sirreālisms un mode Una Meistere, “Santa”, īpaši “Studijai” |
|
Fransuā Lesāžs. JOSTA - ROKAS
Žans Pols Gotjē. NĀKOTNES EIROPA
Džozefs Kornels. XXX
Renē Magrits. CIEŅAS APLIECINĀJUMS MAKAM SENETAM
Sesils. Beatons. ELZAS SKJAPARELLI ATVILKTŅU TĒRPS
Brūss Vēbers. KARLA LĀGERFELDA TĒRPS
Srežs Lutenss. REKLĀMA KRISTIANA DIORA KOLEKCIJAI LES RHYTMIQUES
|
| Lielā mērā būdama estetizēts sapnis, kas piemērots funkcionālām
vajadzībām, mode ir tuvāk sirreālismam nekā jebkas cits. Vai modes
būtība jelkad varētu būt labāk formulēta kā 1924. gadā tapusī Andrē
Bretona sirreālisma definīcija – “sirreālisms ir vizuāla sapņu un
līdzīgu iracionālu pieredžu interpretācija”. Iespējams, te arī
izskaidrojums, kālab mode kļuva par vienu no populistiskākiem
sirreālisma instrumentiem. Savā ziņā tā tapa par sirreālisma valodu,
kuru dažs dizainers iejūtīgi turpina pārvaldīt joprojām.
Sirreālisms apspēlēja daudzas ar tradicionālo modes pasauli saistītas
lietas. Turklāt abiem bija kopīgs objekts – seksualitāte. Un
emocionālais noskaņojums – labs, kaut brīžiem uz perversijas un sliktas
gaumes robežas balansējošs humors. Par daudzām sirreālisma
interpretācijām modē diezin vai varētu pateikt banālo frāzi, ko bieži
piemēro apģērbam, – cik skaisti! Sirreālisti mīlēja, iekāroja, nīda,
piesmēja, mēģināja pakļaut, ierobežot vai brīvlaist sievietes ķermeni.
Tā arīdzan ir modes būtība – slidenā spēle starp parasto (valkājamo) un
ekstraordināro (mākslu, ja gribat). Iespējams, sirreālisti izvēlējās
modi kā vienu no savu tēlu izpausmes formām arī tās ietekmīguma un
universalitātes dēļ. Pat kvēlākais utilitārisma un galantērisko rotaļu
ienaidnieks nevar būt no tās pasargāts. Mode neglābjami, ja ne citādi,
vismaz informatīvi, nonāk mūsu redzeslokā un joprojām ir viens no
ietekmīgākiem estētiskajiem medijiem.
Šoruden Parīzē vērojot nu jau pusmūžu sasniegušā franču modes enfant
terrible Žana Pola Gotjē kleitu, kuras drapērijas veidoja smalkas kā
tikko no iesaiņojuma izņemtas zīda zeķes ar mazām dekoratīvām pēdiņām,
kas, sperot soli, jutekliski pieskaras cita citai, nācās atzīt, ka
sirreālisms joprojām ir modes favorītmāksla. Kaut tā oficiālie klasiķi
jau sen kopš pieder vēsturei.
VienojoŠie instrumenti
Sirreālismam un modei ir arīdzan kopīgi instrumenti. Tiesa, katrs tos
izmantojis mazliet citādi, tādējādi tikai pastiprinot simbolismu.
Piemēram, šujmašīna – viens no priekšmetiem, ko lietojuši abi.
Sirreālistiem šujmašīna kļuva par freidisko zemtekstu teoriju mediju.
Mena Reja raupjajā audeklā ietītā un rūpīgi nosaitētā šujmašīna, kas
tikpat labi varbūt ir apslēpts, iesprostots sievietes augums, ir žanra
klasika. Apģērbu industrijā šujmašīna ir tās dzīvības instruments, kas
iemieso tērpa radīšanu. Līdz ar to – sievišķības noslēpumu. Estētiskās
un vienlaikus bieži arī visai merkantilās vērtības, uz ko savā dzīvē
tiecas sieviete. Arī viņas vēlmi patikt, vēl tālāk – tikt ierakstītai
vēsturē. Kā mūzai, leģendai. Ar šujmašīnas palīdzību tiek radīts
apģērbs, un reizē tā simboliski veido sievieti, viņas tēlu. Amerikāņu
mākslinieks Džozefs Kornels (Joseph Cornell) to savulaik ilustrēja
kolāžās modes žurnālam Harper's Bazaar. Uz šujmašīnas auduma vietā
dusošais sievietes augums pauda abu attiecību īpašo statusu... Arī Dalī
darbā Les Chants de Maldoror liek noprast, ka šujmašīna rada sievišķo.
