Varbūt tā ir taisnība, ka runāt par sirreālismu visvieglāk ir
Ziemassvētkos, kad prāts ir visatvērtākais – sapņiem, brīnumam un visam
nereālajam. Esmu dzirdējusi, ka sirreālisms ir vislabākais bērnības
piedzīvojums. Tās bērnības, kura vēl nepazīst ierobežotības mācību – ko
drīkst, ko nedrīkst, kas pieņemts un kas nav pieņemts. Tas ir laiks,
pirms mūsu apziņa tiek ieslodzīta otršķirīgās idejās, aizspriedumos un
pieņēmumos un visās ekonomiskās un morālās važās, kas palīdz saturēt
kopā šo sistēmu, kuru pazīstam ar nosaukumu – civilizācija.
Te uzreiz jāpiebilst, ka runa ir par sirreālismu, kas nav iegrožots
noteikta stila vai izteiksmes formas rāmjos konkrētā vēsturiskā laikā.
Sirreālisms plašākā izpratnē ir kā tilts, kas savieno dažādus iekšējās
un ārējās pasaules stāvokļus. Sirreālisms ir prāta stāvoklis, kura
intensitāte un agresīvais spēks virzīts uz punktu, kurā apziņas un
zemapziņas izteiksme tiek bezgalīgi pārveidota.
Tomēr bez vārdu un tēlu ierobežotās formas līdz mums nebūtu nonācis ne
šis termins, ne tajā ietvertā nozīme, kas joprojām nes sevī šodien
pazīstamas vērtības un atziņas. Tāpēc ir prieks, ka bija divdesmito
gadu vētrainā Parīzes inteliģence un Apolinērs, kurš Andrē Bretonu
iepazīstināja ar Tristāna Carā aizsākto dadaismu, kas proponēja visu
pastāvošo vērtību noliegšanu, sauca uz sacelšanos un galēju ekstrēmismu
pēc Pirmā pasaules kara imigrantu pārplūdinātajā Cīrihē.
Ja DADA bija noliegums, tad sirreālisms ir nolieguma noliegums. Tāpat
varam teikt, ka dadaisms pulcināja ekstrēmus indivīdus, kur komunālām
idejām nebija vietas. Sirreālisms savukārt bija cieši saistīts ar
tolaik aktīviem jaunās sabiedrības celšanas centieniem – sabiedrības,
kas nebūtu balstīta uz individuālismu un personīgo labumu.
Par sirreālistu kustības oficiālo sākumu tiek uzskatīts 1924. gadā
izdotais Andrē Bretona sarakstītais pirmais “Sirreālisma manifests”.
Lai arī daudzas no tajā izteiktajām tēzēm vēlāk tika uzskatītas par
nepilnīgām, tomēr kopumā šis manifests vislabāk ilustrē sirreālisma
būtību.
Cenšoties atklāt tos “dīvainos spēkus”, kuri apdzīvo mūsu prātus un
manifestējas trakumā, sapņos, absurdā, nesakarīgumā un visā, kas ir
pretējs reālajam, Bretons piemin un sumina Freida nenoliedzami būtisko
ieguldījumu zemapziņas un cilvēciskā prāta izzināšanā. Viņš stāsta par
sirreālistu veiktajiem spirituālisma un okultisma eksperimentiem, kuros
viņi, sadevušies rokās apkārt apaļam galdam, nodevās transa stāvokļa
izpētei.
Es atceros grāmatu “Acs stāsts” un “Erotisms” autora sirreālista Žorža
Bataija (George Bataille) izteikto domu, ka sirreālisms ir devis saturu
“dumpja morālei” un ka tā lielākais ieguldījums (varbūt pat politiskā
ziņā) meklējams morāles un revolūcijas jautājumos. Gluži neviļus
atminos vēl kādu no sirreālistu izplatītajām lapiņām, uz kuras lieliem
burtiem bija rakstīts: “VAI PAŠNĀVĪBA IR RISINĀJUMS?”
Bet pievērsīsimies reālam notikumam – izstādei Surrealism: Desire Unbound galerijā Tate Modern.
Par izstādes vienojošo tēmu ekspozīcijas veidotāji izvēlējušies angļu
valodā nozīmēm bagāto vārdu desire, kam latviešu valodā ir vairāki
tulkojumi: alkas, vēlme, iekāre. Vienā vārdā šeit iekļautas dažādas
izpratnes. No vienkāršā “gribēt” līdz “bezprātīgi dziļi alkt”. Alkas,
manuprāt, tomēr būs visprecīzākais tulkojums, runājot par sirreālistu
skatījumu uz mīlestību, dzeju un brīvību. Sirreālisti desire uzskatīja
par “iekšējās pasaules autentisku balsi un cilvēciskās būtības
izprašanas atslēgu”. Tā ir gan mūsos dziļi slēpto seksuālo instinktu
izpausme, gan mīlestības impulss.
