanos puķu gleznojumiem 1911.–1915. gadā, vidusposmā,
gribētos izcelt atsevišķi, jo izteiksmes līdzekļos iezīmējās
attālināšanās no dabas paraugiem. Vienīgais zināmais mācību darbs –
klusā daba ar bruņucepuri –, kura lazējošais akvarelējums stilistiski
tuvs Kārļa Hūna manierei, liecina par jaunā mākslinieka centieniem
apgūt Štiglica skolas konservatīvo programmu, tomēr viņa agrīnajās
liriski reālistiskajās ainavās gan ofortā, gan akvarelī jūt jau
individuālu izteiksmes veidu. 1904. gada ofortos “Priedes” un “Somijā”
skarbais ziemeļu dabas tvērums veidots lielās masās, balstoties uz
spēcīgiem melnbaltā kontrastiem, taču liriskajā ainavā “Jelagina sala”
(1905–1906) iezīmējas niansētāks asējuma adatas raksts. No
laikmetīgajām tendencēm Štiglica skolas programmā redzamākās pēdas
atstāja tieši jūgendstils, spēcīgi ietekmējot, piemēram, Gustavu
Šķilteru. Turpretī Pērli Pēterburgā iecienītais “modernais stils” skāra
minimāli, kaut arī plastiskajos priežu apjomos un zaru līkločos var
nojaust jūgenda gara strāvojumu.
Daiļdārznieka gados izaugušo aizrautīgo puķu mīlestību Pērle piepildīja
akvareļu ciklā, un liekas, ka nevienu citu no laikabiedriem tā
nesaistīja ziedu fantastiskās, netveramās formas, krāsas un mainīgās
pārvērtības. Neatstāj sajūta, ka Pērlem iegrimšana skaistuma vīzijās
nozīmēja ne tikai centienus aizmirst ierēdņa ikdienas rutīnu, bet arī
vēlmi paust iekšējos pārdzīvojumus. “Pērles dabā bija īpašības, kas
imponēja sievietēm”, taču “viņš vairās no reālā, banālas iepazīšanās.
Kāds apmainīts kluss smaids, vieglas jūtu nianses, kas paliek atmiņā kā
izgaistošs sapnis. Tas – viss.” Rožu, liliju, fuksiju, asteru, gladiolu
gleznojumu gaistoši vārās, vibrējošās noskaņas liek domāt, ka
mākslinieka apziņā tās nebija tikai klusās dabas, bet varbūt simbolisks
sievietes ideāla personificējums. To, ko Pērle neuzdrošinājās sastapt
reālajā dzīvē, viņš kā neaizsniedzamus sapņus atspoguļoja mākslā. Bez
tam šīs puķu kompozīcijas, izcili akvareļa tehnikas paraugi, būtībā ir
pirmās klusās dabas latviešu glezniecībā. Kompozīcijas “Rozes” (1911)
rozīgi violetīgo un dzeltenīgo pušķu mākonis fascinē ar ireāli vieglu
gaisīgumu, savukārt zaļi sārtais “Fuksiju” (1915) cers, zaudējot zemes
smagumu, iznirst no rēgainas, pilnīgi bezpriekšmetiskas vides. Ar brīvo
formas nosacītību un atraisītajām ūdenskrāsas plūdinājuma nejaušībām,
ko Pērle uzdrīkstas maģiskajos puķu gleznojumos, likts pamats latviešu
akvareļa nākotnei. Klusajā dabā “Rozes un lilijas” (1915), parakstītā
ar pseidonīmu R. Jakovļevs, formu veidojums ieturēts nedaudz pasausā,
dabai tuvā manierē, radot paralēles ar krievu gleznotāja N. Sapunova
spilgti krāsainajiem un pārbagātajiem uzstādījumiem. Gan maniere, gan
pseidonīms liecina, ka Pērle centies piemēroties Krievijas Ķeizariskās
Akvarelistu biedrības prasībām. Pēc šīs biedrības noteikumiem katru
autoru, kas piedalījies trijās izstādēs, bija jāuzņem par biedru, taču
to darīja nelabprāt, jo nācās dalīties gūtajos ienākumos. Ar to var
izskaidrot gan krievisko pseidonīmu, gan reālistiski pasauso pieeju
uzstādījumam.