Tai jau pašai par sevi ir sieviešu dzimte. Tiesa, Dalī izmanto
šujmašīnu mazliet citiem mērķiem – savā versijā interpretējot radīšanas
procesu un attiecības starp vīrišķo un sievišķo, kur bībeliski dominē
patriarhālisma nots.
Manekens jeb lelle ir otrs sirreālisma un modes kopējais instruments,
kas iemieso jelkad izsapņoto ķītro un neķītro seksuālo fantāziju
buķeti. Slavenās trīsdesmito gadu modes mākslinieces un ar sirreālisma
kustību visciešāk saistītās dizaineres Elzas Skjaparelli (Elsa
Schiaparelli) smaržu Shocking flakona dizains vistiešākā veidā atgādina
manekenu – torsu, kādu parasti var sastapt dizaineru darbnīcās. Tā
iedvesmas avots gan esot bijis “dzīvs” augums – Holivudas dīvas Mejas
Vestas sievišķās formas, kas pārstāvēja vienu no sava laika skaistuma
ideāliem. Shocking flakons ir spilgta ilustrācija modi un sirreālismu
interesējošām divām pasaulēm – dzīvajai, reālajai un izsapņotai. Ko
līdzīgu vēlāk atkārtoja arī Žans Pols Gotjē, radot smaržas, kuru
dizains inspirēts no viņa vecmāmiņas korsetes, un nesen arī Fragile –
bērnu rotaļlietām līdzīgā caurspīdīgā cilindrā ieslēgto sievieti,
tērptu melnā augstās modes vakarkleitā.
Slavenais Ņujorkas modes lielveikala Barney's skatlogu ģērbējs Saimons
Dūnans manekenus dēvē par savveida fetišu, jo ar lellēm var darīt visu.
Veidā, kā skatlogu ģērbēji izģērbj un apģērbj lelles, groza un tām
pieskaras, esot, iespējams, slēpts, bet neķītrs fetišisms. Fellīni
“Kazanovā” ir epizode ar manekeniem, tos izmanto arī Playboy utt. 1938.
gadā Parīzē izstādē Exposition Internationale du surrealisme, ielas
malās izvietotās sirreālistu ietērptās simboliskās lelles kalpoja par
savdabīgu ceļvedi. Renē Magrita darbs “Cieņas apliecinājums Makam
Senetam” apspēlē sajūtu, ko pazīstam ik dienas, taču diezin vai bieži
par to aizdomājamies. Tikko manāma smarža, paverot drēbju skapi, vai
apģērbs, kas patiesībā vēl glabā sava nēsātāja formu arī tad, ja viņa
paša vairs nav... Magrita darbs – skapī iekārta kleita, kas liek
nojaust īpašnieces auguma līnijas, – ir intīma, erotiska versija par
netveramo – personības attiecībām ar apģērbu. Ne velti Senlorāns,
neraugoties uz to, ka tolaik Maskavā bija milzīga viņa retrospekcija,
atļāvās izteikties, ka apģērbs, kas vairs netiek nēsāts, ir miris.
Zaudējis attiecības ar ķermeni, tā smaržu un siltumu, tas pārtop
vēsturiskā kostīmā. Sirreālisma mākslinieks Hanss Bellmers savos
dažādos gados tapušajos darbos, kurus vieno nosaukums “Lelle”, apspēlē
patiesību, ko ne vienmēr ir tīkami atzīt. Idealizētās un izsapņotās
fantāzijas par tiem, ko mīlam (no sirreālistu viedokļa patiesāk būtu –
iekārojam). Realitāte ir pazudusi iekārē un – kā Bellmera lellēs –
dažkārt zaudējusi cilvēcisko un estētisko seju.