1959. un 1960. gada mijā Parīzē tika sarīkota izstāde Exposition
International du surrealisme (vai EROS), kuras katalogā Bretons un citi
publicēja Lexique succincte de erotisme. Viņi desire (alkas, kaisli,
iekāri, vēlmi utt.) definēja, kā “dziļu, neuzvaramu un galvenokārt
spontānu tendenci, kas ir kā dzinulis visām dzīvām būtnēm identificēt
sevi ar citiem pasaules elementiem un radījumiem. Šī tendence
kulminējas seksualitātē, bet tās manifestācijas ir neskaitāmas un
neizprotamas.” Turpat citēta Apolinēra frāze “desire ir liels spēks”.
“Prāta kultūra tiek identificēta ar alku kultūru” (The culture of mind
become identified with the culture of desire), teicis Dalī.
Sirreālisma kustības pirmajās dekādēs desire nebūt nebija dominējošo
tēmu vidū. Tai laikā sirreālisti vairāk centrējās uz sapņiem,
revolūciju, poēziju un pāri visam – mīlestību. Lai arī vārds desire
bija apslēpts katrā no šīm tēmām, tas netika izcelts kā sirreālisma
būtiska iezīme. Tikai vēlāk, trīsdesmito gadu beigās, sirreālistu
mākslā un rakstos parādās vēlme konfrontēt tumšākos seksualitātes
slāņus un cilvēciskā prāta dziļākos darbības mehānismus. Šajos gados
Bretons ar savu tuvāko draugu Polu Eliāru kopā strādāja pie
“Kamasutras” dzejas versijas un Salvadors Dalī pārbaudīja pašu
sirreālistu prāta spējas ar savām perversitātes un netiklības scēnām.
Šī vēlīnā aizraušanās ar alku tēmu skaidrojama ar Zīgmunda Freida darbu
publicēšanu franču valodā un to lielo ieguldījumu izpratnē par
zemapziņu un seksualitāti.
Tomēr, neraugoties uz iepriekš teikto, izstādē ir apskatāmi arī
sirreālisma agrīnā perioda darbi. 13 ekspozīcijas istabām doti 13
nosaukumi. “Līgava izģērbta kaila” ir pirmās istabas nosaukums, kas
pārņemts no Dišāna darba “Vecpuišu izģērbta kaila līgava” (1915–1923),
kurā, runājot par erotiskām attiecībām starp sievieti un vīrieti,
Dišāns velk paralēles ar fiziku un mehāniskiem procesiem. Otrās zāles
nosaukums savukārt aizlienēts no itāļu gleznotāja Džordžo de Kiriko
darba “Bērna smadzenes” (1914). Sirreālisti augsti vērtēja Kiriko
interesi par sapņu vizualizēšanu. Vairākos viņu rakstos atrodamas
neskaitāmas atsauces uz Kiriko gleznām. Miers un labsajūta izstaro no
darbā “Bērna smadzenes” portretētā vīra sejas. Aizvērtās acis, garās
skropstas, uz galda noliktās grāmatas sarkanā grāmatzīme un zem galda
paslēptā roka, šķiet, tā vien runā par Freida teorijām – Edipa
kompleksu, bērnu un vecāku attiecībām. Kiriko pats esot noliedzis
jebkādas zināšanas par Freida teorijām un to ietekmi uz viņa daiļradi,
tomēr tas netraucē izstādes kuratoriem tieši ar viņa darbiem ilustrēt
Freida lielo iespaidu uz sirreālisma kustību.
Izstādē ir apskatāmi 50 mākslinieku (Miro, Magrita, Pikaso, Pikabijas,
Mena Reja, Raula Ubaka, Frīdas Kālo, Henrija Mūra, Andrē Masona,
Ernsta, Džakometi, Donati, Valentīna Igo u.c.) darbi. Ekspozīcijā
iekļauti arī mazāk zināmi vārdi un krietns skaits sieviešu dzimuma
mākslinieču, piemēram, Roberto Mata, Pjērs Molinērs, Mereta Openheima,
Dora Māre un kubiešu gleznotājs Vifredo Lams. Šoreiz tas, šķiet, nav
darīts vienīgi korektuma labad, jo mazpazīstamie darbi ienes
nepieciešamo svaigumu un vitalitāti, ko, kopumā skatoties, daudzi no
sirreālistu darbiem šodien ir zaudējuši. Plašāk pazīstamie darbi ir
novazāti neskaitāmos plakātos, paskartēs vai pat ledusskapja magnētos.
