Sieri, nūdeles un dažādas dāvanas Andris Dzenītis, “Mūzikas Saule” |
|
DĀVANU KOMPLEKTS
ZEMESS AUGĻI, DEBESS AUGĻI
|
| Par šī citāta pirmo divu rindu patiesību, šķiet, vairs nav nekādu šaubu
– visa civilizētā pasaule ir pārliecināta par klasiskās mākslas
paliekošo vērtību un neatkārtojamību. Kā ir ar šodienas mākslu?
Hipokrata izmanotie jēdzieni “krīze”, “pieredze”, “lēmums” kalpo kā
lieliski paskaidrojumi jautājumā par mūsdienu mākslas mūžības statusu.
Īsti nevaram būt pārliecināti par to, ka, piemēram, vides māksla vai
konkrētai telpai paredzēta instalācija spēj pretendēt uz nemirstību,
liekas, tā, paliekot tikai atmiņās un fotogrāfijās, uz šādu statusu
nemaz nemēģina pretendēt. Kur nu vēl jaunu, lokāli svaigu ideju
realizācija mūsu ģeogrāfiskajās koordinātās. Bezkonkurences, izolētos
apstākļos šādas idejas nav nemaz tik viegli novērtējamas. Lasot no
citāta beigām, lēmums “būt vai nebūt” patiešām ir kultūrpolitiski grūts
un lēns, pieredze – patiešām bīstama, vēloties pateikt kaut ko intīmi
savu. Šajā nozīmē varbūt pat lieliski, ka Rietumu kultūras akadēmiskās
mākslas monumentāli multimediāli projekti ar pastiprinātu mūzikas
ievirzi mūs vēl nav sasnieguši – varbūt spēsim radīt savu
nepastarpinātu valodu.
Jau ne pirmo reizi Latvijas Radio koris ir iniciators sarežģītu
multimediālu skatuves darbu radīšanai. Vairāk nekā pirms gada sadarbībā
ar skotu Theatre Cryptic tapa Annas Ahmatovas “Rekviēma” izrāde “Melns
pār sarkanu” (Gļeba Panteļejeva skatuviskais iekārtojums), vēl senāk
sadarbībā ar režisoru Uģi Brikmani realizēti vairāki Mārtiņa Brauna
projekti. Vislielākajā mērā tā ir kora eksperimentu un meklējumu
dvēseles diriģenta Kaspara Putniņa dziļā vēlme atraisīt kori,pārtraukt
ierūsējušo statisko kordziedāšanas tradīciju, padarīt kori mobilu,
katru tā dziedātāju pārvēršot personībā, aktierī, kustīgā skulptūrā.
Kaspars Putniņš spītīgi nebaidās no grūtībām, ko rada gan komponistu
partitūru komplicētība, gan tehnisko iespēju dārdzība un piņķerīgums,
gan arī sadarbība ar ļoti dažādiem citu mākslu pārstāvjiem.
Neliela subjektīva atklāsme – latviešu mūziķi, jo īpaši skaņraži,
ir diezgan izvēlīgi, meklējot aktīvas sadarbības iespējas ar vizuālo
mākslu pārstāvjiem. Tikpat konceptuāli kritēriji ir arī māksliniekiem.
Cēlonis tam – vismaz Latvijā – ir pat nedaudz antropoloģisks. Latvijas
mūzikas kultūras gadu desmitiem kultivētais akadēmisms un, varētu
teikt, “filharmonisms”, kas savu tumšzilo spiedogu tomēr atspīdina arī
jaunās paaudzes vienas daļas smadzenēs, nosaka pirmām kārtām jau abu
mākslas pārstāvju interešu un pat dzīvesveida (nebūt nerunāju par
dzīvesveida veselīgumu vai slimīgumu) atšķirīgumu. Pazīstot daudzus
jaunos māksliniekus, jāatzīst – vairākums ir daudz atvērtāki,
bezaizspriedumaināki pret jebkādām mākslas, arī mūzikas tendencēm,
uzstājīgāki un pat “bandītiskāki”. Vienlaikus jēdziens “laikmetīgā
mūzika” daudziem no viņiem asociējas ar “Pulkvedī”, “Kasablankā” vai
“Depo” dzirdamo. Rodas sajūta, ka akadēmiskie komponisti vairāk saistās
ar tādiem kā bālvaidžiem, pret kuriem jāizturas īpaši uzmanīgi, lai tie
“nesairtu”. Daļai jauno mūziķu mākslas eksperimenti bieži ir it kā
pieņemami, taču, šķiet, aktīva bohēmiskuma trūkums neļauj līdz galam
izprast to elitāro dabu. Tieši mākslas elitārums ir tas, no kā Kaspars
Putniņš visvairāk cerēja atbrīvoties, projektā “Zemes augļi, debess
augļi” aicinot kopdarboties mākslinieku Kristapu Ģelzi, modes
mākslinieci Keitu, režisori Baņutu Rubesu, komponistus Niku Gothemu un
Ģirtu Bišu. Trīs vakarus Nacionālās operas Jaunajā zālē tika izrādītas
divas, autoru vārdiem runājot, spēles: Nika Gothema “Zemes augļi” un
Ģirta Biša “Dāvanu komplekts”.