Trešais modes un sirreālisma kopīgais elements ir spogulis. Spogulis
lielā mērā veido mūsu priekšstatus par sevi. Tas iedzen kompleksos vai
ļauj starot.Tajā pašā laikā ticamības pakāpe spoguļattēlam ir visai
relatīva, jo dažreiz tur redzam to, ko vēlamies redzēt. Renē Magrita
darbs “Burvju spogulis” attēlo neko citu kā klasiskas formas
rokassomiņas spogulīti, uzraksts uz kura vēsta: corps humain (cilvēka
ķermenis). Jeb reālā attiecības ar to, ko mēs vēlamies redzēt. Spogulis
kā dekoratīvs tērpa elements bieži ticis izmantots modē – gan Elzas
Skjaparelli, gan Senlorāna tērpos. Kādreiz odiozā Nepieradinātās modes
asamblejas viesa Endrū Logana spoguļpiespraudes bija tieši tik lielas,
lai to īpašnieka ķermenī spokaini vīdētu visa apkārtējā pasaule.
Spogulis ir daļa ilūziju spēlē – par sevi un iespējamām sevis
transformācijām. Turklāt nekad nevar zināt, kurš spoguļattēls ir
īstais, kā bērnībā pavadītie uzjautrinošie šausmu brīži greizo spoguļu
istabās, kam patiesībā ir visai daudz kopīga ar sirreālistu
interpretācijām.
Visbeidzot, pati sieviete kā instruments simfonijai, ko spēlē gan mode,
gan sirreālisms. Dalī flamenko dejotāja vai Karla Lāgerfelda klavieru
taustiņu josta, ko viņš 1982. gadā radīja Chloe namam. Kristiana Lakruā
vijoļu kleita vai Serža Lutensa (Serge Lutens) Shiseido reklāmas, kas
joprojām uzskatāmas par spēcīgākajām jebkad radītajām kosmētikas
reklāmām. Tieši sirreālā efekta dēļ – tā ir mūzika, kuru nav iespējams
dzirdēt, un tie ir tērpi, kurus radījusi mūzika. Harmonijas,
piepildījuma meklējumi starp ķermenisko, garīgo un priekšmetisko.
Cepures paplaŠinātais apvārsnis
Nesen kādā dārgā Rīgas veikalā ieraudzīju Gotjē rokassomiņu – korseti.
Vēl nodomāju – kādu motīvu vadīti, īpašnieki to iepirkuši, jo pilsētā,
kur publikas, kas varētu to atļauties, gaume un fantāzija ir diezgan
ierobežota, somiņai varētu būt pagrūti atrast īpašnieci... Tā ir vēl
viena no sfērām, kur sirreālisms atrada pašizpausmes telpu. Ierastu,
funkcionālu priekšmetu izraušana no konteksta, ierādot tiem pavisam
citu vietu un līdz ar to – nozīmi. Sirreālistiem tā izvērtās par īstenu
kaislību, bet modes māksliniekiem – vājību līdz pat šai dienai.
Savveida putukrējumu modes biznesa komerciālajai būtībai.
Somiņa kā vēdeklis vai pulkstenis – tikpat labi te varētu minēt jebkuru
no dzīvās vai nedzīvās pasaules priekšmetiem, lielākā daļa
izpelnījušies godu iemiesoties utilitāra aksesuāra statusā. Sirreālisms
atbrīvoja modi no gadsimtu tradīciju ierobežojumiem (piemēram, par
cepuri kā ceremoniju aksesuāru), ļaujot vaļu daudz neprātīgākiem
eksperimentiem. Arī no pielietojamības zīmoga, kas iepriekš ierobežoja
cepuru formu dažādību. Galva kļuva par neiedomājamu eksperimentu telpu.
Trīsdimensiju audeklu, kur plosīties fantāzijai un kaislībai.