Pasaules kara iznīcības dramatisms Pērles dzīvē izpaudās savdabīgā
duālismā. Fabrikā viņš aizrāvās ar pirotehniku, izgudroja spilgti
degošu vielu pozīciju apgaismošanai naktī, kā arī jaunu raķeti un
aerostatu tās pacelšanai. Gatčinā, atgūstoties pēc Ziemsvētku kaujās
gūtā ievainojuma, par Pērles eksperimentiem ieinteresējās pulkvedis
Frīdrihs Briedis. Rīgas frontē viņš mēģināja pat eksperimentēt, taču
neveiksmīgi, jo trūka piemērotas tehnikas – cara armijas birokrātija
nebija ieinteresēta nekādos jauninājumos. Tajā pašā laikā savos darbos
prozaiskus kara notikumus, piemēram, gaisa kuģa apšaudi Pērle atainoja
reti. Viņu pilnīgi vienaldzīgu atstāja arī laikmetīgo virzienu –
kubisma, supremātisma vai futūrisma – aktualitātes. Tieši otrādi,
Pērles gleznas un zīmējumi, pieaugot simbolisma īpatsvaram, vēl vairāk
attālinājās no apkārtējās realitātes. Komandējums aizveda mākslinieku
uz dienvidu fronti Karsā, tagadējā Turcijā, kur uz viņu satriecošu
iespaidu atstāja sagrauto pilsētu drupas un Kaukāza kailās, mežonīgās
klintis, radot spējas izmaiņas domāšanā un izteiksmes veidā.
Divos pēdējos dzīves gados Pērles simboliskajās eļļas gleznās,
akvareļos un zīmējumos valdīja pilnīgi nereāla formu fantāzijas
pasaule, bet noskaņās – elēģiska cilvēka dzīves niecības apzināšanās.
Kā sava laika nozīmīgākos gleznotājus Pērle atzina lietuviešu
simbolistu Mikaloju Konstantīnu Čurļoni un Krimas kalnu atainotāju
Konstantīnu Bogajevski. Viņa kompozīcijās Bogajevska iespaids nav īpaši
jūtams, un Pērli kā līdzenuma cilvēku, liekas, fascinēja tieši
dekorativizētie kalnu motīvi. Toties Čurļoņa savdabīgie vīziju un sapņu
tēli, kuri izpaudās muzikāli ritmiskā un nosacītā formu valodā, atstāja
paliekošu iespaidu uz Pērles pēdējo gadu izteiksmes veidu. Viņa
glezniecība formā neapšaubāmi ir smagnējāka un tradicionālāka nekā
Čurļoņa abstrahētā pasaules uz-tvere, jo abiem bija atšķirīgas skolas
un daiļrades iespējas. Pērles simbolisko ainavu kompozīcijas veidotas
klasiskā izpratnē ar tumšāku priekšplānu un gaišāku otro plānu, tomēr
viņš atzina laikmetīgo formu vienkāršojumu, atsakoties no sīkāka
detalizējuma. Smailo kalnu dziļi kontrastainās, tumši noēnotās un
saules apspīdētās kailās klintis (“Kalnu gali”, 1916; “Klinšu zaigums”,
1916) liekas kā izsapņotas vīzijas, tik tālas no reālās dabas. Temperas
gleznas “Saule” (1916) simetriskais klinšu kārtojums pat liecina par
īpašiem dekorativizētas ritmikas meklējumiem. Kaut arī Pērle
1916.–1917. gada simboliskajās ainavās “Brīnumu pils”, “Dzīves ceļš”,
“Kuģi”, “Saulīt' vēlu vakarā” pauž cilvēka dvēseles pārdzīvojumus,
nepiepildītas ilūzijas, dramatisku likteņa nolemtību, tomēr raksturīgi,
ka pašu cilvēka figūru viņš izmantojis ārkārtīgi reti. Zīmējumā
“Betlēmes zvaigzne” (1915–1917) svētā ģimene iezīmēta tikai kā tumšs,
sīks siluets, un arī eksistenciālajā “Dzīves ceļa” kompozīcijā cilvēks
ir vienīgi mazs, nenozīmīgs ķinķēziņš, kas kopā ar visu baru bezjēdzīgi
danco pēc āksta stabules. Tāda bija arī paša Rūdolfa Pērles dzīve.
Hronoloģiski pēdējo īsto latviešu simbolistu ikdiena cieši saistīja ar
savām pelēkajām važām, un tikai mākslā viņš nejuta nekādus
ierobežojumus savām romantiskajām fantāzijām, sapņiem un ilgām. |
| Atgriezties | |
|