Vērtējot šāda tipa notikumus, grūti analizēt atsevišķi vienu
iesaistīto mākslas nozari, it īpaši, ja (gribam vai negribam) centrālā
vieta tomēr atvēlama mūzikai. Kristaps Ģelzis “Zemes augļu, debess
augļu” bukletā raksta: “Mūzikas vizualizācijas tendence dziļākajā
būtībā ir nepareiza, diemžēl kultūras attīstība liek cilvēkiem visu
uzņemt viegli un koši – tā, kā indiāņi priecājas par civilizācijas
grabulīšiem. (..) Bet skaņa taču ir pietiekami daiļrunīga! Katrs var
klausīties mūziku aizvērtām acīm, iztēlojoties vēlamos tēlus, kas šādos
nosacījumos rodas nepiespiesti un dabiski. Tāpēc mans ideālais
nosacījums “Zemes augļiem, debess augļiem” būtu pavisam vienkāršs:
apmeklētājiem es liktu aizsiet acis un tā arī nosēdēt visu mūzikas
skanēšanas laiku..”
Jāpiekrīt teiktajam par mūziku kā pašuzrunājošu mākslas veidu, taču tas
nonāk pretrunā ar iestudējuma ideju – mūzikas un attēla svētkiem,
noliedz audiovizuālās mākslas nepieciešamību. Princips “viegli un koši”
vismaz pirmajā skaņdarbā – Nika Gothema “Zemes augļos” – pilnībā sevi
pierādījis. “Zemes augļi” veidoti divās tematiski kontrastējošās daļās.
Pirmās daļas – “Garšas ekstāze” – pamatā ir 19. gadsimta franču
gastronoma Žana Antelma Brijā-Savarēna filozofiskās pārdomas par ēdiena
cēlo nozīmi cilvēces eksistencē. Kora solista Ivara Cinkusa tēlainā olu
sišanas prasme patiešām šķita apburoša, spilgtais teatrālums vietām
nomaskēja muzikālās nepilnības. Uz videoekrāniem eksponētie senlaiku
recepšu apraksti, kā arī ārkārtīgi apetītlīgu ēdienu attēlu (kādi
redzami “ātrajās ieskrietuvēs”, kuros nofotografētas pārskaistinātas
porcijas) diaprojekcijas lika aktīvāk strādāt siekalu dziedzeriem, taču
(neesmu spēcīgs datortehnoloģijās) izvēlētie vienkāršotie Power Point
tipa programmatūras konferenčveidīgie attēlu pārklājumi likās nedaudz
prasti. Iespējams, tā bija iecerēts, taču nepatīkams kontrasts šajā
gadījumā radās starp uzmācīgajiem attēliem divos ekrānos un telpas
izvietojumu. Starp citu – Nacionālās operas Jaunā zāle nebūt nav ideāla
vieta šādiem projektiem, jo, kā uzskata Baņuta Rubesa, zāles
neveiksmīgā arhitektonika (skatuves nepārskatāmība pirmajās desmit
rindās, sliktā akustika) un saspiestības sajūta neļauj mākslu uztvert
pilnvērtīgi. Tomēr, domājot par citām telpām, tūliņ pat savi vārdi
jāņem atpakaļ – neviens neko labāku (vismaz Rīgā) nepiedāvā. Mans
ieteikums operas darbiniekiem – ziedot ienākumus no kādām desmit
biļetēm un neizvietot papildkrēslus zāles durvju ejās, ticiet man –
vismaz beigās sēdošie redz tikai melnu aizkulišu sienu un videoekrāna
stūri.
Nika Gothema mūzika pirmajā daļā rada krāšņu, pat nedaudz
operetisku iespaidu, tam noteikti palīdz arī saksofonu kvarteta dalība.
Diemžēl otrā daļa – “miesas auglis” – muzikālā ziņā nekādus
jauninājumus neievieš. Nedaudz jāpārmet komponistam muzikālās domas
vienveidība, kas otro daļu padara tematiski daudz izretotāku un
garlaicīgāku. Kaut arī režijas ideja ir interesanta, gribējās, lai
saksofonu kvartets tomēr nekādā darbībā, kustībās neiesaistītos, – tas
spēcīgi izjauca skaņas akustisko plūstamību. Tanī pašā laikā
salīdzinājumā ar pirmo daļu otrā konceptuālā puse – interesantāka, taču
krietni “smagāka”. Tekstiem izmantoti 18. gadsimtā dzīvojušā ārsta
Viljama Smeilija padomi medicīnas studentiem dzemdību pieņemšanā, kā
arī Hipokrata epiteti. Patiesi oriģināls režijas atradums, zināmā mērā
turpinot manis minēto konferenčveidīgumu (nu jau gana interesantāk), ir
kodoskopa izmantojums, projicējot gan tekstuālus paskaidrojumus un
hronikas lappušu veidā, gan telpiskus objektus – dzemdībās izmantojamas
mehāniskās ierīces (tās varētu būt diezgan liels pārdzīvojums
sievietēm, kurām dzemdības saistās ar nepatīkamām atmiņām). Jāslavē
Baņutas Rubesas veiksmīgā režijas valoda darba traktējumā –
tradicionāli operiska, kičīga, atbilstoša mūzikas (tomēr)
optimistiskajai dabai.