Sirreālisma aizrautībai ar aksesuāriem bija divējs izaicinājums –
līdztekus pasaulīgumam (proti, modes gaistošajai dabai) tie iemantoja
arī intelektuālu nozīmību. Ironisku zemtekstu, kas pavadīja un joprojām
pavada vai katru no tiem. Cepurēs pārvērtās lobsteri, rožu klēpji,
franču kulinārijas smalkumi, pat krēsls un putnubūri. Nenoliedzami,
aksesuāri bija ļoti ērts izteiksmes veids, jo ar cepuri var izdarīt to,
ko nekad nevarēs ar kleitu vai biksēm, tās tomēr ierobežo piegriezums
un funkcionalitāte. Lāgerfelda zilais samta krēsliņš ar rozā
spilventiņu cepures vietā acumirklī pārvieto tik ordināro ērtas
sēdēšanas (jeb varbūt aizsēdēšanās...) procesu uz pavisam citu vitāli
svarīgu cilvēciskas eksistences zonu. Vai Gotjē kanārijputniņu būrītis
uz koķetes galvas – dekoratīvi, bet ar skaidri samanāmu zemtekstu...
Vai Skjaparelli slavenā kurpe – cepure, kura radās, iedvesmojoties no
reāla notikuma Dalī dzīvē, patiesībā no viņa fetiša, jo kurpes vienmēr
bijusi Dalī apsēstība. 1932. gadā dzīvesbiedrene Gala meistaru
nofotografēja ar savu zīda kurpīti uz galvas. Skjaparelli slavenā Shoe
Hat radās piecus gadus vēlāk un savas amizantās vēstures dēļ ietvēra ne
mazums ironijas. Pēcāk dažādu dzimumu apavus pielaikoja daudzi
mākslinieki.
Ietekmējoties no virknes Dalī darbu, kas alegoriski apspēlēja
atvilktnes sievietes ķermenī kā iespējamu mēģinājumu piekļūt viņas
nekad līdz galam neizdibināmajai būtībai, Skjaparelli radīja žaketi kā
atvilktni. Ķermenis kā birojs, kur it kā viss ir “pa plauktiņiem” –
kaut gan patiesībā ir tik vien kā slēpta nojausma, kas vēl vairāk
pastiprina erotisko kontekstu. Dažas no Skjaparelli atvilktnēm bija
īstas un izmantojamas kā kabatas, citas tikai dekoratīvas. Visticamāk
ne jau sadarbība un draudzība ar Dalī bija tā, kas Elzu Skjaparelli
padarīja par visciešāk ar sirreālisma kustību saistīto modes
mākslinieci, drīzāk tā bija viņas pašas attieksme – Skjaparelli darbos
dominējošā vienmēr bijusi kaislība, tikai tad sekoja tās apzīmējums –
mode un vēl tālāk – apģērba funkcionalitāte.
“Tērpu radīšana... man tā nav profesija, bet gan māksla. Esmu to
atklājusi kā visgrūtāko un nepastāvīgāko no mākslām, jo, tiklīdz tērps
radīts, tas jau ir kļuvis par pagātni... Tērpam nav citas dzīves kā
vien tā, ko tas dzīvo kopā ar savu nēsātāju, bet, tiklīdz tas notiek, –
cita personība to jums atņem, iedzīvina vai mēģina to darīt, glorificē
vai izārda, vai arī pārvērš to skaistuma dziedājumā. Visbiežāk tas
kļūst par viduvēju objektu vai žēlabainu karikatūru tam, ko jūs
vēlējāties – sapnim, ekspresijai,” Elza Skjaparelli rakstīja
autobiogrāfijā “Šokējošā dzīve”. Viņa ticēja, ka apģērba radīšana ir
mākslinieka izpausmes veids, nevis virtuozs amatnieciskums – kaut arī
izsmalcinātā augstās modes veidolā. Trīsdesmito gadu ekstravagantās
sirreālistu balles bija ideāla vieta Skjaparelli izpausmēm, jo to
vizuālais ietērps bija savdabīgs mikslis no augstās modes laboratoriju
meistarības un karnevāla. Taču, kā vēlāk atzīs viņa pati, tas bija
iespējams tikai tālab, ka radošās enerģijas koncentrācija tolaik bija
tik augsta, ka neviens neuzdeva merkantilo jautājumu, kas lielā mērā
diktē šodienas modi: “Kas to nēsās?”