Neķītrākie tolaiku fantāzijas augļi šodien tiek pārfrāzēti auto
reklāmās un modes žurnālu lappusēs.
Man personīgs atklājums bija Klods(a) Kaēns(a) (Claud Cahun). Tas ir
Lisijas Švobas (Lucy Schwob) pseidonīms. Izstādē redzamā šīs franču
mākslinieces un rakstnieces pašportretu sērija un arī daiļrade kopumā
liek domāt par vēlāk tik populārām tēmām kā identitāte un dzimumu
saplūšana. Viņas izvēlētais pseidonīms ir konceptuāls, jo var tikt
saprasts gan kā vīrieša, gan sievietes vārds. Klaji ir nolasāma
Kaēna(s) ietekme uz Sindijas Šērmenas daiļradi. Viņas fotogrāfijas rāda
nelielu, bet iespaidīgu kabareja šovu, transformējot pašai sevi.
“.. zem šīs maskas – cita maska. Es nekad nespēšu beigt raut nost visas šīs sejas.” (Klods Kaēns)
Vēl pieminēšanas vērts ir vācu izcelsmes mākslinieks Hanss Bellmers
(1902–1975), kam pieder vārdi desire shapes the image of the desired
one. Paziņojot par savu ieceri uzbūvēt lelli cilvēka augumā, viņš esot
teicis: “Es uzkonstruēšu mākslīgu meiteni, kuras anatomija sniegs
iespēju fiziski imitēt kaislības augstāko reiboni.” Lelles galīgā
versija sastāv no komponentiem, kurus ir iespējams samontēt nebeidzamās
kombinācijās. Bellmers fotografējis šīs kombinācijas, atklājot
kaislības, mīlestības, mutācijas, fetiša un perversijas dažādos
scenārijus. Andrē Bretons un Pols Eliārs nosaukuši šo lelli par “pirmo
un vienīgo oriģināli sirreālo objektu ar universālām provokācijas
spējām”.
Izstādē eksponēti arī neskaitāmi dzejoļu manuskripti, vēstules un
filmas. Tostarp arī viens no visšokējošākiem mirkļiem 20. gs. mākslā –
acs uzšķelšana Bunjuela un Dalī filmā “Andalūzijas suns”.
Būtiski šeit atcerēties, ka sirreālistu centieni bija vērsti uz vienu
vienīgu mērķi – atbrīvot psihi un sabiedrību no kontrolējošiem
mehānismiem. Ekspluatācija bija sveša sirreālistu satrauktajam un
pacilātajam mīlestības un erosa redzējumam. Viņi izvairījās no visiem,
kas erotismā saskatīja tikai seksuālu apmierinājumu. Pat ja (kā Bretons
paziņoja) daži no grupas regresēja savā personīgā uzvedībā, ideāli, zem
kuriem viņi publiski parakstījās, bija ideāli, kas vienoja grupu.
Grupas mērķi un ētika tika stingri balstīta uz ideāliem par savstarpējo
vienlīdzību attiecībās, kur garīgais bija sumināts līdzās fiziskajam.
Te slēpjas viens no lielākiem sirreālistu kusības paradoksiem – vēlme
atmaskot jebkurus pieņēmumus un nepārtraukti mēģinājumi uztvert
mīlestību, seksualitāti un alkas kā nedalāmu veselumu. Pēc Bretona
nāves Dišāns, runājot par Bretonu un iepriekš minēto paradoksu, teica:
“Viņš mīlēja mīlestību pasaulē, kas ticēja prostitūcijai.” Sirreālisms
neesot iedomājams bez Bretona tāpat kā psihoanalīze bez Freida.
Secinājumus izdariet paši.
Šodien kustība ir mirusi, tomēr sirreālisms turpina dzīvot. Izejot
cauri izstādei, atcerējos vairāku mūsdienu mākslinieku darbus. No Sāras
Lūkasas un brāļiem Čepmeniem līdz jauno mediju mākslai. Izidora
Lotreamona (Isidore Lautrēamont) frāze “poēzija jārada visiem, nevis
vienam”, ko sirreālisti adaptēja kā savu, atgūst skanējumu šodienas
globālajā realitātē.
Praktizējiet sirreālismu! Ikviens no mums ir spēlējis jautājumu un
atbilžu rotaļu (bērnībā zīmētais cilvēciņš), kurā katrs dalībnieks
piezīmē detaļu vai uzraksta savu teikumu, aizloka papīriņu un padod
biedram. Tā arī ir sirreālistu mantojuma sastāvdaļa. Spēlējieties! |