Ģirta Biša vārds pēdējā laikā visvairāk pazīstams ar reklāmas
sfēru saistītiem cilvēkiem – viņš ir viens no vadošajiem
audioproducentiem reklāmas sfērā Latvijā, taču savulaik iegūts arī
komponista diploms un Bišs aktīvi darbojies akadēmiskās mūsdienu
mūzikas lauciņā. Iespējā radīt lielas formas darbu komponists vienalga
neatkāpjas no sev tuvā reklāmas lauciņa, četrpadsmit īsos fragmentus
“Dāvanu komplekts” ar paša autora un Ingus Josta simbolistiskiem
rotaļtekstiem balstot uz reklāmas valodas principiem. Ģirts Bišs savu
skaņdarbu pat definē kā “14 reklāmas grūti definējamām sajūtām”. Teksti
ir bezrūpīgi, rotaļīgi, Biša dzejiskajos aprakstos (padomos) par
“praktisko fotogrāfiju” pat saskatāma līdzība ar Gothema darbā plaši
izmantoto “padomdevēja stilistiku”. Skaņdarbu īsums tomēr nedaudz
traucē iegult brīnišķīgās sajūtās, kuru potenciāls mūzikā ir tik liels,
ka tā spētu kļūt par fantastisku ambienci nostalģijā grimstošajiem.
Jūtama Biša profesionālā, godprātīgi mākslinieciskā attieksme pret
elektroniskās mūzikas skanējumu, kāda piemīt nudien reti kuram Latvijā
atzītam reklāmmūzikas autoram, kuri vairāk tiecas aizskart potenciālo
pircēju visbanālākās jūtas. Taču, neraugoties uz Biša paša uzsvērto
reklāmestētiku, šeit par to runāt gribas vismazāk. Vienīgā atsauce:
fantastiska ir skaņdarba kulminācija – krāšņš, liels lelles Bārbijas
portrets videoekrānā, tik patiess un aizkustinošs, ka lelli gandrīz
gribas uztvert kā dzīvu cilvēku. Pretēji Gothema darba skatuviskajam,
tomēr pasteliskajam krāsojumam šeit vairāk dominē krēslaini toņi,
horizontāles un vertikāles kustībā, daudzplakņu struktūra, attēls
vienlaicīgi projicējas uz diviem videoekrāniem, kas novietoti viens aiz
otra. Pārmaiņus tas ir telpiskumu iegūstošs viens attēls uz abiem
ekrāniem (manuprāt, ļoti izplūstoša ir Biša un Gothema sarunas
melnbaltā projekcija uz abiem ekrāniem vienlaicīgi) un divu dažādu
attēlu sadursme.
Diemžēl savas kompetences robežās nekādi nespēju novērtēt modes
mākslinieces Keitas ieguldījumu. “Zemes augļos” tas bija pavāru un
ārstu specapģērbs, ko iespējams arī iegādāties vai iznomāt, vienīgais,
ko pamanīju “Dāvanu komplektā”, bija īpaši uzposta un stilizēti
barokāli tērpta dīva, kura vienu reizi diagonāli šķērsoja skatuvi. Šī
momenta nepieciešamību, starp citu, neizpratu arī no režijas viedokļa.
Lai arī abu skaņdarbu muzikālais materiāls netiecas sekot
pasaules jaunās mūzikas pēdējām tendencēm, tieši tiekšanās pēc mākslas
demokratizācijas ir augstu novērtējama. Žēl par šādu notikumu īso
dzīvotspēju – neraugoties uz labo reklāmas mārketingu, milzīgajam
darbam sevi jāattaisno tikai trīs vakaros, kad izrāde tiek parādīta
lielākajai daļai šādas mākslas interesentu. Latvijas Koncertdirekcija –
viena no “Zemes augļu, debess augļu” organizētājām – pati sev izdarīja
lāča pakalpojumu programmu plānošanā: pēdējā izrādes datumā notika arī
izcils koncerts Vāgnera zālē. Arī man bija grūti kaut ko ieteikt
cilvēkiem, kas nevarēja izvēlēties, kuru pasākumu apmeklēt.
Radio korim šis noteikti nebūs pēdējais projekts, kas balstīts
vēlmē savstarpēji komunicēt dažādu mākslas jomu pārstāvjiem. Pagaidām
varam salīdzināt tikai kora ieguldījumu multimediālu skatuves darbu
iedzīvināšanā Latvijā. Gribētos izteikt aicinājumu māksliniekiem un
akadēmiskās mūzikas laukā aktīvajiem mūziķiem vairāk meklēt un atrast
citam citu, lai veidotos vērtējuma kritēriji, jauna mūzika un māksla,
kas visdrīzāk ir patiesā opermākslas, arī baletmākslas mantiniece,
iespējams pat – kaut kā jauna sākums! |
| Atgriezties | |
|