Daudzi sirreālisma simboli turpina tik pastāvīgu dzīvi modē, ka tos sen
neviens vairs neuzskata par ekstravaganci. Lūpas joprojām ir viena no
jutekliskākām zīmēm. Sirreālisms tās izrāva no iepriekšējām
interpretācijām, kad runa bija tikai par to nospiedumu, nojausmu.
Fragmentu kabataslakatiņā. Sirreālisms padarīja lūpas reālas un
pašpietiekamas. Slavenākā, protams, ir Dalī lūpu sofa, kas savulaik
rotāja Skjaparelli salonu, bet ne mazāk spilgtas ir arī to vēlākās
interpretācijas modē – Senlorāna lūpu mētelis un Živanšī kleita ar lūpu
piedurknēm. Dīvaini, bet, sākušas migrēt pa ķermeni vai pārtopot
nedzīvos priekšmetos, tās nezaudēja nemaz no savas sievišķības un
jutekliskuma.
Līdzīgi ir ar acīm un rokām. Arī šos simbolus acumirklī pārmantoja
mode. Plaukstu aplikācijas ap vidukli – vizuāli divdomīgs tērpa
dekoratīvais elements, kas ik pa mirklim tiek izmantots kā uzmanību
piesaistošs akcents. Franču slavenākā izšuvēja Fransuā Lesāža sarkanās
rokas ar pērļu izšuvumu, kas aptver kleitas balto vidukli, radot to
šmauguma sajūtu, par kuru sapņo katra sieviete un kuru cilvēce līdz šim
uzskatījusi par sievišķības ideālu. Tiesa, līdzās skaistumam ir
ciešanas, jo žestā ir zināma vardarbība – tas iežmiedz, ierobežo kā
korsete.
Galiāno reiz pārvērta žaketi biksēs, Lāgerfelds interpretēja korseti kā
cepuri, tādējādi apliecinot, ka arī vienkāršs garderobes priekšmets var
pārtapt sapņu tēlā. Un ne vienmēr ir tas, ko šķietami nozīmē. Gotjē
sagriež žaketes, pārvērš tās topos, bet tajā vietā, kur parasti ir
sēžamvieta, rada kādu trešo priekšmetu, kas pilnībā izjauc mūsu ierasto
ģērbšanās scenāriju. Viņš jauc ne tikai apģērba priekšmetus, bet arī
dzimumus, piemēram, ietērpjot vīrieti konusveida korsetē. Tādējādi
neļaujot aizmirst, ka nav tādas “pareizās” pasaules kārtības – gan
vienā, gan otrā ir kaut kas no abiem. Ierasti garderobes priekšmeti it
kā turpina pastāvēt kā apģērbs, tajā pašā laikā krietni pārsniedzot un
nojaucot tradicionālās apģērba uztveres robežas. Vestvuda ar odiozu
polsterējumu reiz izziņoja, ka sēžamvieta ir jaunā erogēnā zona. Kaut
arī bija 20. gadsimta beigas un mode sen bija aizmirsusi par turnīrām,
kas sava laika sabiedrībā krietni apgrūtināja augstās sabiedrības dāmu
apsēšanās procesu.
Fantāzijas – sauksim tās par sirreālistiskām vai kā citādi – ir veids,
kā mode šodien turpinās. “Forma ir ideja. Starp skaistu formu un
skaistu ideju liekama vienlīdzības zīme. Tā ir dizaina būtība,” saka
Vestvuda. Turklāt viņa vienmēr uzskatījusi, ka tehnika ir visa pamats.
“Es domāju, ka ir lieliski transformēt siluetus, tāpēc ka acs ir
pieradusi pie sev tuvām formām. Tā ir modes būtība. Kad maināt jau
pieņemto un akceptēto formu, pievēršat uzmanību ķermenim kā tādam.” Tā
skaistumam un būtībai – droši vien būtu gribējusi piebilst Vestvuda. Jo
gan modē, gan sirreālistu interpretācijās nekas nav tāds, kā izskatās.
Kurš gan ir apgalvojis, ka kurpe ir tā, par ko uzdodas?
|
| Atgriezties | |
|